Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Het zit hem hier gewoon in de uren. Ze rekenen 7.5 werkuren aan, maar factureren die aan 110 ex btw. Zo gaat het snel omhoog natuurlijk.
De installateur die hier een paal is komen plaatsen had daar toch wel een kleine twee uur voor nodig...(wachtbuis voor de bedrading lag wel al klaar)
Hij had wel beter zijn tijd genomen, want die installatie was niet direct OK

De installateur die hier een paal is komen plaatsen had daar toch wel een kleine twee uur voor nodig...(wachtbuis voor de bedrading lag wel al klaar)
Ik vind het aantal uren niet persé verkeerd (al lijkt me dat echt wel heel erg ruim gerekend), maar €110 ex btw als uurprijs is wel heel erg stevig voor een elektricien vind ik. Soit, ik zie wel wat HR zegt in elk geval. Ik ben de eerste dus dat er kinderziektes opduiken is normaal, alleen wil ik er niet de dupe van zijn.

Wat correct is. Maar als je naar de ID.3 in het algemeen kijkt, verbruikt die gemiddeld ~166Wh/km.

Wat voor @makila zijn situatie dus op het volgende neerkomt in aantal kilometers te rijden dat herladen wordt per uur:
Stopcontact (2,3 kW) 12 km/u herladen
Wallbox 1-fase 16A (3,7 kW) 19 km/u herladen (==> op 20A, wat bij mijn weten niet 100% correct is, zou het dus 24km/u herladen zijn)
1-fase 32A (7,4 kW) 38 km/u herladen
3-fase 16A (11 kW) 56 km/u herladen
Ik heb het nagevraagd bij drie verschillende electriciens en die zeggen alle 3 dat het effectief mogelijk is.
20A automaat in de zekeringskast x 230V = 4,6 kW. (ipv de standaard 3,7 kW)

Ik heb hierover zonet hetvolgende gevonden
Welke zekering en automaat voor gemengde kringen?
+
Automaat compact 4P - 20A

In theorie is 20A dus mogelijk (in praktijk dan ook?). Ik wacht de offertes af en zal de vraag dan nog eens stellen waarom men uitgaat van 20A ipv 16A. Dit is ook de eerste keer dat ik hoor van 20A .. t'is allemaal een beetje uitzoeken, ik ken rien de kloot van elektriciteit :tongue:
Bovenstaande blijkt dus effectief te kloppen en is in principe dus ook in praktijk mogelijk.

Laatst bewerkt:
Er bestaat blijkbaar zoiets als een persboring waarbij met speciaal gereedschap draden / kabels onder uw huis / appartement getrokken kunnen worden. Heeft iemand daar al van gehoord? Elke electricien die ik daarover aansprak, viel uit de lucht en kent dat niet ..

De bedoeling zou zijn om vanuit mijn tuin zo'n persboring uit te voeren onder mijn appartement tot de locatie waar mijn zekeringskast staat. Maar ik weet niet in hoeverre dit realistisch is (is dit mogelijk?) en bij wie ik daarvoor moet zijn?

Laatst bewerkt:
Hier is het simpel: als je een laadpaal wenst wordt die op 4j afgeschreven en als je binnen die termijn vrijwillig vertrekt moet je het saldo verplicht terugbetalen.
Bij ons (als ik het juist heb begrepen): ze installeren een laadpaal en als je vrijwillig vertrekt (ongeacht de leeftijd v/d laadpaal) mag je hem houden.

Wordt zoiets niet vooral gebruikt bij grotere werken? Ik ken het principe maar de benaming niet.
Ik vrees dat dit nogal duur kan uitvallen voor een particulier.

Is zo'n horizontale boring niet interessanter? https://www.particuliere-boringen.be/horizontaal-gestuurde-boring/
Ik heb ne jonge enthousiaste electricien laten langskomen en na wat gesukkel merkte hij op dat er ook een wachtbuis is, die de kelder voorziet van zuurstof / verluchting (dat lijkt mij logisch). Wel best grappig dat voor de verluchting er een wachtbuis steekt, maar dat alle kabels en draden via PVC buizen gewoon los in de grond steken. :biglaugh:

Hij heeft dan geprobeerd om met ne socarex door de wachtbuis te geraken en dat is gelukt na amper een klein minuutje of zo. De wachtbuis komt gewoon doodleuk uit op de "oprit".

Van daaruit is hij dan buiten en dan is het poepsimpel: Gewoon ne 20 meter lange kabel doortrekken onder de klinkers tot helemaal achteraan de parking / garages.

Toch straf dat een paar zéér ervaren electriciens die langskwamen niet op dit idee gekomen zijn / niet eens naar de verluchtings(wacht)buis gekeken hebben, maar dat ne jonge en eerder onervaren electricien dit wel ziet/opmerkt. :wallbash:

Laatst bewerkt:

Wat was daar eigenlijk het probleem mee uiteindelijk?

Ik heb het nagevraagd bij drie verschillende electriciens en die zeggen alle 3 dat het effectief mogelijk is.
20A automaat in de zekeringskast x 230V = 4,6 kW. (ipv de standaard 3,7 kW)
De paal moet het ook kunnen, je bent niks met 4,6 als de paal maar maximaal 3,7 kan leveren.

Wat was daar eigenlijk het probleem mee uiteindelijk?
Het was niet het type laadpaal dat ik besteld had.
Er werden aardingskabels van verschillende diktes gebruikt in dezelfde klem. Daardoor had ik een slecht geaarde paal, je kon de aardingskabel zo uit de klem trekken.
Een aantal andere kabels waren slordig gestript en zaten ook niet helemaal vast.
Die klojo moest een extra zekeringkastje installeren. Dat heeft hij geplaatst over twee stukken mdf paneel heen, zodat ik de mdf kast rond mijn electriciteitskast niet meer kan openen.

De paal moet het ook kunnen, je bent niks met 4,6 als de paal maar maximaal 3,7 kan leveren.
Ik ga er vanuit dat als de electricien zegt dat 4,6 kW mogelijk is, dat hij dan ook een laadpaal plaatst die dat kan leveren. Anders is het zinloos dat ie daarvoor een offerte opmaakt. Of mis ik hier iets? :unsure: Volgens de offerte kan de paal tot 22 kW aan.

Maar momenteel is het de bedoeling een kabel tot vanachter te trekken waardoor ik aan 11 kW ga kunnen opladen.
(De paal zelf kan tot 22 kW aan maar om dat te halen moet alles verzwaard worden)
De kabel wordt dan aangesloten op de gemeenschappelijk meter en zekeringskast dewelke reeds 3 fase is (400v - 32A)

Ondertss ook toestemming verkregen van de VME. Van de 5 eigenaars, 3x ja, 1x neen en ikzelf als 5de eigenaar, ik heb dan ook maar ja gezegd. :unsure:
Het is dus alvast goedgekeurd, met een meerderheid van 3/4de van de stemmen.

Laatst bewerkt:
Ik ga er vanuit dat als de electricien zegt dat 4,6 kW mogelijk is, dat hij dan ook een laadpaal plaatst die dat kan leveren. Anders is het zinloos dat ie daarvoor een offerte opmaakt. Of mis ik hier iets? :unsure: Volgens de offerte kan de paal tot 22 kW aan.

Maar momenteel is het de bedoeling een kabel tot vanachter te trekken waardoor ik aan 11 kW ga kunnen opladen.
(De paal zelf kan tot 22 kW aan maar om dat te halen moet alles verzwaard worden)
De kabel wordt dan aangesloten op de gemeenschappelijk meter en zekeringskast dewelke reeds 3 fase is (400v - 32A)

Ondertss ook toestemming verkregen van de VME. Van de 5 eigenaars, 3x ja, 1x neen en ikzelf als 5de eigenaar, ik heb dan ook maar ja gezegd. :unsure:
Het is dus alvast goedgekeurd, met een meerderheid van 3/4de van de stemmen.
Ja dat zou inderdaad nutteloos zijn. Maar als hij een 22kW paal plaatst en je hebt maar 4,6kW beschikbaar dan heb je wel een probleem, want niks verhindert u om effectief 22kW te vragen.
Je zal dus zelf moeten zien dat je maximaal 4,6 of 11kW (afhankelijk van hoe je afzekert).

Maar ik zie wel een probleem met aansluiten op de gemeenschappelijke teller van 32A hoor.
Jij zal dus 11kW capaciteit gebruiken waardoor de andere maar 11kW tot hun beschikking hebben, kan vervelend worden.

Maar ik zie wel een probleem met aansluiten op de gemeenschappelijke teller van 32A hoor.
Jij zal dus 11kW capaciteit gebruiken waardoor de andere maar 11kW tot hun beschikking hebben, kan vervelend worden.
Je hebt inderdaad gelijk :tongue:, maar dat is reeds grondig doornomen / besproken. De gemeenschappelijke meter wordt momenteel alleen gebruikt voor de verlichting in de hal (2 verdiepingen - 5 bewoners) en de lift. Alle bewoners hebben namelijk een aparte meter met zekeringskast. En voorlopig ben ik ook de enige die elektrisch zal opladen ..

11 kW + de lift + de verlichting kan dit nog trekken Dus digitale meter en load balancing is 'voorlopig' nog niet nodig.
Vermogen lift = 4 kW. Vermogen verlichting = Minder dan 1 kW. --> 11 + 4 + 0,x = 15,x kW

22 kW + de lift + de verlichting = Dan vliegt de elektriciteit er wel uit. :shy:

Ik wilde eerst aan 22 kW opladen (dat kan als de elektricien een zekering steekt die dat aan kan), maar dat is dus niet mogelijk zonder aanpassingen aan de gemeenschappelijk meter. Dus hij gaat dit beperken tot 11 kW.

Indien meerdere bewoners elektrisch willen laden dan gaan we een digitale meter moeten installeren+ Load Balancing + de meterkast verzwaren naar 63A. (Ik denk dat 63A momenteel de max is dat je als particulier kan laten steken door Fluvius? De elektricien was zelf niet zeker)

Als alle 5 bewoners dan tegelijkertijd zouden opladen, dan zal de Load Balancing ervoor zorgen dat de elektriciteit niet afspringt maar zal het opladen waarschijnlijk wel trager gaan dan 11 kW. (63A = +-44 kW)

Opmerking:
In 2024 gaan ze hier digitale meters plaatsen. Dan ga ik zowiezo vragen achter een verzwaring naar 63A.
Moest voor 2024 een 2de bewoner elektrisch willen opladen dan gaan we dit wel eerder moeten aanvragen.

Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad gelijk :tongue:, maar dat is reeds grondig doornomen / besproken. De gemeenschappelijke meter wordt momenteel alleen gebruikt voor de verlichting in de hal (2 verdiepingen - 5 bewoners) en de lift. Alle bewoners hebben namelijk een aparte meter met zekeringskast. En voorlopig ben ik ook de enige die elektrisch zal opladen ..

11 kW + de lift + de verlichting kan dit nog trekken Dus digitale meter en load balancing is 'voorlopig' nog niet nodig.
Vermogen lift = 4 kW. Vermogen verlichting = Minder dan 1 kW. --> 11 + 4 + 0,x = 15,x kW

22 kW + de lift + de verlichting = Dan vliegt de elektriciteit er wel uit. :shy:

Ik wilde eerst aan 22 kW opladen (dat kan als de elektricien een zekering steekt die dat aan kan), maar dat is dus niet mogelijk zonder aanpassingen aan de gemeenschappelijk meter. Dus hij gaat dit beperken tot 11 kW.

Indien meerdere bewoners elektrisch willen laden dan gaan we een digitale meter moeten installeren+ Load Balancing + de meterkast verzwaren naar 63A. (Ik denk dat 63A momenteel de max is dat je als particulier kan laten steken door Fluvius? De elektricien was zelf niet zeker)

Als alle 5 bewoners dan tegelijkertijd zouden opladen, dan zal de Load Balancing ervoor zorgen dat de elektriciteit niet afspringt maar zal het opladen waarschijnlijk wel trager gaan dan 11 kW. (63A = +-44 kW)

Opmerking:
In 2024 gaan ze hier digitale meters plaatsen. Dan ga ik zowiezo vragen achter een verzwaring naar 63A.
Moest voor 2024 een 2de bewoner elektrisch willen opladen dan gaan we dit wel eerder moeten aanvragen.

Bwa pas op ik kan uw uitleg volgen hoor. Maar ik zie toch enkele praktische hiaten.
Ten eerste schuif je op deze manier het capaciteitstarief af op de gemeenschap, met andere woorden betalen zij mee voor uw pieken die jij zou veroorzaken met die 11kW piek.
En dan zoals je zegt is de ruimte beperkt om nog een laadpaal voor iemand anders te voorzien. Je zal dan al een balacing moeten voorzien op beide palen, en wie gaat dit betalen.

Ook hoor ik het u graag zeggen de aansluiting verzwaren naar 63A. Maar dat wil zeggen een studie uitvoeren, kabel verzwaren, en logischerwijs een mooi geldbedrag. Alsook dat die aansluiting per jaar gewoon meer kost. Wie gaat daarvoor opdraaien? Alle mede-eigenaaren, waar er misschien 3 een laadpaal wensen.
Een betere oplossing is gewoon de aansluiting zo laten en werken met een load balancing waar er maar maximaal met 11kW kan geladen worden. Maar dan zal niet iedereen op hetzelfde moment kunnen laden.

Bwa pas op ik kan uw uitleg volgen hoor. Maar ik zie toch enkele praktische hiaten.
Ten eerste schuif je op deze manier het capaciteitstarief af op de gemeenschap, met andere woorden betalen zij mee voor uw pieken die jij zou veroorzaken met die 11kW piek.
En dan zoals je zegt is de ruimte beperkt om nog een laadpaal voor iemand anders te voorzien. Je zal dan al een balacing moeten voorzien op beide palen, en wie gaat dit betalen.

Ook hoor ik het u graag zeggen de aansluiting verzwaren naar 63A. Maar dat wil zeggen een studie uitvoeren, kabel verzwaren, en logischerwijs een mooi geldbedrag. Alsook dat die aansluiting per jaar gewoon meer kost. Wie gaat daarvoor opdraaien? Alle mede-eigenaaren, waar er misschien 3 een laadpaal wensen.
Een betere oplossing is gewoon de aansluiting zo laten en werken met een load balancing waar er maar maximaal met 11kW kan geladen worden. Maar dan zal niet iedereen op hetzelfde moment kunnen laden.
1. Mijn werkgever betaalt voor de huidige installatie. Problem solved. Iedereen tevreden.

2. Via split billing en een correcte installatie, kan ik perfekt weten hoeveel het de gemeenschap kost als ik electrisch oplaad. Ik ben de syndicus dus ik ken de elektriciteitstarieven. Dat bedrag stort ik natuurlijk terug. Het is niet de bedoeling dat de andere bewoners dit bedrag mee betalen. Dat lijkt mij logisch.

3. Ivm wie wat betaalt? Vermits mijn werkgever alles voor mij betaalt, hoeft een andere bewoner die een laadpaal wil plaatsen 0€ terug te betalen aan mij. Load balancing op mijn laadpaal neem ik voor mijn rekening. Load balancing op die andere bewoner zijn paal is dan voor hem/haar. Eigenlijk doet die bewoner er dan winst op. Ik zie dus geen issues in dit specifiek scenario.

OK je hebt het capaciteitstarief true, dat is waar .. nog te bekijken. Ik ken de berekening hiervan nog niet, maar er moet toch een manier zijn om te controleren wat de extra kost is? Deze kost kan ik dan terugbetalen op de rekening van de gemeenschap.

Nu is er voor load balancing wel een digitale meter nodig. Maar deze wordt door Fluvius zowiezo geplaatst in 2024. Dat is wettelijk verplicht.

4. Ivm verzwaren naar 63A. Hier volg ik je wel ergens. Misschien inderdaad gewoon zo laten maar dus wel load balancing toepassen van het moment dat een 2de bewoner elektrisch wil laden. Dit is toekomstgericht en moet ik nog eens bekijken als het zover is.

Deze hiaten gaan er altijd zijn, zeker bij appartementen. :S Maar ik zie geen 100% sluitende oplossing. Nu niet, ook in 2029 niet ..
Tenzij je elke paal aansluit op de individuele meters / zekeringen. Maar dat is in onze appartementsblok ONmogelijk tenzij je heel traag wil opladen via het stopcontact of met een raketmotor horizontale boringen uitvoert en zo extra kabels trekt onder de grond. Maar dat is ook niet goedkoop hé.

Als Syndicus poog ik wel eerlijk te zijn en bedragen die onterecht te veel worden aangerekend aan de andere bewoners, voor mijn rekening te nemen.

Laatst bewerkt:
Het zit hem hier gewoon in de uren. Ze rekenen 7.5 werkuren aan, maar factureren die aan 110 ex btw. Zo gaat het snel omhoog natuurlijk.
Bij BMW was een laadpaal inclusief installatie €1300

Bij Tesla is het €600 voor de laadpaal alleen en kon je zelf een elektricien inhuren. De mijne deed het op 2,5u en vroeg in totaal €250 voor zijn werk, inclusief materiaal.

1. Mijn werkgever betaalt voor de huidige installatie. Problem solved. Iedereen tevreden.
3. Ivm wie wat betaalt? Vermits mijn werkgever alles voor mij betaalt, hoeft een andere bewoner die een laadpaal wil plaatsen 0€ terug te betalen aan mij. Load balancing op mijn laadpaal neem ik voor mijn rekening. Load balancing op die andere bewoner zijn paal is dan voor hem/haar. Eigenlijk doet die bewoner er dan winst op. Ik zie dus geen issues in dit specifiek
Zeker dat uw werkgever dat allemaal gaat betalen? Bij de meeste betalen ze enkel de laadpaal en installatie van de laadpaal. Wat er rond komt, dus als er extra graafwerken nodig zijn of verzwaring etcetera, zit er normaal niet bij. Tenzij je marge hebt in je budget.
Maar in jouw geval gaan dit echt wel heel grote kosten worden, lijkt me sterk dat je werkgever daarvoor wilt betalen.

Nu is er voor load balancing wel een digitale meter nodig. Maar deze wordt door Fluvius zowiezo geplaatst in 2024. Dat is wettelijk verplicht.
Je kan ook met klemmen werken voor load balancing. Dan heb je geen digitale meter nodig.

Bij BMW was een laadpaal inclusief installatie €1300

Bij Tesla is het €600 voor de laadpaal alleen en kon je zelf een elektricien inhuren. De mijne deed het op 2,5u en vroeg in totaal €250 voor zijn werk, inclusief materiaal.
Je vergelijkt hier appelen met peren.
De installatie van makila is vrij complex. Geen enkele elektricien gaat die doen voor 250 EUR. Bij mij hebben ze een inox laadpaal moeten installeren, die paal alleen kost al 200 EUR.
En voor veel mensen is de BMW installatie(forfait) goedkoper dan de Tesla installatie (die alleen goedkoop is in het eenvoudigste geval). Toch blijft 250 EUR een scherpe prijs...
Ik vermoed dat in de BMW installatie ook de keuring inbegrepen is, en die heb je niet vermeld maar die is wel wettelijk verplicht, die kost ook nog eens vlot 100 EUR.

Terug
Bovenaan