Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand die kan checken wat de effectieve conclusie is ?

Conclusie: wie traag laadt, wint. Laden aan een klassiek stopcontact kan tot 200 euro minder aan netkosten per jaar schelen. Een laadpaal tot 3,7 kW bespaart u zo’n 100 euro aan netkosten. Een laadpaal van 7,4 kW zal grofweg status quo zijn, of lichtjes in uw nadeel uitvallen. Vooral wie sneller laadt, richting 11 kW, schiet erbij in: die moet tot 241 euro extra netkosten betalen.

7,4 kW is naar mijn mening, de gulden middenweg.
Bij 3,7 kW laadt ie echt te traag op (een stopcontact is nog trager)
11 kW is voor niets nodig

Maar het is wat je wenst. Snelheid vs veel ervoor betalen

7,4 kW is naar mijn mening, de gulden middenweg.
Bij 3,7 kW laadt ie echt te traag op (een stopcontact is nog trager)
11 kW is voor niets nodig

Maar het is wat je wenst. Snelheid vs veel ervoor betalen
3,7kW lijkt mij zelfs meer dan de meeste mensen nodig gaan hebben.
Dat is op 10u 37kWh bijgeladen. Ik denk niet dat het gros van de Belgen meer dan dat per dag gaat verbruiken.
Los van welk type laadpaal, ik denk dat je idd best een 7,4kW pakt.
Maar qua laden denk ik niet dat er veel boven 3,7kW gaan moeten uitkomen en dus volgens dat artikel wel goedkoper gaan uitkomen.

Iemand die kan checken wat de effectieve conclusie is ?

Er zijn nog enkele parameters die je moet in rekening brengen. De laadverliezen zouden belangrijker worden naarmate je trager oplaadt

En wanneer het eens echt koud is, ga je met een 3.6 kW aansluiting gewoon eerst enkele uren gewoon bezig zijn met het verwarmen van de accu voor je start met laden...

Zijn er mensen die een aparte kWh teller voor de laadpaal zetten om te checken of de facturatie klopt?
Ik denk eraan om dat te doen, weet alleen niet welke dat goed is daarvoor.

Jawel hoor
Ik vind artikels daarover in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België ..

Voorbeeld
Different levels of smart charging
Maar het ging over het capaciteitstarief en dat zie ik niet meteen terug? Ik heb het enkele maanden terug gevraagd aan smappee en ze zeiden wel aan een oplossing te werken. Maar dat is een Belgisch bedrijf dus die zullen er ook meer waarde in zien. Omschakelen van 3 fase naar 1 fase kan een smappee ook niet zoals bijvoorbeeld een zappi wel kan (geen idee of er eigenlijk nog laadpalen dit kunnen). Dat is toch ook iets enorm handig om slim te laden.

Ja google geeft vage / niet duidelijke antwoorden. Het is mij nog altijd niet duidelijk of de Apps van de meest recente laadpalen een instelling hebben om de laadsnelheid effectief aan te passen.

Dat ze ermee bezig zijn lijkt mij duidelijk en dat het in theorie mogelijk is ook. Maar is het er al? Het kan goed zijn dat je gelijk hebt dat dit er momenteel nog niet is.

Ik zal het aan de leasemaatschappij vragen als ze alles komen installeren want als dit NIET mogelijk is dan ga ik het opladen limiteren tot 7,6 Kw ipv 11 Kw. Anders wordt het te duur dmv het capaciteitstarief he!

Hey all, ik moet wegens verhuis een nieuwe laadpaal plaatsen in het toekomstige huis. Momenteel ligt daar 1 fase 40A, digitale teller en geen zonnepanelen.
ik vermoed dat dit na renovaties verzwaard wordt, allicht naar 3 fasen, maar ik heb niet meteen een nood om sneller dan 7.4 kw te kunnen laden. Ik doe het momenteel gewoon met de stekker en zelfs dat gaat relatief probleemloos. Maar voor 2 dagen met lange afstanden na mekaar, vind ik het toch wel handig iets sneller te kunnen laden. Ik vind het ook belangrijk om in de toekomst een zo slim mogelijke laadpaal te hebben, want ik verwacht dat er straks een hoop zonnepanelen op komen te liggen en mogelijk ook warmtepomp etc.
Ik heb wat installateurs gecontacteerd en de meest informatieve bood mij de smappee ev wall business + Genius aan. Hij stelt ook een 3F voor (ietsje duurder) die we nu monofase installeren en mogelijks later op 3F kunnen aansluiten ook. Dan kan je evt. nog digitaal de max laadsnelheid begrenzen. Die lijkt me alles te kunnen wat ik mogelijks in de toekomst zou willen, maar is wel fors aan de prijs (2900 ex BTW, geinstalleerd).
Ik heb er zelf niet heel veel kaas van gegeten, dus als er hier experten zitten die big nono's zien: shoot :-)

Hey all, ik moet wegens verhuis een nieuwe laadpaal plaatsen in het toekomstige huis. Momenteel ligt daar 1 fase 40A, digitale teller en geen zonnepanelen.
ik vermoed dat dit na renovaties verzwaard wordt, allicht naar 3 fasen, maar ik heb niet meteen een nood om sneller dan 7.4 kw te kunnen laden. Ik doe het momenteel gewoon met de stekker en zelfs dat gaat relatief probleemloos. Maar voor 2 dagen met lange afstanden na mekaar, vind ik het toch wel handig iets sneller te kunnen laden. Ik vind het ook belangrijk om in de toekomst een zo slim mogelijke laadpaal te hebben, want ik verwacht dat er straks een hoop zonnepanelen op komen te liggen en mogelijk ook warmtepomp etc.
Ik heb wat installateurs gecontacteerd en de meest informatieve bood mij de smappee ev wall business + Genius aan. Hij stelt ook een 3F voor (ietsje duurder) die we nu monofase installeren en mogelijks later op 3F kunnen aansluiten ook. Dan kan je evt. nog digitaal de max laadsnelheid begrenzen. Die lijkt me alles te kunnen wat ik mogelijks in de toekomst zou willen, maar is wel fors aan de prijs (2900 ex BTW, geinstalleerd).
Ik heb er zelf niet heel veel kaas van gegeten, dus als er hier experten zitten die big nono's zien: shoot :-)
Waarom een EV wall business? De gewone kan je evengoed nemen en dan heb je geen extra genius nodig.

Ik heb er zelf niet heel veel kaas van gegeten, dus als er hier experten zitten die big nono's zien: shoot :)
Hou er rekening mee dat je bij 3fa een hogere minimum laadvermogen hebt. Dus als zonnepanelen weinig opbrengst geven, kan het zijn dat je hiermee niet gaat kunnen laden. Dus monofase kan interessanter zijn, of een laadpaal die kan switchen tussen beiden is misschien ideaal.

En die 2900 ex BTW lijkt mij een veel te dure offerte. Hoe zwaar ga je renoveren? Als je elektriciteit meepakt in de renovatie, kan je evengoed al de basis leggen voor de laadpaal. En hoeft er qua installatiekosten bijna niets meer bij te komen.
Tenzij we spreken over een laadpaal die 2500 euro kost ofzo, ik weet niet hoe duur de laadpalen zijn die kunnen switchen tussen monofase en 3fa.

Hou er rekening mee dat je bij 3fa een hogere minimum laadvermogen hebt. Dus als zonnepanelen weinig opbrengst geven, kan het zijn dat je hiermee niet gaat kunnen laden. Dus monofase kan interessanter zijn, of een laadpaal die kan switchen tussen beiden is misschien ideaal.

En die 2900 ex BTW lijkt mij een veel te dure offerte. Hoe zwaar ga je renoveren? Als je elektriciteit meepakt in de renovatie, kan je evengoed al de basis leggen voor de laadpaal. En hoeft er qua installatiekosten bijna niets meer bij te komen.
Tenzij we spreken over een laadpaal die 2500 euro kost ofzo, ik weet niet hoe duur de laadpalen zijn die kunnen switchen tussen monofase en 3fa.
Ik weet niet 100% wat je bedoelt met "switchen" maar je kan deze laadpaal zowel monofase als 3fasig aansluiten, maar je moet dan wel een andere automaat koppelen natuurlijk. Dus niet switchen dmv een knopje in een app oid (geen idee of zoiets kan uberhaupt?).Het huis gaat totaal gerenoveerd worden (denk dan aan: enkel buitenmuren blijven staan), maar ik moet er eerst nog een tijd (pakweg 1j) zo in wonen, waardoor ik nu al wel iets moet laten installeren.

Ik weet niet 100% wat je bedoelt met "switchen" maar je kan deze laadpaal zowel monofase als 3fasig aansluiten, maar je moet dan wel een andere automaat koppelen natuurlijk. Dus niet switchen dmv een knopje in een app oid (geen idee of zoiets kan uberhaupt?).Het huis gaat totaal gerenoveerd worden (denk dan aan: enkel buitenmuren blijven staan), maar ik moet er eerst nog een tijd (pakweg 1j) zo in wonen, waardoor ik nu al wel iets moet laten installeren.
Switchen van aantal fase kan een smappee nog niet in de app. Ik heb dit gevraagd en ze zouden dit mogelijks wel bekijken om te implementeren. Ik heb zelf een smappee ev wall.

Ik dacht eens gelezen te hebben in een van deze threads dat er laadpalen zouden bestaan die kunnen switchen tussen 1f en 3f.
@makila was jij degene die zo'n paal gevonden had? Ik weet niet meer goed wie het was.

Zelf ga ik gewoon voor een monofase laadpaal, intussen genoeg ervaringen gehoord van EV-rijders en ik zie het nut niet echt in van een 3f laadpaal te hebben. Als ik dan toch eens wat juice te kort zou komen, ga ik wel eventjes naar een snellader in de buurt.
En vooral dat de zonnepanelen aan een lager vermogen kunnen laden bij monofase dan 3fase heeft me overtuigd.

Switchen van aantal fase kan een smappee nog niet in de app. Ik heb dit gevraagd en ze zouden dit mogelijks wel bekijken om te implementeren. Ik heb zelf een smappee ev wall.
Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de installatie (incl die genius module?)? Mag in PB uiteraard.

Ik dacht eens gelezen te hebben in een van deze threads dat er laadpalen zouden bestaan die kunnen switchen tussen 1f en 3f.
@makila was jij degene die zo'n paal gevonden had? Ik weet niet meer goed wie het was.

Zelf ga ik gewoon voor een monofase laadpaal, intussen genoeg ervaringen gehoord van EV-rijders en ik zie het nut niet echt in van een 3f laadpaal te hebben. Als ik dan toch eens wat juice te kort zou komen, ga ik wel eventjes naar een snellader in de buurt.
En vooral dat de zonnepanelen aan een lager vermogen kunnen laden bij monofase dan 3fase heeft me overtuigd.

Akkoord, het leek mij gewoon wel handig om hem ook 3F te kunnen aansluiten indien nodig. Ik geloof dat de meerkost van een 3F 200 EUR is oid, en dan behou je wel de flexibiliteit, moest dat ooit nodig zijn. Maar voor zover ik nu kan inschatten zou ik hem ook altijd monofasig laten aansluiten.

Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de installatie (incl die genius module?)? Mag in PB uiteraard.
Ongeveer 2k ex btw maar dus de gewone ev wall 8m kabel (niet business) en geen genius. De gewone ev wall heeft de infinity module ingebouwd. Je hebt dus ook niks extra nodig voor loadbalancing. Geen idee waarom de verkoper u de business will verkopen ipv de gewone?

Ongeveer 2k ex btw maar dus de gewone ev wall 8m kabel (niet business) en geen genius. De gewone ev wall heeft de infinity module ingebouwd. Je hebt dus ook niks extra nodig voor loadbalancing. Geen idee waarom de verkoper u de business will verkopen ipv de gewone?
Volgens hem was daar een meerwaarde omdat ik later op die manier heel het energiemanagement van het huis (incl. evt. warmtepomp e.d.) zou via de smappee kunnen aansturen. Aangezien onze plannen nog verre van finaal zijn, leek me dat dus wel aangenaam om die mogelijkheid alvast te hebben. Ik begreep dat je die achteraf niet zou kunnen bijplaatsen bij de "gewone" EV Wall. Geen idee of hij me blaasjes heeft wijsgemaakt, vandaar de check hier :) Ik wou ook graag automatische split billing - geen idee of dat ook nog een reden is om voor business te gaan?

Voor de volledigheid, dit is het pakket dat hij voorstelt:
EVWall Business & Infinity: In het pakket zit een EVWall Business met 8 meter kabel, een Smappee Genius communicatiemodule, een Smappee Power Box, een CT Hub en metingsklemmen.

Laatst bewerkt:
Volgens hem was daar een meerwaarde omdat ik later op die manier heel het energiemanagement van het huis (incl. evt. warmtepomp e.d.) zou via de smappee kunnen aansturen. Aangezien onze plannen nog verre van finaal zijn, leek me dat dus wel aangenaam om die mogelijkheid alvast te hebben. Ik begreep dat je die achteraf niet zou kunnen bijplaatsen bij de "gewone" EV Wall. Geen idee of hij me blaasjes heeft wijsgemaakt, vandaar de check hier :)
Ik weet eigenlijk niet juist hoe al die componenten noemen en wat ze allemaal doen. Maar volgens mij is uw installateur mis. Ik zou nu ook gewoon ct hubs van smappee kunnen toevoegen om subkringen te meten en in de app te zien. Voor de rest moet je daar niks voor doen bij de gewone ev wall.

Die extra's die hij aanraadt zit dus al bij de gewone ev wall. Bij de business moet je dat inderdaad apart kopen. De business heeft een gekeurde kwh meter dacht ik. Voor de rest was mij niet duidelijk wat het verschil was en geen enkele installateur kon mij dat ook duidelijk zeggen. Ik heb met 3 gesproken en alle 3 hebben mij ook de gewone ev wall aangeraden. Ik denk dat de business meer bedoeld is voor grotere parkings waarbij je meerdere palen op een aansluiting hebt en onderling moeten communiceren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan