Het nonbeleid van houtkachels

Bij mijn schoonouders worden nog altijd door kennissen uit de kleine gemeente massa's houtafval gedropt die mijn schoonvader dan verzaagt en opstookt in zijn oude leuvense stoof... ramen, deuren, al dan niet beschilderd, ....

Hem op andere gedachten brengen lukt niet, een andere verwarmingswijze hebben ze wel (accumulatorkachels op electriciteit), maar is zeker minstens even onveilig gezien de meeste al jaren niet gebruikt zijn en dus ook niet onderhouden.

Voor mij is het simpel, en de titel van dit topic zegt het zelf. Extra tax hoeft niet (voor mij, en ik heb geen houtkachel). Maar voer wat meer beleid en controle hier rond. Zodat de schoounouders van JPV eens een ferme boete krijgen zodat ze het wel leren.
Voor aardgas, elekriciteit en warmtepomen geld dat wel (bijna overregulatie hier), dus waarom voor houtstoven niet?

En wat met bbq's, vuurschalen en -korven, houtovens, ambachtelijke toepassingen, ... Dat is gewoon weer zo een kluwen waar niemand wil aan beginnen.

En wat met bbq's, vuurschalen en -korven, houtovens, ambachtelijke toepassingen, ... Dat is gewoon weer zo een kluwen waar niemand wil aan beginnen.
Lijkt me nu wel redelijk verwaarloosbaar qua verbruik/fijnstofproductie ten opzichte van houtkachels om te verwarmen hoor. Ik denk (hoop) ook dat wie voor de gezelligheid rond een vuurschaal gaat staan, of een houtoven gebruikt om pizza's te maken, die niet laat branden op behandeld afvalhout.

Dat is in verhouding geen probleem want dat is sporadisch. Men kan perfect regels opleggen aan huishoudelijke verwarming.

En in die situatie brand je geen behandeld hout op.
Uw BBQ worsten gaan smaken naar chemische rommel. In een stoof wordt alles door de schouw geduwd en is het binnen gezellig en buiten een probleem voor de buren.

Ziezo, net een splinternieuwe pelletkachel besteld. 7k armer, maar terug een vlammeke in huis.
Als iemand die opgegroeid is met ouders en grootouders die altijd een haard gehad hebben en altijd proper hout verbrand hebben, ga ik er geen seconde slaap voor laten wat er eventueel in de toekomst beslist wordt.
Is het het properste? Nee.
Is het het slechtste? Nee.
Ga ik melden dat die in men huis staat? Nope!

Het is misschien egoïstisch, maar er is en grens.
Ik doe oprecht men best op veel vlakken, maar ik ben niet blind.
Tis niet moeilijk om te zien wat er in de rest van de wereld gedaan wordt.
Er is een grens tot waar ik in mee wil, die grens ligt al gemiddelde Belg ver boven het gemiddelde op deze planeet; alles dat nog meer gepusht wordt zal een tegengesteld effect beginnen krijgen.

Ziezo, net een splinternieuwe pelletkachel besteld. 7k armer, maar terug een vlammeke in huis.
Als iemand die opgegroeid is met ouders en grootouders die altijd een haard gehad hebben en altijd proper hout verbrand hebben, ga ik er geen seconde slaap voor laten wat er eventueel in de toekomst beslist wordt.
Is het het properste? Nee.
Is het het slechtste? Nee.
Ga ik melden dat die in men huis staat? Nope!

Het is misschien egoïstisch, maar er is en grens.
Ik doe oprecht men best op veel vlakken, maar ik ben niet blind.
Tis niet moeilijk om te zien wat er in de rest van de wereld gedaan wordt.
Er is een grens tot waar ik in mee wil, die grens ligt al gemiddelde Belg ver boven het gemiddelde op deze planeet; alles dat nog meer gepusht wordt zal een tegengesteld effect beginnen krijgen.
Hout stoken is een LOKAAL probleem en asociaal. Heeft bijna niets met het klimaat te maken. Net zoals het hele stikstofverhaal.

Ween ween ..
Ga de rest van de planeet af om iedereen die vuil verbrandt voor zen deur met de vinger te wijzen.
Maar hij heeft gewoon gelijk hoor. Jij komt af met "de rest van de wereld dit en dat". Dat maakt niet uit hé. Het gaat over zaken zoals fijnstofuitstoot. Dat is voor je buren. Kindjes aan de aerosol. Oversterfte.

"Ween ween", zeg gewoon dat je het niet snapt dan zoals een volwassene.

Hier op p&a verwachten we meer inhoudelijke (en respectvolle) onderbouwing.
Tis niet omdat ik het snap, dat ik er een moer om geef. Da's iets anders.

Veel plezier met je pelletkachel @JackM maar geen idee waarom je hier zo de "stoere" komt uit hangen. Net het middelbaar zeg. "Ik geef er geen moer om, kijk naar mij! Kijk naar hoezeer ik er geen moer om geef! Ik geef er zo weinig om dat ik toch de tijd neem om er over te komen schrijven!"

Los van die nogal bedenkelijke attitude voegt het ook niets toe aan het topic.

Veel plezier met je pelletkachel @JackM maar geen idee waarom je hier zo de "stoere" komt uit hangen. Net het middelbaar zeg. "Ik geef er geen moer om, kijk naar mij! Kijk naar hoezeer ik er geen moer om geef! Ik geef er zo weinig om dat ik toch de tijd neem om er over te komen schrijven!"

Los van die nogal bedenkelijke attitude voegt het ook niets toe aan het topic.
En waarvoor dient het topic dan? Zodat de kachelhaters kunnen samentroepen en al de rest op een brandstapel wensen? Oh wait .. :sarcastic:

Moet er iets gedaan worden aan het verbranden van (hout)afval? Tuurlijk, maar waarom zou een recente pelletkachel niet passen in een nieuw huis? Er steken al 3 warmptepompen in men huis. Net zoals iedere installateur daarvan waar ik prijs ging vragen, bevestigden die mij dan een pelletkachel een goeie aanvulling zou zijn op mijn systeem.
Ga ik dan wakker liggen van wat iemand anders denkt hoe ik moet gaan handelen voor mijn beste welzijn? Dacht het niet.

En ohja, gelukkig zag ik in mijn glazen bol dat hier een topic over was en ben ik speciaal naar hier gekomen om er uren van men tijd in te steken. twas zeker niet geheel toevallig int passeren om 20 seconden iets te typen.

Hout stoken is een LOKAAL probleem en asociaal. Heeft bijna niets met het klimaat te maken. Net zoals het hele stikstofverhaal.
Wat zou daar asociaal zijn? Het is gewoon een verwarmingsmiddel dat veel mensen al jaar en dag gebruiken en nu ook economisch nog eens interessant is.

Wat zou daar asociaal zijn? Het is gewoon een verwarmingsmiddel dat veel mensen al jaar en dag gebruiken en nu ook economisch nog eens interessant is.
Zo dacht ik er vroeger ook over. Tot hier een buur kwam wonen die iedere avond de buurt omtovert tot een rookfestijn waar de plaatselijke kerstboomverbranding jaloers op is.

Je wilt niet weten hoe zwart het water tegenwoordig is na het poetsen van de ramen langs de binnnenkant. De kleur van de filters van de ventilatie na amper een week toont aan dat die vuiligheid van buiten komt. Pikzwart dus, moest je je afvragen welke kleur.

Om nog maar te zwijgen over de geur die regelmatig gewoon bij ons binnen komt. Ik wil niet weten hoeveel fijn stof we hier in huis krijgen.

Nee sorry, voor mij is dat gewoon associaal gedrag. Als je degelijk gedroogd hout of pellets verbrandt zal het allemaal wel meevallen, maar er mag zeker wat meer regelgeving zijn wat dat betreft. Ik moet 2-jaarlijks de uitstoot van mijn gasketel laten controleren, maar voor houtkachels is dat om de 1 of andere reden niet nodig.

Wat een zwakke reactie, compleet irrelevant en zelfs naast de kern van het argument? Het gaat toch helemaal niet over "verwarmingsmiddel", maar de impact op anderen. Roken in cafés, lood in benzine, asbest zijn ook allemaal zaken die "al jaar en dag" werden gedaan / gebruikt... See what I did there?

En economisch interessant voor de stoker =/= economisch interessant voor de samenleving.

Ik heb een warmtepomp, zonneboiler, zonnepanelen en onlangs een plug in batterij. Toch heb ik ook een houtkachel waar ik in de winter elke dag een paar uur met stook. Alleen proper en droog brandhout. Willen ze me op andere gedachten brengen dan zal de kost van elektriciteit toch eerst serieus mogen dalen om mij het vrij goedkope en warme, gezellige haardvuur links te laten liggen. Als er mensen daar over zouden willen zagen zou ik ze doorverwijzen naar mijn hout kot, werk genoeg!

Meer controle? Ik zou zelf eventueel nog een extra filter willen steken als ik daarmee eventuele overlast zou kunnen inperken. Maar laat ons eerlijk zijn, hier in België gaat het maar gaan over 1 ding. Zakken vullen! Ze willen ons allemaal naar groene energie duwen maar gas is al jaren goedkoper dan elektriciteit. We gingen 15 jaar lang terug draaiende teller hebben tot het plots gedaan was. Ik ben sceptisch en ga al zeker mijn (ook al is het een nieuwe) kachel niet aangeven moesten ze hier plots mee afkomen.

Zo dacht ik er vroeger ook over. Tot hier een buur kwam wonen die iedere avond de buurt omtovert tot een rookfestijn waar de plaatselijke kerstboomverbranding jaloers op is.

Je wilt niet weten hoe zwart het water tegenwoordig is na het poetsen van de ramen langs de binnnenkant. De kleur van de filters van de ventilatie na amper een week toont aan dat die vuiligheid van buiten komt. Pikzwart dus, moest je je afvragen welke kleur.

Om nog maar te zwijgen over de geur die regelmatig gewoon bij ons binnen komt. Ik wil niet weten hoeveel fijn stof we hier in huis krijgen.

Nee sorry, voor mij is dat gewoon associaal gedrag. Als je degelijk gedroogd hout of pellets verbrandt zal het allemaal wel meevallen, maar er mag zeker wat meer regelgeving zijn wat dat betreft. Ik moet 2-jaarlijks de uitstoot van mijn gasketel laten controleren, maar voor houtkachels is dat om de 1 of andere reden niet nodig.
Case in point: onlangs nog eens mijn telescoop buiten gezet. Bij ons brandde de haard en bij die beruchte buur (waar Tomski vaak last van heeft) ook. Vanuit de tuin zag ik mooi de twee schouwen. Het verschil was echt frappant.
Wij stoken met beuk/eik die twee jaar buiten gedroogd heeft. Onze schouw: amper zichtbare uitstoot en dan bedoel ik echt ik moest al goed kijken om iets te ontwaren van rook (gegeven twas ook wel donker). Bij de buur: dikke rookpluimen die er vrolijk uitvlogen.
Volgens mij zit het grootste probleem dus in wat men opstookt en hoe men stookt. In dit topic wordt dat vaak allemaal op één hoop gegooid.

Toen we bouwden wou ik trouwens zelf geen kachel. Mijn vriendin stond echter erop. Achteraf gezien wel blij mee. Het is toch een soort backup als ketel/warmtepomp eens uitvalt. En met toestanden zoals covid-gasprijzen of mogelijke geopolitieke prijsstijgingen zoals in het huidg US/Iran conflict kan je toch wat mitigeren.
Nu ja, veel gebruiken we ze eigenlijk niet. In de winter steken we ze meestal 1 keer aan in het weekend tijdens een filmpje. Ons verbruik zit rond 2 stere (±2 m³ gestapeld) op meer dan twee jaar. Dus echt intensief stoken kan je dat ook niet noemen.

Maar om deze nu verplicht te laten uitbreken omdat, spijtig genoeg, veel achterlijke mensen hun kachel als een allesbrander beschouwen ga ik nu ook niet doen.

Edit, ik heb ook wel een F7 fijnstoffilter met voorfilter op de balansventilatieunit. Ik merk weinig van rookgeur binnen. Het aanzuigrooster van de ventilatie is ook zo geplaatst dat hij niet bovendaks aanzuigt maar op een plaats waar de lucht minder vervuild is.

Edit 2: onze schouw wordt jaarlijks wel gereinigd voor een attest voor de verzekering (alhoewel dit niet nodig is). https://www.verzekeringen.be/brandverzekering-schoorsteen-onderhouden

Laatst bewerkt:
Veel verwarring over houtkachels en het klimaat. Uw kachel draagt verwaarloosbaar bij aan de opwarming van de aarde, maar ze heeft een disproportioneel grote impact op de kwaliteit van het lokale milieu in je buurt.

Het is dus bij uitstek een bijzonder associaal product omdat de negatieve impact ervan door een heel klein groepje mensen moet worden gedragen.

Terug
Bovenaan