Ik moet mij corrigeren:Als dat onbehandelde paletten zijn, is daar toch niets verboden aan?
Alhoewel de verbranding van droog onbehandeld houtafval zoals o.a. fruitkisten en paletten wel wettelijk is toegelaten, ...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik moet mij corrigeren:Als dat onbehandelde paletten zijn, is daar toch niets verboden aan?
Alhoewel de verbranding van droog onbehandeld houtafval zoals o.a. fruitkisten en paletten wel wettelijk is toegelaten, ...
Lijkt me nu wel redelijk verwaarloosbaar qua verbruik/fijnstofproductie ten opzichte van houtkachels om te verwarmen hoor. Ik denk (hoop) ook dat wie voor de gezelligheid rond een vuurschaal gaat staan, of een houtoven gebruikt om pizza's te maken, die niet laat branden op behandeld afvalhout.En wat met bbq's, vuurschalen en -korven, houtovens, ambachtelijke toepassingen, ... Dat is gewoon weer zo een kluwen waar niemand wil aan beginnen.
Dat is in verhouding geen probleem want dat is sporadisch. Men kan perfect regels opleggen aan huishoudelijke verwarming.En wat met bbq's, vuurschalen en -korven, houtovens, ambachtelijke toepassingen, ... Dat is gewoon weer zo een kluwen waar niemand wil aan beginnen.
Hout stoken is een LOKAAL probleem en asociaal. Heeft bijna niets met het klimaat te maken. Net zoals het hele stikstofverhaal.Ziezo, net een splinternieuwe pelletkachel besteld. 7k armer, maar terug een vlammeke in huis.
Als iemand die opgegroeid is met ouders en grootouders die altijd een haard gehad hebben en altijd proper hout verbrand hebben, ga ik er geen seconde slaap voor laten wat er eventueel in de toekomst beslist wordt.
Is het het properste? Nee.
Is het het slechtste? Nee.
Ga ik melden dat die in men huis staat? Nope!
Het is misschien egoïstisch, maar er is en grens.
Ik doe oprecht men best op veel vlakken, maar ik ben niet blind.
Tis niet moeilijk om te zien wat er in de rest van de wereld gedaan wordt.
Er is een grens tot waar ik in mee wil, die grens ligt al gemiddelde Belg ver boven het gemiddelde op deze planeet; alles dat nog meer gepusht wordt zal een tegengesteld effect beginnen krijgen.
Waarom zou ik daar in godsnaam van wakker liggen?EPB maakt daar binnenkort wel korte metten mee.
Ween ween ..Hout stoken is een LOKAAL probleem en asociaal. Heeft bijna niets met het klimaat te maken. Net zoals het hele stikstofverhaal.
Maar hij heeft gewoon gelijk hoor. Jij komt af met "de rest van de wereld dit en dat". Dat maakt niet uit hé. Het gaat over zaken zoals fijnstofuitstoot. Dat is voor je buren. Kindjes aan de aerosol. Oversterfte.Ween ween ..
Ga de rest van de planeet af om iedereen die vuil verbrandt voor zen deur met de vinger te wijzen.
En waarvoor dient het topic dan? Zodat de kachelhaters kunnen samentroepen en al de rest op een brandstapel wensen? Oh wait ..Veel plezier met je pelletkachel @JackM maar geen idee waarom je hier zo de "stoere" komt uit hangen. Net het middelbaar zeg. "Ik geef er geen moer om, kijk naar mij! Kijk naar hoezeer ik er geen moer om geef! Ik geef er zo weinig om dat ik toch de tijd neem om er over te komen schrijven!"
Los van die nogal bedenkelijke attitude voegt het ook niets toe aan het topic.

Wat zou daar asociaal zijn? Het is gewoon een verwarmingsmiddel dat veel mensen al jaar en dag gebruiken en nu ook economisch nog eens interessant is.Hout stoken is een LOKAAL probleem en asociaal. Heeft bijna niets met het klimaat te maken. Net zoals het hele stikstofverhaal.
Zo dacht ik er vroeger ook over. Tot hier een buur kwam wonen die iedere avond de buurt omtovert tot een rookfestijn waar de plaatselijke kerstboomverbranding jaloers op is.Wat zou daar asociaal zijn? Het is gewoon een verwarmingsmiddel dat veel mensen al jaar en dag gebruiken en nu ook economisch nog eens interessant is.
Wat een zwakke reactie, compleet irrelevant en zelfs naast de kern van het argument? Het gaat toch helemaal niet over "verwarmingsmiddel", maar de impact op anderen. Roken in cafés, lood in benzine, asbest zijn ook allemaal zaken die "al jaar en dag" werden gedaan / gebruikt... See what I did there?Wat zou daar asociaal zijn? Het is gewoon een verwarmingsmiddel dat veel mensen al jaar en dag gebruiken en nu ook economisch nog eens interessant is.
Case in point: onlangs nog eens mijn telescoop buiten gezet. Bij ons brandde de haard en bij die beruchte buur (waar Tomski vaak last van heeft) ook. Vanuit de tuin zag ik mooi de twee schouwen. Het verschil was echt frappant.Zo dacht ik er vroeger ook over. Tot hier een buur kwam wonen die iedere avond de buurt omtovert tot een rookfestijn waar de plaatselijke kerstboomverbranding jaloers op is.
Je wilt niet weten hoe zwart het water tegenwoordig is na het poetsen van de ramen langs de binnnenkant. De kleur van de filters van de ventilatie na amper een week toont aan dat die vuiligheid van buiten komt. Pikzwart dus, moest je je afvragen welke kleur.
Om nog maar te zwijgen over de geur die regelmatig gewoon bij ons binnen komt. Ik wil niet weten hoeveel fijn stof we hier in huis krijgen.
Nee sorry, voor mij is dat gewoon associaal gedrag. Als je degelijk gedroogd hout of pellets verbrandt zal het allemaal wel meevallen, maar er mag zeker wat meer regelgeving zijn wat dat betreft. Ik moet 2-jaarlijks de uitstoot van mijn gasketel laten controleren, maar voor houtkachels is dat om de 1 of andere reden niet nodig.