Ik denk dat er hier weinig mensen voorstander zijn van kachels uitbreken, en moest dat zo zijn lijkt me dat ook weinig realistisch. Maar zou het niet gewoon logisch zijn dat er enig beleid wordt gevoerd rond het moderniseren van die kachels, en enige controle op het halen van enige (ongetwijfeld povere, het blijft hout) uitstootnormen door het plaatsen en houden van filters?Maar om deze nu verplicht te laten uitbreken omdat, spijtig genoeg, veel achterlijke mensen hun kachel als een allesbrander beschouwen ga ik nu ook niet doen.
Allez ik snap de weerstand niet echt, ik kan dat moeilijk anders zien als onwetendheid gecombineerd met een soort "anti"-gedrag want how vroeger moest het niet en dat gaat geld kosten mopper mopper.
De huidige situatie is dat als niemand van je buren zin heeft om de politie of milieudienst te bellen, je je huis mag veranderen in een kleine verbrandingsoven voor restafval. Ik ben opgegroeid met een vader die een kolenkachel van het grof vuil heeft gered in de jaren '70, en daar tot zijn dood in 2017 het huis mee verwarmde (ondanks gasketel ernaast maar dat kostte geld). Alles verdween daarin van restafval. Er zijn mensen op straat gestopt om aan te bellen dat de schouw in brand stond, maar neen die blauwzwarte rook dat was working as intended.
Nu zijn we 2026 en als ik een raam laat openstaan om te verluchten -gezond hé- op het verkeerd moment, ruikt heel het huis naar de stoof van de buren drie huizen verder, waarin die (snoei)afval opstoken.
We hebben ons klimaat en onze ligging in Europa niet mee, maar ik zou graag toch eens cijfers bekijken rond aandoeningen van de luchtwegen in dit land. Zeker bij jonge kinderen en oudere mensen.