Het 'online boardgamen' topic

StannekeS

Crew Member
Crowdfunder FE
hwU5RWJ.png

Tabletop Simulator, Board Game Arena, Tabletopia, ... allemaal bieden ze hetzelfde, maar toch op een andere manier: het online kunnen spelen van boardgames.

Heb je ervaringen die je wil delen, aanraders, of wat dan ook? Deel het in dit topic.

Laatst bewerkt door een moderator:
BGA is ook geen ramp hoor, hangt beke van game tot game af.

Ik wil gerust eens spelen, al gaat vrije tijd vinden het grote probleem zijn...

Welke spellen kunt ge op TTS spelen? Ken dat eigenlijk niet.

Op BGA speel ik voornamelijk spellen als puerto rico, carcasonne, stone age, etc. Wel al een heel tijdje niet meer op BGA geweest trouwens.

Speel wel alleen turn based. Live komt nooit gelegen of duurt te lang

Ik heb op TTS enkel nog maar Uno en cards against humanity gespeeld. De controls zijn wel ff wennen 😅

Jep, dat is het zowat :p
Maar wat is de legale status daarvan?
Het officiële aanbod is toch relatief beperkt en behoorlijk duur. + via steam wat toch wel een serieuze drempel is.
BGA is lelijk qua vormgeving maar werkt toch wel behoorlijk goed. En enkel de host heeft een betalende account nodig.
Dominion online is erg goed zoals ik elders ook al vermeldde: https://dominion.games/

Misschien een idee om een apart topic te maken voor het enigszins nieuwe fenomeen online boardgames?

Het officiële aanbod is toch relatief beperkt en behoorlijk duur. + via steam wat toch wel een serieuze drempel is.
BGA is lelijk qua vormgeving maar werkt toch wel behoorlijk goed. En enkel de host heeft een betalende account nodig.
Dominion online is erg goed zoals ik elders ook al vermeldde: https://dominion.games/

Misschien een idee om een apart topic te maken voor het enigszins nieuwe fenomeen online boardgames?
Da's volledig legaal en meestal verlenen uitgevers zelf hun medewerking. Het zijn de gebruikers zelf die alles inscannen, maken, tweaken en scripten om het werkende te krijgen. Er is inderdaad erg weinig officieel spul te vinden en meestal heeft dat toch een grote kostprijs.

Zelf al paar keer Nemesis, Paladins of the West Kingdom en Aeon's End via Tabletop Simulator gespeeld en zit allemaal héél knap in orde.

Zal een apart topic maken.

Da's volledig legaal en meestal verlenen uitgevers zelf hun medewerking. Het zijn de gebruikers zelf die alles inscannen, maken, tweaken en scripten om het werkende te krijgen. Er is inderdaad erg weinig officieel spul te vinden en meestal heeft dat toch een grote kostprijs.

Zelf al paar keer Nemesis, Paladins of the West Kingdom en Aeon's End via Tabletop Simulator gespeeld en zit allemaal héél knap in orde.

Ok, leek me toch ergens een grijze zone.
Maar het blijft wel veel gedoe, mensen moeten steam downloaden, account aanmaken, tabletop simulator aankopen en installeren... Te hoge drempel voor de boardgamer die geen pc gamer is. :)

Ok, leek me toch ergens een grijze zone.
Maar het blijft wel veel gedoe, mensen moeten steam downloaden, account aanmaken, tabletop simulator aankopen en installeren... Te hoge drempel voor de boardgamer die geen pc gamer is. :)
Inderdaad, instapdrempel is er en ook ikzelf heb lang getwijfeld, maar uiteindelijk de aankoop en de moeite meer dan waard.

Zal een apart topic maken.
Wow niet zo snel hoor, bijna al die mods zitten in een grijze zone... De meesten worden gedoogd (aka de publisher klaagt ze niet actief aan), enkelen hebben effectief cease letters, en slechts een heeeeeeeeel kleine minderheid heeft de officiële support (bvb sommige fantasy flight games).
Dus neen: dat is zeker niet allemaal legaal, ik zou zelfs zeggen, wrsch het meeste is niet legaal.

Wow niet zo snel hoor, bijna al die mods zitten in een grijze zone... De meesten worden gedoogd (aka de publisher klaagt ze niet actief aan), enkelen hebben effectief cease letters, en slechts een heeeeeeeeel kleine minderheid heeft de officiële support (bvb sommige fantasy flight games).
Dus neen: dat is zeker niet allemaal legaal, ik zou zelfs zeggen, wrsch het meeste is niet legaal.
Mja, ze kunnen het allemaal heel eenvoudig door Steam laten offline halen, dus het lijkt erop dat de meesten het gedogen dan.
Ik weet bijvoorbeeld dat Awaken Realms gevraagd heeft aan de maker van de mod om de uitbreidingen niet in TTS te steken. En Garphill Games heeft er ook niks op tegen. En dat zijn dus de spellen die ik het meest speel :p

Dat is hetzelfde als unofficial mods voor een game: daar heeft de originele game (in dit geval TTS) weinig mee te maken.
Of met een emulator voor een console: de emulator is volledig legaal. Het spelen van de roms enkel als je de originele versie hebt.

Ja het is min of meer een grijze zone, maar dat heeft iedere sandbox environment. En dat is wat TTS eigenlijk is: gewoon een sandbox environment, geschreven in Unity. Je doet er mee wat je zelf wil.

In andere woorden: noch steam, noch TTS zijn hier in de fout. Spelers evenmin. Makers van mods die ze op dit medium distribueren: gray area.

Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis is het op Tabletopia wel iets duidelijker allemaal. Volgens mij mogen daar geen spellen op zonder uitdrukkelijke toelating van de designer/publisher. Daarom is het aanbod daar ook veel kleiner.

Er zijn toch ook veel games die al beschikbaar gemaakt worden als 'demo' door de makers zelf?
Ik denk dat het gewoon gedoogd wordt omdat ze wel beseffen dat dit een beetje een niche is en dat heel veel van de spelers ook gewoon boardgames kopen ipv enkel digitaal te spelen.

Terug
Bovenaan