De wereld hield de adem in bij de verkiezing van paus Leo XIV, de eerste Noord-Amerikaanse paus ooit. En filmgeschiedenis wordt wederom gemaakt in het Franse Cannes met glitterende rodeloper-kostuums en staande ovaties van twintig minuten. Maar bij BeyondGaming lees je hier de dingen die onze redacteurs in mei écht bezighielden.
Op Board Game Arena kun je volledig gratis met meer dan duizend spellen aan de slag. En nee, het gaat niet om kleine spelletjes die niemand wil spelen. Nee, zelfs toppers of ontzettend populaire spellen worden op het platform aangeboden, waaronder Maracaibo, Azul en Terraforming Mars. Elke week komen er minstens twee spellen bij, met recente toevoegingen zoals Rats of Wistar, Bunny Boom, The White Castle en Four Gardens. Het voordeel aan Board Game Arena is dat je geen fouten tegen de spelregels kunt maken, iets wat bij echte bordspellen wel vaak gebeurt (al is dat meestal niet moedwillig). Alle spellen zijn perfect geïntegreerd en geautomatiseerd, waardoor elk spel een eitje van een cent is. Oké, het moet gezegd worden dat dit gegeven wel iets van de immersie wegneemt, want het blijft natuurlijk tof om zelf je zuurverdiende munten te nemen (wat bijvoorbeeld mogelijk is via Tabletop Simulator). Toch ben ik volledig verkocht aan het platform. Een uitnodiging van een spel is zo verstuurd, je kunt meedoen aan toernooien en lid zijn van groepen om tegen elkaar te spelen. Tip: Word lid van de BeyondGaming-groep op BGA.
Hoewel je alle spellen gratis kunt spelen, is er ook een betalende variant. Die kost 5 euro per maand of 36 euro per jaar. Als gratis lid kun je ook Premium-spellen spelen, maar enkel als je wordt uitgenodigd voor een potje. Als Premium-lid kun je die Premium-spellen zelf opstarten. En ja, die 36 euro die je voor een jaar betaalt, haal je er heel snel uit. Zo speelde ik dit jaar reeds 498 potjes. Mijn echt sociaal leven lijdt er dus wel een beetje onder ... Het voordeel van het platform is dan ook dat je niet alle spellen in realtime moet spelen, want je kunt ook voor turn-based gaat, wanneer iemand een zet doet wanneer die tijd heeft.
Zo gingen wij naar Lotte Adventure World, een van de grote pretparken in Seoul, en was dit helemaal in thema met het Pokémon World Adventure: Spring Camp; met heel wat fotomogelijkheden, merchandising en een van de attracties die ogetoverd was naar een Pokémon-ervaring. Lotte Adventure World is trouwens voornamelijk een reusachtig indoor attractiepark, wat best wel indrukwekkend was, met zelfs een enorme schaatspiste inbegrepen. Daarnaast was ik sowieso al van plan om een versie van Pokémon Splendor mee te nemen. Deze versie van Splendor is in principe exclusief verkrijgbaar in Zuid-Korea, maar eens ter plaatse ontdekten we dat er nog heel wat andere spellen een exclusieve make-over hadden gekregen in thema van Pokémon. Zo was er onder andere een Pokémon-versie van Point Salad, Paper Safari, Ubongo Travel en een versie van 99 die ook nog eens enkel verkrijgbaar was in de Daiso-winkels. Dubbel exlusief, dus die konden we zeker niet laten liggen en ook de anderen gingen mee in de tas. Voor mezelf nam ik ook nog een Koreaanse versie van Coffee Rush mee, wat ook wel toepasselijk was gezien de Zuid-Koreanen grote fan zijn van hun koffie en aan omgerekend €18 was deze versie ook goedkoper dan bij ons, leuk meegenomen dus!
Focus op Focus - Aeyenah
Ik kijk best veel kortfilms. Ze krijgen vaak minder aandacht, maar verdienen eigenlijk veel meer waardering. Ze kunnen verrassend origineel, grappig of aangrijpend zijn - en dat in meestal nog geen kwartier tijd. Een paar van mijn favoriete Belgische en Nederlandse kortfilms zijn Wander to Wonder van Nina Gantz, Beautiful Men van Nicolas Keppens, Rachid van Rachida El Garani, Drijf van Levi Stoops en Ik ben geen robot van Victoria Warmerdam.Veel korte films zijn ook gewoon online te vinden, zoals Focus van Margaux Colarusso op YouTube. Het verhaal draait om Anna, gespeeld door Colarusso zelf. Ze zet een introvert personage neer dat worstelt met angststoornissen, en doet dat op zo’n ingetogen manier dat je helemaal wordt meegetrokken in haar wereld. Het thema mentale gezondheid komt sterk naar voren, en dat in een sobere zwart-witstijl. Korte films verdienen meer kijkers!Board Game Arena - Joeri
Als boardgamer is het altijd een moeilijk gegeven om mensen bijeen te krijgen en een bordspel of drie te spelen. Zo nu en dan doen we (een aantal leden van de redactie die graag al eens in de wereld der bordspellen duiken) een poging om een dag vast te leggen om dan van 's morgens tot 's avonds (of zelfs 's nachts) te spelen. Grote, kleine, leuke en minder toffe zaken passeren dan de revue, waarbij ook wel eens een bordspel op tafel wordt gelegd die een van de redacteurs moet reviewen. Omdat het niet altijd eenvoudig is om volk bijeen te krijgen, ben ik na wat zoeken op Board Game Arena beland. Oké, dat gebeurde reeds voor de maand mei, maar het is nu eenmaal mijn toer om iets aan te leveren. En aangezien ik Board Game Arena omarmd heb als platform, vind ik dat het wel eens in de kijker gezet mag worden.Op Board Game Arena kun je volledig gratis met meer dan duizend spellen aan de slag. En nee, het gaat niet om kleine spelletjes die niemand wil spelen. Nee, zelfs toppers of ontzettend populaire spellen worden op het platform aangeboden, waaronder Maracaibo, Azul en Terraforming Mars. Elke week komen er minstens twee spellen bij, met recente toevoegingen zoals Rats of Wistar, Bunny Boom, The White Castle en Four Gardens. Het voordeel aan Board Game Arena is dat je geen fouten tegen de spelregels kunt maken, iets wat bij echte bordspellen wel vaak gebeurt (al is dat meestal niet moedwillig). Alle spellen zijn perfect geïntegreerd en geautomatiseerd, waardoor elk spel een eitje van een cent is. Oké, het moet gezegd worden dat dit gegeven wel iets van de immersie wegneemt, want het blijft natuurlijk tof om zelf je zuurverdiende munten te nemen (wat bijvoorbeeld mogelijk is via Tabletop Simulator). Toch ben ik volledig verkocht aan het platform. Een uitnodiging van een spel is zo verstuurd, je kunt meedoen aan toernooien en lid zijn van groepen om tegen elkaar te spelen. Tip: Word lid van de BeyondGaming-groep op BGA.
Hoewel je alle spellen gratis kunt spelen, is er ook een betalende variant. Die kost 5 euro per maand of 36 euro per jaar. Als gratis lid kun je ook Premium-spellen spelen, maar enkel als je wordt uitgenodigd voor een potje. Als Premium-lid kun je die Premium-spellen zelf opstarten. En ja, die 36 euro die je voor een jaar betaalt, haal je er heel snel uit. Zo speelde ik dit jaar reeds 498 potjes. Mijn echt sociaal leven lijdt er dus wel een beetje onder ... Het voordeel van het platform is dan ook dat je niet alle spellen in realtime moet spelen, want je kunt ook voor turn-based gaat, wanneer iemand een zet doet wanneer die tijd heeft.
Pokémania in Zuid-Korea - FreakyJP
Eind april stond er een trip naar Zuid-Korea op het programma. Japan blijft natuurlijk mijn grootste liefde, maar ook Zuid-Korea wist doorheen de jaren mijn interesse op te wekken. Dit vooral dankzij de fascinerende cinema en televisiereeksen. We zeggen soms al eens al lachend dat Zuid-Korea het nieuwe Japan is, maar je kan moeilijk ontkennen dat beide landen heel wat gelijkenissen delen. Maar ook Japanse pop culture-fenomenen zijn populair in Zuid-Korea. Zo lijk het land alvast helemaal in de ban van de Sanrio-mascottes – denk Hello Kitty en Kuromi – en Crayon Shin-chan, maar vooral ook Pokémon. Overal waar je komt en gaat, zie je wel iets van Pokémon en voor onze twee kleine Pokémon-liefhebbers was dit natuurlijk.Zo gingen wij naar Lotte Adventure World, een van de grote pretparken in Seoul, en was dit helemaal in thema met het Pokémon World Adventure: Spring Camp; met heel wat fotomogelijkheden, merchandising en een van de attracties die ogetoverd was naar een Pokémon-ervaring. Lotte Adventure World is trouwens voornamelijk een reusachtig indoor attractiepark, wat best wel indrukwekkend was, met zelfs een enorme schaatspiste inbegrepen. Daarnaast was ik sowieso al van plan om een versie van Pokémon Splendor mee te nemen. Deze versie van Splendor is in principe exclusief verkrijgbaar in Zuid-Korea, maar eens ter plaatse ontdekten we dat er nog heel wat andere spellen een exclusieve make-over hadden gekregen in thema van Pokémon. Zo was er onder andere een Pokémon-versie van Point Salad, Paper Safari, Ubongo Travel en een versie van 99 die ook nog eens enkel verkrijgbaar was in de Daiso-winkels. Dubbel exlusief, dus die konden we zeker niet laten liggen en ook de anderen gingen mee in de tas. Voor mezelf nam ik ook nog een Koreaanse versie van Coffee Rush mee, wat ook wel toepasselijk was gezien de Zuid-Koreanen grote fan zijn van hun koffie en aan omgerekend €18 was deze versie ook goedkoper dan bij ons, leuk meegenomen dus!