Mss eens een omgekeerd verhaal:

Paar maand terug heb ik in naam van werkgever een paar werkzoekenden aangeschreven die volgens het algoritme van VDAB in aanmerking kwamen, er zijn 7 mensen aangeschreven en welgeteld 1 heeft iets laten weten. Vond dat toch wel ontnuchterend, als ik werk zou zoeken zou ik toch de moeite doen om minstens te reageren, temeer omdat ik ook had rekening gehouden met de woonplaats.

Dus al die kandidaten, ik stel me vragen, de vacatures zijn inmiddels ingevuld en de beste manier om mensen te zoeken is een bord op onze parking gebleken.

En toch werd dat vroeger zonder problemen uitgevoerd door iemand recht uit het middelbaar. Uiteindelijk is dat dan om zaken te doen zoals afspraken vastleggen voor dokters, dus zo diepgaand moet/zal die kennis dat toch ook niet zijn. Ook, "een hele hoop vakken" zegt niets over de inhoud van die vakken hé. Ik heb een hele brok talen, wiskunde, en informatica gehad, en dan vakken gericht op biologie, chemie, fysica, aardrijkskunde, geschiedenis, ... dat was het middelbaar.

Hoe jij het beschrijft kan je dus ook elke opleiding opblazen uiteindelijk.

Je beseft toch dat die talen 40 studiepunten van de 180 in totaal zijn? Dus meer dan 1/5de van de opleiding is talen. En dan enkel nog maar Engels en Frans. De Nederlandse vakken tel ik nog niet mee. Want dat is ook nog dus 8.

En zonder problemen is misschien ook wat overdreven. Men heeft gewoon ingezien dat op veel plaatsen iemand met een diploma hoger onderwijs nuttig is. Reden is net zoals bij alles dat een hogere opleiding u onlosmakelijk skills en kennis bijbrengt. Vroeger had je deze personen niet, nu wel.

Maar ik snap het hoor. Puur administratieve functies dat is makkelijk om op neer te kijken. Maar ik heb toch graag iemand die kennis van zaken, talen en communicatie heeft om mijn administratie te doen. Gelukkig heb ik dat. Die vrouw haar taak is overigens net zo belangrijk en waardevol als de andere leden van mijn team.

En dat je vroeger nogal snel kon starten of doorgroeien is waar. Maar vroeger had je ook niet zoveel mogelijkheden voor hoger onderwijs, en dat merk je gewoon goed.
Op mijn eerste job had je ook zo twee bobo’s die doorgegroeid waren binnen een engineeringfunctie met een middelbaar diploma. Ik kan u meegeven dat het duidelijk was waarom ze nu enkel nog ingenieurs of heel sterke bachelors (en dan nog niet voor alle functies) aannemen binnen dat departement van dat bedrijf.

Paar maand terug heb ik in naam van werkgever een paar werkzoekenden aangeschreven die volgens het algoritme van VDAB in aanmerking kwamen, er zijn 7 mensen aangeschreven en welgeteld 1 heeft iets laten weten. Vond dat toch wel ontnuchterend, als ik werk zou zoeken zou ik toch de moeite doen om minstens te reageren, temeer omdat ik ook had rekening gehouden met de woonplaats.

Dus al die kandidaten, ik stel me vragen, de vacatures zijn inmiddels ingevuld en de beste manier om mensen te zoeken is een bord op onze parking gebleken.
VDAB hun systeem is nu niet bepaald up to date. Ik ben nu bij m’n huidige werkgever al meer dan een jaar bezig en krijg nog 2-wekelijks mails van de VDAB en bedrijven die via de VDAB contact opnemen.

Na voor de 10de keer de VDAB te verwittigen zwier ik die mails nu ook gewoon de prullenbak in zonder te lezen/antwoorden.

Op 324.000 werklozen in 2021 is dat nauwelijks 3.88% van het totaal aantal werklozen.
Ik kan niet zien hoeveel ze er gecontroleerd hebben, maar gezien dat er voor nog geen 5% sancties zijn gevolgd veronderstel ik dat het gecontroleerde aantal aan de lage kant gaat liggen.
Er waren in 2019 426 mensen in België die overleden kort na de geboorte. Dat is 0,003% van het aantal mensen die geboren zijn en wonen in België (11,5 miljoen).

Maw: je vergelijkt niet het aantal sancties na ontslag tijdens een bepaald jaar met het totaal aantal werklozen in jaar x, dat cijfer heeft geen relevantie, omdat je niet weet hoe vaak en wanneer die werklozen ontslaan zijn.

Zie carrion. Het algoritme van de VDAB werkt vaak ook slecht.

VDAB hun systeem is nu niet bepaald up to date. Ik ben nu bij m’n huidige werkgever al meer dan een jaar bezig en krijg nog 2-wekelijks mails van de VDAB en bedrijven die via de VDAB contact opnemen.

Na voor de 10de keer de VDAB te verwittigen zwier ik die mails nu ook gewoon de prullenbak in zonder te lezen/antwoorden.
Hoezo vdab verwittigen? Gij moet toch gewoon inloggen en dat uitschakelen lol

Zie carrion. Het algoritme van de VDAB werkt vaak ook slecht.
Ik zou niet zeggen dat het algoritme slecht werkt.
Eerder dat de manier waarop de VDAB werkt te wensen over laat. En sterker nog, de manier waarop de mensen die op het VDAB platform “actief” zijn moeten werken aan hun ethiek.

Ik zou niet zeggen dat het algoritme slecht werkt.
Eerder dat de manier waarop de VDAB werkt te wensen over laat. En sterker nog, de manier waarop de mensen die op het VDAB platform “actief” zijn moeten werken aan hun ethiek.
Waarom zou het niet kunnen zijn dat het algoritme slecht werkt, ongeacht of je nog bijkomend zegt dat de VDAB zelf slecht werkt/werkzoekenden zelf slecht bezig zijn?

In principe krijgen de consulenten van vdab een "knipperlicht" warning als je niet actief genoeg bent op je profiel (wanneer je werkzoekend bent natuurlijk)

Maar ik snap het hoor. Puur administratieve functies dat is makkelijk om op neer te kijken. Maar ik heb toch graag iemand die kennis van zaken, talen en communicatie heeft om mijn administratie te doen. Gelukkig heb ik dat. Die vrouw haar taak is overigens net zo belangrijk en waardevol als de andere leden van mijn team.
Wie spreekt er van "neerkijken"? Ik stel gewoon vast dat heel wat functies die vroeger voldoende hadden aan "hoger middelbaar" nu een bachelor vereisen. Dat is dan 3 jaar opleiding om hetzelfde te doen. Ja, ik hoop dat ze daarin allerhande zaken zien die nuttig zijn, maar laat ons dat nu ook niet opblazen alsof daar vertalers uitkomen hé. Zeker wanneer er dan kortere opleidingen zijn om hetzelfde te doen.

Ik vind het nogal een bliksemafleider om deze discussie dood te doen door te zeggen dat ik neerkijk op die beroepen, het gaat mij over de "noodzakelijke" opleidingen. Onze dienst wordt rechtgehouden door een administratieve persoon hoor, met een diploma middelbaar. Toch kan die de administratie doen van een universitaire onderzoeksgroep materiaalkunde. Maar voor de medische wereld is er een aparte opleiding nodig, ik stel mij daar vragen bij.

Laatst bewerkt:
Wie spreekt er van "neerkijken"? Ik stel gewoon vast dat heel wat functies die vroeger voldoende hadden aan "hoger middelbaar" nu een bachelor vereisen. Dat is dan 3 jaar opleiding om hetzelfde te doen. Ja, ik hoop dat ze daarin allerhande zaken zien die nuttig zijn, maar laat ons dat nu ook niet opblazen alsof daar vertalers uitkomen hé. Zeker wanneer er dan kortere opleidingen zijn om hetzelfde te doen.

Ik vind het nogal een bliksemafleider om deze discussie dood te doen door te zeggen dat ik neerkijk op die beroepen, het gaat mij over de "noodzakelijke" opleiding. Onze dienst wordt rechtgehouden door een administratieve persoon hoor, met een diploma middelbaar. Toch kan die de administratie doen van een universitaire onderzoeksgroep materiaalkunde. Maar voor de medische wereld is er een aparte opleiding nodig, ik stel mij daar vragen bij.
Je kan het ook omdraaien. Er wordt "neergekeken" op mensen die geen bachelor diploma hebben.
Voor het beroep in jouw voorbeeld zijn ze nu opeens te min geworden.

Je kan het ook omdraaien. Er wordt "neergekeken" op mensen die geen bachelor diploma hebben.
Voor het beroep in jouw voorbeeld zijn ze nu opeens te min geworden.
Inderdaad. Al wil ik best deels meegaan in het argument dat het onderwijs nu toegankelijker is, waardoor er waarschijnlijk meer mensen met intrinsiek de juiste vaardigheden al een bachelor zullen hebben, terwijl vroeger die misschien niet konden/mochten studeren.

Ik vind het nogal een bliksemafleider om deze discussie dood te doen door te zeggen dat ik neerkijk op die beroepen, het gaat mij over de "noodzakelijke" opleiding. Onze dienst wordt rechtgehouden door een administratieve persoon hoor, met een diploma middelbaar. Toch kan die de administratie doen van een universitaire onderzoeksgroep materiaalkunde. Maar voor de medische wereld is er een aparte opleiding nodig, ik stel mij daar vragen bij.
Ik heb de bachelor dus niet gevolgd maar wel jarenlang dezelfde job gedaan. En vorig jaar een laatstejaars stagiaire begeleid en haar talenkennis was absoluut bedroevend. 🙈

Wat ze nodig hebben: iemand die heel zelfstandig kan werken en denken. En dat heb je "sneller" met iemand die van bachelor niveau. Wat absoluut niet wil zeggen dat een bachelor essentieel is.

Vb: op ons secretariaat schrijven wij gekende medicatie voor. Dus als iemand belt voor zolpidem is het bij mij reflexmatig dat ik opzoek wanneer die laatst werd voorgeschreven, omdat hier regelmatig in gefoefeld wordt. Dat staat niet in mijn takenpakket en puur volgens wat mij wordt gezegd, mag ik dat dus voorschrijven wanneer de patiënt hierom vraagt.
Maar er zijn bepaalde medicijnen waarbij mijn belletjes rinkelen en ik ga controleren. Bevalt wat ik zie me niet, vraag ik het na bij de dokter. Dat is het denkvermogen dat ze verwachten.

Ook is het mijn taak medische dossiers op orde te brengen. Probleem is dat we aandoeningen moeten coderen en er redelijk wat praktische codes ontbreken in de medische software.

Als ik dus "cervicale hernia" in een dossier heb staan, kan ik dat niet coderen. Ik moet een voldoende basis hebben van medische terminologie om zelfstandig uit te vissen welke code ik wél kan toepassen. En als ik die basis niet heb, verlies ik ofwel veel tijd met alles uit te zoeken en werk ik dus 3x trager dan die bachelor, ofwel maak ik fouten wat ook verstrekkende gevolgen kan hebben als ik bvb de afkorting "ca" niet link aan carcinoom of kanker en hierdoor essentiële informatie niet toevoeg aan het dossier (bvb op basis daarvan kregen kankerpatiënten voorrang bij de Covid vaccins).

MOET je een bachelor hebben om de job goed te kunnen uitvoeren? Neen.
Is de kans groter dat je hem wél beter zal uitvoeren met de bachelor? Ja.

Er waren in 2019 426 mensen in België die overleden kort na de geboorte. Dat is 0,003% van het aantal mensen die geboren zijn en wonen in België (11,5 miljoen).
Die vergelijking gaat niet op. Mocht het aantal personen dat vlak na de geboorte overlijdt in België systematisch een stuk hoger liggen dan in de andere Westerse landen, en dat over een periode van 10-15 jaar, dan moeten we inderdaad eens nagaan wat er hier misloopt op dat vlak. Dat is wat ik hier doe met het hoge aantal langdurig werklozen in België.

Maw: je vergelijkt niet het aantal sancties na ontslag tijdens een bepaald jaar met het totaal aantal werklozen in jaar x, dat cijfer heeft geen relevantie, omdat je niet weet hoe vaak en wanneer die werklozen ontslaan zijn.
Ja, ik zeg toch hierboven dat die data niet beschikbaar is?

Ik heb de bachelor dus niet gevolgd maar wel jarenlang dezelfde job gedaan. En vorig jaar een laatstejaars stagiaire begeleid en haar talenkennis was absoluut bedroevend. 🙈

Wat ze nodig hebben: iemand die heel zelfstandig kan werken en denken. En dat heb je "sneller" met iemand die van bachelor niveau. Wat absoluut niet wil zeggen dat een bachelor essentieel is.

(...)

MOET je een bachelor hebben om de job goed te kunnen uitvoeren? Neen.
Is de kans groter dat je hem wél beter zal uitvoeren met de bachelor? Ja.
Een bachelordiploma wordt inderdaad vaak gevraagd om er zeker van te zijn dat iemand een basisintelligentie heeft (en dus dingen kan leren), redelijk zelfstandig kan werken, zich redelijk schriftelijk en mondeling kan uitdrukken, een document van 20 pagina's kan lezen/doorgronden/samenvatten, in staat is om office-toepassingen te gebruiken, ... .

50 jaar geleden had je nog veel mensen die bv. na het 6e jaar Latijn-Grieks gingen werken in een administratieve functie, waar ze hun humaniora-kennis en -vaardigheden ten volle konden inzetten en verder ontwikkelen. Anno 2022 ben je echt al een uitzondering als je niet verderstudeert na het ASO, en beland je wellicht in een job als "ongeschoolde arbeider", puur omdat werkgevers ervan uitgaan dat er wel iets mis zal zijn met de kandidaat zonder hoger diploma.

Ik vind dat de overheid een kortlopende (3 maanden tot 1 jaar), intensieve (full-time) en hoogstaande opleiding zou moeten voorzien om "te bewijzen dat je over een bachelor- of master-denkniveau of -potentieel beschikt". Dit getuigschrift zou dan voldoende moeten zijn om in aanmerking te komen voor overheidsjobs die een (generieke) bachelor of master vereisen. Op die manier zou het ook een kwaliteitslabel worden op de private arbeidsmarkt.

In de IT-sector zie je trouwens al dat bedrijven hun eigen academy inrichten en ook mensen zonder hoger diploma of met een willekeurige bachelor of master aanwerven en opleiden.

Een bachelordiploma wordt inderdaad vaak gevraagd om er zeker van te zijn dat iemand een basisintelligentie heeft (en dus dingen kan leren), redelijk zelfstandig kan werken, zich redelijk schriftelijk en mondeling kan uitdrukken, een document van 20 pagina's kan lezen/doorgronden/samenvatten, in staat is om office-toepassingen te gebruiken, ... .

50 jaar geleden had je nog veel mensen die bv. na het 6e jaar Latijn-Grieks gingen werken in een administratieve functie, waar ze hun humaniora-kennis en -vaardigheden ten volle konden inzetten en verder ontwikkelen. Anno 2022 ben je echt al een uitzondering als je niet verderstudeert na het ASO, en beland je wellicht in een job als "ongeschoolde arbeider", puur omdat werkgevers ervan uitgaan dat er wel iets mis zal zijn met de kandidaat zonder hoger diploma.

Ik vind dat de overheid een kortlopende (3 maanden tot 1 jaar), intensieve (full-time) en hoogstaande opleiding zou moeten voorzien om "te bewijzen dat je over een bachelor- of master-denkniveau of -potentieel beschikt". Dit getuigschrift zou dan voldoende moeten zijn om in aanmerking te komen voor overheidsjobs die een (generieke) bachelor of master vereisen. Op die manier zou het ook een kwaliteitslabel worden op de private arbeidsmarkt.

In de IT-sector zie je trouwens al dat bedrijven hun eigen academy inrichten en ook mensen zonder hoger diploma of met een willekeurige bachelor of master aanwerven en opleiden.

Wat ga je geven in die 3 maanden tot 1 jaar tijd? Wiskunde, Statistiek, talen,...?
Klinkt precies alsof je deels je 6de middelbaar wilt herdoen.

Akkoord dat er beetje teveel fetish is op diploma's voor het moment en dat er meer werk mag gemaakt worden van "on the job academy'" zoals in de IT maar 1 jaar generieke opleiding geven, dat lijkt mij juist ook weer diploma-inflatie veroorzaken.

Desnoods valideert de overheid die "academy's". Werkgevers creëert scholen, laten hun programma valideren door de overheid of vragen support van een lokale hogeschool, overheid/hogeschool levert een getuigschrift.

Wat ga je geven in die 3 maanden tot 1 jaar tijd? Wiskunde, Statistiek, talen,...?
Klinkt precies alsof je deels je 6de middelbaar wilt herdoen.

Akkoord dat er beetje teveel fetish is op diploma's voor het moment en dat er meer werk mag gemaakt worden van "on the job academy'" zoals in de IT maar 1 jaar generieke opleiding geven, dat lijkt mij juist ook weer diploma-inflatie veroorzaken.

Desnoods valideert de overheid die "academy's". Werkgevers creëert scholen, laten hun programma valideren door de overheid of vragen support van een lokale hogeschool, overheid/hogeschool levert een getuigschrift.
Hoe je zo'n opleidingen precies vormgeeft weet ik niet, maar ik denk dat samenwerking met sectorfederaties inderdaad aangewezen is om de inhoud van het programma goed te krijgen. Maar de kern van mijn idee is wel dat je de lat hoog legt: de opleiding moet minstens even selectief zijn als een bachelor / master opleiding, zodat ervoor slagen als een universeel kwaliteitslabel wordt beschouwd.
Vergelijk het met Bill Gates of Mark Zuckerberg: mensen zonder diploma, maar wél Harvard drop-outs. Binnen geraakt zijn aan Harvard University is eigenlijk al voldoende om in een generieke "masterniveau-job" te kunnen starten.

Neem nu een vacature als deze bij KBC als voorbeeld:

Traineeship Digital Transformation​

Contractvorm​

Onbepaalde duur

Werkregime​

Voltijds

Locatie​

Vlaams-Brabant

Ervaringsniveau​

Junior (0-2 jaar)
Solliciteer nu
Solliciteer nu

Wat houdt deze vacature in?​

De digitale transformatie in de bank- & verzekeringswereld is iets waar we allemaal voordeel bij hebben. Als klant vinden we het tenslotte allemaal handig om bankzaken digitaal te regelen. Bij KBC zijn we er trots op dat we koploper zijn op het vlak van digital en data. KBC Mobile (verkozen tot beste bank-app ter wereld) en onze digital assistant Kate zijn slechts twee voorbeelden van hoe we het onze klanten makkelijker maken door in te zetten op digital.
In dit traineeship zet jij hier mee je schouders onder. In een fast track van 12 maanden doorloop je verschillende domeinen van onze afdeling Transformation, een energieke afdeling met veel zin voor innovatie. Samen stellen we de roadmap op voor digitale transformatie en implementeren we die. Anders gezegd, we plannen de projecten waarmee we onze digitale strategie naar klanten en KBC-medewerkers toe waarmaken.
Daarnaast krijg je ook de kans om bij de collega’s van Marketing & Communicatie op werkbezoek te gaan. Zo ontdek je wat het best aansluit bij jouw skills en interesses die je nu al bij jezelf hebt ontdekt. Je bent ondernemend, wil impact maken en hebt enorm veel zin om bij te leren.
We bieden 3 traineeships aan:
  • 1 trainee voor wie vooral wil meedenken over innovaties die het verschil kunnen maken in KBC Mobile (zie Traineeship Innovation)
  • 2 trainees die concreet aan de slag willen met de nieuwe innovaties en willen meewerken aan de uitbouw van deze nieuwe diensten en features in KBC Mobile. Meer info lees je in deze vacature.

Wat verwachten we van jou?​

• Je maakt kennis met onze kernactiviteiten in de verschillende omgevingen van de afdeling Transform. Denk aan diensten waar we onze persoonlijke assistent Kate elke dag slimmer maken, waar we de extra nieuwe diensten in KBC Mobile ontwikkelen, ...
  • Je gaat aan de slag in het hoofdkantoor in Leuven. Je ziet je collega’s in actie en kan meteen toepassen wat je van hen leert.
  • Je draagt bij tot projecten & innovaties in data, digital en/of technologie. Je observeert, maar je voert ook concrete opdrachten uit: 1 langlopende opdracht én daarnaast enkele kortere opdrachten.
  • De belangrijkste opdracht van één trainee ligt bij ons team dat de functionaliteiten in uitwerking brengt in de apps. De andere trainee gaat dan weer aan de slag in het Kate-team. Dit zijn collega’s die samenwerken om alle functionaliteiten rond Kate, onze digitale assistent, naar het hoogste niveau te brengen.
  • Je maakt ook kennis met onze afdeling Marketing & Communicatie.
  • Reken op veel kansen om een sterk professioneel netwerk op te bouwen.

Jouw troeven?​

Confident businesswoman working on laptop at her workplace at modern office.Blurred background.

• Je studeert af als master of hebt als master maximum twee jaar werkervaring.
  • Actuele thema’s binnen de bank- en verzekeringssector & innovatie boeien je: duurzaamheid, artificial intelligence, ecosystemen, data, beleid, Open Banking & Insurance, …
  • Je communiceert sterk in het Nederlands en het Engels. Zo lukt het je om mensen te overtuigen en in beweging te brengen. Complexe materies helder en gestructureerd weergeven, da’s voor jou geen probleem.
  • Je hebt een echte can-do mentaliteit. Je laat de theorie los en gaat met de praktijk aan de slag.
  • Je bent flexibel, ambitieus en geëngageerd. Voor ons betekent dat dat je nieuwe opdrachten en leerkansen met beide handen grijpt. Je collega’s staan klaar om je te helpen. Als je vastzit, aarzel je niet om hen een vraag te stellen.
  • Samenwerken vanop afstand met digitale tools, gedreven voor je doel gaan, processen omdenken, mensen op sleeptouw nemen, … Dat zie je helemaal zitten.
  • Je wil die digitale sprong vooruit maken en je bent gebeten door digitale innovatie.
Ben je enthousiast, maar kan je niet alle puntjes afvinken? Grijp toch je kans. Als je wil bijleren en impact maken, is er misschien wel een match.

Wat hebben we je te bieden?​

• Een gemotiveerd team van professionals begeleidt en coacht je om het beste van jezelf te tonen.
  • Je krijgt de kans om met onze senior managers op pad te gaan en rechtstreeks van hen te leren. Een kans waar jij naar uitkijkt.
  • Er zijn veel doorgroeimogelijkheden binnen KBC. Aan jou om aan het stuur van je loopbaan te gaan staan.
  • Je krijgt een contract van onbepaalde duur en een competitief loon. Je kan ook kiezen uit een waaier aan extralegale voordelen.
  • Je werkt hoofdzakelijk in ons hoofdkantoor in Leuven, dat makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer. Ook los van de coronamaatregelen kan je deels thuiswerken als je dat wil.
  • Dankzij flexibele werkuren kan je je werk en je privéleven op elkaar afstemmen. Dat is een van de redenen waarom we het Top Employer 2022 certificaat kregen. En we vertellen je graag in een kennismakingsgesprek wat de andere redenen zijn.
Je volgende stap?
  • Stuur ons je cv met een goede motivatie over wat je aanspreekt in dit traineeship.
  • We nodigen je uit voor een online redeneertest. Is die overtuigend, dan volgt een interview.
  • Je maakt kennis met je KBC-mentor en werkt een business case uit.
  • Je start bij voorkeur in het najaar van 2022.
Na elke stap laten we je zo snel mogelijk weten of je door kan naar de volgende.

Twijfel je? Niet nodig. We kijken ernaar uit om je te leren kennen en beantwoorden graag je vragen.

Maak jij mee het verschil?​

Als trainee bij Transformation kun je meewerken aan de beste bank-app ter wereld. Je werkt samen met een team van enthousiaste, creatieve collega’s. En wie weet, gebruiken binnenkort heel wat cliënten en KBC’ers de nieuwe features waar jij aan meewerkte !
Ellen

Waarom vraagt men hier expliciet "een masterdiploma"? Omdat over 't algemeen mensen zonder masterdiploma niet intelligent genoeg zijn of niet genoeg potentieel hebben voor wat KBC met die young professionals van plan is. Dat masterdiploma fungeert dus als een filter. Maar inhoudelijk heb je dus geen hoger diploma nodig.

Die vergelijking gaat niet op. Mocht het aantal personen dat vlak na de geboorte overlijdt in België systematisch een stuk hoger liggen dan in de andere Westerse landen, en dat over een periode van 10-15 jaar, dan moeten we inderdaad eens nagaan wat er hier misloopt op dat vlak. Dat is wat ik hier doe met het hoge aantal langdurig werklozen in België.
België scoort beter dan het EURO & Europese gemiddelde/mediaan:

Ja, ik zeg toch hierboven dat die data niet beschikbaar is?
het is niet omdat bepaalde cijfers niet bestaan dat je andere foute cijfers mag gebruiken.

En toch werd dat vroeger zonder problemen uitgevoerd door iemand recht uit het middelbaar. Uiteindelijk is dat dan om zaken te doen zoals afspraken vastleggen voor dokters, dus zo diepgaand moet/zal die kennis dat toch ook niet zijn. Ook, "een hele hoop vakken" zegt niets over de inhoud van die vakken hé. Ik heb een hele brok talen, wiskunde, en informatica gehad, en dan vakken gericht op biologie, chemie, fysica, aardrijkskunde, geschiedenis, ... dat was het middelbaar.

Hoe jij het beschrijft kan je dus ook elke opleiding opblazen uiteindelijk.

Ik vraag mij trouwens af of je met deze CVO-opleiding niet dezelfde job kan doen: https://www.centrumvooravondonderwijs.be/opleidingen/Medisch Secretariaat/GMEDSEC
In mijn tijd was medisch secretariaat een 7e jaar dat vaak volgde op het 6e jaar handel. Ik denk dat je toen ook makkelijker daarmee aan de slag kon omdat alles nog niet zo geinformatiseerd en complex was als vandaag, je had ook veel minder concurentie.

Terug
Bovenaan