Sommige jobs hebben nu eenmaal ook geen 'cool' imago .

Niemand wil nog in een fabriek werken , al heb je heus nog wel fabrieken waar je je niet te pletter moet werken . De uren zijn vaak wel wat minder aangenaam(ploegensysteem/nacht/weekend) , en vaak staat de verlofperiode ook vast . En dit in combinatie met het 'saaie karakter vd jobs' spreekt nog weinig mensen aan . Al heb je er wel werkzekerheid (alhoewel stempelen hier ook meer en meer ingeburgerd wordt ).

Bij ons heb je hele afdelingen die 3 dagen werken , 2 dagen stempelen . En toch blijft iedereen.

Ik heb ook de indruk dat er veel valse vacatures zijn , bij ons is ook iemand extra aanvaardt voor de weekendploeg , heeft nog maar 1 weekend moeten werken , de rest stempelen. Dat je je afvraagt , waarom aanvaardt je personeel? Er is geen werk voor nu .

255.197 openstaande jobs, waarvan 231.539 voor een voltijdse job.
91% van alle openstaande vacatures dus. Ik kan ze niet filteren op salaris, maar het gros ervan is dus wel degelijk voor een voltijdse job.
Aan het aanbod aan voltijdse jobs zal het dus niet liggen.

Voor wie lijkt het niet overtuigend? Dat is de enige echt effectieve incentive, draai de geldkraan dicht en ze gaan vanzelf wel op zoek naar werk hoor.

324.000 werklozen voor 255.197 openstaande jobs.
Laat die migratie nog maar even achterwege.

Je bekijkt het natuurlijk bewust heel selectief. Van je eigen link van vdab:
  • Vaste jobs (97843)
  • Tijdelijke jobs met optie vast (125354)
  • Tijdelijke jobs (19285)
En ook
Diploma
  • Geen (83629)
  • Lager onderwijs (10679)
  • Secundair onderwijs (92771)
  • Graduaat/HBO5 (15509)
  • Bachelor (71300)
  • Master (24488)
En als je dan "Beroep" openklikt, zie je dat het merendeel van de jobs specifieke kwalificaties verreist.
En als je dan combinaties maakt, zie je ook een trend. Vaste job = 65% die iemand met een hoger diploma zoeken. En daarvan is 80% iemand die ze zoeken met ervaring.

Je kan aantal openstaande jobs niet 1-op-1 linken met werklozen. Je moet de juiste persoon voor de juiste job vinden. En dat is veelal het probleem.

En ik durf er geld opzetten dat een groot deel van die jobs waar je een bachelor voor nodig hebt ook gerust door iemand met een middelbaar diploma kunnen uitgevoerd worden. Maar ja, een maand opleiding geven aan uw werknemers is wat te zot zeker.

255.197 openstaande jobs, waarvan 231.539 voor een voltijdse job.
91% van alle openstaande vacatures dus. Ik kan ze niet filteren op salaris, maar het gros ervan is dus wel degelijk voor een voltijdse job.
Aan het aanbod aan voltijdse jobs zal het dus niet liggen.

Voor wie lijkt het niet overtuigend? Dat is de enige echt effectieve incentive, draai de geldkraan dicht en ze gaan vanzelf wel op zoek naar werk hoor.

Onder de voltijdse aanbiedingen staan er ook deeltijdse aanbiedingen.
Waar het letterlijk inde titel staat (4/5)
Of dag contracten of zaterdagchauffeurs

En ik durf er geld opzetten dat een groot deel van die jobs waar je een bachelor voor nodig hebt ook gerust door iemand met een middelbaar diploma kunnen uitgevoerd worden. Maar ja, een maand opleiding geven aan uw werknemers is wat te zot zeker.
Ik denk dat veel mensen met een bachelordiploma ook gewoon eerst ter plekke opleiding (al dan niet officieus) moeten krijgen hoor. Veel jobs vragen dan ook gewoon een bachelordiploma. Ik ken een hoop mensen die aan de slag zijn in een volledig andere sector dan die waar ze hun diploma in gehaald hebben.

Voor veel bedrijven geldt dat diploma dan ook als een eerste preselectie. Ik snap dat ergens wel, maar zoals ik al eerder zei: als op den duur 95% van de bevolking een bachelordiploma heeft, wat is dat dan nog waard als preselectie? Het enige gevolg daarvan is dat je mensen die geen hoger diploma hebben nog veel minder kansen geeft, als je bij wijze van spreken al geen toiletten meer mag gaan boenen zonder een bachelor.

Dat is een van de redenen waarom ik niet zo voor die hele diplomarush ben, maar eer je die mentaliteit er bij bedrijven en de bevolking terug uit krijgt zijn we alweer een generatie of twee verder natuurlijk.

Je kan aantal openstaande jobs niet 1-op-1 linken met werklozen. Je moet de juiste persoon voor de juiste job vinden. En dat is veelal het probleem.
Ik beweer niet dat je het # werklozen zomaar op 1 op 1 kan linken met het # openstaande vacatures, maar het geeft wel een indicatie in welke mate er echt volk tekort is om de openstaande jobs op te vangen. Veel van die 324.000 werklozen hebben die functies op de VDAB nog niet eens bekeken, laat staan dat ze ze ooit gaan invullen. Begin eerst eens met die massa te activeren en ze terug een reden te geven om uit hun impasse komen.

Dan moeten ze ook nog willen komen naar die jobs en die opleidingen. Als het financieel nauwelijks een meerwaarde oplevert, waarom moet je dan zoveel je vrije tijd ervoor opofferen? Daar mist de incentive.

Ik beweer niet dat je het # werklozen zomaar op 1 op 1 kan linken met het # openstaande vacatures, maar het geeft wel een indicatie in welke mate er echt volk tekort is om de openstaande jobs op te vangen. Veel van die 324.000 werklozen hebben die functies op de VDAB nog niet eens bekeken, laat staan dat ze ze ooit gaan invullen. Begin eerst eens met die massa te activeren en ze terug een reden te geven om uit hun impasse komen.
Straf dat jij dat weet, kan je dit ook staven of is het gewoon buikgevoel?

@Straddle jij blijft hier maar hameren op "pak het geld af en ze zullen wel gaan werken!"
Maar zo zit het dus niet voor velen he.

Mensen die geen opvang hebben of andere zorg verlenen gaan niet plots wel kunnen gaan werken he... Of moeten ze hun kind/bejaarde ouder/kind met een handicap dat al jaren op een wachtlijst staat, maar meepakken?

Tussen die werkelozen zitten ook mensen die al een opleiding volgen, veelal voor een knelpuntberoep. Pech, je moet maar verpleegkunde gaan studeren na uw uren en uw 2000 (!) Uur stage lopen in uw weekends?

En geloof me, zo "zalig luiaarden" in of net nog niet in armoede is geen luxepositie waar velen met plezier in blijven hangen.

Zijn er zo? Ja. Absoluut!
Dus val wat mij betreft gerust die mensen lastig! Stel er eisen aan en schors ze voor x-aantal weken als ze daar geen moeite voor doen. Maar gooi ze niet in complete armoede en dakloosheid want dat brengt totaal andere problemen met zich mee die OOK veel geld kosten aan de maatschappij zoals verhoogde criminaliteitscijfers, verslavingen en gezondheidsproblemen, kansloosheid bij hun kinderen,...

Straf dat jij dat weet, kan je dit ook staven of is het gewoon buikgevoel?
Ja, dat is toch al meerdere keren aan bod gekomen hier en in de media? Ik weet dat ook van familieleden die voor de VDAB werken en kennissen die zelf in het systeem van werkloosheid zitten of hebben gezeten. Zie bijv. dit artikel nog over de problematisch Belgische situatie (die in Denemarken wel onder controle is):

Die intense begeleiding heeft ook een sluitstuk. "Als mensen een job blijven weigeren die bij hen past, worden ze gesanctioneerd. Ze verliezen dan een groot deel van hun uitkering en vallen terug op het absolute minimum."

Zo simpel is de oplossing, gewoon kijken naar de landen waar het wel lukt om werklozen te activeren.

@Straddle jij blijft hier maar hameren op "pak het geld af en ze zullen wel gaan werken!"
Maar zo zit het dus niet voor velen he.

Mensen die geen opvang hebben of andere zorg verlenen gaan niet plots wel kunnen gaan werken he... Of moeten ze hun kind/bejaarde ouder/kind met een handicap dat al jaren op een wachtlijst staat, maar meepakken?
Excuseer me mijn sarcasme, maar ik denk nu niet dat veel langdurige werklozen ervan weerhoudt om zich te gaan gooien op de arbeidsmarkt.
Degenen die al iemand ten laste hebben kunnen gebruik maken van pakweg kinderopvang of een zorginstelling (waarbij de kosten ook nog eens fiscaal terug vergoed worden).

Zijn er zo? Ja. Absoluut!
Dus val wat mij betreft gerust die mensen lastig! Stel er eisen aan en schors ze voor x-aantal weken als ze daar geen moeite voor doen. Maar gooi ze niet in complete armoede en dakloosheid want dat brengt totaal andere problemen met zich mee die OOK veel geld kosten aan de maatschappij zoals verhoogde criminaliteitscijfers, verslavingen en gezondheidsproblemen, kansloosheid bij hun kinderen,...
Van mij mogen die werkloosheidsuitkeringen nog tijdelijk blijven bestaan, ik heb geen issue met het principe ervan, wel van hun onbeperktheid in de tijd en hoe eenvoudig je er aanspraak op kan maken. Beperkt ze bijv. eens tot maximaal 12 maanden maximaal, waarbij ze dan na 3 maanden al gehalveerd worden en verder dalen. Dan hebben de personen in kwestie nog ruim tijd genoeg op de arbeidsmarkt terug op te gaan.

Ja, dat is toch al meerdere keren aan bod gekomen hier en in de media? Ik weet dat ook van familieleden die voor de VDAB werken en kennissen die zelf in het systeem van werkloosheid zitten of hebben gezeten. Zie bijv. dit artikel nog over de problematisch Belgische situatie (die in Denemarken wel onder controle is):

Die intense begeleiding heeft ook een sluitstuk. "Als mensen een job blijven weigeren die bij hen past, worden ze gesanctioneerd. Ze verliezen dan een groot deel van hun uitkering en vallen terug op het absolute minimum."

Zo simpel is de oplossing, gewoon kijken naar de landen waar het wel lukt om werklozen te activeren.

Excuseer me mijn sarcasme, maar ik denk nu niet dat veel langdurige werklozen ervan weerhoudt om zich te gaan gooien op de arbeidsmarkt.
Degenen die al iemand ten laste hebben kunnen gebruik maken van pakweg kinderopvang of een zorginstelling (waarbij de kosten ook nog eens fiscaal terug vergoed worden).
Je hebt duidelijk geen flauw benul van de wachtlijsten dan. Sommige mensen hebben wel degelijk geen enkele andere keuze dan thuis te blijven om zorg te dragen. En daar moet ruimte voor zijn.
Maar mee eens dat dat niet betekent dat je dan maar huismoeder moet blijven wanneer alle kinderen voltijds naar school gaan.

Van mij mogen die werkloosheidsuitkeringen nog tijdelijk blijven bestaan, ik heb geen issue met het principe ervan, wel van hun onbeperktheid in de tijd en hoe eenvoudig je er aanspraak op kan maken. Beperkt ze bijv. eens tot maximaal 12 maanden maximaal, waarbij ze dan na 3 maanden al gehalveerd worden en verder dalen. Dan hebben de personen in kwestie nog ruim tijd genoeg op de arbeidsmarkt terug op te gaan.
Het artikel dat je net postte ivm Denemarken: daar heb ik absoluut niets op tegen!
90% van je loon behouden vind ik zelfs TE veel nog.
En nu spreek je niet meer van alles afpakken, maar een bestaansminimum (na begeleiding én bewust niet meewerken) waar ik me veel beter in kan vinden.

Ik ben bvb ook pro vrijwilligerswerk in ruil voor de uitkering vanaf bvb 6 maand al was het maar om niet in een sociaal isolement te belanden én dagstructuur te behouden. Daarom geen 38-urenweken ervan maar bvb 6u per week zou ook voor mensen in moeilijke situaties haalbaar moeten kunnen zijn.

Verder een inhoudsloze reply van mij, maar honderduuzend procent gelijk.

Alles wat ik doe, kan onze developer hier ook als hij zich daar een maandje lang in verdiept. Maar ja dan heeft ie daarna dubbel zoveel werk en dat wil ie niet :tongue:

324.000 werklozen voor 255.197 openstaande jobs.
Laat die migratie nog maar even achterwege.
- van de 324.000 werklozen in die definitie zijn er 35.000 die wel degelijk een lopend contract hebben gedurende die maand.
- daarnaast zijn ook mensen die aan het werk zijn via interim met dagcontracten of zelfs regelmatige weekcontracten vaak in die cijfers meegeteld, want ook zij moeten nog ingeschreven blijven bij de VDAB. Zo kan je voor de cijfers langdurig werkloos zijn (2 jaar bvb), maar toch de helft van het jaar werken
- van die werklozen zijn er ook veel met een voltijdse opleiding bezig en daardoor niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Voor Vlaanderen gaat het bvb om 26.000 mensen (arvast)
- mensen die die maand begonnen met werken, zitten ook in de werkloosheidscijfers, net zoals mensen die net werkloos geworden zijn. Als je het aantal werklozen herrekent naar voltijdse, kom je ipv 321.146 slechts op 261.872
- van de werklozen zijn er ook een deel MMPP. Dat zijn mensen die wel kunnen werken, maar onder beschermende omstandigheden en niet voltijds. Bvb mensen met langdurige psychologische problemen in combinatie met rugklachten. Volgens arvastat gaat dit nu over 22.000 mensen (12% van de werklozen) in Vlaanderen.
- los daarvan zijn er arbeidsgehandicapten en mensen met beperkte kennis van taal. Van de 134.000 mensen in Vlaanderen die als ngeschreven staan, zijn er 30.000 met beperkte kennis Nederlands (dat gaat niet enkel over buitenlanders of allochtonen, ook over ouderen en analfabeten) en 16.000 met een arbeidsbeperking (bvb kapotte knieën, ...). 1500 hebben ze zelfs beide.

Nog even hierover: ik hoop toch dat je niet denkt dat er in België geen schorsing/uitsluiting is van de werkloosheid als je een passende job weigert?

Er waren in 2021 12.643 werklozen die hun werkgever onterecht verlaten hebben, 2924 die na ontslag door werkgever nog een sanctie van de RVA kregen, 5.773 die zich niet aanmeldden bij VDAB/FOREM/ACTIRIS, etc. Voor de manier van werken: https://www.vdab.be/rechtenenplichten/sanctie

Overigens, het aantal uitsluitingen voor onbeschikbarheid als werkzoekende was in 2019 (laatste stabiele pre-corona-cijfers) 3.669 personen. 3.619, of 98,6% daarvan, waren Waalse uitsluitingen.

Hier een mooie studie over het effect van die uitsluitingen (lange leestijd, maar best interessant):

Toont het beperkt effect van die uitsluitingen.

Nog even hierover: ik hoop toch dat je niet denkt dat er in België geen schorsing/uitsluiting is van de werkloosheid als je een passende job weigert?
In theorie kan dat, in praktijk wordt dat veel te weinig toegepast.
Er is geen cultuur hier van strenge, actieve controles op werklozen zoals dat bijv. in Denemarken wel het geval is.

Er waren in 2021 12.643 werklozen die hun werkgever onterecht verlaten hebben, 2924 die na ontslag door werkgever nog een sanctie van de RVA kregen, 5.773 die zich niet aanmeldden bij VDAB/FOREM/ACTIRIS, etc. Voor de manier van werken: https://www.vdab.be/rechtenenplichten/sanctie
Op 324.000 werklozen in 2021 is dat nauwelijks 3.88% van het totaal aantal werklozen.
Ik kan niet zien hoeveel ze er gecontroleerd hebben, maar gezien dat er voor nog geen 5% sancties zijn gevolgd veronderstel ik dat het gecontroleerde aantal aan de lage kant gaat liggen.

Overigens, het aantal uitsluitingen voor onbeschikbarheid als werkzoekende was in 2019 (laatste stabiele pre-corona-cijfers) 3.669 personen. 3.619, of 98,6% daarvan, waren Waalse uitsluitingen.

Hier een mooie studie over het effect van die uitsluitingen (lange leestijd, maar best interessant):

Toont het beperkt effect van die uitsluitingen.
Dat is een 12-jaar oude paper vol met statistieken over de gegevens van degenen die uitgesloten worden (man-vrouw-gewest-opleidingsniveau-...). Kunnen we ons richten op actuele real-life toepassingen waarbij de werkloosheidsgraad effectief laag wordt gehouden. Ik zal je op weg helpen:

Maar is dat niets iets dat van twee kanten komt ook? Ik denk dat de diploma-inflatie deels ook wel komen omdat we als samenleving graag veel mensen hebben die hoger onderwijs doen.

Onder mijn vrienden zijn er twee mensen met se volgende bachelors:
- medisch secretariaat: dat heeft een tante van me heel haar leven gedaan met een diploma hoger middelbaar. Nu is dat 3 jaar bachelor met stage. Hebben die jaren zo'n meerwaarde, ik weet het niet. Het buisvak was kennelijk een grote cursus pathologie waar je dan iets leert over ziektebeelden en dergelijke.
- bachelor in de agro- en biotechnologie: de persoon die ik ken gaf aan de ochtend voor het examen al de leerstof die moest gekend zijn even op te schrijven als herhaling. De job erna was inspecteur op de voedselveiling.

Nu goed, hierdoor kom je dan ook in de situatie dat zonder hoger onderwijs je meer en meer een sukkelaar wordt.

- medisch secretariaat: dat heeft een tante van me heel haar leven gedaan met een diploma hoger middelbaar. Nu is dat 3 jaar bachelor met stage. Hebben die jaren zo'n meerwaarde, ik weet het niet. Het buisvak was kennelijk een grote cursus pathologie waar je dan iets leert over ziektebeelden en dergelijke.
Die bachelor houdt wel wat meer in.
Om te beginnen al een brok talen, informaticavakken en dan inderdaad een hele hoop vakken gericht op biologie, pathologie, fysiologie, ...
Wat ook maar terecht is, jij bent het aanspreekpunt en moet toch echt wel enige basiskennis hebben van waar je juist de administratie van doet.

Want waar jij naartoe wilt dan kan je elke bachelor wel zo minimaliseren.

Die bachelor houdt wel wat meer in.
Om te beginnen al een brok talen, informaticavakken en dan inderdaad een hele hoop vakken gericht op biologie, pathologie, fysiologie, ...
Wat ook maar terecht is, jij bent het aanspreekpunt en moet toch echt wel enige basiskennis hebben van waar je juist de administratie van doet.

Want waar jij naartoe wilt dan kan je elke bachelor wel zo minimaliseren.
En toch werd dat vroeger zonder problemen uitgevoerd door iemand recht uit het middelbaar. Uiteindelijk is dat dan om zaken te doen zoals afspraken vastleggen voor dokters, dus zo diepgaand moet/zal die kennis dat toch ook niet zijn. Ook, "een hele hoop vakken" zegt niets over de inhoud van die vakken hé. Ik heb een hele brok talen, wiskunde, en informatica gehad, en dan vakken gericht op biologie, chemie, fysica, aardrijkskunde, geschiedenis, ... dat was het middelbaar.

Hoe jij het beschrijft kan je dus ook elke opleiding opblazen uiteindelijk.

Ik vraag mij trouwens af of je met deze CVO-opleiding niet dezelfde job kan doen: https://www.centrumvooravondonderwijs.be/opleidingen/Medisch Secretariaat/GMEDSEC

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan