Ja, dat is toch al meerdere keren aan bod gekomen hier en in de media? Ik weet dat ook van familieleden die voor de VDAB werken en kennissen die zelf in het systeem van werkloosheid zitten of hebben gezeten. Zie bijv. dit artikel nog over de problematisch Belgische situatie (die in Denemarken wel onder controle is):
Vlaanderen moet meer werklozen sanctioneren als ze een aangepaste job blijven weigeren. Dat heeft minister van Werk Hilde Crevits gezegd tijdens een studiereis naar Denemarken samen met Koning Filip en de andere Belgische ministers van Werk. In Denemarken is bijna 80 procent van de 20 tot...
www.vrt.be
Die intense begeleiding heeft ook een sluitstuk. "Als mensen een job blijven weigeren die bij hen past, worden ze gesanctioneerd. Ze verliezen dan een groot deel van hun uitkering en vallen terug op het absolute minimum."
Zo simpel is de oplossing, gewoon kijken naar de landen waar het wel lukt om werklozen te activeren.
Excuseer me mijn sarcasme, maar ik denk nu niet dat veel langdurige werklozen ervan weerhoudt om zich te gaan gooien op de arbeidsmarkt.
Degenen die al iemand ten laste hebben kunnen gebruik maken van pakweg kinderopvang of een zorginstelling (waarbij de kosten ook nog eens fiscaal terug vergoed worden).