Ik vind de Russische wensen niet eens onredelijk, en geloof me dat Rusland best wel nog agressiever had kunnen zijn. Rusland weet dat het nooit goed zal zijn, ze worden continu uitgemaakt en gedemoniseerd, ook na het einde v/d koude oorlog, hebben zoveel grondgebied verloren en het is nog steeds niet goed. Het democratisch proces is al een stuk beter dan tijdens de USSR. Ja, volledig democratisch is het niet. De VS is ook geen volledige democratie FYI. Wel meer dan Rusland uiteraard, maar de graad van democratisering staat niet gelijk aan hoe wenselijk een land/samenleving/beleid is.
het uitbreiden van NAVO is een agressieve actie alleen al. Dat is agressief, en bij het ontbinden van de USSR was al overeengekomen dat de NAVO niet zou uitgebreid worden, en toch gebeurt het. Eigenlijk heeft Rusland vanuit dat opzicht alle recht voor een retaliatie. De Krim erkennen kan ook passen in dat verhaal.
Als jullie oorlog willen, doe dat dan. Maar ik doe er niet aan mee alleszins. Tegen de Russen vecht ik niet, simpel.