Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Dat betekent dus desinformatie, cyberoorlog, destabilisatie, inmenging bij verkiezingen, ...

business as usual dus. 😅

Ik zie Moskou in deze als agressor en ze zitten constant te provoceren dus voor ons is het gewoon een kwestie van balans zoeken tussen niet happen maar ook niet zomaar Rusland alles laten veroveren wat het wil.

business as usual dus. 😅

Ik zie Moskou in deze als agressor en ze zitten constant te provoceren dus voor ons is het gewoon een kwestie van balans zoeken tussen niet happen maar ook niet zomaar Rusland alles laten veroveren wat het wil.
De vergelijking wordt wel vaker gemaakt met de appeasementpolitiek van Chamberlain in de jaren dertig, dat toeliet dat Hitler grote stukken land kon annexeren in Centraal-Europa. We gaan ergens wel op een punt van de-escalatie moeten komen en dat is nog niet meteen in zicht. Ik ben benieuwd of er een oplossing gaat komen waar niemand gezichtsverlies lijdt.

De vergelijking wordt wel vaker gemaakt met de appeasementpolitiek van Chamberlain in de jaren dertig, dat toeliet dat Hitler grote stukken land kon annexeren in Centraal-Europa. We gaan ergens wel op een punt van de-escalatie moeten komen en dat is nog niet meteen in zicht. Ik ben benieuwd of er een oplossing gaat komen waar niemand gezichtsverlies lijdt.

Stilletjesaan komt het er wel van.
Zelensky heeft al gezegd dat Oekraïne niet gaat binnenvallen in Krim wat een subtiele toegeving is dat het Russisch is.
Er wordt geleidelijk weer meer gas geleverd vanuit Rusland naar EU.
Poetin is gerichter opmerkingen aan het geven dat de wensen van Rusland worden genegeerd door het Westen dus daar zijn er toegevingen mogelijk zonder gezichtsverlies voor poetin

Stilletjesaan komt het er wel van.
Zelensky heeft al gezegd dat Oekraïne niet gaat binnenvallen in Krim wat een subtiele toegeving is dat het Russisch is.
Er wordt geleidelijk weer meer gas geleverd vanuit Rusland naar EU.
Poetin is gerichter opmerkingen aan het geven dat de wensen van Rusland worden genegeerd door het Westen dus daar zijn er toegevingen mogelijk zonder gezichtsverlies voor poetin
De kwestie leeft ook niet in Rusland, die hebben geen zin in oorlog en de media pusht dat ook niet. Wel liggen ze meer wakker van hun economie en de val van de Roebel (zo lees ik toch).

Ik denk dus ondertussen wel dat Putin er mee weg kan komen zonder militair in te grijpen.

- Hij heeft kunnen flexen, het Westen vreest zijn leger nog.
- Misschien nog wat extra kleine zaken uit een onderhandeling. Eender welke toegeving kan verkocht worden als "Rusland doet er nog toe".
- Oekraïne terugwinnen was sowieso extreem moeilijk. Maar als hij het land nu kan destabiliseren zodat het duidelijk wordt dat een democratie gesteund door het Westen ook niet alles is dan is dat ook een win. Zo ziet de Russische bevolking dat dat niet een pad is dat ze zouden willen volgen en op langere termijn draair Oekraïne misschien wel weer richting Rusland.
- Zijn leger aan de grens houden verkloot ook de Oekraïnse economie en verzwakt hun. Nog wat hybride oorlog erbij voegen ook. Geen open conflict nodig.
- Goede grote oefening geweest voor zijn leger en hun limieten.
- Rusland heeft Europa ook nog wel nodig, op korte en lange termijn. Middelange termijn kan China een uitkomst bieden, maar dst zijn echt wel 2 vss volkeren en China staat niet bekend als partner bij uitstek. De Russen zijn te trots om te knielen voor China.
Over de lange termijn is toenadering naar Europa nog wel een goede zaak voor hun én ons. Dat is niet voor onmiddwlijk, maar nu volledig escaleren en 10000den doden maken zet dat wel nog eens een extra 20 jaar achteruit.

Nu zijn de Amerikanen toch wel aan het stoken, ik vermoed dat de wapenindustrie wel baat heeft bij deze escalatie en troepenopbouw? ELK LEGER heeft zulke scenario's en je gaat mij niet wijsmaken dat de NAVO geen scenario heeft om bijvoorbeeld Kaliningrad in te nemen. Elders beweert het Witte Huis dat Moskou voorbereidingen treft om een false flag operatie in beeld te brengen, waaruit zou blijken dat het Oekraïnse leger onschuldige Russische minderheden zou aanvallen.

Amerikaanse veiligheidsdiensten: 'Rusland heeft scenario klaar voor inval'​

Volgens de Amerikaanse krant The Washington Post heeft Rusland een scenario klaar die een inval in Oekraïne zou legitimeren. Volgens anonieme veiligheidsagenten in The Washington Post zou het plan goedgekeurd zijn door 'hoge functionarissen in Moskou'. Concreet zou Rusland beelden van gewonde burgers in het Oosten van Oekraïne - en ook op Russisch grondgebied - willen verspreiden. Dat zou moeten zorgen voor woede tegen de Oekraïense overheid en een Russische inval legitimeren. Volgens bronnen vertrouwd met het plan zou de uitwerking ervan al vergevorderd zijn.

Het probleem van Rusland is hun chronisch minderwaardigheidscomplex: ze zijn een enorm groot land, maar zijn economisch en demografisch een middenmoter. Een beetje zoals Klein Duimpje in de zeven mijlslaarzen dat denkt dat het de grootste reus is. Ze zijn het perfecte voorbeeld van hoe je toch een globale speler kan worden, desondanks hun redelijk zwakke economie, zolang je maar genoeg investeert in soldaatjes. Dat ze (daardoor) steeds verder wegzakken in kritische parameters (e.g. bbp per capita) daar zullen Putin en de 40 oligarchen niet van wakker liggen. Noord-Korea is het extreme voorbeeld daarvan.

De enige zwakte is dat West-Europa al jaren geleden heeft besloten dat geld voor defensie beter naar andere zaken kan gaan.
Zet het oosten van de NATO gewoon vol met hoogwaardig luchtafweergeschut en negeer Rusland. Dan implodeert het regime van kolonel Klein Duimpje vanzelf.

Het probleem van Rusland is hun chronisch minderwaardigheidscomplex: ze zijn een enorm groot land, maar zijn economisch en demografisch een middenmoter. Een beetje zoals Klein Duimpje in de zeven mijlslaarzen dat denkt dat het de grootste reus is. Ze zijn het perfecte voorbeeld van hoe je toch een globale speler kan worden, desondanks hun redelijk zwakke economie, zolang je maar genoeg investeert in soldaatjes. Dat ze (daardoor) steeds verder wegzakken in kritische parameters (e.g. bbp per capita) daar zullen Putin en de 40 oligarchen niet van wakker liggen. Noord-Korea is het extreme voorbeeld daarvan.

De enige zwakte is dat West-Europa al jaren geleden heeft besloten dat geld voor defensie beter naar andere zaken kan gaan.
Buitenlandexport Rob de Wijck zei daar nog iets over in Knack deze week:

Vindt u dat Rusland een punt heeft met zijn eisen?

De Wijk:
De eisen die Rusland formuleert, zijn onaanvaardbaar. Maar in hun geval zou ik waarschijnlijk hetzelfde eisen. Ik begrijp volledig dat Poetin zich kapot ergert aan bepaalde stappen die de NAVO heeft genomen. Het is natuurlijk allemaal verkeerd gegaan in de jaren 1990, toen we Rusland niet wilden opnemen in de veiligheidsarchitectuur van Europa. Maar je kunt de klok niet terugdraaien.

We slagen er al dertig jaar niet in om Rusland een plaats te geven in het Europese veiligheidsbeleid. Hoe komt dat?

De Wijk:
De grootste fout die we in het Westen maken, is dat we niet proberen te begrijpen waar die frustratie vandaan komt. Als we de Russen als tegenstanders zien, hebben we de plicht om ons in hen te verdiepen. Het is een typische fout van het Westen om dat niet te doen. We hebben ons in de jaren 2000 ook nooit verdiept in de taliban of de Irakezen. We dachten dat we konden binnenvallen, democratie stichten en weer vertrekken. Zo werkt het dus niet. Omdat we zolang zo machtig zijn geweest, hebben we de neiging verloren om naar anderen te luisteren. Dat is niet helemaal onlogisch. Als mijn buurman twee meter groot is en een meter breed, met spierballen waardoor hij nauwelijks door de voordeur kan, ga ik ook beleefd luisteren naar wat hij te zeggen heeft. En die buurman heeft niet noodzakelijk zin om te luisteren wat er op mijn lever ligt. Als ik hem wil raken, zal ik dus stiekem zijn vuilnisbakken moeten omkieperen, of mollen in zijn tuin uitzetten, in de hoop dat hij mij met rust laat. (grijnst) Asymmetrische oorlogsvoering.

Rusland gaat sowieso wel het kleine broertje worden van Peking, maar dat wil niet zeggen dat het zich zomaar laat opzijduwen.

Buitenlandexport Rob de Wijck zei daar nog iets over in Knack deze week:

Rusland gaat sowieso wel het kleine broertje worden van Peking, maar dat wil niet zeggen dat het zich zomaar laat opzijduwen.

Maar die afstand tussen Europa en Rusland is er altijd al geweest. Zelfs 300 jaar geleden was Rusland al de boze beer uit het oosten dat zich Europees (wilde) voelen maar door de andere (West-Europese) grootmachten als een gevaarlijke agressieve mongool uit het oosten werd beschouwd.
Wij begrijpen Rusland niet, en Rusland begrijpt ons (en onze waarden) niet. Net zoals dat bij China, Taliban, etc. ook zo is.

Maar die afstand tussen Europa en Rusland is er altijd al geweest. Zelfs 300 jaar geleden was Rusland al de boze beer uit het oosten dat zich Europees voelde maar door de andere (West-Europese) grootmachten als een gevaarlijke agressieve mongool uit het oosten werd beschouwd.
Wij begrijpen Rusland niet, en Rusland begrijpt ons (en onze waarden) niet. Net zoals dat bij China, Taliban, etc. ook zo is.
Dat is een fatalistische houding hé, want als je zo redeneert heeft het geen enkele zin om niet-Westerse landen te begrijpen en moeten we elkaar maar buitensluiten en beschouwen als vijanden.

Dat is een fatalistische houding hé, want als je zo redeneert heeft het geen enkele zin om niet-Westerse landen te begrijpen en moeten we elkaar maar buitensluiten en beschouwen als vijanden.

De enige fatalistische houding is de houding die het westen altijd al heeft gehad: wij zijn met onze democratie en vrijheden de cultureel superieuren, en wij komen hier eens overal orde op zaken stellen naar ons model.

Nu zijn de Amerikanen toch wel aan het stoken, ik vermoed dat de wapenindustrie wel baat heeft bij deze escalatie en troepenopbouw? ELK LEGER heeft zulke scenario's en je gaat mij niet wijsmaken dat de NAVO geen scenario heeft om bijvoorbeeld Kaliningrad in te nemen. Elders beweert het Witte Huis dat Moskou voorbereidingen treft om een false flag operatie in beeld te brengen, waaruit zou blijken dat het Oekraïnse leger onschuldige Russische minderheden zou aanvallen.
Hoewel ik vrij zeker ben dat elk groot land inderdaad plannen heeft om haar buurlanden/tegenstanders binnen te vallen.( ik denk dat ze dat in Leopoldsburg bv niet hebben om Duitsland binnen te trekken), gaat jouw citaat erover dat Rusland al bezig zou zijn met de false flag operaties om de inval ook effectief te kunnen uitvoeren. Dat is iets anders en indien correct wel nieuwswaardig en niet stokend.

Hoewel ik vrij zeker ben dat elk groot land inderdaad plannen heeft om haar buurlanden/tegenstanders binnen te vallen.( ik denk dat ze dat in Leopoldsburg bv niet hebben om Duitsland binnen te trekken), gaat jouw citaat erover dat Rusland al bezig zou zijn met de false flag operaties om de inval ook effectief te kunnen uitvoeren. Dat is iets anders en indien correct wel nieuwswaardig en niet stokend.
Een soort Gleiwitz-incident ensceneren is in feite zoeken naar een oorlogsverklaring en dan spreken we niet meer van een asymmetrische oorlogsvoering. Dat is wat anders dan pogingen tot destabilisatie om de interne machtsverhoudingen naar jouw hand te zetten.

Dat export verbod op ammonium nitraat gaat ook pijn doen. Voedsel wordt duurder, hongersnoden,.. moeilijke tijden

ze hangen daar tegenwoordig een raket aan zu :unsure: bijlange geen vliegers meer nodig
Nee, maar ik denk dat als het tot een grootschalig treffen zou komen in conventionele zin de strijd niet boven de VS maar boven Oost-Europa/Rusland zou worden beslecht. De VS is veel meer geïsoleerd en heeft het voordeel van twee oceanen naast zich en dat in combinatie met de meest slagvaardige marine ter wereld. Dat zal ook de reden zijn waarom dat Rusland veel meer is ingesteld om luchtverdediging dan de VS. Maar de VS heeft dan ook THAAD, wat een gesofisticeerd anti-ballistisch luchtverdedigingssysteem is. Rusland schuift aan hun kant de S-500 naar voor.

Als Rusland Alaska niet had verkocht aan de VS was dit een ander verhaal geweest. Achteraf bekeken was dat een stommiteit geweest. Maar met hindsight is dat gemakkelijk gezegd. In WOII waren de As-mogendheden wanhopig op zoek naar olie, maar dat was een ander verhaal geweest als de Italianen de oliebronnen van Libië hadden geëxploiteerd op grote schaal.

Maar de VS heeft dan ook THAAD, wat een gesofisticeerd anti-ballistisch luchtverdedigingssysteem is.
Om dit wat te nuanceren... De doeltreffendheid van dat systeem is om en bij de 30%. Het is meer een soort laatste redmiddel. De focus ligt eerder op het herkennen van een lancering zodat men kan ingrijpen alvorens de raket z'n platform verlaat.

Om dit wat te nuanceren... De doeltreffendheid van dat systeem is om en bij de 30%. Het is meer een soort laatste redmiddel. De focus ligt eerder op het herkennen van een lancering zodat men kan ingrijpen alvorens de raket z'n platform verlaat.
De Russische silo's zijn wellicht gekend bij de Amerikanen, maar de mobiele lanceerplatformen en onderzeeërs zijn een ander verhaal. En dan heb je nog nieuwe generaties hypersonische raketten zoals de Khinzal.

Op zondag 20 februari eindigen de Olympische Winterspelen in Peking. China zou het niet appreciëren als die door een oorlog op de achtergrond zouden worden gedrukt. In de tweede helft van februari wordt ook een koudegolf verwacht. Een bevroren ondergrond maakt het voor kolonnes zware voertuigen gemakkelijker. Eens de dooi inzet, kan een drassige bodem vrachtwagens en infanteristen zwaar hinderen.
What the fuck???

Vanwaar haalt men die informatie? Ik zie eigenlijk niets dat daarop wijst, alsof er al iets te zinnigs te vertellen valt op die termijn. Maar de experimentele langetermijnmodellen hinten daar ook niet op.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan