Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

What the fuck???

Vanwaar haalt men die informatie? Ik zie eigenlijk niets dat daarop wijst, alsof er al iets te zinnigs te vertellen valt op die termijn. Maar de experimentele langetermijnmodellen hinten daar ook niet op.
Ik vind het ook wat mumbojumbo om zo lang op voorhand te voorspellen dat er over twee weken een koudegolf zal komen. Wél aannemelijk is dat Poetin zou wachten om een aanval uit te voeren tot na de Olympische Winterspelen, mocht hij dat werkelijk willen. De vraag is hoe en in welke hoedanigheid. De facto is Rusland al in oorlog met Oekraïne sinds 2014.

Ik vind het ook wat mumbojumbo om zo lang op voorhand te voorspellen dat er over twee weken een koudegolf zal komen. Wél aannemelijk is dat Poetin zou wachten om een aanval uit te voeren tot na de Olympische Winterspelen, mocht hij dat werkelijk willen. De vraag is hoe en in welke hoedanigheid. De facto is Rusland al in oorlog met Oekraïne sinds 2014.
Ja, dat vind ik ook aannemelijk, maar dat van die "mogelijke koudegolf"... vind ik echt bij de haren getrokken. Ik snap echt niet vanwaar ze dat halen. Van journalistiek in het algemeen, mag je toch wel een hoger niveau verwachten? Los van dat het veel te ver is om te speculeren (en idioot) is er ook gewoon niets dat daarop wijst, ook voor Oost-Europa. Ik begrijp gewoon niet vanwaar ze dat halen? Heeft eoa buitenlandse media dat gewoon verzonnen ofzo, en VRT het vervolgens blindelings overgenomen?

Ja, dat vind ik ook aannemelijk, maar dat van die "mogelijke koudegolf"... vind ik echt bij de haren getrokken. Ik snap echt niet vanwaar ze dat halen. Van journalistiek in het algemeen, mag je toch wel een hoger niveau verwachten? Los van dat het veel te ver is om te speculeren (en idioot) is er ook gewoon niets dat daarop wijst, ook voor Oost-Europa. Ik begrijp gewoon niet vanwaar ze dat halen?
Geen idee, want er wordt in het artikel geen weermodel of weerman aangehaald die dit kan staven. Balliauw ziet het wel somber in.

Geen idee, want er wordt in het artikel geen weermodel of weerman aangehaald die dit kan staven. Balliauw ziet het wel somber in.

Ik heb exact tegenovergestelde informatie op dit moment. Namelijk een PV die in overdrive zou gaan, mogelijk zelfs recordkrachtige polar vortex.

A strong Polar Vortex usually means strong polar circulation. This usually locks the cold air into the Polar regions, creating a milder winter for most of the United States and Europe.

Ik zie nergens dat Balliauw dat gezegd heeft. Het is in een informatieblokje toegevoegd, en ik heb niet het hele interview beluisterd, maar volgens mij komt dat niet ter sprake.

De Russische achterbakse en opportunistische hyena blijft volhouden dat het niet wil aanvallen maar intussen zou ongeveer de helft van alle gevechtsklare Russische eenheden zich rondom Oekraïne bevinden. Maar hey, het is "voor een oefening!". Het zou in ieder geval du jamais vu zijn voor een oefening, zeker als je de gelijktijdige opbouw van de Russische luchtmacht in Wit-Rusland ziet.
Oorlogsschepen en landingsschepen worden naar de Zwarte Zee geleid. Cyberaanvallen worden uitgevoerd. Militair materieel (voornamelijk artillerie) wordt massaal per trein van het verre Oosten naar het Westen van Rusland getransporteerd.

En intussen krijgt de Russische ambassadeur in De Zevende Dag een forum om zijn propaganda quasi zonder tegenspraak in de Vlaamse huiskamers te loodsen. :wtf: Die zou daar met de grond gelijk moeten gemaakt worden door een militair/diplomatiek expert.

In De Standaard stond een interessant artikel over de Wagner Group, een Russische private militaire huurorganisatie die je kan vergelijken met Blackwater/Academi in de VS. Wagner is momenteel zeer actief in de Afrikaanse Sahel-regio, waarbij het ondersteuning biedt aan regeringen die strijden tegen jihadisten. Omdat ze minder scrupules hebben en bezorgdheden om mensenrechten, leveren ze veel sneller resultaat dan Franse vredestroepen. Op die manier krijgt Moskou een greep op de hele regio waar belangrijke grondstoffen te vinden zijn. Het artikel stuurde ook aan op een nieuwe poging van Rusland om invloed te krijgen op het nieuwbakken Afghaanse talibanregime. Niet onlogisch. Eens je Afghanistan stabiel krijgt en gepacificeerd, heb je de mogelijkheid om heel wat belangrijke grondstoffen te delven. Het land heeft niet alleen heel veel waardevolle grondstoffen die onvoldoende zijn geëxploiteerd, maar bevindt zich ook in een belangrijke geopolitieke positie.

Great Game 2.0.

In De Standaard stond een interessant artikel over de Wagner Group, een Russische private militaire huurorganisatie die je kan vergelijken met Blackwater/Academi in de VS. Wagner is momenteel zeer actief in de Afrikaanse Sahel-regio, waarbij het ondersteuning biedt aan regeringen die strijden tegen jihadisten. Omdat ze minder scrupules hebben en bezorgdheden om mensenrechten, leveren ze veel sneller resultaat dan Franse vredestroepen. Op die manier krijgt Moskou een greep op de hele regio waar belangrijke grondstoffen te vinden zijn. Het artikel stuurde ook aan op een nieuwe poging van Rusland om invloed te krijgen op het nieuwbakken Afghaanse talibanregime. Niet onlogisch. Eens je Afghanistan stabiel krijgt en gepacificeerd, heb je de mogelijkheid om heel wat belangrijke grondstoffen te delven. Het land heeft niet alleen heel veel waardevolle grondstoffen die onvoldoende zijn geëxploiteerd, maar bevindt zich ook in een belangrijke geopolitieke positie.

Great Game 2.0.
Eens je Afghanistan stabiel krijgt en gepacificeerd

Daar wringt het schoentje natuurlijk. Landen proberen al eeuwen grip te krijgen in Afghanistan maar het blijft een vuilbak gebied waar alles wordt uitvochten.

Eens je Afghanistan stabiel krijgt en gepacificeerd

Daar wringt het schoentje natuurlijk. Landen proberen al eeuwen grip te krijgen in Afghanistan maar het blijft een vuilbak gebied waar alles wordt uitvochten.
In de sixties was dat het geval, al kan je daar wellicht nog wel wat kanttekeningen bij maken. Net zoals bij Iran in de sixties.

Great Game 2.0.

Ik snap nu niet wat het verband is tussen een Russische PMC en "controle over grondstoffen" :p.

Alsof Moskou Wagner sponsort in de Sahel omwille van "grondstoffen in de Sahel" die men evengoed later kan exporteren aan willekeurig welk land die het meeste centen op tafel legt voor die grondstoffen.

En het verleden heeft al aangetoond dat dat geen succesvol verhaal is over het algemeen.
Zie naar Westerse oliebedrijven die geen zin meer hebben om in Irak te zitten want het is een gigantische geldverspilling tot nu toe.

Je kan nog de Chinese debt trap truc gebruiken maar de Russen hebben daar het geld niet voor :p.

Er is toch veel journalistieke "zwam" in de media over Rusland. Allemaal verrijkt met een beetje fantasie en simpele verbandjes te trekken terwijl de werkelijkheid wel een stuk complexer is.

Nog zo'n mislukt voorbeeldje:
China in de Soedan. Waren vrijgevig met Chinese wapens aan Al Bashir die hij gebruikte om Darfur te bombarderen. China wil daar investeren in de olievelden.
Maar dat blijft een regelrechte chaos daar. Soedan is gesplitst, burgeroorlogen, coup d'états,...
Daar sta je dan met je dure investeringen om olie uit de grond te halen terwijl heel de buurt quasi in brand staat.

Laatst bewerkt:

Of hoe je dit conflict ook in je eigen buurt kan zien... Freaky.

Of hoe je dit conflict ook in je eigen buurt kan zien... Freaky.
Hier in Kleine Brogel is er de laatste tijd ook verdacht veel beweging. Buurt werd op 21 januari op de hoogte gehouden dat er een verhoogd aantal vliegbewegingen zouden zijn in de komende weken (wegens trainingen voor de vliegshow, yeah right, die is pas in September :cautious:).

Laatst bewerkt:
Hier in Kleine Brogel is er de laatste tijd ook verdacht veel beweging. Buurt werd op 21 januari op de hoogte gehouden dat er een verhoogd aantal vliegbewegingen zouden zijn in de komende weken (wegens trainingen voor de vliegshow, yeah right, die is pas in September :cautious:).
Als je een F-16 ziet vertrekken met een B-61, dan moet je je zorgen maken.

De Russische achterbakse en opportunistische hyena blijft volhouden dat het niet wil aanvallen maar intussen zou ongeveer de helft van alle gevechtsklare Russische eenheden zich rondom Oekraïne bevinden. Maar hey, het is "voor een oefening!". Het zou in ieder geval du jamais vu zijn voor een oefening, zeker als je de gelijktijdige opbouw van de Russische luchtmacht in Wit-Rusland ziet.
Oorlogsschepen en landingsschepen worden naar de Zwarte Zee geleid. Cyberaanvallen worden uitgevoerd. Militair materieel (voornamelijk artillerie) wordt massaal per trein van het verre Oosten naar het Westen van Rusland getransporteerd.

En intussen krijgt de Russische ambassadeur in De Zevende Dag een forum om zijn propaganda quasi zonder tegenspraak in de Vlaamse huiskamers te loodsen. :wtf: Die zou daar met de grond gelijk moeten gemaakt worden door een militair/diplomatiek expert.
Ze doen het idd niet zomaar.
Het lijkt allemaal al te ver heen.

Er zijn misschien veel rationele argumenten waarom Rusland het beter niet doet, ook vanuit hun opzicht.
Maar dat deert zo'n Putin&co niet.

Professor Holslag ziet geen vooruitgang in onderhandelingen met Rusland: "Vreedzame oplossing vinden wordt moeilijk"

Soit, Europa staat er weer mooi bij en kijkt er naar.

Mocht het niet van de Amerikanen en Britten afhangen, wandelden de Russen hier gewoon binnen.

Konden we onze hoge moraal inzetten, heersten we nu al over de wereld.
Maar de realiteit is dat het het nu eenmaal niet zo werkt.

Ze doen het idd niet zomaar.
Het lijkt allemaal al te ver heen.

Er zijn misschien veel rationele argumenten waarom Rusland het beter niet doet, ook vanuit hun opzicht.
Maar dat deert zo'n Putin&co niet.

Professor Holslag ziet geen vooruitgang in onderhandelingen met Rusland: "Vreedzame oplossing vinden wordt moeilijk"

Soit, Europa staat er weer mooi bij en kijkt er naar.

Mocht het niet van de Amerikanen en Britten afhangen, wandelden de Russen hier gewoon binnen.

Konden we onze hoge moraal inzetten, heersten we nu al over de wereld.
Maar de realiteit is dat het het nu eenmaal niet zo werkt.
Europa is haar eigen zieke man geworden.

Die vuile Russen gaan het echt doen hé. Amerikaanse intelligence zegt dat ze van plan zouden zijn om maandag binnen te vallen.

Niet dat ik daar versteld van sta. Ze zijn al sinds 2008 bezig met al hun omringende buurlanden binnen te vallen en te annexeren. Af en toe nog een burgervliegtuig uit de lucht schieten, een spionneke vergiftigen of een politieke tegenstander plat leggen. Het kan niet op precies.

Het zou me niet verwonderen dat ze een pro-Russische regering willen installeren in Kiev. En als je ziet wat Rusland doet met zijn pro-Russische handpopjes zoals Wit-Rusland, dan weet je dat Rusland quasi de facto zijn grondgebied uitbreidt.

Ondertussen roept het VK ook de Britten op die in Oekraïne verblijven om het land te verlaten en is er een spoed Navo-vergadering deze nacht. EU ambassades in Oekraïne roepen het niet-essentieel personeel terug naar hun landen.

Er zijn diplomatische bronnen die zeggen dat Joe Biden aan andere Westerse leiders zou verklaard hebben dat ze er zeker van zijn dat Poetin de opdracht heeft gegeven om Oekraïne binnen te vallen (The Guardian).

Tijd om nog eens War Pigs van Black Sabbath te draaien. Heel benieuwd wat de NAVO concreet gaat doen als Poetin zou binnenvallen. Hij heeft te weinig troepen om het land in zijn geheel te bezetten, maar Rusland heeft geleerd uit haar fouten in Afghanistan en de eerste Tsjetsjeense oorlog. De tijd dat het Russische leger inefficiënt en incapabel was dateert nog van de jaren '90.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan