Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Diplomatieke rel in de maak tussen Rusland en Duitsland

Niet normaal hoe dat Russisch regime werkelijk geen enkele scrupules kent om iedereen om te leggen die hen ook maar enigszins in de weg staat. De Russische hyena roert zich nogmaals.

Rusland kent jammer genoeg maar één taal: niet van het diplomatiek soft power geneuzel maar enkel van de keiharde dreigingen en oorlogstaal. Hoeveel kansen hebben we die Russen nu al gegeven? Georgië binnenvallen, Oost-Oekraïne binnenvallen, de Krim annexeren, talloze vergiftigingen op Europees grondgebied, een Europees burgervliegtuig neerhalen, ...

Telkens beantwoorden we dit met tijdelijke economische sancties, waarna de Russische hyena zich eventjes koest houdt, de sancties opgegeven worden en ze opnieuw starten. Ongelofelijk.
Wat stel je dan voor? Operatie Barbarossa?

Rusland is en blijft een militaire grootmacht , en dat weten ze . De wet van de sterkste helaas . Ik zie ook anno 2021/2022 geen enkel land in staat om de Beer in Moskou van zijn sokkel te laten vallen .

Diplomatieke rel in de maak tussen Rusland en Duitsland

Niet normaal hoe dat Russisch regime werkelijk geen enkele scrupules kent om iedereen om te leggen die hen ook maar enigszins in de weg staat. De Russische hyena roert zich nogmaals.

Rusland kent jammer genoeg maar één taal: niet van het diplomatiek soft power geneuzel maar enkel van de keiharde dreigingen en oorlogstaal. Hoeveel kansen hebben we die Russen nu al gegeven? Georgië binnenvallen, Oost-Oekraïne binnenvallen, de Krim annexeren, talloze vergiftigingen op Europees grondgebied, een Europees burgervliegtuig neerhalen, ...

Telkens beantwoorden we dit met tijdelijke economische sancties, waarna de Russische hyena zich eventjes koest houdt, de sancties opgegeven worden en ze opnieuw starten. Ongelofelijk.
Stopt eens met hyeana te gebruiken als dier. Het beeld dat je hebt van het dier door de Lion king kan niet meer verkeerd zijn.

Vraag ik mij ook af.
De enige grootmacht die Rusland op de knieën kan dwingen zou de VS zijn, maar dat aan een zeer grote kost in een escalatieoorlog met een hoog slachtofferaantal (zowel militair als burgerlijk) dat niemand wil. Mocht het Westen een strenge reeks sancties afkondigen, zou dat Poetin niet richting China duwen? Daar is het nu mee bezig, ook al is dat niet evident. De globale financiële structuur is nog altijd sterk westers en de tandem Peking-Moskou zal op korte termijn geen waardig alternatief uit de mouw kunnen schudden.

Wat stel je dan voor? Operatie Barbarossa?

Een eerste grote stap voor velen in het Westen zou al de volgende zijn: het erkennen van het continue gevaar die uit Russische hoek komt. Het stoppen met vergoelijken. Het stoppen met "Ja, maar we moeten het ook eens vanuit hun standpunt bekijken want eigenlijk beschouwen zij Oekraïne als hun eigendom en dus is het logisch dat ze daar militairen naar sturen. En eigenlijk wil Poetin tot zijn dood aan de macht blijven en dus is het logisch dat hij zijn politieke opponenten vergiftigd." En meer van dergelijke zever.

Ja, ik ben het wat op flessen aan het trekken om aan te tonen dat je alles kunt kapotrelativeren. Stop daarmee, dat is stap 1.

Stap 2 volgt uit stap 1. Als je weet dat die continue dreiging daar is, en reëel is, investeer dan bijgevolg dringend meer geld in defensie. Bouw een Europees leger uit. De EU zou perfect in staat moeten zijn om op zelfstandige basis (zonder de VS) Rusland af te schrikken. Zo hebben de VS hun handen vrij om die andere schurkenstaat (China) de baas te kunnen mocht het nodig zijn. Want dictators die vinden elkaar in hun strijd tegen het vrije democratische Westen, zo ook de dictators van Rusland en China.

Een eerste grote stap voor velen in het Westen zou al de volgende zijn: het erkennen van het continue gevaar die uit Russische hoek komt. Het stoppen met vergoelijken. Het stoppen met "Ja, maar we moeten het ook eens vanuit hun standpunt bekijken want eigenlijk beschouwen zij Oekraïne als hun eigendom en dus is het logisch dat ze daar militairen naar sturen. En eigenlijk wil Poetin tot zijn dood aan de macht blijven en dus is het logisch dat hij zijn politieke opponenten vergiftigd." En meer van dergelijke zever.

Ja, ik ben het wat op flessen aan het trekken om aan te tonen dat je alles kunt kapotrelativeren. Stop daarmee, dat is stap 1.

Stap 2 volgt uit stap 1. Als je weet dat die continue dreiging daar is, en reëel is, investeer dan bijgevolg dringend meer geld in defensie. Bouw een Europees leger uit. De EU zou perfect in staat moeten zijn om op zelfstandige basis (zonder de VS) Rusland af te schrikken. Zo hebben de VS hun handen vrij om die andere schurkenstaat (China) de baas te kunnen mocht het nodig zijn. Want dictators die vinden elkaar in hun strijd tegen het vrije democratische Westen, zo ook de dictators van Rusland en China.
De Westerse mainstreammedia zijn toch niet pro-Poetin? Dat je zijn standpunt moet leren kennen lijkt me logisch, want als je actie wil ondernemen tegen Poetin moet je zijn drijfveren kennen. Rusland is geen economische gigant, maar op diplomatisch vlak is het behoorlijk sterk en ervaren. De EU is een economische gigant, maar is diplomatisch zwak en heeft geen coherent buitenlands beleid.

En een Europees leger is al een droom die al zeer lang bestaat, maar op dit moment is er onvoldoende integratie om een oorlog met Rusland uit te vechten om Oekraïne. Rusland heeft een gigantisch arsenaal ter beschikking. Het economische verhaal van de EU is één ding, het politieke verhaal een héél ander en dat is maar al te vaak een teleurstellend verhaal. Poetin wéét dat en dat is wellicht de reden dat hij dit allemaal durft. Mocht de EU een kordaat defensief front vormen was Poetin wel realistisch genoeg om niet te provoceren.

Ze kunnen nog geen eensgezind Europees Gezondheidsbeleid maken , laat staan een Europees leger . Dit is niet de Verenigde Staten van Europa hé . Een verzameling van een dertigtal landen met elk hun eigen wil en agenda . En dat zie ik niet zo snel veranderen .

Rusland vraagt juridische garanties dat Oekraïne nooit zal toetreden tot de NAVO

Die krankzinnige idioot met zijn Sovjet-complex begint nu helemaal door te slaan. :wtf: Begint hij daar over het jaar 1997, begint hij daar eisen te stellen aan landen die vroeger tot de Sovjet-Unie behoorden alsof ze nog steeds onder zijn bewind staan, we mogen al geen militaire oefeningen meer doen aan de grens terwijl ons Vladje daar 100 000 man heeft klaarstaan om Oekraïne binnen te vallen, etc.

Dat is duidelijk. Die kerel is volledig krankzinnig. Misschien tijd om eens een thee'tje voor te bereiden voor die jongen. Of een beetje poeder in de onderbroek. Een koekje van eigen deeg zoals we zeggen.

Wat hebben we te verliezen? Als hij morgen doodstuikt van een random hartaanval, zou het volgens het regime en zijn leugenpers sowieso ook de schuld zijn van het Westen. Alles is de schuld van het Westen. Je kunt hem zowel preventief omleggen. En dan gewoon alles staalhard ontkennen alsof het licht van de zon niet bestaat, opnieuw een koekje van eigen deeg want daar zijn de Russen in bedreven tot op het belachelijke toe.

Laatst bewerkt:
Er is nog eentje op de route van hyperinflatie aan het gaan.

A survey published Thursday, hours before the Central Bank announced its rate hike, showed inflation expectations for the year ahead — an indicator closely watched by the regulator — had shot up to almost 15%. Another measure showed Russians believe inflation is running at almost 18% — twice the official level recorded by the country’s statistics agency.

Dusja, het regime heeft nood aan andere krantenkoppen.

Ik vind het wel weer grappig hoe de Russische bevolking het "officieel" nieuws allang niet meer geloofd :p.

Beetje het nadeel met fake news te verspreiden. Dat werkt ook als een oncontroleerbare virus :p.

Rusland vraagt juridische garanties dat Oekraïne nooit zal toetreden tot de NAVO

Die krankzinnige idioot met zijn Sovjet-complex begint nu helemaal door te slaan. :wtf: Begint hij daar over het jaar 1997, begint hij daar eisen te stellen aan landen die vroeger tot de Sovjet-Unie behoorden alsof ze nog steeds onder zijn bewind staan, we mogen al geen militaire oefeningen meer doen aan de grens terwijl ons Vladje daar 100 000 man heeft klaarstaan om Oekraïne binnen te vallen, etc.

Dat is duidelijk. Die kerel is volledig krankzinnig. Misschien tijd om eens een thee'tje voor te bereiden voor die jongen. Of een beetje poeder in de onderbroek. Een koekje van eigen deeg zoals we zeggen.

Wat hebben we te verliezen? Als hij morgen doodstuikt van een random hartaanval, zou het volgens het regime en zijn leugenpers sowieso ook de schuld zijn van het Westen. Alles is de schuld van het Westen. Je kunt hem zowel preventief omleggen. En dan gewoon alles staalhard ontkennen alsof het licht van de zon niet bestaat, opnieuw een koekje van eigen deeg want daar zijn de Russen in bedreven tot op het belachelijke toe.
Europa is niet klaar voor een militair antwoord als Rusland wordt geprovoceerd. Oekraïne hoeft maar een poging te doen om Donbass te heroveren (laat staan de Krim) en het spel zit op de wagen. Het zal wat moeite kosten, maar Oekraïne zal het onderspit delven tenzij het Westen militair bijstaat maar ik twijfel dat dit gaat gebeuren. Een beetje zoals Polen en vooral de Baltische staten die in WOII in de steek werden gelaten door het Westen.

Vanuit Russisch perspectief begrijp ik heel veel dingen die zij doen en willen. Toch logisch dat ze niet willen dat Oekraine bij de NAVO aansluit? Ik vind dat mac-bc zijn retoriek ontzettend hard en gevaarlijk is.

Ik vind begrip voor een dictator gevaarlijker…

Alleja in de gedachten van Poetin kan het logisch zijn, maar het is nog steeds aan Oekraïne om haar eigen lot te bepalen lijkt me, zonder dat vrees voor Russische invasies.

Vanuit Russisch perspectief begrijp ik heel veel dingen die zij doen en willen. Toch logisch dat ze niet willen dat Oekraine bij de NAVO aansluit? Ik vind dat mac-bc zijn retoriek ontzettend hard en gevaarlijk is.
Vanuit Brits perspectief begrijp ik ook dat ze tegen de onafhankelijkheid van de VS waren, en vanuit het juiste perspectief is heel de kolonisatie met bijhorende wreedheden ook begrijpbaar.

Ik snap vooral niet waarom de retoriek van Poetin en Rusland hier niet hard en gevaarlijk wordt genoemd.

Waarom wil de Navo eigenlijk uitbreiden naar het Oosten ? Wat hebben ze daar mee te winnen ?

Een Wit-Rusland , een Oekraïene , dat zijn bufferstaten , met een zelfde Oost-Slavische identiteit als Rusland . Ik denk dat het beter is dat bepaalde gebieden "buffer" blijven . Cultureel geziens is het sowieso logischer dat die landen meer toenadering zoeken tot Rusland dan naar het Westen .

*Ik heb de indruk dat Oekraïne wat wordt opgepookt door het Westen om voor hun kant te kiezen .

Laatst bewerkt:
Vanuit Brits perspectief begrijp ik ook dat ze tegen de onafhankelijkheid van de VS waren, en vanuit het juiste perspectief is heel de kolonisatie met bijhorende wreedheden ook begrijpbaar.

Ik snap vooral niet waarom de retoriek van Poetin en Rusland hier niet hard en gevaarlijk wordt genoemd.
1. wel begrijpbaar 2. niet begrijpbaar, maar als je denkt dat de VS nooit bijzondere wreedheden had toen, zit je er ook naast met hun slavernij en segregatie.

Russische invasies zijn maar logisch, als je weet hoe wij met Rusland omgaan. Als Poetin het heeft over een bedreiging, waar autoritairen naar zoeken, en dan naar het westen wijst, dan hebben de Rusland wel alle reden om die bedreiging als "waar" aan te nemen. Verder kan je Poetin wel een dictator noemen, maar wel een dictator die de steun heeft van de meerderheid v/d bevolking. Ik denk niet dat er zoveel met die verkiezingen worden gesjoemeld of dat Navalny echt veel procent zou halen. Poetin wint zijn verkiezingen met sprekend gemak, en zelfs als alles 100% correct verloopt, nog steeds.

Rusland heeft nooit een democratische traditie gehad. Je had eerst het Tsarenrijk (wat slechter was dan de communisten), dan had je hoop met de communisten, maar werd het al snel een hard Stalinistisch beleid, waar na Kroesjtsjov de scherpste kantjes vanaf hingen, en de USSR een macht werd zoals een ander, maar wel een in verval, met dan later de val van het communisme, nieuwe hoop die dan ook alweer snel aan diggelen ging. In 1997 liep het al volledig fout, en het westen heeft toen met de verkiezingsresultaten gesjoemeld. De communisten hadden gewonnen, maar een verzwakte Jeltsin bleef aan de macht waaruit dan een staatsgreep plaatsvond, met dan later de uitbouw van het Poetinisme die een steeds sterkere greep op de maatschappij kreeg, naarmate hij langer aan de macht bleef. Sowieso moet je wel erkennen dat de communisten erin slaagden dat een land met grote analfbetingsgraad en hoofdzakelijk agrarische samenleving op korte tijd een wereldmacht werd met grootse wetenschappers en als eerste land een man in de baan om de ruimte kreeg.

Heel de wereld vierde de val van het communisme en ironisch genoeg is Rusland anno 2021 amper verschillend met de USSR van toen. Had de USSR de Chinatoer opgegaan, met een zelfde soort communistische partij als in China, was Rusland waarschijnlijk exact hetzelfde als Rusland vandaag. Zonder Sino-Sovjet split exact hetzelfde. Dan zou er geen val van het communisme geweest zijn, maar wel communisme in name only. De grootste verandering zou de invloedssfeer geweest zijn die anders zou zijn vandaag.

De val van het communisme is in hindsight ook geen goede zaak voor de wereld gebleken. Zelfs in bepaalde oostbloklanden was het toen beter dan nu.

Ik vind ook wel dat met momenten wij de agressor zijn. De invloedssfeer van China en Rusland is veel kleiner dan het in theorie ook zou moeten zijn, en die wordt ook niet gerespecteerd. Als er een gevecht komt om invloedssfeer dan is dat hoofdzakelijk diplomatisch, door economie & handel, maar als dat niet volstaat, soms ook militair optreden. En dat is een logisch gevolg als wij blijven Rusland antagoniseren. En dan mag je Poetin een dictator noemen, maar dan is het niet meer dan logisch dat hij op het juiste moment wacht om aan te vallen, en in deze onzekere tijden, is dit het juiste moment - objectief gezien.

EDIT: En versta me niet verkeerd, het liefst vanal zou ik intense samenwerking zien tussen Rusland en EU. Geen Rusland die een conflict wint, maar wel een Rusland die sterk samenwerkt met Europa op tal van gebieden, maar waarbij er wel respect is voor hoe beide gebieden hun maatschappijen organiseren. En dat respect moet wederzijds zijn. Rusland zou een heel sterke natie zijn binnen de EU en ervoor zorgen dat we relevant zijn op het internationale politieke toneel als we onze krachten binden. Dat zal natuurlijk niet meer onder Poetin gebeuren, maar ik ben er wel van overtuigd dat we meer gemeen hebben met elkaar, dan wat ons verschilt. En Rusland maakte historisch altijd deel uit van Europa.

Laatst bewerkt:
Waarom wil de Navo eigenlijk uitbreiden naar het Oosten ? Wat hebben ze daar mee te winnen ?

Een Wit-Rusland , een Oekraïene , dat zijn bufferstaten , met een zelfde Oost-Slavische identiteit als Rusland . Ik denk dat het beter is dat bepaalde gebieden "buffer" blijven . Cultureel geziens is het sowieso logischer dat die landen meer toenadering zoeken tot Rusland dan naar het Westen .

*Ik heb de indruk dat Oekraïne wat wordt opgepookt door het Westen om voor hun kant te kiezen .

Kunnen ook de rol omdraaien? Waarom willen zoveel buurlanden van Rusland de NAVO vervoegen?

Misschien omdat Rusland zich continue gedraagt als een onbetrouwbare oetlul en een land eerder werkelijk soeverein kan zijn in de NAVO dan in de invloedssfeer van Rusland.

De tijdlijn vergeten?
Geen sprake van Oekraine bij de NATO op dat moment maar Oekrainse president beloofde om een EU akkoord te maken maar wil zijn belofte niet inlossen. Bevolking is pissig => Euromaidan protesten => president wordt buitengesmeten, vlucht naar Rusland => EU akkoord wordt getekend => invasies.
Allez, waarom zou Oekraïne lid willen worden van de NAVO? Hoe zou dat toch komen...

Ukrainers voor de Donbass en Crimea affaire.
Willen geen NAVO lid zijn

Ukrainse bevolking na Donbass en Crimea
Following the Russian military intervention of 2014, annexation of Crimea and the start of the Donbass War, many Ukrainians changed their views of NATO: polls from the middle of 2014 until 2016 showed that the majority of Ukrainians supported NATO membership

"Het Westen pookt Oekraïne op". Wat een zever.

Kunnen ook de rol omdraaien? Waarom willen zoveel buurlanden van Rusland de NAVO vervoegen?

Misschien omdat Rusland zich continue gedraagt als een onbetrouwbare oetlul en een land eerder werkelijk soeverein kan zijn in de NAVO dan in de invloedssfeer van Rusland.

De tijdlijn vergeten?
Geen sprake van Oekraine bij de NATO op dat moment maar Oekrainse president beloofde om een EU akkoord te maken maar wil zijn belofte niet inlossen. Bevolking is pissig => Euromaidan protesten => president wordt buitengesmeten, vlucht naar Rusland => EU akkoord wordt getekend => invasies.
Allez, waarom zou Oekraïne lid willen worden van de NAVO? Hoe zou dat toch komen...

Ukrainers voor de Donbass en Crimea affaire.
Willen geen NAVO lid zijn

Ukrainse bevolking na Donbass en Crimea
Following the Russian military intervention of 2014, annexation of Crimea and the start of the Donbass War, many Ukrainians changed their views of NATO: polls from the middle of 2014 until 2016 showed that the majority of Ukrainians supported NATO membership

"Het Westen pookt Oekraïne op". Wat een zever.
Een duidelijk verdeeld land dus , ja een deel van Oekraïne wil dat , een ander deel (Krim en Donbass) duidelijk niet . Dat is zoals de Brexit , waar Schotland ook veel liever bij de EU had gebleven . Daar is steun vanuit Europa voor , maar als de Krim en Donbass liever een Russische koers varen ? O nee , dat kan echt niet !

*Je beseft toch moest Oekraïne echt lid zijn van de Navo , je nu onmiddelijk troepen moet sturen ,en je nu direct in een open conflict zit met Rusland .

Een duidelijk verdeeld land dus , ja een deel van Oekraïne wil dat , een ander deel (Krim en Donbass) duidelijk niet . Dat is zoals de Brexit , waar Schotland ook veel liever bij de EU had gebleven . Daar is steun vanuit Europa voor , maar als de Krim en Donbass liever een Russische koers varen ? O nee , dat kan echt niet !

Daarmee dat de EU rebellen in Schotland financiert, Europese soldaten zonder logo's stuurt naar Schotland om te gaan vechten, artillerie plaatst in Schotland, een burgervliegtuig per ongeluk neerschiet in Schotland,...

Ohja, wij doen dat niet.

Daarmee dat de EU rebellen in Schotland financiert, Europese soldaten zonder logo's stuurt naar Schotland om te gaan vechten, artillerie plaatst in Schotland, een burgervliegtuig per ongeluk neerschiet in Schotland,...

Ohja, wij doen dat niet.
Omdat dat ook gewoon niet nodig is , Schotland is het niet altijd eens met wat ze in Londen beslissen , maar ze gaan niet de Rebelse toer op . Moest er in Schotland geweld losgebroken zijn door separatisten , dan had ik wel eens het standpunt van de EU willen zien .

De Russische toon is idd wat agressiever,machosistischer . Maar als de Donbass/Krim liever bij Rusland horen dan een EU-gezind? Oekraïne , why not ?

Soms blijven landen beter in de bufferzone .

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan