Vanuit Brits perspectief begrijp ik ook dat ze tegen de onafhankelijkheid van de VS waren, en vanuit het juiste perspectief is heel de kolonisatie met bijhorende wreedheden ook begrijpbaar.
Ik snap vooral niet waarom de retoriek van Poetin en Rusland hier niet hard en gevaarlijk wordt genoemd.
1. wel begrijpbaar 2. niet begrijpbaar, maar als je denkt dat de VS nooit bijzondere wreedheden had toen, zit je er ook naast met hun slavernij en segregatie.
Russische invasies zijn maar logisch, als je weet hoe wij met Rusland omgaan. Als Poetin het heeft over een bedreiging, waar autoritairen naar zoeken, en dan naar het westen wijst, dan hebben de Rusland wel alle reden om die bedreiging als "waar" aan te nemen. Verder kan je Poetin wel een dictator noemen, maar wel een dictator die de steun heeft van de meerderheid v/d bevolking. Ik denk niet dat er zoveel met die verkiezingen worden gesjoemeld of dat Navalny echt veel procent zou halen. Poetin wint zijn verkiezingen met sprekend gemak, en zelfs als alles 100% correct verloopt, nog steeds.
Rusland heeft nooit een democratische traditie gehad. Je had eerst het Tsarenrijk (wat slechter was dan de communisten), dan had je hoop met de communisten, maar werd het al snel een hard Stalinistisch beleid, waar na Kroesjtsjov de scherpste kantjes vanaf hingen, en de USSR een macht werd zoals een ander, maar wel een in verval, met dan later de val van het communisme, nieuwe hoop die dan ook alweer snel aan diggelen ging. In 1997 liep het al volledig fout, en het westen heeft toen met de verkiezingsresultaten gesjoemeld. De communisten hadden gewonnen, maar een verzwakte Jeltsin bleef aan de macht waaruit dan een staatsgreep plaatsvond, met dan later de uitbouw van het Poetinisme die een steeds sterkere greep op de maatschappij kreeg, naarmate hij langer aan de macht bleef. Sowieso moet je wel erkennen dat de communisten erin slaagden dat een land met grote analfbetingsgraad en hoofdzakelijk agrarische samenleving op korte tijd een wereldmacht werd met grootse wetenschappers en als eerste land een man in de baan om de ruimte kreeg.
Heel de wereld vierde de val van het communisme en ironisch genoeg is Rusland anno 2021 amper verschillend met de USSR van toen. Had de USSR de Chinatoer opgegaan, met een zelfde soort communistische partij als in China, was Rusland waarschijnlijk exact hetzelfde als Rusland vandaag. Zonder Sino-Sovjet split exact hetzelfde. Dan zou er geen val van het communisme geweest zijn, maar wel communisme in name only. De grootste verandering zou de invloedssfeer geweest zijn die anders zou zijn vandaag.
De val van het communisme is in hindsight ook geen goede zaak voor de wereld gebleken. Zelfs in bepaalde oostbloklanden was het toen beter dan nu.
Ik vind ook wel dat met momenten wij de agressor zijn. De invloedssfeer van China en Rusland is veel kleiner dan het in theorie ook zou moeten zijn, en die wordt ook niet gerespecteerd. Als er een gevecht komt om invloedssfeer dan is dat hoofdzakelijk diplomatisch, door economie & handel, maar als dat niet volstaat, soms ook militair optreden. En dat is een logisch gevolg als wij blijven Rusland antagoniseren. En dan mag je Poetin een dictator noemen, maar dan is het niet meer dan logisch dat hij op het juiste moment wacht om aan te vallen, en in deze onzekere tijden, is dit het juiste moment - objectief gezien.
EDIT: En versta me niet verkeerd, het liefst vanal zou ik intense samenwerking zien tussen Rusland en EU. Geen Rusland die een conflict wint, maar wel een Rusland die sterk samenwerkt met Europa op tal van gebieden, maar waarbij er wel respect is voor hoe beide gebieden hun maatschappijen organiseren. En dat respect moet wederzijds zijn. Rusland zou een heel sterke natie zijn binnen de EU en ervoor zorgen dat we relevant zijn op het internationale politieke toneel als we onze krachten binden. Dat zal natuurlijk niet meer onder Poetin gebeuren, maar ik ben er wel van overtuigd dat we meer gemeen hebben met elkaar, dan wat ons verschilt. En Rusland maakte historisch altijd deel uit van Europa.