Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

In plaats van mij belachelijk te willen maken en me neer te zetten als ofwel Neville Chamberlain 2.0 of oorlogszuchtig of extreemrechtse troll, vergeten jullie dat ik het zeker niet tot een conflict zal laten komen met Rusland, maar de strategie van de westerse landen werkt blijkbaar ook niet. Rusland drijft ondanks alle "dreigementen" zijn willetje door. Zijn wat wij doen wel dreigementen? Ik heb de vraag gesteld en iedereen heeft het genegeerd om een grap met EUIV in de plaats te maken: waarom zou je Oekraine niet binnenvallen, Poetinzijnde ervanuitgaande dat humanistische redenen die voor mij en misschien voor jullie van belang zijn, niet in zijn belang zijn?

Antwoord die vraag eens, bedankt.

Poetin's redenering is er gewoon 1 van het herstellen van de Sovjet-Unie. Eerherstel. For the glory of mother Russia.
Niet meer of niet minder. Het is een egoïstische narcist die de realiteit ontkent en het niet kan verkroppen dat een misbruikt kind vervreemdt van zijn of haar mishandelende ouders (metafoor voor Oekraïne-Rusland).

Waarom hij Oekraïne niet zou binnenvallen? Die man is 70, ouder aan het worden en wilt zijn legacy achterlaten. Wat heeft hij te verliezen?

Er zou nooit bereidheid zijn in de NAVO om een niet-lid tot de dood te beschermen, zeker niet als er zo'n grote partij als Rusland in betrokken is. Indien de NAVO dat eenzijdig zou beslissen, zou er sowieso enorm veel wrevel ontstaan binnen de alliantie en dreigt deze uit elkaar te vallen, zeker in zo'n turbulente tijden met politieke actoren die enorm neigen naar extreme kantjes. Frustrerend, maar de absolute waarheid. NAVO kan momenteel niet anders dan achter de principes staan waar het door is ontstaan, namelijk het verdedigen van de eigen leden van de alliantie. Niet meer, niet minder.

met die RS-28 Sarmat die in zijn garage staat geparkeerd.

LawfulFragrantEasternnewt-size_restricted.gif

Even alle gekheid op een stokje, het is gewoon erg duidelijk wat de volgende stap is. Een false-flag operatie tegen de Russische "peacekeeping" troepen die in de schoenen van Oekraïne wordt geschoven, en ineens doorstoten tot Lviv, en vanuit Wit-Rusland naar het zuiden toe, die troepen zijn daar toch al vanwege die gezamelijke oefeningen. Toevallige samenloop van omstandigheden.

LawfulFragrantEasternnewt-size_restricted.gif

Even alle gekheid op een stokje, het is gewoon erg duidelijk wat de volgende stap is. Een false-flag operatie tegen de Russische "peacekeeping" troepen die in de schoenen van Oekraïne wordt geschoven, en ineens doorstoten tot Lviv, en vanuit Wit-Rusland naar het zuiden toe, die troepen zijn daar toch al vanwege die gezamelijke oefeningen. Toevallige samenloop van omstandigheden.
Daar heeft Poetin niet genoeg troepen voor verzameld. Mogelijk kan hij Kiev omsingelen en doorstoten tot aan de Dnjepr, maar Oekraïne is geen land dat totaal onvoorbereid is op een oorlog. Sinds 2014 is daar ook heel wat veranderd, al is het zeker niet in staat om Rusland in zijn eentje af te houden.

Tis heel simpel nu als het westen. Ge zet Rusland volledig droog zodat het een bananenrepubliek wordt waar de gemiddelde burger nog net een brood kan kopen maar voor de rest nergens nog aanraakt. Daarnaast zet ge heel die vriendenbende van Poetin op de zwarte lijst zodanig dat ze enkel nog in hun blokhut aan de zwarte zee op verlof kunnen gaan, maar genen euro meer kunnen uitgeven in Monaco, Florida en waar dan ook ze nog op verlof willen gaan. Zijn interne steun zal ook wel rap afbrokkelen dan.
Absoluut geen fan van economische sancties die de bevolking treffen. We hebben al gezien bv. in Irak hoeveel mensenleed dat veroorzaakt.

Druk uitvoeren op rijke en invloedrijke Russen met een gezellig vakantiehuisje in Europa lijkt me dan een veel doeltreffendere stap.

Topidee. Rusland balkaniseren. Laten we hopen dat de lokale warlord niet goed weet wat hij moet aanvangen met die RS-28 Sarmat die in zijn garage staat geparkeerd.
De enige basis waaraan Putin zijn macht ontleent is de steun van de Olichargen. Die doen nu éénmaal niets liever dan één of andere blonde griet gaan liggen wippen terwijl ze met hun megajacht in Monaco aangemeerd liggen of naar de voetbal aan het kijken zijn in Engeland. Dààr doe je ze pijn en zet je (indirect) ook een pak druk op Putin. Het is imo één van de meest vredevolle oplossingen om intern in Rusland de druk ook wat op te voeren.

Absoluut geen fan van economische sancties die de bevolking treffen. We hebben al gezien bv. in Irak hoeveel mensenleed dat veroorzaakt.

Druk uitvoeren op rijke Russen met een gezellig vakantiehuisje in Europa lijkt me dan een veel doeltreffendere stap.
Ongeacht welke economische sanctie ge treft ga je toch de lokale bevolking treffen ze. Als je geen gas meer importeert stuikt heel Gazprom ook ineen, da's een half miljoen mensen die ineens zonder job vallen. You can't break an omelette..

Hoe pijnlijk het ook is éh, ik geef u volmondig gelijk dat de mensen die daardoor getroffen worden er ook niet aan kunnen doen.

Ik denk dat dat klopt, ja. De oorlog is nog niet gestart, maar "false flag operatie tegenover de peacekeeping troepen" is de fake CB waar de VS op doelde.

Zal Rusland Oekraine volledig annexeren of gewoon een soort van Belarus van maken?

Druk uitvoeren op rijke en invloedrijke Russen met een gezellig vakantiehuisje in Europa lijkt me dan een veel doeltreffendere stap.
Arme Russen kunnen al niet op reis dus paspoorten intrekken lijkt mij goed, maar ik denk niet dat dat Rusland zal weerhouden van het zetten tot verdere stappen.

In plaats van mij belachelijk te willen maken en me neer te zetten als ofwel Neville Chamberlain 2.0 of oorlogszuchtig of extreemrechtse troll, vergeten jullie dat ik het zeker niet tot een conflict zal laten komen met Rusland, maar de strategie van de westerse landen werkt blijkbaar ook niet. Rusland drijft ondanks alle "dreigementen" zijn willetje door. Zijn wat wij doen wel dreigementen? Ik heb de vraag gesteld en iedereen heeft het genegeerd om een grap met EUIV in de plaats te maken: waarom zou je Oekraine niet binnenvallen, Poetinzijnde ervanuitgaande dat humanistische redenen die voor mij en misschien voor jullie van belang zijn, niet in zijn belang zijn?

Antwoord die vraag eens, bedankt.
Ik heb de vraag genegeerd omdat ik het antwoord ook niet weet. Ik heb goede argumenten gelezen voor interventie en voor non-interventie. Maar wat ik wel weet, is dat Rusland binnenvallen en bezetten pure fictie is die niet thuishoort in een serieuze discussie imo.

Maar wat ik wel weet, is dat Rusland binnenvallen en bezetten pure fictie is die niet thuishoort in een serieuze discussie imo.
Oké, dat besef ik nu ook wel, en daar bied ik mijn excuses voor aan, maar ik raakte hier gefrustreerd doordat mensen me met Neville Chamberlain 2.0 vergeleken of "is that you, chamberlain" tegen me zeiden. Enige dat ik dan niet weet... hoe stop je dit soort "acts of agression" dan?

De invasie is begonnen.
Rusland is over de grenzen heen gegaan en is zijn leger aan het plaatsen in die twee regio's.

Sancties zijn non-event.
Heb je nog enige reactie op uw post van vorige week waarin je aan het lachen was met de Amerikaanse intel dat Putin zou binnenvallen?

Ik dacht dat dit het Ruslandtopic was maar blijkbaar ben ik in de Europa Universalis IV playthrough van Laki terecht gekomen.

Ik ben het ook zelden eens met @Lakigigar zijn standpunten hier. Maar hij steekt wel enorm veel moeite en tijd in zijn posts.
Als je dat allemaal belachelijke argumenten vindt, fine. Negeer het dan ofwel ga je er op detail op in waarom je het onzin vindt en steek je evenveel moeite in je eigen argumenten.

Maar iedere keer die "hurr durr"-troll persoonlijke aanvallen beginnen mij ook wel mijn voeten uit te hangen hier en vind ik de laatste weken enorm storend. Om nog maar van die overdreven stromannen te zwijgen.
(en ik quote nu enkel jou maar je bent zeker niet de meest recidivistische. Er zijn zijn anderen ook dus niet persoonlijk op jou gericht)

Soit, wilde ik na al die tijd wel even kwijt. Back on topic dan maar.

Laatst bewerkt:
Hoe kan Oekraïne stappen zetten naar de-escalatie als ze letterlijk hun grenzen zien veranderd worden?
Dat is nu al de 2de keer in 8 jaar tijd dat er stukken land van Oekraïne worden bezet en erkend door Rusland en proxy-soldaten.

Hopelijk escaleert de situatie niet verder, maar dat is realistisch gezien toch praktisch onmogelijk nu?
Moet Oekraïne dit zomaar aanvaarden?
De Minsk-akkoorden en het Budapest Memorandum zijn beide nu met de grond gelijk gemaakt door Rusland.

Donetsk en Luhansk betekent de 3de en de 10de grootste stad van Oekraïne weg, indien Mariopol ook wordt veroverd door de rebellen de 11de grootste stad en een belangrijke haven. Hoe kan Oekraïne nu in godsnaam niets doen en niet escaleren? Uiteraard hoop ik dat, maar je kan toch moeilijk een vriendelijke en begripvolle reactie verwachten?

Hier moet 1 partij de-escaleren, en dat is Rusland, toch?
Ik snap dat het heel lastig is voor Oekraïne , maar een nog groter militair conflict moeten we proberen te vermijden.

Donetsk was 1 vd belangrijkste steden vh land ,en das enorm zuur om dat te verliezen. Maar wat kan je doen op dit moment buiten economische en diplomatieke sancties . Rusland is niet bang om de spierballen te doen rollen. Maar voorlopig zie ik ze nog niet verder gaan Donetsk . Liever zware economische sancties dan een echt militaire oorlog . Rusland is nu eenmaal een zeer sterk militair land , en dus kan je niet anders dan er voorzichtig mee omspringen .

Napoleon,Hitler , beiden geprobeert Rusland te veroveren ,beiden niet gelukt . Ik denk niet dat de huidige Navo daar wel in zou slagen .

Ik snap dat het heel lastig is voor Oekraïne , maar een nog groter militair conflict moeten we proberen te vermijden.

Donetsk was 1 vd belangrijkste steden vh land ,en das enorm zuur om dat te verliezen. Maar wat kan je doen op dit moment buiten economische en diplomatieke sancties . Rusland is niet bang om de spierballen te doen rollen. Maar voorlopig zie ik ze nog niet verder gaan Donetsk . Liever zware economische sancties dan een echt militaire oorlog . Rusland is nu eenmaal een zeer sterk militair land , en dus kan je niet anders dan er voorzichtig mee omspringen .

Napoleon,Hitler , beiden geprobeert Rusland te veroveren ,beiden niet gelukt . Ik denk niet dat de huidige Navo daar wel in zou slagen .

Nja Rusland van nu kan je ook niet vergelijken met het Rusland van toen.
Maar akkoord dat economische sancties zo goed als altijd te verkiezen zijn boven een militaire oorlog en al zeker met nucleaire wereldmachten.

De enige basis waaraan Putin zijn macht ontleent is de steun van de Olichargen. Die doen nu éénmaal niets liever dan één of andere blonde griet gaan liggen wippen terwijl ze met hun megajacht in Monaco aangemeerd liggen of naar de voetbal aan het kijken zijn in Engeland. Dààr doe je ze pijn en zet je (indirect) ook een pak druk op Putin. Het is imo één van de meest vredevolle oplossingen om intern in Rusland de druk ook wat op te voeren.
Er is veel onduidelijkheid over Putin's relatie met de oligarchen. Putin zou aan de macht gekomen zijn door een machtsstrijd met de oligarchen, hij heeft oligarchen in de gevangenis gestoken en heel wat van zijn persoonlijke vrienden en medestanders zijn de nieuwe oligarchen geworden. Het is niet zo onwaarschijnlijk dat de oligarchen hun invloed te danken hebben aan Putin en niet omgekeerd. Of die druk kunnen zetten op Putin gewoon omdat ze niet meer op reis zouden kunnen gaan naar een paar specifieke Europese landen is hoogst twijfelachtig.

Ongeacht welke economische sanctie ge treft ga je toch de lokale bevolking treffen ze. Als je geen gas meer importeert stuikt heel Gazprom ook ineen, da's een half miljoen mensen die ineens zonder job vallen. You can't break an omelette..

Hoe pijnlijk het ook is éh, ik geef u volmondig gelijk dat de mensen die daardoor getroffen worden er ook niet aan kunnen
Eigl moet je de gewone Rus raken in de hoop dat ze gaan protesteren ,en het regime omverwerpen .

Maar dat kan ook omgekeerd uitdraaien , dat hun afkeer naar het Westen net nog groter wordt.

Er is veel onduidelijkheid over Putin's relatie met de oligarchen. Putin zou aan de macht gekomen zijn door een machtsstrijd met de oligarchen, hij heeft oligarchen in de gevangenis gestoken en heel wat van zijn persoonlijke vrienden en medestanders zijn de nieuwe oligarchen geworden. Het is niet zo onwaarschijnlijk dat de oligarchen hun invloed te danken hebben aan Putin en niet omgekeerd. Of die druk kunnen zetten op Putin gewoon omdat ze niet meer op reis zouden kunnen gaan naar een paar specifieke Europese landen is hoogst twijfelachtig.
Nee dat klopt, maar die zijn ook niet content met hun 100 miljoen per jaar op de bank te parkeren en er geen ballen mee te kunnen doen éh. Wat heb je eraan dat je een land kan leegzuigen als je er nergens wat mee kan doen. Ik zeg niet dat ze per direct Putin naar de goelags gaan sturen, maar het is wel die groep die het dichtst bij hem staat en dus op hem in kan praten. En nogmaals, hiermee tref je de modale Rus niet direct, dus da's ook mooi meegenomen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan