Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

ik ben blij dat Trump geen president meer is

Trump sides with Putin as Biden tries to stop a war​

Kans is groot dat hij er over twee jaar opnieuw staat en ik denk dat we dan stilletjesaan goodbye kunnen zeggen als de VS als de leider van het Vrije Westen.

De vergelijking met de Oostkantons vind ik wel een grappige.

In de huidige context van Oekraïne/Rusland zou dat dus (hypothetisch) zijn:
- Pakweg 60% van de mensen in de Oostkantons zijn zeer pro-Duitsland. Een minderheid daarvan wilt er zelfs voor vechten. De rest van België is absoluut niet pro-Duitsland.
- Duitsland geeft al jarenlang militaire steun aan de Oostkantons.
- Duitsland doet vervolgens massale militaire oefeningen aan de Belgische grens.
- Duitsland erkent dan de onafhankelijkheid van de Oostkantons. (het woord 'onafhankelijk' is trouwens sowieso onzin, want als het 'bij Duitsland' zou moeten horen is niet 'onafhankelijk'... dan verandert het gewoon van 'afhankelijkheid', maar dat terzijde)
- De Duitse bondskanselier geeft een speech om te zeggen dat België een genocide pleegt in de Oostkantons, en dat heel België nooit een staat is geweest / geen bestaansrecht heeft.
- De Duitsers sturen 'vredestroepen' over de grens.
- De Oostkantons worden geannexeerd, en mogelijks wordt gewoon nog een groter deel van België ook ingenomen.

Het mag toch duidelijk zijn dat Rusland nu totaal over de schreef gaat? Zelfs als er pro-Russische separatisten zijn in enkele regio's in Oekraïne?

ik ben blij dat Trump geen president meer is

Trump sides with Putin as Biden tries to stop a war​

Biden als zwakke man afschilderen en Putin als sterke man. Daarover gaat het in feite hé.
Biden is ne democraat, Trump een republikein. Dus ja ..

Kans is groot dat hij er over twee jaar opnieuw staat en ik denk dat we dan stilletjesaan goodbye kunnen zeggen als de VS als de leider van het Vrije Westen.
Ja, Trump is nu al gestart met zijn verkiezingspropaganda.
Die gaat "mogelijks" op zijn 80ste straks opnieuw voor president.

Laatst bewerkt:
Zelfs de Russen steunen de erkenning van Donbas-republieken niet.

Dat is inderdaad meer 50/50, maar het was te denken dat Poetin dit niet via een volksreferendum zou laten gebeuren.

Steun voor oorlog in Oekraïne zal ook niet zo denderend zijn. Maar - sorry Godwin - Duitsers stonden in 1940 ook niet te springen om oorlog tegen Frankrijk. 1914 had een véél enthousiaster begin, al duurde dat niet lang.

Allez 2 jaar voor Europa om op eigen benen te leren staan.
Ik hoop dat iedereen die hier, soms met leedvermaak, komt orakelen hoe zwak Europa wel niet is zich goed realiseert dat we daar bijna allemaal ook wonen, en die zwakheid deels komt door alle nationale politieke partijen waar euroscepticisme makkelijk scoort bij de bevolking.

De zwakheid van Europa is het gevolg van nationale partijen die de zwakheid van Europa aankaarten en daarmee scoren?

Of hoe moet ik dat anders precies begrijpen?
Dat Europa in feite wél zeer sterk staat maar partijen ten onrechte zwakheid aansmeren tvv hun politieke agenda?

De zwakheid van Europa is het gevolg van nationale partijen die de zwakheid van Europa aankaarten en daarmee scoren?

Of hoe moet ik dat anders precies begrijpen?
Dat Europa in feite wél zeer sterk staat maar partijen ten onrechte zwakheid aankaarten tvv hun politieke agenda?

Dat Europa of EU nog altijd uit verschillende lidstaten bestaat.
Diezelfde lidstaten bepalen elk nog hun beleid en moeten ook akkoord geven voor EU standpunten naar buiten toe. Dat ondermijnt altijd positie van EU zelf.
Dusja individueel is europa zwak maar als EU kunnen we veel sterker zijn dan nu het geval is.

Die sancties die zijn uitgesproken tegen Rusland na hun inval, zijn een middenvinger naar Oekraïne en een bewijs van de incompetentie en hypocrisie van de westerse leiders. Maandenlang zitten janken over dit en dat, om dan dergelijke ‘sancties’ aan te kondigen. Wat een grap. Toont nog maar eens aan wie niet te vertrouwen is als bondgenoot.

Poetin laat zien wat de eu waard is NIKS. Altijd ma sancties, kijk naar noord K. het treft enkel de gewone volk. In rusland zal het ook zijn.

Kunnen jullie bij zo'n posts ook aub zeggen wat wel een goede reactie zou zij? En wat de impact zou zijn op Rusland, Oekraïne en ons?
Ik zeg niet dat de huidige sancties voldoende zijn en wil graag meer weten over de verschillende mogelijkheden.
Want nu kan ik er niet veel uithalen.

Of hoe moet ik dat precies begrijpen
Je kan die twee toch niet los van elkaar zien alsof de nationale partijen enkel maar vanaf de zijlijn commentaar leveren en geen betrokken partij zijn.

Waarom is Europa zwak? Omdat we het zwak hebben opgezet als concept, met zaken zoals unanimiteit die nodig is, niet-bindende zaken...en allemaal omdat de individuele landen geen macht wilden opgeven. Kijk naar hoe zo'n Orban het kan blijven uithangen. We houden het ook zwak zo, of maken het net erger, want Europa is een makkelijke boeman om alle zonden op af te schuiven. Wordt er iets beslist dat scoort bij de bevolking, dan claimt de nationale politiek het wel, is het iets minder populair dan is dat de fout van het kwade Europa. De hele Brexitpropaganda was daar een goed voorbeeld van. Zo kan je aan de mensen verkopen dat ze terug kunnen naar "de goede oude tijd", die eigenlijk niet eens bestond, door uit een unie te stappen.

En ook eerlijk, zijn we echt zo zwak als in deze thread altijd herhaald wordt? Economisch alvast niet hoor, maar het bekt zo lekker hé, zeker als Belgen, om onszelf te pas en te onpas af te breken.

Je kan die twee toch niet los van elkaar zien alsof de nationale partijen enkel maar vanaf de zijlijn commentaar leveren en geen betrokken partij zijn.

Waarom is Europa zwak? Omdat we het zwak hebben opgezet als concept, met zaken zoals unanimiteit die nodig is, niet-bindende zaken...en allemaal omdat de individuele landen geen macht wilden opgeven. We houden het ook zwak zo, of maken het net erger, want Europa is een makkelijke boeman om alle zonden op af te schuiven. Wordt er iets beslist dat scoort bij de bevolking, dan claimt de nationale politiek het wel, is het iets minder populair dan is dat de fout van het kwade Europa. De hele Brexitpropaganda was daar een goed voorbeeld van.

En ook eerlijk, zijn we echt zo zwak als in deze thread altijd herhaald wordt? Economisch alvast niet hoor, maar het bekt zo lekker hé, zeker als Belgen, om onszelf te pas en te onpas af te breken.
Of je kan ook stellen dat EU nooit zal werken als artificieel in elkaar gebokste grootmacht, poging tot concurreren met andere grootmachten en er dus meer nadelen dan voordelen zijn & de kritiek terecht is.
Ik stel vast dat noch Rusland, noch USA, noch China de EU ervaart als een sterk gegeven

PS: hiermee sluit ik niet uit dat de piste naar een sterker EU de correcte piste is & geef ik niet aan dat de EU ontbonden moet worden. Ik hou gewoon eerder alle mogelijke denkpistes open

Ook niet vergeten wat basisprincipe was om EGKS is opgericht en ook EU nog aan houdt : economisch samenwerken om oorlog te vermijden.

Volgens mij hebben ze dat geprobeerd met Rusland ook maar poetin denkt daar anders over.
Dit gaat ook een wake up call zijn voor EU en lidstaten dat puur economisch samenwerken met een land niet garandeert dat er geen oorlog of conflict meer kan zijn.

@TooChé : nochtans in onderhandelingen voor handelsakkoorden is EU praktisch de zwaargewicht van de wereld. Enkel VS kan het evenaren.

Of je kan ook stellen dat EU nooit zal werken als artificieel in elkaar gebokste grootmacht, poging tot concurreren met andere grootmachten en er dus meer nadelen dan voordelen zijn & de kritiek terecht is.
Ik stel vast dat noch Rusland, noch USA, noch China de EU ervaart als een sterk gegeven

PS: hiermee sluit ik niet uit dat de piste naar een sterker EU de correcte piste is & geef ik niet aan dat de EU ontbonden moet worden. Ik hou gewoon eerder alle mogelijke denkpistes open
Het is niet omdat we liggen te slapen en een Poetin weet hoe dat uit te buiten dat een gigantische economie geen sterk gegeven is hé. Ik vind dat kort door de bocht. Dat er meer nadelen zijn als voordelen, heb je daar enige indicatie van? Hoe zouden we in deze situatie beter eindigen zonder EU?

U vindt dat we onszelf onderschatten.
Galeotti:
(knikt) Dat is een van mijn grootste frustraties. We zien niet in hoe enorm machtig we zijn. Ja, we maken fouten, maar in technologische, economische en zelfs militaire termen zijn we gewoon sterker dan Rusland. Zelfs zonder de Amerikanen hebben de Europese NAVO-landen meer troepen dan Rusland. En toch maken we onszelf wijs dat we niets voorstellen. Het is een vorm van luiheid. We hebben geen zin om dingen te doen die complex zijn en lang duren.

Wat bedoelt u?
Galeotti:
Ik vind het opmerkelijk dat we nu al vinden dat de onderhandelingen met Rusland niets opleveren. Het duurt nu eenmaal twee à drie jaar om een groot wapenverdrag te sluiten. Waarom verwachten we dat deze crisis in een week tijd wordt opgelost?

Waarom heeft het Westen het daar zo moeilijk mee?
Galeotti:
Omdat onze bevolkingen niet accepteren dat er kosten verbonden zijn aan geopolitiek, en onze leiders geen pogingen ondernemen om dat duidelijk te maken. We zien Europa als een regulerende supermacht, en we denken dat internationale regels neutraal zijn. Dat is niet zo. De EU probeert een omgeving te creëren die in haar eigen belang is. Zelfs als dat niet per se ingaat tegen de belangen van de buurlanden, is het een kwestie van beïnvloeding: we proberen andere landen te laten doen wat wij willen.

Is het probleem niet dat de Europese Unie gewoon te verdeeld is om tot een consistent buitenlandbeleid te komen?
Galeotti:
Ik vind het diep ironisch dat dezelfde Europese Unie die er maar niet in slaagt om een antwoord te vinden op Russische agressie, tegelijk zo sterk was in de brexitonderhandelingen. De EU heeft het Verenigd Koninkrijk alle hoeken van de kamer laten zien. (grinnikt) Londen had moeten dreigen om een atoombom op Brussel te gooien! Wie weet hadden we dan een betere deal gekregen.

Nochtans hebben Europa en Amerika wel economische en financiële sancties tegen Rusland genomen.
Galeotti:
De meeste sancties zijn een vorm van luiheid. Het is gemakkelijk, comfortabel, en het levert eigenlijk niets op. We zeggen dat we harde sancties tegen Rusland willen, maar raken aan de gas- en olie- import vinden we lastig. En we slaan in paniek als Rusland als tegenreactie plots geen kunstmest meer wil uitvoeren. We willen allemaal strenge sancties, maar niemand wil de kosten dragen.
Bron: Interview met Ruslandkenner Mark Galeotti in Knack

Kunnen, maar niet willen.

Het is niet omdat we liggen te slapen en een Poetin weet hoe dat uit te buiten dat een gigantische economie geen sterk gegeven is hé. Ik vind dat kort door de bocht. Dat er meer nadelen zijn als voordelen, heb je daar enige indicatie van? Hoe zouden we in deze situatie beter eindigen zonder EU?
De UK doet het nochtans prima zonder de EU

De UK doet het nochtans prima zonder de EU
Is dat een vaststaand feit? Hoe lang is de Brexit geleden? Kort door de bocht opnieuw volgens mij hoor, of dat de juiste beslissing was zal de geschiedenis uitwijzen. Daar is een andere thread voor, en daar lijkt me de conclusie toch iets minder duidelijk te zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan