U vindt dat we onszelf onderschatten.
Galeotti:(knikt) Dat is een van mijn grootste frustraties. We zien niet in hoe enorm machtig we zijn. Ja, we maken fouten, maar in technologische, economische en zelfs militaire termen zijn we gewoon sterker dan Rusland. Zelfs zonder de Amerikanen hebben de Europese NAVO-landen meer troepen dan Rusland. En toch maken we onszelf wijs dat we niets voorstellen. Het is een vorm van luiheid. We hebben geen zin om dingen te doen die complex zijn en lang duren.
Wat bedoelt u?
Galeotti: Ik vind het opmerkelijk dat we nu al vinden dat de onderhandelingen met Rusland niets opleveren. Het duurt nu eenmaal twee à drie jaar om een groot wapenverdrag te sluiten. Waarom verwachten we dat deze crisis in een week tijd wordt opgelost?
Waarom heeft het Westen het daar zo moeilijk mee?
Galeotti: Omdat onze bevolkingen niet accepteren dat er kosten verbonden zijn aan geopolitiek, en onze leiders geen pogingen ondernemen om dat duidelijk te maken. We zien Europa als een regulerende supermacht, en we denken dat internationale regels neutraal zijn. Dat is niet zo. De EU probeert een omgeving te creëren die in haar eigen belang is. Zelfs als dat niet per se ingaat tegen de belangen van de buurlanden, is het een kwestie van beïnvloeding: we proberen andere landen te laten doen wat wij willen.
Is het probleem niet dat de Europese Unie gewoon te verdeeld is om tot een consistent buitenlandbeleid te komen?
Galeotti: Ik vind het diep ironisch dat dezelfde Europese Unie die er maar niet in slaagt om een antwoord te vinden op Russische agressie, tegelijk zo sterk was in de brexitonderhandelingen. De EU heeft het Verenigd Koninkrijk alle hoeken van de kamer laten zien. (grinnikt) Londen had moeten dreigen om een atoombom op Brussel te gooien! Wie weet hadden we dan een betere deal gekregen.
Nochtans hebben Europa en Amerika wel economische en financiële sancties tegen Rusland genomen.
Galeotti: De meeste sancties zijn een vorm van luiheid. Het is gemakkelijk, comfortabel, en het levert eigenlijk niets op. We zeggen dat we harde sancties tegen Rusland willen, maar raken aan de gas- en olie- import vinden we lastig. En we slaan in paniek als Rusland als tegenreactie plots geen kunstmest meer wil uitvoeren. We willen allemaal strenge sancties, maar niemand wil de kosten dragen.