Het transformatieplan van de VRT

Je kan je ook afvragen wat nog het nut is van een openbare omroep in 2022. Kan dat belastingsgeld niet beter besteed worden?

Zelfs aan de duidingsprogramma's hangt vaak een "kleurtje", dus voor de objectiviteit moet je het al niet behouden.

De corona-crisis heeft nog eens mooi aangetoond wat voor een bende propagandisten er daar zitten, ik stel voor dat we die zender afschaffen en de journalistjes naar China en Rusland sturen waar ze hun kritiekloze berichtgeving kunnen verder zetten . De VRT is zo'n groot links bastion dat ze het daar nog niet eens over hun hart krijgen om een heterosexuele blanke man als nieuwsanker aan te stellen. Ondertussen zijn ongetalenteerde journalisten zoals Fatma Taspinar en Xavier Taveirne de nieuwe norm. Pieterjan Desmedt is wel eersteklas, allicht de beste tv-journalist dat er in België rondloopt.

En dat is dus al met een paar onafhankelijke studies, eentje nog redelijk recent, ontkracht.
Neen, niet elke uitzending is neutraal. Dat kan ook niet. Maar als geheel is de openbare omroep wel onpartijdig, en hangt er geen "kleurtje" aan.

Ik zeg niet dat het format oubollig is? Ik zeg gewoon wat Delaplace beweert obv surveys: dat jongeren er amper naar kijken. En dat is een probleem. Dat jij het bv absurd vindt om een filmpje te kijken terwijl je het sneller kan lezen is jouw subjectief mediagebruik. Ik zou dat dus absoluut niet extrapoleren naar de populatie, laat staan als referentie gebruiken voor het mediagebruik van bv jongeren. Die zien het nieuwsitem liever verschijnen via een TikTokfilmpje van 15seconden.
Ik neem mijzelf niet als de referentie hoor, dat deel tussen haakjes was een mening. Maar ik stel me wel vragen bij het idee dat weinig jongeren het Journaal bekijken, maar wel TikTok, en dat het Journaal zich daarom in die richting moet begeven. Om enige diepgang te bekomen (en die is al beperkt in zo'n uitzending) heb je toch een minimumlengte nodig. Ook vraag ik me trouwens af of vroeger jongeren dan wél naar het Journaal keken? Is dat eigenlijk de doelgroep (of zie ik jongeren te nauw)? Lijkt me dat ook de huidige TikTokkers mits interesse in de wereld uiteindelijk wel verder zullen kijken.

Het Journaal van 19u op een later moment herbekijken op VRTNU, dat klinkt nogal bizar vind je nu zelf ook niet? Wie gaat er nu denken "ah 21u en in de zetel, eens het Journaal herbekijken!". Het punt is dat het nieuws zich afspeelt doorheen de dag en mensen 's Avonds echt niet meer de behoefte hebben om dan nog echt nieuws te gaan consumeren. Dan is het net tijd voor ontspanning, en die invulling varieert nog wel. Van Netflix tot De Afspraak/Ter Zake/Documentaire, maar dat zal echt wel heel zelden het Journaal zijn.
En dan moet je nog in rekening nemen dat het nog maar sinds een maand of twee uberhaupt mogelijk is om VRTNU te casten naar je televisie. Om maar te zeggen hoeveel er nog te winnen is op dat vlak.

Ik weet niet, jij kwam af dat dpg goed bezig was door die filmpjes bij artikels te plaatsen. Dat is dan toch omdat mensen "on demand" nieuws kunnen kijken? Dat lijkt me nog iets anders dan een 24/24 live feed? Als voor een of andere reden je dan denkt dat men na 19u geen nieuws meer wil "consumeren", neem dan het nieuws van 13u hé. Mijn punt is dat ik niet zie hoe zo'n Journaal herbekijken op een moment naar keuze, verschilt met artikels raadplegen met filmpjes bij naar keuze.

Ook werkt VRTnu al jaren met Chromecast en televisies die met daarop gebaseerde systemen werken hoor (zelf cast ik dat al 4 jaar naar de tv). Ik dacht dat het enige probleemgeval het Tizen platform van Samsung was. Akkoord dat dit allemaal beter en sneller kon, maar als je dan ziet dat men nu gedwongen wordt richting Streamz, is dat toch een absurde beslissing in mijn ogen.

Over de kwaliteitsverschillen tussen DPG en VRT spreek ik me niet uit. Lijkt me logisch dat die er is want ze hebben een verschillende insteek. Wél is duidelijk dat de VRT aansluiting moet zoeken bij jongeren, nieuwkomers en kortgeschoolden terwijl dat net absoluut groepen zijn die je absoluut mee moet hebben als openbare omroep.
Ja, akkoord, maar persoonlijk ben ik niet akkoord met een soort nivellering om dat te bespoedigen.

Laatst bewerkt:
Is dat echt betrouwbaar die kijkcijfers? Ik vraag me toch af hoe dat dat hedendage berekend wordt

Dat zou inderdaad betekenen dat 18% van de Vlamingen naar Thuis kijkt, lijkt mij veel te zijn?
Ik begrijp het argwaan. Maar het is de manier waarop we onszelf moeten baseren.
Meer info over de berekening: https://www.cim.be/nl/televisie?type=daily&date=NaN-NaN-NaN&region=north

Een scoort ook gewoonweg hoog in quasi alle programma’s. Zoals Xander De Rycke het stelde in één van zijn shows: er zijn een hoop tv’s in Vlaanderen waarbij de knop kapot is en waar die zender gewoon blijft opstaan.

Ik neem mijzelf niet als de referentie hoor, dat deel tussen haakjes was een mening. Maar ik stel me wel vragen bij het idee dat weinig jongeren het Journaal bekijken, maar wel TikTok, en dat het Journaal zich daarom in die richting moet begeven. Om enige diepgang te bekomen (en die is al beperkt in zo'n uitzending) heb je toch een minimumlengte nodig. Ook vraag ik me trouwens af of vroeger jongeren dan wél naar het Journaal keken? Is dat eigenlijk de doelgroep (of zie ik jongeren te nauw)? Lijkt me dat ook de huidige TikTokkers mits interesse in de wereld uiteindelijk wel verder zullen kijken.
Ik ga niet op alles in gaan, maar ik vind dat je toch wel een béétje overdrijft wanneer het gaat over diepgang en nood aan lengte. Uiteindelijk komt het er op neer dat ze informatie moeten verstrekken en waar nodig kaderen. Heel belangrijk, maar het is nu niet dat je daar gigantisch veel tijd voor nodig hebt. Het Journaal met het "algemene" gedeelte is nu soms al korter dan het sportsegment.

Bijvoorbeeld gisteren, wat hebben ze besproken in de uitzending (Excl. Sport):
-Herstructurering VRT + Interview CEO: 9minuten 47seconden
-Wilmès stopt als Minister: 3minuten 46seconden
-Oorlog in Oekraine: 3minuten en 29 seconden
-Franse presidentsverkiezingen: 5minuten en 37seconden
-Proces Sanda Dia (incl "interview" met Caroline van Den Berghe): 5minuten en 46 seconden
-Schoolmaaltijden duurder: 2minuten en 4 seconden
-Stormvloedkering Nieuwpoort: 2minuten en 31seconden

Ik zie hier toch weinig lengte en diepgang. Het nieuwsbericht rond de eigen werkgever is uiteraard uitgebreid behandeld, en ze hebben ook iets meer tijd genomen voor het proces van Sanda Dia. Ook al was er bij die laatste op zich weinig nieuws te melden imo.
Dat je een item moet wijden aan Wilmès snap ik ergens wel, maar tegelijk toch ook vreemd dat het vier minuten duurt om te zeggen dat een minister stopt door kanker in de familie en dat momenteel X en Y de honneurs waarnemen op haar departement.

Wat rest zijn andere items die steeds gebracht onder vijf minuten. In die vijf minuten zit dan het schetsen van de context door Wim, het item met beeldmateriaal zelf en hier en daar een overgang van een seconde of twee.
Is dat (TikTokgewijs) kort? Nee. Is dat lang om de nodige diepgang te voorzien? Nee eigenlijk ook niet hé. Lange lengte staat sowieso niet garant voor diepgang, laat staan kwaliteit. Laat staan dat een korte lengte garant moet staan voor oppervlakkigheid of gebrek aan informatie. Lijkt mij vanzelfsprekend dat je nog steeds diepgang voorziet waar nodig, maar dan écht diepgang. Als je eerlijk bent, moet je toch toegeven dat Het Journaal nu toch ook niet bepaald het embleem is voor diepgang? Daar zijn andere (betere) formats voor.

En of jongeren vroeger wél veel naar het journaal keken? Geen idee, maakt toch ook helemaal niet uit. Het doel moet zijn om het nieuws tot bij hen te krijgen hé. Omdat dat vroeger niet lukte hoeft geen excuus te zijn om het ook vandaag niet te doen.

Het is misschien wat "ludiek" soms, maar de rubriek "Niet Op De Afspraak" tijdens De Afspraak is alvast wel een manier om aan te tonen hoe je wél kort véél informatie kan mee geven.
Uit de 100(!) seconden die die rubriek rijk is heb ik gisteren geleerd dat:
1) Kinderen voor één dag grote baas mochten spelen
2) Er is een besparing is bij de VRT omdat jongeren niet meer naar lineaire TV kijken
3) Er voorzittersverkiezingen op komst zijn bij de CD&V
4) Boris Johnson is op staatsbezoek in India
5) Queen Elizabeth een eigen barbie krijgt voor haar 75ste verjaardag
6) Thuis wordt ge-outsourced naar een externe firma in kader van de transformatie.

Ik begrijp het argwaan. Maar het is de manier waarop we onszelf moeten baseren.
Meer info over de berekening: https://www.cim.be/nl/televisie?type=daily&date=NaN-NaN-NaN&region=north

Een scoort ook gewoonweg hoog in quasi alle programma’s. Zoals Xander De Rycke het stelde in één van zijn shows: er zijn een hoop tv’s in Vlaanderen waarbij de knop kapot is en waar die zender gewoon blijft opstaan.

Ja, enorm veel argwaan. :p

04.04.2022

17NIEUWS 19U VTMVTM04/04/2022723.759‏719.784‏32,5‏
5HET 7 UUR-JOURNAALEEN04/04/20221.082.583‏1.075.099‏47,9‏

Dus meer dan 80% van tv-kijkers bekijkt dus het journaal van VTM of VRT om 19u.
Eerste cijfer is alle schermen, tweede cijfer is enkel tv-schermen, percentage is marktaandeel.

Zitten er echt bijna 1,8 miljoen Vlamingen voor de TV om 19u of kijken die dag nog het journaal uitgesteld op hun TV?
En is er echt maar 20% van tv-kijkers die iets anders bekijkt op dat moment?

Ik vind het echt maar hocus pocus :p.

Ik ga niet op alles in gaan, maar ik vind dat je toch wel een béétje overdrijft wanneer het gaat over diepgang en nood aan lengte. Uiteindelijk komt het er op neer dat ze informatie moeten verstrekken en waar nodig kaderen. Heel belangrijk, maar het is nu niet dat je daar gigantisch veel tijd voor nodig hebt. Het Journaal met het "algemene" gedeelte is nu soms al korter dan het sportsegment.

Bijvoorbeeld gisteren, wat hebben ze besproken in de uitzending (Excl. Sport):
-Herstructurering VRT + Interview CEO: 9minuten 47seconden
-Wilmès stopt als Minister: 3minuten 46seconden
-Oorlog in Oekraine: 3minuten en 29 seconden
-Franse presidentsverkiezingen: 5minuten en 37seconden
-Proces Sanda Dia (incl "interview" met Caroline van Den Berghe): 5minuten en 46 seconden
-Schoolmaaltijden duurder: 2minuten en 4 seconden
-Stormvloedkering Nieuwpoort: 2minuten en 31seconden

Ik zie hier toch weinig lengte en diepgang. Het nieuwsbericht rond de eigen werkgever is uiteraard uitgebreid behandeld, en ze hebben ook iets meer tijd genomen voor het proces van Sanda Dia. Ook al was er bij die laatste op zich weinig nieuws te melden imo.
Dat je een item moet wijden aan Wilmès snap ik ergens wel, maar tegelijk toch ook vreemd dat het vier minuten duurt om te zeggen dat een minister stopt door kanker in de familie en dat momenteel X en Y de honneurs waarnemen op haar departement.

Wat rest zijn andere items die steeds gebracht onder vijf minuten. In die vijf minuten zit dan het schetsen van de context door Wim, het item met beeldmateriaal zelf en hier en daar een overgang van een seconde of twee.
Is dat (TikTokgewijs) kort? Nee. Is dat lang om de nodige diepgang te voorzien? Nee eigenlijk ook niet hé. Lange lengte staat sowieso niet garant voor diepgang, laat staan kwaliteit. Laat staan dat een korte lengte garant moet staan voor oppervlakkigheid of gebrek aan informatie. Lijkt mij vanzelfsprekend dat je nog steeds diepgang voorziet waar nodig, maar dan écht diepgang. Als je eerlijk bent, moet je toch toegeven dat Het Journaal nu toch ook niet bepaald het embleem is voor diepgang? Daar zijn andere (betere) formats voor.

En of jongeren vroeger wél veel naar het journaal keken? Geen idee, maakt toch ook helemaal niet uit. Het doel moet zijn om het nieuws tot bij hen te krijgen hé. Omdat dat vroeger niet lukte hoeft geen excuus te zijn om het ook vandaag niet te doen.

Het is misschien wat "ludiek" soms, maar de rubriek "Niet Op De Afspraak" tijdens De Afspraak is alvast wel een manier om aan te tonen hoe je wél kort véél informatie kan mee geven.
Uit de 100(!) seconden die die rubriek rijk is heb ik gisteren geleerd dat:
1) Kinderen voor één dag grote baas mochten spelen
2) Er is een besparing is bij de VRT omdat jongeren niet meer naar lineaire TV kijken
3) Er voorzittersverkiezingen op komst zijn bij de CD&V
4) Boris Johnson is op staatsbezoek in India
5) Queen Elizabeth een eigen barbie krijgt voor haar 75ste verjaardag
6) Thuis wordt ge-outsourced naar een externe firma in kader van de transformatie.
Jamaar, ik zeg toch zelf ook dat die diepgang nu al eerder beperkt is? Het gaat er mij om dat jij dit linkt aan de "jongeren" die hun nieuws van TikTok halen, en we die tegemoet moeten komen om ze ook te betrekken. Volgens mij is de tijd die je aan iets besteed wel gecorreleerd met de diepgang, maar het is natuurlijk niet de enige factor. We zijn het er beiden over eens dat zo'n 15 seconden-video te kort is, dus het lijkt me dat een compromis sowieso zal moeten gemaakt worden tussen enerzijds informeren en anderzijds de aandacht vasthouden. En ja persoonlijk vind ik dat dus een triestige zaak hé, maar dat staat los van de discussie.

Ik weet dan ook niet waarover we nu eigenlijk discussiëren, het ging mij over het format van het journaal, dat volgens mij nog altijd nuttig kan zijn in deze tijd, door de opties om dit on demand te bekijken. Als je iedereen wil informeren vanuit de VRT moet je volgens mij sowieso met meerdere formats werken, aangezien één oplossing onmogelijk zowel nieuwkomers, jongeren, ouderen, hooggeschoolden, laaggeschoolden, enz. gaat aanspreken lijkt me. En, ook compleet IMO, er zullen altijd mensen ongeïnformeerd zijn door een combinatie van compleet gebrek aan interesse of vertrouwen (zie ook: links bastion!!!), dat krijg je volgens mij nooit 100% opgelost.

Je kan je ook afvragen wat nog het nut is van een openbare omroep in 2022. Kan dat belastingsgeld niet beter besteed worden?

Zelfs aan de duidingsprogramma's hangt vaak een "kleurtje", dus voor de objectiviteit moet je het al niet behouden.
Indeed, van mij mogen ze gerust nog veel verder gaan met hun besparingsrondes. De hele VRT kost nog altijd miljarden aan de belastingbetaler en je kan jezelf de vraag stellen wat de meerwaarde daar nog van is.

Indeed, van mij mogen ze gerust nog veel verder gaan met hun besparingsrondes. De hele VRT kost nog altijd miljarden aan de belastingbetaler en je kan jezelf de vraag stellen wat de meerwaarde daar nog van is.
Miljarden klopt niet

37,95 euro per Vlaming

Ze zijn gewoon de VRT langzaam kapot aan het maken, terwijl onze publieke omroep nu eigenlijk net een van de weinige dingen waar we als Vlaming trots op mogen zijn. Zowel radio als televisie steken met kop en schouders boven (om maar iets te zeggen) Nederland uit, maar we zijn te dom om het in te zien. Om de zo veel jaar eens flink snoeien in de middelen tot het inderdaad gewoon echt brol is geworden.

Ze zijn gewoon de VRT langzaam kapot aan het maken, terwijl onze publieke omroep nu eigenlijk net een van de weinige dingen waar we als Vlaming trots op mogen zijn. Zowel radio als televisie steken met kop en schouders boven (om maar iets te zeggen) Nederland uit, maar we zijn te dom om het in te zien. Om de zo veel jaar eens flink snoeien in de middelen tot het inderdaad gewoon echt brol is geworden.
Het is al lang geleden dat ik nog is "iets" van Nederland heb opgezet, maar wat doen wij dan precies beter?

De corona-crisis heeft nog eens mooi aangetoond wat voor een bende propagandisten er daar zitten, ik stel voor dat we die zender afschaffen en de journalistjes naar China en Rusland sturen waar ze hun kritiekloze berichtgeving kunnen verder zetten . De VRT is zo'n groot links bastion dat ze het daar nog niet eens over hun hart krijgen om een heterosexuele blanke man als nieuwsanker aan te stellen. Ondertussen zijn ongetalenteerde journalisten zoals Fatma Taspinar en Xavier Taveirne de nieuwe norm. Pieterjan Desmedt is wel eersteklas, allicht de beste tv-journalist dat er in België rondloopt.
Yikes..... Precies niet veel gewoon ofwel zit jij qua politiek spectrum gewoon losweg voorbij het vlaams belang als jij de VRT een "links bastion" noemt.

Voor mij wel goed. Ik vind dat de VRT wel moet besparen, vooral op de afdeling fictie. Dat is iets dat niet met belastingsgeld moet betaald worden, en niet vind dat thuishoort in een takenpakket van de openbare omroep. Andere zaken zoals actua, berichtgeving enzovoort vind ik dan belangrijker. De goede Vlaamse fictie zal wel door andere zenders gemaakt worden als zij daar zin in hebben of zien of het werkt.

De VRT kostte de Vlaming in 2020, 37,95 euro aan overheidsmiddelen

Dat op zich is gewoon veel te veel. Als we klagen over besparingen daar, besparingen hier. Er zijn zaken die veel meer schadelijk zijn om in te snoeien dan dit. Vooral ook omdat VRT niet meer representatief is voor elke inwoner of elke Vlaming.

Terug
Bovenaan