Het transformatieplan van de VRT

Onzin, ik draag de voor- en nadelen net zoals iedereen.
Niet echt hé, coronamaatregelen, verkeersregels, ... daarvan heb je al geregeld laten weten je niets van aan te trekken. Het staat je uiteraard vrij om zaken in vraag te stellen, maar afkomen met boutades alla "betaal jij er dan maar voor als je het zo belangrijk vindt" zijn nogal lullig komende van jou. We betalen voor heel veel zaken die maatschappelijk nuttig zijn, maar niet noodzakelijk ons als individu direct voordeel berokkenen. Maar dat is nu eenmaal wat leven in een maatschappij inhoudt.

Heb jij al veel protesten gezien over onderstaande?
Welja, ik heb daar al verschillende grote rechtse partijen (NVA-VB) over weten klagen en er is nu ook een doortastend besparingsplan dat de bugettaire middelen van de VRT sterk moet beperken met tientallen miljoenen euro's. De besparing waar deze thread over gaat kadert daar ook in. In die optiek zie ik het nodige in de juiste richting bewegen.

Welja, ik heb daar al verschillende grote rechtse partijen (NVA-VB) over weten klagen en er is nu ook een doortastend besparingsplan dat de bugettaire middelen van de VRT sterk moet beperken met tientallen miljoenen euro's. De besparing waar deze thread over gaat kadert daar ook in. In die optiek zie ik het nodige in de juiste richting bewegen.
Prachtige blabla naast de kwestie.

Ik antwoord rechstreeks op je vraag, niet naast de kwestie. Er wordt sterk bespaard op de VRT net omdat er een electorale basis hiervoor bestaat. Voor een sterkere VRT zie ik die basis niet.

Sommige partijen willen vooral graag de journalistiek zo veel mogelijk ondergraven zodat het in de toekomst gemakkelijker wordt om ongefundeerde tendentieuze halve waarheden en/of gezwets te verkopen zonder dat er al te veel tegenspraak op komt. Waarom iemand daarvoor zou applaudiseren blijft voor mij tot op de dag van vandaag één groot mysterie.

Dit soort uitspraken vragen om bewijs.
Daar zijn al tal van onderzoeken en voorbeelden van aangehaald in het verleden.
Redelijk recent onderzoek naar de onpartijdigheid van de VRT, dat werd gevoerd door de UA en de VUB, duidde bijv. aan dat “Wat politieke partijen betreft, stellen we vast dat het Vlaams Belang minder aan bod komt in de berichtgeving”. Als je dan kijkt naar de spreektijd dan zat de SPA 3x zo hoog als het VB en dat terwijl de SPA een veel kleinere electorale aanhang heeft.

Tof, VRT's enquete duidt aan dat iedereen de VRT geweldig vindt. Moet ik hier nu nog serieus op reageren?

Sommige partijen willen vooral graag de journalistiek zo veel mogelijk ondergraven zodat het in de toekomst gemakkelijker wordt om ongefundeerde tendentieuze halve waarheden en/of gezwets te verkopen zonder dat er al te veel tegenspraak op komt.
Onzin, je hebt tal van kranten en nieuwsmedia die eenvoudig en goedkoop beschikbaar zijn, een peperdure overheidszender is daarbij meer een overbodige luxe waar gerust op kan bespaard worden.
Waarom iemand daarvoor zou applaudiseren blijft voor mij tot op de dag van vandaag één groot mysterie.
Waarom iemand blijft applaudiseren voor een (gekleurde) overheidszender blijft voor mij tot op de dag van vandaag één groot mysterie.

in de raad van bestuur zitten verschillende n-va'ers en een gast die in het vlaams blok heeft gezeten, er komen meer dan genoeg rechtse rakkers aan bod in allerlei debatten, en de VRT kost u minder dan 4 euro per maand. Dat fabelke van het links bastion bestaat al lang niet meer.

Nu goed ik ga echt mijn energie niet meer steken in met u te discussiëren. Moest het daar niveau pallieterke of doorbraak zijn zou het u inderdaad een pak meer aanstaan, zo veel is duidelijk, alleen jammer dus dat ze in de wereld van de serieuze journalistiek snappen dat de wereld zich niet laat vangen voor wat simpele slogans vermengd met angst voor het onbekende.

Kijk naar Hongarije, kijk naar Rusland, kijk naar Brazilië: dat is het soort van wereldbeeld dat gij wilt verdedigen, dat zijn plekken waar vrije pers ontmanteld is/wordt. Zo ver staan we hier gelukkig nog lang niet maar er zijn mensen die maar wàt graag hun steentje bijdragen om zo veel mogelijk die richting op te schuiven, en het langzaamaan de-funden van de publieke omroep is daar een belangrijke stap in.

Arm België, we weten niet half hoe goed we het hebben en daarom gaan we maar onszelf de stokken in de wielen steken.

in de raad van bestuur zitten verschillende n-va'ers en een gast die in het vlaams blok heeft gezeten, er komen meer dan genoeg rechtse rakkers aan bod in allerlei debatten, en de VRT kost u minder dan 4 euro per maand. Dat fabelke van het links bastion bestaat al lang niet meer.
Dus het onderzoek van de UA en de VUB zit erlangs, is het dat wat je wilt zeggen? Ze becijferen duidelijk dat rechtse partijen veel minder spreektijd krijgen dat de linkse partijen en nog is er voor jou geen vuiltje aan de lucht?
Nu goed ik ga echt mijn energie niet meer steken in met u te discussiëren. Moest het daar niveau pallieterke of doorbraak zijn zou het u inderdaad een pak meer aanstaan, zo veel is duidelijk, alleen jammer dus dat ze in de wereld van de serieuze journalistiek snappen dat de wereld zich niet laat vangen voor wat simpele slogans vermengd met angst voor het onbekende.
In tegenstelling tot jou ben ik hier wel met een (academische) bron afgekomen die duidelijk bevestigt dat de VRT niet neutraal is met de bedeling van haar zendtijd. Dat dat niet past in jouw beeld van een überneutrale overheidszender kan ik best snappen, voor mij is dat al lang geen verrassing meer.

Kijk naar Hongarije, kijk naar Rusland, kijk naar Brazilië: dat is het soort van wereldbeeld dat gij wilt verdedigen, dat zijn plekken waar vrije pers ontmanteld is/wordt.
Neen, in Rusland schiet de overheidspers nog over, hun publieke staatszender. Jij bent daar een fan van, ik niet.
Geef mij maar vrije, concurrerende mediabronnen een geen gesubsidieerde gekleurde overheidszenders.

Tof, VRT's enquete duidt aan dat iedereen de VRT geweldig vindt. Moet ik hier nu nog serieus op reageren?
Hier heb je een onderzoek van de Vlaamse overheid. Waaruit enerzijds blijkt dat de Vlaming gemiddeld gezien tevreden is over de openbare omroep en waaruit ook blijkt dat een overgrote meerderheid het belangrijk vindt dat Vlaanderen een openbare omroep heeft.

Jouw claim dat er een sterke electorale basis bestaat voor het afbouwen van onze openbare omroep raakt kant noch wal.

Hier heb je een onderzoek van de Vlaamse overheid. Waaruit enerzijds blijkt dat de Vlaming gemiddeld gezien tevreden is over de openbare omroep en waaruit ook blijkt dat een overgrote meerderheid het belangrijk vindt dat Vlaanderen een openbare omroep heeft.

Jouw claim dat er een sterke electorale basis bestaat voor het afbouwen van onze openbare omroep raakt kant noch wal.
Wat wil je nu eigenlijk aantonen met die enquêtes of tevredenheidsonderzoeken? Dat iedereen geweldig tevreden is van het werk van de VRT en dat de politiek dit misbegrepen heeft en onterecht aan het besparen is?

In realiteit stemmen er ook gewoon veel meer mensen in Vlaanderen voor rechtse partijen (VB+NVA) dan voor linkse partijen (Groen+Vooruit). Als je dan ziet dat publieke omroepszender veel meer tijd besteed aan die kleinere linkse minderheid, dan is het maar normaal dat er klachten komen vanuit de rechtse hoek. Het zijn niet de Vooruit! leden die vragen naar een inkrimping van de VRT.
Redelijk recent onderzoek naar de onpartijdigheid van de VRT, dat werd gevoerd door de UA en de VUB, duidde bijv. aan dat “Wat politieke partijen betreft, stellen we vast dat het Vlaams Belang minder aan bod komt in de berichtgeving”. Als je dan kijkt naar de spreektijd dan zat de SPA 3x zo hoog als het VB en dat terwijl de SPA een veel kleinere electorale aanhang heeft.
Nu ben je de doelposten weer aan het verschuiven. Jouw originele claim was dat de VRT meer tijd besteed aan de kleinere linkse minderheid, wat absoluut niet waar is volgens het onderzoek dat je citeert.

Het klopt dat Vlaams Belang minder aan bod komt in de berichtgeving, maar die zendtijd gaat níet naar de linkse oppositiepartijen. PVDA krijgt amper tot geen zendtijd en de linkse oppositiepartijen zijn samen goed voor zo'n 18% van de zendtijd, bijna de helft van hun federale verkiezingsuitslag. Nee, het overgrote deel van de zendtijd gaat naar de centrumrechtse regering.

Gek, ik heb nog niets gemerkt van protesten tegen de besparingsplannen op die zender waar iedereen zo tevreden van is.
Als hun meerwaarde zo universeel onbetwist zou zijn zou ik toch enige vorm van protest verwachten, nietwaar?
Ik antwoord rechstreeks op je vraag, niet naast de kwestie. Er wordt sterk bespaard op de VRT net omdat er een electorale basis hiervoor bestaat. Voor een sterkere VRT zie ik die basis niet.
Wat wil je nu eigenlijk aantonen met die enquêtes of tevredenheidsonderzoeken? Dat iedereen geweldig tevreden is van het werk van de VRT en dat de politiek dit misbegrepen heeft en onterecht aan het besparen is?
Ik weerleg gewoon je ongefundeerde claims dat de Vlaming geen meerwaarde ziet in de VRT en dat er een grote electorale basis is voor de afbraak ervan.

Maar nog altijd meer dan op VtM blijkbaar als ik die studie goed gelezen heb.

Ik ben blij dat VRT Nu een volwaardig aanbod mag blijven uitzenden, er was ooit sprake om een deel te laten voor Streamz en VRT Nu te verkommeren tot 7 dagen terug kijken maar dat pad lijkt nu verlaten.

Voor de nieuwe programmering zie ik het somber in, het is niet de eerste besparingsronde, dat is al bezig sinds 2010. Gaandeweg zie je ook steeds meer herhalingen opduiken. Enkel op deze tijdstippen vind je gedurende de week nieuwe content:
  • Een: tussen 18:00 en 22:30
  • Canvas: tussen 20:00 en 23:30
Op Een zie je wel bewegende beelden tussen 9:00 en 1:00 maar daar heb je vele oude (top)reeksen die worden uitgezonden zoals Flikken, Witse, Deridder etc. Ook kan je 3x per dag genieten van Thuis, Dagelijkse kost en Iedereen beroemd.

Door minder uren aan programmering te maken kunnen ze de kwaliteit vergroten maar aangezien het geld moet "renderen" helt het soms over in populair entertainment zoals de vele quizzen en de Planckaerts die nu 3 verschillende programma's maken. Dan valt zoals hier eerder vermeld Vlaanderen Vakantieland uit de boot (ze hadden enkele maanden wel een soort "Weekend weg" alternatief maar dat was 3 BV's die elkaar moesten verrassen, je zag meer hun hoofden dan de locaties). De vrijdagse muziekquiz is ook al lang begraven, de vraag is of dat vandaag de dag nog zou werken.

De avondtalkshow hebben ze twee keer geprobeerd met Lieven Van Gils en Danira Boukhris maar dat plakte helemaal niet. VRT plooit zich dan maar terug naar 80% zendtijd vullen met programma's van vertrouwen die al 10-20 jaar meegaan.

Ik kan genieten van de een-programma's en de Canvas docu's maar ik denk eigenlijk dat VRT een krimpende business is (opgelegd door opeenvolgende regeringen) waar ze vooral hun nek niet meer uitsteken met al te vernieuwende content.

Om interessante televisie te maken kan hij met die mensen even goed door Frankrijk trekken, maar het moet altijd maar verder en duurder zijn. Voor de kijker heeft die weinig meerwaarde, maar voor de betrokkenen andermaal een leuk gratis reisje.

Dieter Coppens vertrekt naar Thailand voor ‘Down the road’​

Tv-gezicht Dieter Coppens (44, foto) is zondag naar Thailand vertrokken, om daar een nieuw seizoen van Down the road op te nemen. Hij stapte het vliegtuig op met zes reisgezellen – Ruben, Simon, Bob, Isa, Anne-Sophie en Ellen – en begeleidster Saar.
In Down the road gaat Coppens op reis met zes jonge mensen met het syndroom van Down. Op die manier proberen de deelnemers hun grenzen te verleggen. Van het programma zijn al vier seizoenen gemaakt en uitgezonden op Eén. (dhs)

Dat dat geen of weinig meerwaarde heeft voor de kijker is zeer subjectief hé. De kijker wil ook graag afwisseling qua locatie.

In S1 hebben ze 6 landen in W-Europa doorkruist, in S2 ging het naar Z-Afrika, S3 Spanje en Marokko en S4 Lapland. Het concept van het programma is om de jongeren echt uit hun comfortzone te trekken, dus op dat vlak is het ook niet onlogisch dat de bestemmingen wat exotischer zijn dan onze achtertuin.

Terug
Bovenaan