Het stadhuis was vroeger op de meeste dagen open zonder afspraak, tegenwoordig moet je daar allemaal online een afspraak voor maken. 't is verbetering op sommige vlakken en achteruitgang op andere vlakken.
Dit.
Ik moest overlaatst mijn identiteitskaart vernieuwen. Daar moet je dus speciaal een afspraak voor maken. Ik heb daar nog geen 5 minuten voor binnen gezeten. Ik weet dat nog heel goed, want de dag dat ze hun avondopening hebben is de dag dat ik avondschool doe, dus ik had die daar al verwittigd dat ik later ging zijn vanwege een afspraak op het gemeentehuis. Die dus daar allemaal zo verwonderd dat ik op het gebruikelijke uur kwam binnen gewandeld.
Iemand van mijn familie die wegens problemen met zijn e-id niet op het vliegtuig mocht stappen, en de extreme spoedprocedure (paar uur later afhalen bij een adres van IBZ in Brussel zelf) wilde toepassen voor een nieuwe, kwamen ze eerst ook af dat hij een afspraak moest maken...
Ik begrijp dat niet alles even simpel is, en dat sommige zaken complexer zijn en meer tijd in beslag nemen, maar komaan...
Ook overlaatst met de bank mee gemaakt. Ik wilde dus weg bij een andere bank en ik had papieren voor de bankoverstapdienst ingevuld. Volgens de website van mijn bank kon ik die papieren ook gewoon digitaal bezorgen aan mijn filiaal. Ik bel dus om te weten op welke emailadres ik deze mocht bezorgen. Dat gesprek was iets in deze aard...
'Ah nee, die papieren hebben we in het origineel nodig.'
'Kan ik ze dan gewoon aan het loket komen afgeven net voor de sluitingsuren?'
'Nee, dat gaat enkel op afspraak, die papieren kunnen verkeerd ingevuld zijn.' (Zo complex zijn die papieren niet, daar kan je weinig verkeerd invullen hoor).
Toen heb ik me lastig gemaakt. Een afspraak moeten maken voor papieren waarvan ik weet dat die correct waren ingevuld en volgens hun eigen website eigenlijk zelfs digitaal mochten bezorgd worden?! Ik die loketbediende die ik aan de telefoon had zo ver gekregen dat ik het formulier mocht doormailen, ze gingen laten weten of het correct was ingevuld en ik het dan zonder afspraak gewoon later aan het loket het mocht komen afgeven. Dus formulier doorgemaild, en ineens was het allemaal in orde, het origineel hadden ze niet meer nodig...