Kunnen we het niveau van de discussie weer een paar puntjes opkrikken?

Antwoord op elkaars vragen, praat niet langs elkaar door. Stop de stropoppen en zeker geen persoonlijke aanvallen.

Dan kunnen wij mods het laten zo als het is, moeten we niet met punten gaan strooien en dan heeft iedereen een rustige zondag.

Ja en in Saudi- Arabie zijn vrouwen het privébezit van mannen. Maar blijkbaar ben je daar ok mee want dat zijn de algemeen aanvaarde normen en waarden van die maatschappij? Of homoseksualiteit past gewoon niet binnen de ideologische kraam van de hardcore VB’ers en willen ze hun eigen mening maar opdringen aan de restbvan de bevolking.
Je zou verbaasd zijn wat de jan met de pet echt denkt over de homo's. Als het over de vreemdelingen gaat, gaat het er ook politiek correct aan toe, bij homo's is dat ook zo. Ons politiek is mss wel progressief, maar is de bevolking dat ook? Al bij al zijn er héél veel VB stemmers en in VB rangen zien we veel homofobe uitspraken. Wees er u maar van bewust dat VB hier hun eigen mening niet opdringen, integendeel zelfs, ze vertegenwoordigen het. De algemene sentiment(linkse media, linkse partijen, een niet te onderschatten deel van de bevolking) vindt het niet kunnen en daarom zit VB nu in een lastige positie.

Al bij al is het wel leuk om te zien hoe dit forum toch plots progressief kan zijn wat betreft homo's. Het zijn blijkbaar "die vremden" die een doorn in het oog zijn.

Hij komt bij mij toch wat over als een rechter die het plebs de les komt lezen vanuit zijn zilveren toren. Neen, de gewone man heeft niet al die strafdossiers in detail gelezen, maar iedereen ziet wel de finale uitkomst van die rechtszaken (i.e. criminelen die nauwelijks vastzitten en quasi meteen terug vrijkomen). Het volk zou al heel wat meer vertrouwen krijgen in rechters en het juridische systeem als ze hun eigen rol eens serieus gaan nemen en niet telkens criminelen vrijlaten die onmiddellijk hervallen.
Qua strafmaat, ja daar kan ik je geen ongelijk geven, daar faalt justitie hier in België echt in, maar dit is een ander discussietopic.
Waar hij wel een punt heeft is dat mensen, mede door opzweping via sociale media en politiek onmiddellijk overgaan tot een publieke veroordeling, zoals hier in de "David" case ook een beetje het geval is. "David" is anders geaard, en ineens is zijn geaardheid de aanleiding van moord, want in deze maatschappij is dat schering en inslag en moet dit aldus de reden zijn voor de moord.
Als ik sommigen hier mag geloven is het ook altijd beter om eerst luid te roepen en te gaan protesteren en dan eerst de feiten te analyseren.
Bij voorkeur gebruiken we dan bij die protesten ook wat geweld, zodat we ineens het vooroordeel van overmatig gebruik van geweld door politie kunnen bevestigd krijgen.
De familie roept zelf op tot sereniteit en sommige (niet onbesproken politici) à la Sihame vinden het toch nodig de FGLTB+ community slachtofferrol te benadrukken.
Allemaal elementen die een polarisatie enkel verder in de hand werken.

Btw mijn comment doet geen afbreuk aan het feit dat er mogelijks wel haatmotieven achter schuilgaan natuurlijk, maar inderdaad onderzoek moet dit uitwijzen en niet onze eigen vooroordelen.

Als je specifiek op een homo app gaat zoeken om mensen in elkaar te slaan en uiteindelijk te vermoorden...
Ik ga volledig akkoord dat er een sterk "vermoeden" bestaat dat homohaat meespeelt, maar helaas een, vermoeden is in dit stadium onvoldoende bewijs.
Nu moeten we er ook kunnen vanuit gaan dat het een "klassieke" roofmoord betreft, waarbij misschien inderdaad een "homo" een easier target kan zijn omdat hij sneller geneigd is direct in te gaan op een sociale media afspraak met een wildvreemde ? minder gewelddadig is van nature en bijgevolg makkelijker te overmeesteren is ?

Bekijk je het nu niet vanuit je eigen enge positie? En als ze op Tinder hadden gezocht waren het heterohaters?
Eigenlijk is dat exact wat er verkeerd is met jullie perceptie. Er haat niemand hetero's. Niemand heeft iets tegen hetero's. Hetero's ondervinden geen enkel nadeel van hun geaardheid. Er gaat niemand denken van kom we slaan een hetero in elkaar.

Eigenlijk is dat exact wat er verkeerd is met jullie perceptie. Er haat niemand hetero's. Niemand heeft iets tegen hetero's. Hetero's ondervinden geen enkel nadeel van hun geaardheid. Er gaat niemand denken van kom we slaan een hetero in elkaar.
Maar komaan, alsof een persoon persé gedefinieerd wordt door zijn sexuele geaardheid (of huidskleur, religie, of whatever). Het is niet omdat er een misdaad begaan wordt tegen iemand die homo is, dat het omwille van zijn geaardheid is hè.

Maar komaan, alsof een persoon persé gedefinieerd wordt door zijn sexuele geaardheid (of huidskleur, religie, of whatever). Het is niet omdat er een misdaad begaan wordt tegen iemand die homo is, dat het omwille van zijn geaardheid is hè.
Wel als je specifiek op een plaats gaat zoeken waar enkel dat soort mensen zitten he. Snap niet wat er nu niet aan te begrijpen valt.

Als er morgen op straat iemand mijn portefeuille pikt ga ik niet roepen van wow, homohater. Da's een andere kwestie.

Volgens u had die persoon misschien gewoon zin om wat mensen neer te knallen en was het toevallig een gaybar? Of begrijp ik uw verontwaardiging verkeerd?

Wel als je specifiek op een plaats gaat zoeken waar enkel dat soort mensen zitten he. Snap niet wat er nu niet aan te begrijpen valt.
Dat besluit je vanuit je gekleurde bril, toch? Het enige wat er momenteel redelijk duidelijk is, is dat het gewoon criminelen zijn die er een gemakkelijk slachtoffer hebben gepikt. En of er meer achter te zoeken valt, zal het onderzoek wel uitwijzen.

Dat besluit je vanuit je gekleurde bril, toch? Het enige wat er momenteel redelijk duidelijk is, is dat het gewoon criminelen zijn die er een gemakkelijk slachtoffer hebben gepikt. En of er meer achter te zoeken valt, zal het onderzoek wel uitwijzen.
Hoe naief ben je dan... Maar bon, als je niet tot de getroffen groep hoort kan je eigenlijk niet begrepen wat het is.

DIt is ook helemaal niet mijn perceptie. Haat is meestal tegen iets/iemand die als "anders" gepercipieerd wordt. Ook bijvoorbeeld de "roste" die slaag krijgt omdat hij de enige is op school die "rost is" en daarbij dus afwijkt van de gangbare norm. Maar het is ook niet omdat iemand deel uitmaakt van "anders" zijnde groep dat het anders zijn per definitie de reden is waarom hij slachtoffer wordt van een misdrijf, maar ik geef toe de kans is groter.

Ik ga volledig akkoord dat er een sterk "vermoeden" bestaat dat homohaat meespeelt, maar helaas een, vermoeden is in dit stadium onvoldoende bewijs.
Nu moeten we er ook kunnen vanuit gaan dat het een "klassieke" roofmoord betreft, waarbij misschien inderdaad een "homo" een easier target kan zijn omdat hij sneller geneigd is direct in te gaan op een sociale media afspraak met een wildvreemde ? minder gewelddadig is van nature en bijgevolg makkelijker te overmeesteren is ?
euhhhhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :p

Mja. Tenzij men op die mannen hun telefoon letterlijk berichtjes terugvind waarin ze zeggen "alle homo's moeten eraan" gaat het gewoon zoiets als dit zijn:

advocaat: "waarom hebben jullie die man overvallen?"
gastje: "ja wij haten homo's en dat is ok om van ze te pikken"
advocaat :" ge wete dat dat dan een hatecrime is en de straffen erger gaan zijn hé ?"
gastje: "oei ... ja nee gewoon omdat het makkelijk is om mensen via grindr te lokken hé"

DIt is ook helemaal niet mijn perceptie. Haat is meestal tegen iets/iemand die als "anders" gepercipieerd wordt. Ook bijvoorbeeld de "roste" die slaag krijgt omdat hij de enige is op school die "rost is" en daarbij dus afwijkt van de gangbare norm. Maar het is ook niet omdat iemand deel uitmaakt van "anders" zijnde groep dat het anders zijn per definitie de reden is waarom hij slachtoffer wordt van een misdrijf, maar ik geef toe de kans is groter.
Ik zeg niet dat élk misdrijf tegen iemand die homo is uit homohaat is. Maar als je een app download waar enkel homo's zitten, die catfished en 's nachts in een park dood steekt, dan wel. Ik zeg het, als ik morgen een pak rammel krijg op straat of ik word bestolen, gaat dat niet om die reden zijn.
Maar waarom vereenzelvig je je eigen zo met het slachtoffer? Omdat deze dezelfde geaardheid heeft? Waarom creëer je in je hoofd dat "wij tegen de rest" gevoel?
Holy fuck dude, doe je er nu om of niet? Natuurlijk is het wij tegen de rest-gevoel sterk aanwezig. Je moet eens de gemiddelde HLN-comment of Tweet lezen. We worden "getolereerd" als we chance hebben. Joepie, merci Chantal, chique van u.

Beeld u gewoon eens in dat je met uw vriendin over straat loopt ergens en je echt de hele tijd bewust moet zijn om niet te laten zien dat je een koppel bent. Da's echt de realiteit hier he? Als er dan drie Marokkanen, liefhebbers van alles LGBTQ, specifiek een homo app downloaden om een homo te vermoorden... Maar we overdrijven zeker?

Holy fuck dude, doe je er nu om of niet? Natuurlijk is het wij tegen de rest-gevoel sterk aanwezig. Je moet eens de gemiddelde HLN-comment of Tweet lezen. We worden "getolereerd" als we chance hebben. Joepie, merci Chantal, chique van u.

Beeld u gewoon eens in dat je met uw vriendin over straat loopt ergens en je echt de hele tijd bewust moet zijn om niet te laten zien dat je een koppel bent. Da's echt de realiteit hier he? Als er dan drie Marokkanen, liefhebbers van alles LGBTQ, specifiek een homo app downloaden om een homo te vermoorden... Maar we overdrijven zeker?
OK, maar opnieuw, wat heeft dit met deze moord te maken? Is die persoon zijn geaardheid het enige dat hem definieert? En is alles wat met die persoon gebeurt het gevolg van zijn geaardheid? Want dat zit je hier wel te prediken hè?

Zelfs de ouders van het slachtoffer roepen op tot sereniteit en om niet vooruit te lopen op het onderzoek. Maar hey, we don't care, overal de regenboogvlag buiten want de geaardheid moét en zál de oorzaak zijn. Nuance? Nooit van gehoord... 🤦‍♀️

euhhhhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :p
Ik ga hier niet stellen dat mijn argumenten hier correct zijn, ik heb geen enkel idee of een "homo" minder geweldadig zou zijn als een hetero (je zou dat eens statistisch moeten aantonen), maar dat kan wel een perceptie zijn die leeft bij een crimineel, vanuit het idee dat FGLTB+ mensen gezien worden als "zwakker", net als ook vrouwen gezien worden als fysiek zwakker, maar dit niet noodzakelijk zo is (maar waarbij wel al statistisch kan aangetoond worden dat zij minder geneigd zijn tot gebruik van geweld).
Ik gebruik dit alleen maar om aan te tonen dat een "dader" op zoek gaat naar hetgeen hij denkt dat voor hem een makkelijk slachtoffer is.
Vandaar ook dat bejaarden ook easy targets zijn, maar ja die ga niet via social media kunnen optrommelen waarschijnlijk.

Er wordt blijkbaar steeds uit het oog verloren dat ik de "kans" dat wel degelijk homohaat in het spel is wel degelijk hoger acht, dan het gaat om een banaal misdrijf (allee moord is nooit banaal).

Laatst bewerkt:
Doet de overheid hieraan mee, ik denk van niet ? Doen ze hier iets gericht tegen, bijvoorbeeld in de zin van sensibilisering ge moogt de rosse niet plagen ? Neen ik denk ook van niet, er zijn wel sensibiliseringscampagnes tegen pesten, maar niet specifiek tbv voor de rosse minderheidsgroep.
Zouden we dan die anti-racisme campagenes die nu gefocust zijn op "zwarte" minderheden ook niet beter veralgemenen en opentrekken naar alle mogelijke vormen van racisme (dus ook naar blanken toe) ? Ik denk van wel, maar die discussie moet in dit topic niet gevoerd worden.
Hierboven werd gezegd dat de overheid een onderscheid moet maken hierin. (Niet rosse mensen he. Maar qua geaardheid.)
Het is deze discriminatie waar ik op reageerde.

OK, maar opnieuw, wat heeft dit met deze moord te maken? Is die persoon zijn geaardheid het enige dat hem definieert? En is alles wat met die persoon gebeurt het gevolg van zijn geaardheid? Want dat zit je hier wel te prediken hè?

Zelfs de ouders van het slachtoffer roepen op tot sereniteit en om niet vooruit te lopen op het onderzoek. Maar hey, we don't care, overal de regenboogvlag buiten want de geaardheid moét en zál de oorzaak zijn. Nuance? Nooit van gehoord... 🤦‍♀️
I give up. Voor ik weer een infraction krijg.

Terug
Bovenaan