Ik blame trouwens niemand. Ik bekijk gewoon een piste die even valabel is dan de gaybashing piste. Zonder dat ik zeg wat nu wel of niet gebeurd is.
Vind het straf dat niemand nog niet de racistische piste heeft uitgelicht. Als de daders blank waren geweest en het slachtoffer gekleurd, was men daar zeker al opgesprongen :unsure:

Maar zover ik begrepen heb is het slachtoffer overleden omwille van een slagader in zijn dij die werd geraakt. Het lijkt mij als je iemand aanvalt met het oogmerk om te doden dat je niet op het been mikt. Dus een uit de hand gelopen overval met de dood tot gevolg lijkt mij de meest logische piste om initieel te volgen. En ik veronderstel dat ze de persoonljke communicatie van de daders wel zullen doorlichten om te kijken of er nog andere motieven waren.

Ik ben er 31 en ik zou absoluut geen lqbtq willen geweest zijn in mijn school met toen welgeteld 0 moslimleerlingen. Anekdotisch bewijs for life.

Yess.
Ik ben er bijna 22 en ik zat op een heel gemengde school waar woorden als "janet" en "faggot" gewoon dagelijkse kost waren. Die woorden kwamen van alle kanten, zowel blank als gekleurd, en ook van mij. Echte homofobie mag dan wel een minderheid zijn, veel sympathie tov homo's ga je onder jongens in het middelbaar toch niet vinden. Er was één geoute homo in mijn jaar, en die jongen is serieus gepest geweest.

Het is maar eerst vanaf de unief dat er echt vrienden zich begonnen te outen (wat ze tijdens het middelbaar niet durfden) dat mijne leefwereld echt is verbreed. De wereld is zoveel plezanter als je open-minded bent.

Dus jij gaat er echt van uit dat hij daar stond en dat die 3 kwamen afgewandeld en direct hem beroofd en dood geslagen hebben?
Mij lijkt dat heel onwaarschijnlijk.

Daarbij zie ik het verband niet met het makkelijk slachtoffer verhaal. Die gasten hadden perfect ook een heteroman naar daar kunnen lokken via tinder. Die hadden ze even makkelijk kunnen beroven en doodslaan op de manier die jij aangeeft. Die man had daar ook gestaan en ineens drie jonge passanten gezien.

Ik blame trouwens niemand. Ik bekijk gewoon een piste die even valabel is dan de gaybashing piste. Zonder dat ik zeg wat nu wel of niet gebeurd is.
Dat ze het juist niet deden via tinder en wel via grindr (en meermaals) wijst juist wel naar een zekere homofobe setting.

Dat ze het juist niet deden via tinder en wel via grindr (en meermaals) wijst juist wel naar een zekere homofobe setting.
Hoeveel keer ga je nu nog op diezelfde nagel kloppen (en de commentaar daarop negeren)? En waarom negeer je de racistische piste? Past dat niet je in je straatje? Wacht nu toch eens gewoon het onderzoek af voor je al die voorbarige conclusies trekt. Zucht.

Wacht nu toch eens gewoon het onderzoek af voor je al die voorbarige conclusies trekt. Zucht.
Misschien je eigen advies opvolgen dan? Want een half uur eerder was het nog van:
Vind het straf dat niemand nog niet de racistische piste heeft uitgelicht.
Maar zover ik begrepen heb is het slachtoffer overleden omwille van een slagader in zijn dij die werd geraakt. Het lijkt mij als je iemand aanvalt met het oogmerk om te doden dat je niet op het been mikt. Dus een uit de hand gelopen overval met de dood tot gevolg lijkt mij de meest logische piste om initieel te volgen.

Misschien je eigen advies opvolgen dan? Want een half uur eerder was het nog van:
Tja leuk om dat uit de context te trekken :unsure: maar dat was in respons op @MrKend54l die de pedofilie piste opperde. En als je een beetje tussen de lijnen kan lezen van ons beiden, dan zal je wel door hebben dat dit was om aan te tonen dat iedereen wel vanalle ballonnetjes kan gaan oplaten, maar dat het gewoon giswerk is.

Ik heb gisteren nog met iemand gesproken die spijtig genoeg persoonlijk betrokken is bij deze zaak.

De jongens hadden dat al vaker gedaan en deden zich steeds voor als 14 jarige op Grindr. Reden waarom was omdat de kans dat zo iemand naar de politie stapt na de overval, zeer klein is.

Wat er heel die avond heeft afgespeeld en wat er toe geleid heeft tot moord, daar kon hij nog niks over zeggen.

Ik vond dit opiniestuk wel erg toepasselijk precies: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/13/opinie-hans-de-waele/
In het kort: het is allemaal speculatie voor ons (en voor de pers), omdat wij totaal niet op de hoogte zijn van de details in deze zaak.

Dat gezegd zijnde, @Bimmer : ik had eigenlijk ook al een vaag vermoeden (en niet meer dan een vermoeden, want nergens op gebaseerd) dat het inderdaad ook zoiets zou kunnen zijn. Dat is een trend die uit Nederland komt overwaaien waarin dat soort gastjes zogezegd gaan "pedojagen", m.a.w. zich voordoen als minderjarig en dan ergens afspreken om die persoon dan in elkaar te slaan.

Als dat het geval hier zou zijn (met dikke nadruk op als), dan vraag ik me af hoeveel mensen aan een solidariteitsmars ofzo zouden willen meedoen... Maar het is wel al gebeurd uiteraard, want iedereen trekt tegenwoordig conclusies zonder enige kennis van zaken. Naar mijn persoonlijke mening verandert dat weinig aan de ernst van de daden (dat is met voorbedachte rade iemand in de val lokken en vermoorden, en als die persoon zelf ook de wet overtreedt betekent het niet dat de moord plots verantwoord zou zijn). Maar dat toont vooral aan, zoals in het opiniestuk aangegeven, dat het weinig zin heeft om dingen te roepen of marsen te organiseren zonder op de hoogte te zijn van wat er nu eigenlijk precies gebeurd is...

Ugh, vooral De Croo die zich ineens opwerpt als vaandeldrager voor de LGBT-community vind ik degoutant. Een beetje el sympatico uithangen door te speechen op een podium alhoewel het totaal niet duidelijk is wat er effectief gebeurd is. Als de familie oproept tot sereniteit moet De Croo zich misschien even afvragen of zijn aanwezigheid wel gewenst is. Politieke recuperatie much?

Ik heb gisteren nog met iemand gesproken die spijtig genoeg persoonlijk betrokken is bij deze zaak.

De jongens hadden dat al vaker gedaan en deden zich steeds voor als 14 jarige op Grindr. Reden waarom was omdat de kans dat zo iemand naar de politie stapt na de overval, zeer klein is.

Wat er heel die avond heeft afgespeeld en wat er toe geleid heeft tot moord, daar kon hij nog niks over zeggen.

Zou straf zijn indien waar. En misschien ook een reden waarom de familie het liever allemaal niet zo gemediatiseerd wil?
Nu goed: zolang het bevestigd is is dat giswerk.

Er was overigens toch vorige week zo een geval waar een bende ook nog op die manier mensen overviel die gepakt is?

Ugh, vooral De Croo die zich ineens opwerpt als vaandeldrager voor de LGBT-community vind ik degoutant. Een beetje el sympatico uithangen door te speechen op een podium alhoewel het totaal niet duidelijk is wat er effectief gebeurd is. Als de familie oproept tot sereniteit moet De Croo zich misschien even afvragen of zijn aanwezigheid wel gewenst is. Politieke recuperatie much?
Inderdaad, het idee dat "steeds meer mensen steeds sneller lijken te oordelen met steeds minder kennis" is zelfs van toepassing op de premier.
In zijn speech zei De Croo: "Iedereen heeft lief wie hij wil liefhebben". Behalve als (weeral, dikke nadruk op als) het gaat om een 40-jarige man en een 14-jarige jongen dan toch? Want zó liberaal is De Croo toch ook niet veronderstel ik...

Je ziet hier wel mooi hoe straffe verhalen ontstaan. De daders zouden zich voordoen als 14-jarigen (momenteel is het enige bewijs hier een post), en dat wordt al meteen gelinkt aan de vraag van de familie om het sereen te houden (wat ik niet echt een vreemde vraag vind).

Ik zou toch oppassen met dat op te pikken eerlijk gezegd, voor hetzelfde geld is er niets van aan en zien die ouders binnen 5 jaar nog reacties op sociale media waarin het slachtoffer als pedofiel wordt afgeschilderd.

Inderdaad, allemaal in hetzelfde bedje ziek. Laat toch eens gewoon de straffe statements achterwege tot ge effectief meer weet. En ja, dat geldt ook voor al die regenboogvlaggen.

Je ziet hier wel mooi hoe straffe verhalen ontstaan. De daders zouden zich voordoen als 14-jarigen (momenteel is het enige bewijs hier een post), en dat wordt al meteen gelinkt aan de vraag van de familie om het sereen te houden (wat ik niet echt een vreemde vraag vind).

Ik zou toch oppassen met dat op te pikken eerlijk gezegd, voor hetzelfde geld is er niets van aan en zien die ouders binnen 5 jaar nog reacties op sociale media waarin het slachtoffer als pedofiel wordt afgeschilderd.

Nu goed: zolang het bevestigd is is dat giswerk.

En daarmee is dat ook case closed voor mij. Evenzeer als al het gegis dat het homohaat zou zijn dat hier al 14 pagina's bezig is tbh, dat evenmin bevestigd is.

Yup.
Ik ga niet zeggen dat het niet waar kan zijn, maar dat verhaal lijkt mij toch eerder in gang gezet door mensen die gays weer willen linken aan pedofilie. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Of zoals in Polen:

160517002_182321673474553_559678056790204733_n.jpg

Yup.
Ik ga niet zeggen dat het niet waar kan zijn, maar dat verhaal lijkt mij toch eerder in gang gezet door mensen die gays weer willen linken aan pedofilie. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Of zoals in Polen:

160517002_182321673474553_559678056790204733_n.jpg

Dat is evenzeer speculeren wat je hier doet.

Dat mes snijdt inderdaad langs twee kanten.
- Zonder bewijs aannemen dat de daders dit gedaan hebben uit homohaat
- Zonder bewijs aannemen dat het slachtoffer een afspraakje wou maken met een 14-jarige

Beiden op niks gebaseerd, als je het werkelijke dossier niet kan inkijken. Maar je moet eens nadenken over hoe verschillend 'de meute' zou reageren op deze 2 onbewezen zaken, bv. in hln comments... We leven gewoon in de digitale middeleeuwen: het minste vermoeden van schuld? De brandstapel op! Vragen stellen doen we achteraf wel...

- Zonder bewijs aannemen dat het slachtoffer een afspraakje wou maken met een 14-jarige

Beiden op niks gebaseerd, als je het werkelijke dossier niet kan inkijken. Maar je moet eens nadenken over hoe verschillend 'de meute' zou reageren op deze 2 onbewezen zaken, bv. in hln comments...

Daarom zou het goed zijn om daar hier geen uitspraken over te doen, maar alleen over dingen die we wel degelijk weten of in het algemeen gelden. Zoals dat het niet specifiek homohaat hoeft te zijn als motief van die individuen om wel degelijk een probleem aan te kaarten binnen onze gemeenschap wat betreft hoe aanvaard homofilie nog altijd maar is. Zoals de discussie over het in het geniep moeten afspreken.

Ik ben het wel eens met die "straffe meningen", dat die nog voor niks nodig zijn. Maar ik vind een regenboogvlag nu niet bepaald een straffe mening.

Beiden op niks gebaseerd, als je het werkelijke dossier niet kan inkijken. Maar je moet eens nadenken over hoe verschillend 'de meute' zou reageren op deze 2 onbewezen zaken, bv. in hln comments...

Dat is ook net probleem in dit soort zaken.
Ik spreek hier al de hele tijd met 2 woorden, de politiek en media zien maar één piste.
Waar ik zeg dat het uiteindelijk allemaal giswerk is en we dus geen conclusies kunnen maken, daar zit de politiek, media én de mensen hier al een week in te zetten op één piste. Terwijl iedereen betrokken bij het onderzoek zegt dat het té vroeg is voor conclusies.

Maar how maar, dat één iemand op een forum iets héél voorzichtig met 2 woorden zegt en afsluit met het feit dat het allemaal giswerk is. Dàt is dan een probleem.

Ik ben ook eerder van principe laat de onderzoekers hun werk doen en kom niet al af met oordelen. De meeste mensen kennen toch niet al de feiten.
Heb ook al spijt dat ik het hier gepost heb, we zitten tenslotte op een forum en elke gek kan hier iets komen posten. Dit kan dan weer iets zijn dat verder een leven gaat leiden.

Bij zaken ga ik ook eerder af wat er gezegd wordt vanuit een bron dat rechtstreeks in contact staat met het onderzoek en niet via sociale media of de media zelf.

Ik ben het wel eens met die "straffe meningen", dat die nog voor niks nodig zijn. Maar ik vind een regenboogvlag nu niet bepaald een straffe mening.
Op zichzelf niet. Als reactie op een zaak waar nog quasi niets over geweten is wel, omdat je dan stelling inneemt zonder feitelijke basis (en als overheid manipuleer je zo ook de publieke opinie in een bepaalde richting). Laat het gerecht gewoon zijn werk doen en laat de politieke recuperatie achterwege.

Terug
Bovenaan