Ook even er tussen gooien : Nu minder, maar zeker in het verleden zijn er heel(!) geregeld operaties uitgevoerd aan baby's om deze één of andere kant uit te duwen, bij een vorm van interseks.

De cosmetische ingrepen waren schering en inslag in de vorige eeuw. Maar dat wil niet zeggen dat dit vandaag achter ons ligt. Nog steeds horen wij bij Intersekse Vlaanderen verhalen van kinderen wiens lichaam niet werd gerespecteerd. Of, van ouders die onder enorme druk staan van een arts om “zo snel mogelijk” te opereren.

Eén op 60 kinderen wordt geboren met een intersekse variatie.

Ja, de hoeveelheid intersekse kinderen hangt af van de exacte discussie, en ja, hier zijn heel veel 'kleine aandoeningen' (of hoe je het ook moet noemen, zonder disrespect) die geen grote impact hebben. Maar daarmee is de discussie over hormonenblokkers en de beste aanpak ook zo moeilijk. Je weet immers niet wat de persoon wilt aan de ene kant (en of wat die op jonge leeftijd wilt overeenkomt met latere leeftijd), je weet niet in welke mate bepaalde 'afwijkingen' een impact gaan hebben puur qua gezondheid, je weet niet ...

Vanuit een puur biologisch perspectief zonder het mentale, zal direct opereren soms het beste zijn. Maar ook niet altijd. Als de persoon misschien "een andere kant uit wilt" omdat het lichaam een afwijkende hoeveelheid 'fout' hormoon produceert, dan zijn hormoonblokkers 'logisch'. Maar dit hangt allemaal van zoveel factoren af. Er kan hierbij naar mijn mening geen algemeen "juist" of "fout" iets in zijn, maar is heel hard case-gebonden, maar ja, ook dan zullen er vaak nog fouten/foute keuzes gemaakt worden.

Semantisch is de discussie ook niet makkelijk. Ik gebruik de termen "afwijking" "aandoening" ... niet graag. Want dergelijke mensen zijn niet abnormaal. Ja, ten opzichte van het gemiddelde, als je dat vooropstelt als normaal, dan is het "abnormaal" puur taalkundig/wiskundig bekeken. Maar om een stom voorbeeld te geven : Een notaris noemen we ook niet abnormaal of afwijkend omdat er weinig notarissen zijn.

Het is meer "Normaal, maar minder frequent."

Aanmoedigen is niet het juiste woord, maar het wordt wel als een aanvaardbare/haalbare oplossing naar voren geschoven. Ik stel mij vragen of zo'n ingrijpende, extreme verandering echt de oplossing is. Als je dan de zelfmoordcijfers gaat bekijken onder transpersonen twijfel ik sterk of dit wel een goede evolutie is.
Niet alleen onder transpersonen, ook bij homoseksuele personen wordt er steevast vastgesteld dat zij meer gevoelig zijn voor suïcidale gedachten en zelfmoordpogingen. Discriminatie speelt daar een grote rol, niet alleen op individueel niveau maar ook op institutioneel niveau. Probeer maar eens op te groeien als LGBT in een conservatief milieu in de Verenigde Staten of, nog een graadje erger, in een land als Iran waar homoseksualiteit een capital offense is. Een mens zou voor minder in een depressie verzeild geraken.

De oplossing lijkt mij dan ook niet om mensen met een afwijkende identiteit te onderdrukken, wel om de samenleving meer inclusief te maken voor alles wat niet aan het heteronormatieve gedachtegoed voldoet.

Ook even er tussen gooien : Nu minder, maar zeker in het verleden zijn er heel(!) geregeld operaties uitgevoerd aan baby's om deze één of andere kant uit te duwen, bij een vorm van interseks.

Ja, de hoeveelheid intersekse kinderen hangt af van de exacte discussie, en ja, hier zijn heel veel 'kleine aandoeningen' (of hoe je het ook moet noemen, zonder disrespect) die geen grote impact hebben. Maar daarmee is de discussie over hormonenblokkers en de beste aanpak ook zo moeilijk. Je weet immers niet wat de persoon wilt aan de ene kant (en of wat die op jonge leeftijd wilt overeenkomt met latere leeftijd), je weet niet in welke mate bepaalde 'afwijkingen' een impact gaan hebben puur qua gezondheid, je weet niet ...

Vanuit een puur biologisch perspectief zonder het mentale, zal direct opereren soms het beste zijn. Maar ook niet altijd. Als de persoon misschien "een andere kant uit wilt" omdat het lichaam een afwijkende hoeveelheid 'fout' hormoon produceert, dan zijn hormoonblokkers 'logisch'. Maar dit hangt allemaal van zoveel factoren af. Er kan hierbij naar mijn mening geen algemeen "juist" of "fout" iets in zijn, maar is heel hard case-gebonden, maar ja, ook dan zullen er vaak nog fouten/foute keuzes gemaakt worden.

Semantisch is de discussie ook niet makkelijk. Ik gebruik de termen "afwijking" "aandoening" ... niet graag. Want dergelijke mensen zijn niet abnormaal. Ja, ten opzichte van het gemiddelde, als je dat vooropstelt als normaal, dan is het "abnormaal" puur taalkundig/wiskundig bekeken. Maar om een stom voorbeeld te geven : Een notaris noemen we ook niet abnormaal of afwijkend omdat er weinig notarissen zijn.

Het is meer "Normaal, maar minder frequent."
Wat ik spijtig vind aan deze discussie is dat er zoveel gegoocheld wordt met cijfers.
Intersekse vlaanderen 1 op 60
wikipedia 1 op 20000
Mens en gezondheid 1 op 4500...

in functie van waar je overtuiging ligt wordt de discussie al snel in extremen gebracht en is een normale discussie niet meer aan de orde.
Die keuze wordt gelukkig gemaakt door psychologen en dokters/artsen in samenspraak met de patient. Wat het uiteraard geen onfeilbaar proces maakt. Er zijn mensen die dolgelukkig zijn na de transitie en er zijn mensen die 'transition regret' hebben. Persoonlijk kan ik het niet inschatten hoe het moet zijn maar ik hoop dat een ingrijpende operatie, waar het net niet dat is, moet toch wel duidelijk gecommuniceerd worden aan de patient.

Wat ik spijtig vind aan deze discussie is dat er zoveel gegoocheld wordt met cijfers.
Intersekse vlaanderen 1 op 60
wikipedia 1 op 20000
Mens en gezondheid 1 op 4500...

in functie van waar je overtuiging ligt wordt de discussie al snel in extremen gebracht en is een normale discussie niet meer aan de orde.
Die keuze wordt gelukkig gemaakt door psychologen en doktoren in samenspraak met de patient. Wat het uiteraard geen onfeilbaar proces maakt. Er zijn mensen die dolgelukkig zijn na de transitie en er zijn mensen die 'transition regret' hebben. Persoonlijk kan ik het niet inschatten hoe het moet zijn maar ik hoop dat een ingrijpende operatie, waar het net niet dat is, moet toch wel duidelijk gecommuniceerd worden aan de patient.
Ik hoop dat je er meer "spijtig" aan vindt dan dat? Ik geef zelf de nuance aan dat hier heel veel verschillen in zitten, maar vraag me af hoe dit verder zo betekenisvol is voor de discussie? Ik zou het heel jammer vinden moest de discussie nu afvloeien naar een discussie over "hoeveel er nu zijn", terwijl dit an sich toch niet belangrijk is voor hoe deze mensen te behandelen?

De ingrijpende operaties waar het over gaat zijn bij baby's. Dus ik weet niet wat de duidelijke communicatie naar de patiënt toe gaat helpen. ;)

scusie, mijn zin was idd onduidelijk. Wat ik bedoelde is dat wat jij als man/vrouw ziet, niet het biologisch geslacht is, maar wat je gewoon ziet. Dus het verschil tussen gender en geslacht.
Wat je zegt gaat op voor gender, wat een sociaal construct is. Maar de term 'geslacht' is nog steeds een puur biologisch gegeven.

Want wat je ziet, dat is niet abiologisch, maar juist wat men binnen de biologie een fenotypische eigenschap noemt. En in meer dan 99,999% van de gevallen zal het fenotypische geslacht van een mens overeenkomen met en zijn oorsprong vinden in de genotypische geslachtseigenschap door de aanwezigheid van geslachtschromosomen.

Dit illustreert gewoon wat @KnightOfCydonia net al zei, namelijk dat meer dan 95% van deze discussie word games is en gaat over wat nu de juiste definitie van welk woordje is.
Het vocabulair dat de hlbt-activisme community hierrond gecreeërd heeft, is intussen zo omvangrijk dat ze er zelf al niet meer in slagen om te onthouden wat ze nu juist met welk woord bedoelen en waarbij men gewoon een paar keer per pagina subtiel het woord haat in hun post verwerkt om tussen de lijnen telkens weer af te leiden naar een of ander homo/transfobie verwijt.

Die verschillende cijfers komen voort uit het feit dat er geen sluitende wetenschappelijke definitie is die geslacht zuiver afbakent. Voor de man op straat draait het puur om genitalien maar voor wetenschappers komt het neer op de combinatie van genitaliën, secundaire karakteristieken, chromosomen, hormonen, neurologische make-up, ... mensen die met zowel vrouwelijke als mannelijke kenmerken geboren worden vallen onder interseks maar sommige condities zoals bijvoorbeeld enkelen die je hormonen de andere richting uitsturen dan die van je genitaliën/en of chromosomen worden door sommigen wel of niet tot interseks condities gerekend. Biologie kleurt niet altijd binnen onze lijntjes van man en vrouw. Vandaar die verschillen.

Deze discussie is hier al zo vaak gevoerd. Mensen die toen van leer trokken tegen de "LGBT agenda" doen dat nu nog steeds. Ik denk dat acceptatie zoals bij alle civiele vooruitgang maar traag met de veranderende generaties zal mee evolueren.

Die geveinsde bezorgdheid over transgender issues om hen het recht op bestaan en behandeling te ontnemen is bijzonder vermoeiend. Laat transgender personen en experts zelf beslissen over wat voor die specifieke persoon het beste is. Die kunnen dat beter inschatten dan de gemiddelde BeyondGamer die de situatie in kwestie niet eens kent.

Laatst bewerkt:
Ik krijg ook de indruk dat velen hier aan het proberen zijn om transgender personen weer allemaal af te schilderen alsof ze het product zijn van een mentale aandoening wat ronduit beledigend is. GID was lang een mentale aandoening en stond zo opgenomen in de DSM maar net zoals dat ooit voor homoseksualiteit het geval was heeft men echter ingezien dat het daar niet in thuis hoort. Wat er wel in is opgenomen is gender dysforie maar lang niet alle transgender personen ervaren dat. Maar laat mij raden, als ze hun genitaliën willen "verminken" zijn ze gestoord maar als ze dat niet willen doen zijn ze niet enkel gestoord maar ook nog eens aandachtzoekende fakers?

Ik denk dat wat extra cijfermateriaal, studies en bijbehorende bronnen hier nodig is.

Laten we beginnen met de zelfmoordcijfers: transgender personen hebben zoals hierboven vermeld hogere zelfmoordcijfers. Hoe komt dit? De grootste factor is het niet aanvaard worden en de uitsluiting.

Suicide and Suicidal Behavior among Transgender Persons
Abstract
Results

The suicide attempt rate among transgender persons ranges from 32% to 50% across the countries. Gender-based victimization, discrimination, bullying, violence, being rejected by the family, friends, and community; harassment by intimate partner, family members, police and public; discrimination and ill treatment at health-care system are the major risk factors that influence the suicidal behavior among transgender persons.

Suicide Thoughts and Attempts Among Transgender Adults
In addition to general risk factors, transgender people have additional risk factors, such as experiences of discrimination, stigma, family rejection, and lack of access to gender-affirming health care. Findings regarding these unique factors include the following:

• Experiencing discrimination or mistreatment in education, employment, housing, health care, in places of public accommodations, or from law enforcement is associated with a higher prevalence of suicide thoughts and attempts. For example, the prevalence of past-year suicide attempts by those who reported that they had been denied equal treatment in the past year because they are transgender was more than double that of those who had not experienced such treatment (13.4% compared to 6.3%).
  • Those who reported that their spouses, partners, or children rejected them because they are transgender reported a higher prevalence of lifetime and past-year suicide attempts. Those who reported rejection by their family of origin, for example, reported twice the prevalence of past-year suicide attempts compared to those who had not experienced such rejection (10.5%compared to 5.1%).
  • Respondents who had been rejected by their religious communities or had undergone conversion therapy were more likely to report suicide thoughts and attempts. For instance, 13.1 percent of those who had experienced religious rejection in the past year had attempted suicide in the past year; by contrast, 6.3 percent of respondents who had experienced religious acceptance in the past year attempted suicide in the past year.
  • Experiences of violence, including intimate partner violence (IPV) are associated with higher prevalence of suicide thoughts and attempts. Over 30 percent of those who were physically attacked in a place of public accommodation reported attempting suicide in the past year, which is over four times the prevalence among respondents who were not similarly attacked.
  • Those who had “de-transitioned” at some point, meaning having gone back to living according to their sex assigned at birth, were significantly more likely to report suicide thoughts and attempts, both past-year and lifetime, than those who had never “de-transitioned.” Nearly 12 percent of those who “de-transitioned” attempted suicide in the past year compared to 6.7 percent of those who have not “de-transitioned.”
    => Opmerkelijk hier dat transpersonen die terug naar hun assigned at birth gender transitionering een HOGERE kans hebben op zelfmoord dan die dat niet doen.
  • People who are not viewed by others as transgender and those who do not disclose to others that they are transgender reported a lower prevalence of suicide thoughts and attempts. For instance, 6.3 percent of those who reported that others can never tell they are transgender attempted suicide in the past year compared to 12.2 percent of those who reported that others can always tell they are transgender.
  • The cumulative effect of minority stress is associated with a higher prevalence of suicidality. For instance, 97.7 percent of those who had experienced four discriminatory or violence experiences in the past year (being fired or forced to resign from a job, eviction, experiencing homelessness, and physical attack) reported seriously thinking about suicide in the past year and 51.2 percent made a suicide attempt in the past year.
We also found that there are some factors that are associated with lower risk of suicide thoughts and attempts for USTS respondents:
  • Respondents with supportive families reported lower prevalence of past-year and lifetime suicide thoughts and attempts.
  • Those who wanted, and subsequently received, hormone therapy and/or surgical care had a substantially lower prevalence of past-year suicide thoughts and attempts than those who wanted hormone therapy and surgical care and did not receive them.
  • A lower proportion of respondents who lived in a state with a gender identity nondiscrimination statute reported past-year suicide thoughts and attempts than those who lived in states without such a statute.

Impacts of Strong Parental Support for Trans Youth
Implications of Our Findings Trans PULSE data have considerable implications for parents/caregivers and for those working with trans youth in schools and services. First and foremost, our findings show clear associations between the support that trans youth experience from their parents and numerous health outcomes. The most significant differences show that trans youth who have strong parental support for their gender identity and expression report higher life satisfaction, higher self-esteem, better mental health including less depression and fewer suicide attempts, and adequate housing compared to those without strong parental support. These findings draw a direct relationship between strong parental support and the reduction of significant risk factors for trans youth.

New Report on Youth Homeless Affirms that LGBTQ Youth Disproportionately Experience Homelessness
Today, Chapin Hall at the University of Chicago released a new report on youth homelessness, Missed Opportunities: National Estimates, which found that LGBTQ young adults had a 120 percent higher risk of reporting homelessness compared to youth who identified as heterosexual and cisgender. The report also found that one in 30 youth ages 13-17 experienced a form of homelessness over a 12-month period and one in 10 young adults ages 18-25 experienced a form of homelessness over a 12-month period.

Overweldigend duidelijk dus dat discriminatie, verbaal en fysiek geweld, niet geaccepteerd worden etc etc een sterke invloed hebben op dse zelfmoordcijfers en dat acceptatie, begrip, etc een sterke reductie geeft in zelfmoordcijfers.

Volgende talking point: transvrouwen domineren en maken vrouwensport kapot.

Sport and Transgender People: A Systematic Review of the Literature Relating to Sport Participation and Competitive Sport Policies
Conclusion
Currently, there is no direct or consistent research suggesting transgender female individuals (or male individuals) have an athletic advantage at any stage of their transition (e.g. cross-sex hormones, gender-confirming surgery) and, therefore, competitive sport policies that place restrictions on transgender people need to be considered and potentially revised.

Volgende talking point: dat transitie niet positief zou zijn voor transgender personen.

What does the scholarly research say about the effect of gender transition on transgender well-being?
Bottom Line
This search found a robust international consensus in the peer-reviewed literature that gender transition, including medical treatments such as hormone therapy and surgeries, improves the overall well-being of transgender individuals. The literature also indicates that greater availability of medical and social support for gender transition contributes to better quality of life for those who identify as transgender.

Below are 51 studies that found that gender transition improves the well-being of transgender people

Quality of life of treatment-seeking transgender adults: A systematic review and meta-analysis
Conclusion
As all systematic literature reviews, this study is also limited by the amount and quality of the published literature available. Future studies should employ more robust methodologies, which explore QoL in a more homogeneous population and using matched control groups.

Despite the limitations of the published literature, this review concludes that overall transgender people display poorer QoL than the general population, particularly pre-GAT, and that QoL improves once people are on CHT.

Volgende talking point: transitie van jongeren zou schadelijk zijn.

Mental Health and Self-Worth in Socially Transitioned Transgender Youth
Results
Transgender children reported depression and self-worth that did not differ from their matched-control or sibling peers (p = .311), and they reported marginally higher anxiety (p = .076). Compared with national averages, transgender children showed typical rates of depression (p = .290) and marginally higher rates of anxiety (p = .096). Parents similarly reported that their transgender children experienced more anxiety than children in the control groups (p = .002) and rated their transgender children as having equivalent levels of depression (p = .728).
Conclusion
These findings are in striking contrast to previous work with gender-nonconforming children who had not socially transitioned, which found very high rates of depression and anxiety. These findings lessen concerns from previous work that parents of socially transitioned children could be systematically underreporting mental health problems.

Young Adult Psychological Outcome After Puberty Suppression and Gender Reassignment
METHODS:
A total of 55 young transgender adults (22 transwomen and 33 transmen) who had received puberty suppression during adolescence were assessed 3 times: before the start of puberty suppression (mean age, 13.6 years), when cross-sex hormones were introduced (mean age, 16.7 years), and at least 1 year after gender reassignment surgery (mean age, 20.7 years). Psychological functioning (GD, body image, global functioning, depression, anxiety, emotional and behavioral problems) and objective (social and educational/professional functioning) and subjective (quality of life, satisfaction with life and happiness) well-being were investigated.
RESULTS:

After gender reassignment, in young adulthood, the GD was alleviated and psychological functioning had steadily improved. Well-being was similar to or better than same-age young adults from the general population. Improvements in psychological functioning were positively correlated with postsurgical subjective well-being.
CONCLUSIONS:
A clinical protocol of a multidisciplinary team with mental health professionals, physicians, and surgeons, including puberty suppression, followed by cross-sex hormones and gender reassignment surgery, provides gender dysphoric youth who seek gender reassignment from early puberty on, the opportunity to develop into well-functioning young adults.

In conclusie: niet aanvaarden en discriminatie van transgender personen verhoogt de kans op depressie en zelfmoord. Transitie en vooral dan het aanvaarden van die transitie zorg voor een duidelijke verbetering in levensvreudge en mentale problemen zoals depressie. Dit geld ook voor jongeren die puberty blockers kregen.

Dit illustreert gewoon wat @KnightOfCydonia net al zei, namelijk dat meer dan 95% van deze discussie word games is en gaat over wat nu de juiste definitie van welk woordje is.

Alles wat u niet aanstaat zijn word games spelen of verdraaien van definities of een lat verleggen precies hé? :laugh:

Dit is onzin he. Een geslacht is puur biologisch, je wordt geboren als man of vrouw.
Er zullen wel mensen rondlopen die in hun hoofd een ander idee hebben van wat ze hadden willen zijn, maar biologisch is het een heel binaire duidelijke bepaling.
uw wikipagina verwijst toch naar genus in de taxinomie niet naar de huidige discussie

Je wil wrsch verwijzen naar de pagina over sekse?

uw wikipagina verwijst toch naar genus in de taxinomie niet naar de huidige discussie
Hahahaha! Wel willen refereren, maar niet eens lezen naar wat er gelinkt wordt.
Klinkt goed, is bullshit. Zegt veel over het niveau.

@Solide : wow, wat een werk! Kan dat geen sticky of post-warning worden?

Is niet mijn werk hoor, ik heb de links uit een document gehaald dat iemand al had opgesteld. Zelf enkel wat relevante stukjes uit de abstract of conclusie van de betreffende studies/artikels gequote.

Je wil wrsch verwijzen naar de pagina over sekse?
Sekse en geslacht hebben op hetzelfde betrekking hier, dus ja.

@Solide : wow, wat een werk! Kan dat geen sticky of post-warning worden?
Laat dat maar uit, dat zijn gewoon enkele studies die iedereen kan opzoeken die er interesse in heeft. Het blijft hier een discussieforum waar mensen hun mening geven over bepaalde onderwerpen.

Laat dat maar uit, dat zijn gewoon enkele studies die iedereen kan opzoeken die er interesse in heeft. Het blijft hier een discussieforum waar mensen hun mening geven over bepaalde onderwerpen.
Vooral om naar te verwijzen, om te vermijden dat mensen elke pagina opnieuw dezelfde onzin verpakken als mening terwijl het tegendeel bewezen is.

Is niet mijn werk hoor, ik heb de links uit een document gehaald dat iemand al had opgesteld. Zelf enkel wat relevante stukjes uit de abstract of conclusie van de betreffende studies/artikels gequote.
Toch cudos om het nog eens te posten.
Ik meen dat op 9lives een deel van die studies en cijfers gepasseerd is. Hopelijk worden ze nu wat beter onthouden, anders gaat het nog eens moeten posten :p

Ik heb het op het oude forum al eens verteld maar ik heb een transgender in de familie. Geboren als meisje en nu een jongeman. Al vanaf de de kleuter tijd was die diep ongelukkig: vanaf hij een jaar af vijf merkte hij dat hij geen piemel had en alle andere jongens wel. Ik kan me niet voorstellen dat ik een kleuter zou hebben die om zo'n reden, zo ongelukkig kan zijn.
Wat gaat ge daar tegen zeggen? Nee, ge zijt een meisje en wacht nog maar 13 jaar tot ge oud genoeg zijt en we zien dan wel? Da's 13 jaar diep ongeluk dat ge uw kind aan doet.

Ik moet ook nog wel benadrukken dat daar niets overhaast gebeurd is. Alles is onder begeleiding van artsen geweest, van elke vakgebied. Er wordt echt niet licht over heen gegaan met zo'n jonge mensen. Ik meen me zelfs te herinneren dat er in de meeste gevallen geen "definitieve" transitie is. Kan me de bron niet herinneren (denk een interview met dokter T'Sjoen).

Vooral om naar te verwijzen, om te vermijden dat mensen elke pagina opnieuw dezelfde onzin verpakken als mening terwijl het tegendeel bewezen is.
'Het tegendeel is bewezen'.

Dat hoor je wel vaker bij mensen die alleen maar zoeken naar een studie om hun mening bevestigd te zien en zichzelf vervolgens wijs maken dat ze er een genuanceerde, geinformeerde mening op na houden.
Ach ja. Op viruswaanzin puilt het ook uit van de wetenschappelijke referenties.

Los van het feit of je nu een studie gevonden hebt die je mening staaft is het halucinant dat mensen oprecht geloven dat transgenders bv. geen fysiek voordeel hebben in vrouwensport. Dan laat je gewoon zien dat je bereid bent om het meest waanzinnige te geloven.

Conclusion
Currently, there is no direct or consistent research suggesting transgender female individuals (or male individuals) have an athletic advantage at any stage of their transition (e.g. cross-sex hormones, gender-confirming surgery) and, therefore, competitive sport policies that place restrictions on transgender people need to be considered and potentially revised.

@Solide, wat bedoelt men met "at any stage of their transition"? Interpreteer ik dat goed als terwijl behandeling bezig is? Want dat wil ik best geloven, maar erna? Ik heb toch moeite te geloven dat iemand die jaren man is geweest, met bijhorende spiermassa en botdensiteit, dat niet gedeeltelijk blijft behouden.

Dat is uiteindelijk toch hetzelfde als jaren anabolica nemen en dan stoppen?

Om dat even te kaderen met mijn eigen sport, powerlifting.

Ik totaal (max gewicht 3 bewegingen) op een zware training 680 kg. Op wedstrijd zou dat 700+ kg zijn. Ik ben in België subtop, Europees eindig ik laatst of voorlaatst vermoedelijk, en op wereldniveau maak ik me belachelijk.
Het vorige WK in 2019, wereldniveau dus, was de winnaar bij de vrouwelijke superzwaargewichten, die nog meer dan 10 kg zwaarder woog dan ik, goed voor goud met 640 kg totaal.

Dat is dus op het top van haar kunnen, ongezien sterk, wereldniveau. En ik droog die op zaterdagnamiddag in mijn tuinhuis af met 40 kg verschil. Op wedstrijd met nog wat meer. Ter referentie, de mannelijke wereldkampioen zwaargewichten (dus ook 10 kg lichter), totaalde 920 kg.

Als ik nu voor een geslachtsverandering ga zie ik niet in hoe ik, wanneer die achter de rug is, niet hoger gerangschikt ga zijn hoor.

Laatst bewerkt:
Alles wat u niet aanstaat zijn word games spelen of verdraaien van definities of een lat verleggen precies hé? :laugh:

Een resem studies van mensen die meegaan in jouw word games bewijzen niets anders dan dat als je meegaat in een waanidee dat mensen hebben, dat ze daarmee gelukkiger zijn. Als jij een boel mensen vindt die denken dat "2 + 2 = 5" en vervolgens een studie kan uitvoeren die stelt dat die mensen gelukkiger zijn als je hen gelijk geeft, dan betekent dat nog steeds niet dat die mensen geen waanbeelden hebben t.o.v. de realiteit of dat "2 + 2 = 5" ineens wel klopt. Uiteraard gaat het bij een mismatch qua geslacht tussen brein en lichaam natuurlijk om iets fundamenteler dan wiskundige logica maar de essentie is vrij eenvoudig: het kan gerust zijn dat transgenders gelukkiger zijn als ze door het leven kunnen gaan als iemand van het andere geslacht, dat maakt van hen nog steeds niet iemand van het andere geslacht.

Geslacht is voor de meeste mensen nog steeds wat men in de biologie geslacht of sekse noemt. Als een baby geboren wordt, zet men ook niet op het geboortekaartje "geslacht TBD" tot men aan het kind kan vragen hoe het zich voelt: jongen of meisje...
Onder politieke druk van de transgenderbeweging is men dat inderdaad aan het verschuiven richting gender en creëert men schijnbaar opzettelijk verwarring en omdat het politiek correcter is om een transgender een "echte man" of "echte vrouw" te noemen, wars van de biologische realiteit.

Het onderzoek naar puberteitsblokkers is eenzijdig. Het is overigens niet omdat dat nu de trend is binnen de tak van de geneeskunde die zich daarmee bezig houdt, dat dat daarom per se correct is. Lobotomie heeft ooit ook de Nobelprijs gewonnen, soms slaat de geneeskunde/wetenschap ook lange tijd de bal mis, zeker wanneer er ook geld bij te verdienen valt.

Hoe ze tot die conclusie komen in dat artikel is hoe dan ook wat vreemd , ergens wel straf dat zoiets kan in een wetenschappelijke publicatie en toont toch aan hoe je zelfs daar heel erg krtitisch moet blijven. Ze concluderen dat er geen research te vinden is over het verschil in sportprestaties van transgenders en daaruit concluderen ze dan dat policies die transgenders beperkingen opleggen niet wetenschappelijk zijn en mogelijks herzien moeten worden.

Da's een beetje als kijken of er onderzoek gebeurd is over of kinderen 3 minuten onder water houden slecht is voor hun gezondheid, geen papers vinden die specifiek dat beantwoorden en dan concluderen dat iedereen die beweert dat kinderen onder water houden slecht is voor hun gezondheid onwetenschappelijk bezig is en potentieel zijn mening moet herzien.

De realiteit is dat er wel degelijk wetenschappelijke redenen zijn om aan te nemen dat transgenders hun sportprestaties beter gaan zijn, er is namelijk heel wat wetenschappelijke literatuur die het verschil in fysieke prestaties tussen mannen en vrouwen bespreekt, ze hebben dat waarschijnlijk met opzet genegeerd op hun gewenste conclusie te kunnen trekken. Je zou in zo'n conclusie kunnen zetten dat er meer onderzoek nodig is om zekerheid te hebben maar de strafste stelling is duidelijk deze die beweert dat transgenders hun prestaties niet beter zouden zijn, da's dus degene die bewijs nodig heeft.

Ik hoop dat je er meer "spijtig" aan vindt dan dat? Ik geef zelf de nuance aan dat hier heel veel verschillen in zitten, maar vraag me af hoe dit verder zo betekenisvol is voor de discussie? Ik zou het heel jammer vinden moest de discussie nu afvloeien naar een discussie over "hoeveel er nu zijn", terwijl dit an sich toch niet belangrijk is voor hoe deze mensen te behandelen?

De ingrijpende operaties waar het over gaat zijn bij baby's. Dus ik weet niet wat de duidelijke communicatie naar de patiënt toe gaat helpen. ;)
zoals hierboven al aangehaald dat er mss iets teveel activisme is en zo de wetenschappelijke resultaten verbloemd of verzwaard worden. Bij voor en tegenstanders voor alle duidelijkheid.
Ik doelde ook niet zozeer op de operaties bij geboorte maar de latere transities.
Ik heb ooit op reddit zo een verhaal gelezen van 'tranisition regret' het greep me echt bij de keel. Ik vind het niet meer direct terug. Stond ergens in deze subreddit.
Dus alle respect voor als mensen dit doen maar man... wat een loodzware ingreep is dat. Ook blijvend ongemak voor de rest van je leven.
Dit is niet aan mij of u om hierover te beslissen of zelfs maar een mening te hebben.
Deze stap moet echt doordacht genomen worden door alle betrokken partijen (experten zoals @DaFreak al aanhaalde)

Laatst bewerkt:
Dat is ook, he. We gaan toch niet weer dat fabeltje herhalen dat je ‘on a whim’ op en af kunt gaan qua veranderen van geslacht, zowel juridisch als geneeskundig? Dat gaat veel, maar dan ook veel verder dan gewoon ondoordacht een beslissing nemen, he.

Terug
Bovenaan