Hoe had de VRT over dit voorval correct kunnen berichten zonder de term te gebruiken?
misschien niet die term al onmiddelijk gebruiken in de titel ? Dan ga je er vanuit dat iedereen weet wat het is , wat duidelijk niet zo is .

Of zelf daar geen nieuwsitem over maken tout court , wat voor meerwaarde heeft dat nieuwsitem nu ? Een lgbtq café die na commotie een ludiek event maakt voor 'cismannen' , moet de VRT over zoiets berichten ?

Gents café maakt na commotie ludiek event voor 'Cismannen' , voila das al een betere titel met de term cismannen duidelijk tussen aanhalingstekens .
 
misschien niet die term al onmiddelijk gebruiken in de titel ? Dan ga je er vanuit dat iedereen weet wat het is , wat duidelijk niet zo is .

Of zelf daar geen nieuwsitem over maken tout court , wat voor meerwaarde heeft dat nieuwsitem nu ? Een lgbtq café die na commotie een ludiek event maakt voor 'cismannen' , moet de VRT over zoiets berichten ?

Gents café maakt na commotie ludiek event voor 'Cismannen' , voila das al een betere titel met de term cismannen duidelijk tussen aanhalingstekens .
Kom, je mag toch enige kennis verwachten van je publiek? Er is zelfs duiding in het artikel zelf, dus zelfs als het publiek het niet kent mag er verwacht worden dat het gelezen wordt. Cis-mannen wordt al sinds 1994 gebruikt he, het is geen heel nieuw fantasietje.
Bij 3M verwacht je toch ook geen artikels met "stoute chemische stof" omdat de naam te ... wat eigenlijk ... klinkt? Fun fact, PFAS zijn 10 jaar jonger dan de term cis-gender, en dat rolt intussen toch al vlot van de tongen.

Over de bedenkelijke nieuwswaarde van het artikel ben ik het met je eens, maar daar ging het niet over.
 
Kom, je mag toch enige kennis verwachten van je publiek? Er is zelfs duiding in het artikel zelf, dus zelfs als het publiek het niet kent mag er verwacht worden dat het gelezen wordt. Cis-mannen wordt al sinds 1994 gebruikt he, het is geen heel nieuw fantasietje.
Bij 3M verwacht je toch ook geen artikels met "stoute chemische stof" omdat de naam te ... wat eigenlijk ... klinkt? Fun fact, PFAS zijn 10 jaar jonger dan de term cis-gender, en dat rolt intussen toch al vlot van de tongen.

Over de bedenkelijke nieuwswaarde van het artikel ben ik het met je eens, maar daar ging het niet over.
ik ben eerlijk gezegd tegen het gebruik van de term 'cisman' 'cisvrouw' of 'cisgender' , al zeker het normaliseren ervan , er is geen draagvlak voor binnen die communities .

Ik hoop toch niet dat we in de toekomst berichten zien als : De cisman president van Amerika komt op bezoek naar Duitsland aan een bezoek naar ex bondskanselier cisvrouw Merkel .

Er wordt nogal snel woorden genormaliseert
 

Ben gestopt met lezen toen er de pronouns vermeld werden na haar naam (die/hun).

4 jaar geleden was ze overigens nog een lesbische vrouw maar kijk ze heeft het non-binaire licht gezien.


Ik ga heel graag op café, maar er zijn weinig plaatsen in Gent waar ik me als lesbische vrouw op mijn gemak voel

Er hangt hier een bord (zie foto, nvdr.): dit drieënnegentig vierkante meter groot stukje Gent is vrij van seksisme en racisme.”

Ik mag daar es goed mee lachen dan even als met deze geweldige Google-review van hun tolerant café :rofl:

Ben hier vorige week iets gaan drinken met een aantal vrienden, na een hoop tumult kwam het personeel mijn identiteitskaart vragen en werd gevraagd of ik parallel kon parkeren. Op basis daarvan kreeg ik het verwijt een "cisgender" man te zijn en moest ik de zaak verlaten! Ongezien dit, ik was nochtans een Appletini aan het drinken!
 
Laatst bewerkt:
ik ben eerlijk gezegd tegen het gebruik van de term 'cisman' 'cisvrouw' of 'cisgender' , al zeker het normaliseren ervan , er is geen draagvlak voor binnen die communities .

Ik hoop toch niet dat we in de toekomst berichten zien als : De cisman president van Amerika komt op bezoek naar Duitsland aan een bezoek naar ex bondskanselier cisvrouw Merkel .

Er wordt nogal snel woorden genormaliseert
‘Gents café zet mannen, die bij hun geboorte als man zijn geboren en zich op dit moment ook volledig identificeren als man, aan de deur’

Of, we gebruiken een term die in deze context duidelijk het verschil kan aanduiden, gerelateerd is aan het thema en werd gebruikt in de communicatie tijdens de bewuste avond.

Voor mij hoeft niet iedereen op dit forum even progressief te zijn, maar het zou toch fijn zijn dat niet elk ding dat niet strookt met de conservatieve gedachte als een bedreiging wordt gezien.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk maakt het mij echt helemaal niets uit dat termen als cisman in de media gebruikt worden. In deze context wordt dat toch ook effectief vooral gedaan om de situatie te kaderen. Je kan het ermee oneens zijn (zoals ik bvb zeker ook vaak ben), maar de term “man” dekt de lading hier nu eenmaal niet meer.

Ik ga mijzelf nooit omschrijven als cisman, maar aangezien niemand mij dwingt en ik mijzelf bij mijn weten nog altijd mag omschrijven als “man” stoort het mij niet.

Ik ben 1 van de eersten om te zeggen dat er serieus wordt overdreven op sommige vlakken, ik denk dat dat ondertussen wel duidelijk is, maar het gebruik van die termen hier doet toch niemand kwaad?

Je kan verontwaardigd zijn, maar het is gewoon een feit dat deze termen meer en meer ingeburgerd gaan worden, dan lijkt het mij logisch dat er bij dergelijke artikels gebruik van wordt gemaakt.
 
‘Gents café zet mannen, die bij hun geboorte als man zijn geboren en zich op dit moment ook volledig identificeren als man, aan de deur’

Of, we gebruiken een term die in deze context duidelijk het verschil kan aanduiden, gerelateerd is aan het thema en werd gebruikt in de communicatie tijdens de bewuste avond.

Voor mij hoeft niet iedereen op dit forum even progressief te zijn, maar het zou toch fijn zijn dat niet elk ding dat niet strookt met de conservatieve gedachte als een bedreiging wordt gezien.
als het over minderheden gaat met een allochtone achtergrond wordt er nogtans liefs zo vaag mogelijk gedaan over de benoeming :)

nuja in ieder geval , ik voel me ook niet aangesproken tot de term 'cisgender man' , laat staan 'witte cisgender man'
 
‘Gents café zet mannen, die bij hun geboorte als man zijn geboren en zich op dit moment ook volledig identificeren als man, aan de deur’

Of, we gebruiken een term die in deze context duidelijk het verschil kan aanduiden, gerelateerd is aan het thema en werd gebruikt in de communicatie tijdens de bewuste avond.

Voor mij hoeft niet iedereen op dit forum even progressief te zijn, maar het zou toch fijn zijn dat niet elk ding dat niet strookt met de conservatieve gedachte als een bedreiging wordt gezien.

Gewoon hetero-man dus zoals we dat al heel onze geschiedenis noemen voor we met 58 genders afkwamen.
 
ik ben eerlijk gezegd tegen het gebruik van de term 'cisman' 'cisvrouw' of 'cisgender' , al zeker het normaliseren ervan , er is geen draagvlak voor binnen die communities .

Ik hoop toch niet dat we in de toekomst berichten zien als : De cisman president van Amerika komt op bezoek naar Duitsland aan een bezoek naar ex bondskanselier cisvrouw Merkel .

Er wordt nogal snel woorden genormaliseert
Deze termen worden gebruikt indien relevant. In jouw voorbeeld zijn noch 'cisman' noch 'cisvrouw' relevant. Zelfs 'man' en 'vrouw' zouden hier weinig relevant zijn. De term 'cisvrouw' zie ik enkel als relevant indien je een onderscheid wil maken tussen 'cisvrouw' en 'transvrouw'. In elke andere situatie lijkt het woord 'vrouw' me voldoende.
 
Kleine vraag: hoe pas je je sociale interacties aan op basis van geslacht? Moeilijk in te schatten hoe je het bedoelt maar een kwatong zou er een seksistische ondertoon in kunnen vinden.
Ik snap wel de sociale rol, maar zou persoonlijk eerder afgaan op het karakter/voorkomen van persoon dan op geslacht, puur omdat er zo veel variatie kan zijn en "mannengedrag"/"vrouwengedrag" imo veel te ruim zijn.

Mijn excuses, ik bedoel dat via mijn veronderstellingen van onze maatschappelijke genderrollen ik dan beslis over hoe de interpersoonlijke communicatie moet verlopen. Uw stelling ga ik niet proberen betwisten want ik ben daar mee akkoord. Het is gewoon zo dat het voornamelijk onbewust gebeurt denk ik.
 
Gewoon hetero-man dus zoals we dat al heel onze geschiedenis noemen voor we met 58 genders afkwamen.
Er zijn wel degelijk bepaalde heteroseksuele mannen die niet uit het café werden gezet dus uw stelling klopt niet.

Maar ik merk dat je hier toch eerder post om te grappen en te grollen dus ik ga het hier ook bij laten.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon hetero-man dus zoals we dat al heel onze geschiedenis noemen voor we met 58 genders afkwamen.
Neen. Want hetero heeft te maken met de seksuele geaardheid en niet met het gender van een persoon. Maar bon, wat baten kaars en bril..
als het over minderheden gaat met een allochtone achtergrond wordt er nogtans liefs zo vaag mogelijk gedaan over de benoeming :)
Berichten over Blankenberge: de nieuwsombudsman antwoordt op vragen

Nu ben ik een koele minnaar van het woord allochtoon. Allochtonië bestaat niet. Dus waar hebben we het precies over? Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkel taboe rond het benoemen van een etnische achtergrond als die echt een kenmerk is van een bepaalde groep. Een Roemeense inbrekersbende is een Roemeense inbrekersbende. De redactie weet dat ook van mij.

Maar je moet natuurlijk wel juist zijn. Bovendien weet ik over een eventuele jongerenbende graag ook wat meer dan alleen een (eventuele) etnische achtergrond. Hoe heten die bendes? Waar zijn ze actief? Wat doen ze? De politie zei dat het om bendeleden ging, maar verder was er weinig informatie. Daarbij botst de redactie wel vaker op het probleem dat ook politie en parket vaak aarzelen om iets te zeggen over een etnische achtergrond.
Maar dat heeft ook 0,0 met de kwestie te maken.

nuja in ieder geval , ik voel me ook niet aangesproken tot de term 'cisgender man' , laat staan 'witte cisgender man'
Het gaat ook niet altijd hoe jij er zich om voelt, maar hoe het contextueel correct verwoord kan worden in een nieuwsartikel.
 
Gewoon hetero-man dus zoals we dat al heel onze geschiedenis noemen voor we met 58 genders afkwamen.
Mij maken die eventuele '58 genders' in dat geval niet uit, maar dan wens ik ook aangesproken te worden als (hetero-) man en als blank. Meer vraag ik niet.
 
Het gaat ook niet altijd hoe jij er zich om voelt, maar hoe het contextueel correct verwoord kan worden in een nieuwsartikel.

Je moet toch begrijpen dat dergelijke termen tot maatschappelijke wrevel zorgen . Als nieuwsdienst moet je daarvan bewust zijn en niet mee doe aan polarisatie . Ook al past het tot de context . Dat LGBTQ café is een café die ik in ieder geval toch ga vermijden als die mij bezien als een cisgender man .
 

Ben gestopt met lezen toen er de pronouns vermeld werden na haar naam (die/hun).

4 jaar geleden was ze overigens nog een lesbische vrouw maar kijk ze heeft het non-binaire licht gezien.






Ik mag daar es goed mee lachen dan even als met deze geweldige Google-review van hun tolerant café :rofl:
Moeilijk om een mening serieus te nemen wanneer je betoog klinkt als een DIW sketch :wtf:
 
Valt niet te verzinnen, Non-Cis Café Blond heette vroeger...
dd.jpg
 
Je moet toch begrijpen dat dergelijke termen tot maatschappelijke wrevel zorgen . Als nieuwsdienst moet je daarvan bewust zijn en niet mee doe aan polarisatie . Ook al past het tot de context .
Hoe kan je als nieuwsdienst nu accuraat rapporteren over zo'n incident zonder de gangbare terminologie te gebruiken? Deze terminologie wordt al lange tijd in de academische en medische omgeving gebruikt, dan is het toch volstrekt normaal dat een nieuwsdienst daar ook gebruik van maakt.

Dat jij deze termen polariserend vindt, lijkt me eerder een 'jou' probleem dan een VRT probleem.
 
Ik denk dat ik mezelf voortaan maar ga voorstellen als Scriptkiddie (blank / Vlaming). Het voelt voor mij ook als een harrassment als mensen mij wit noemen of wanneer mijn Vlaming-zijn als iets negatiefs wordt bestempeld. Of mag dat enkel voor genderidentiteiten en niet voor etnische en nationale identiteiten / voorkeuren / zijnswijzen?

Een clubhuis waar niet-blanken en niet-Vlamingen worden buitengezet hoef k niet eens.

Ik ben trouwens ook geen cisman, maar een man, bedankt.
 
Neen. Want hetero heeft te maken met de seksuele geaardheid en niet met het gender van een persoon. Maar bon, wat baten kaars en bril..
Zo zie JIJ de wereld.
Ik meen nog altijd dat heel veel andere mensen dat anders zien en "hetero-man" veel correcter vinden.

Zo wil ik liever ook dat wij niet als cis-man omschreven worden omdat het voor mij, net als vele anderen, een negatieve connotatie heeft.
Ik zou willen dat dat woord dus niet meer gebruikt wordt om de groep te omschrijven waar ik toe hoor.
Gewoon een beetje begrip hiervoor, onze gevoelens en hoe wij de wereld zien.
Of werkt dat in die richting niet?
 
Ik denk dat ik mezelf voortaan maar ga voorstellen als Scriptkiddie (blank / Vlaming). Het voelt voor mij ook als een harrassment als mensen mij wit noemen of wanneer mijn Vlaming-zijn als iets negatiefs wordt bestempeld. Of mag dat enkel voor genderidentiteiten en niet voor etnische en nationale identiteiten / voorkeuren / zijnswijzen?

Een clubhuis waar niet-blanken en niet-Vlamingen worden buitengezet hoef k niet eens.

Ik ben trouwens ook geen cisman, maar een man, bedankt.
Absoluut geen probleem dat je jezelf blank/Vlaming noemt. Dat je dit zo noemt als het er totaal niet toe doet, komt voor mij even logisch over als iemand die zich aan de kassa van de Delhaize voor het betalen nog eens expliciet wil laten benoemen als lesbienne, verschiet dus niet van de rare blikken als je jezelf zo out.

Je bent echter een man, je bent een cisman en wss ook een heteroman. Je mag veel proberen, maar kan niet vermijden dat je behoort tot een groep mensen die nu eenmaal onder 1 woord genoemd worden. Vandale (bij wijze van spreken, 't is eerder wiki nu :p) heeft het nu immers niet zozeer voor "Iemand die zowel qua gender als qua geboorte man is" en vindt "cisman" iets korter. Net zoals ik een cijfernerd, een west-vlaming (joepie), een vlaming (yuk in de flamingantische betekenis van het woord) en een Belg ben.
 
Terug
Bovenaan