Is dat niet evenzeer een verhaal over romantiek, biologie(voortplanting), religieuze traditie dan geaardheid per se ?
En het onderstreept de norm. 95% van de bevolking is heteroseksueel. De norm dus.
Niet dat er iets mis is met mensen uit die norm. Dat is het punt niet.
Het is uw plicht als ouder om u kind in te lichten als hun pubertijd begint over LGBTQ enz.
Niet de scholen, en niet "cultuur" zoals dit.
LGBTQ+ verhaaltjes gaan over seksualiteit.
Seksualiteit heeft géén plaats in iets voor kinderen van 3-11.
Lees mijn bericht op #1902
Dat is uw interpretatie.
Ik ben niet zo kortzichtig om enkel de norm als correct te zien.
Kan je dan eens eindelijk uw interpretatie geven? Vermoeiend discussiëren zo hoor. Is het acceptabel dat kinderen van 3-11 jaar Sneeuwwitje wordt voorgelezen of niet?

Nee, ik bedoelde mijn bericht omdat je geen voorlichting wou geven behalve klassieke zedenleer, tot half in de puberteit, om tienerzwangerschappen te vermijden, terwijl het net aangetoond is dat voorlichting het beste wapen is tegen tienerzwangerschappen.
Ik zal verder nuanceren. Het is de plicht van de ouders om seksuele voorlichting te geven aan hun kinderen vanaf de pubertijd.
Sommige ouders doen dat niet, en bijgevolg lijkt het mij aangewezen dat publieke scholen ("de staat") dat rond 14+ doen via zedenleer.

Laatst bewerkt:
Als je een verband tussen crossdressing en parafilie kunt "bewijzen" door te zeggen dat er fetisjes bestaan over crossdressers, dan heb ik héél slecht nieuws voor je. Geen leren broeken meer voor de klas, want het verband tussen leer en parafilie is ook bewezen. Het verband tussen pampers en parafilie is ook bewezen. Nog meer slecht nieuws: het verband tussen knuffelberen en parafilie is ook bewezen...

Mannen in leren pakken, mannen met knuffelberen en mannen met pampers aan vind ik dan ook net zoals mannen met vrouwenkleren aan geen geschikte mensen om verhalen voor te lezen aan kleine kinderen.

Maar indien de kus tussen twee mannen zou zijn, dan is het plots niet meer ok?
Dat hangt van hun gezinssituatie af he. Als kinderen opgroeien met 2 vaders zal dat ter sprake zijn gekomen.
Maar dat zijn hun ouders, geen onbekende man/vrouw. En das zeer uitzonderlijk.
Net als weeskinderen en dergelijke.

Dus genuanceerder:
LGBTQ+ verhaaltjes of gelijk welke andere (disney bvb) waar enige seksuele ondertoon is, is imo enkel toelaatbaar door de ouders.
Enkel vanaf enige tijd na de start pubertijd is dat acceptabel voor derden.

De meeste kinderen groeien op met vader en moeder (al dan niet gescheiden).
Heteroseksualiteit is wat die kinderen gewoon zijn. Kinderen hun seksuele exploratie begint vanaf pubertijd.
Vanaf pubertijd is het aan de ouders om voorlichting te geven. Om het kind te beschermen tegen ongewenste zwangerschap en soa's.

Laatst bewerkt:
Dat hangt van hun gezinssituatie af he. Als kinderen opgroeien met 2 vaders zal dat ter sprake zijn gekomen.
Maar dat zijn hun ouders, geen onbekende man/vrouw. En das zeer uitzonderlijk.
Net als weeskinderen en dergelijke.

Dus genuanceerder:
LGBTQ+ verhaaltjes of gelijk welke andere (disney bvb) waar enige seksuele ondertoon is, is imo enkel toelaatbaar door de ouders.
Enkel vanaf enige tijd na de start pubertijd is dat acceptabel voor derden.

Sorry, maar je antwoord doet me oprecht schrikken. Dit is misschien eerder een emotionele dan een rationele reactie, maar standpunten zoals deze zijn de voedingsbodem van alle mentale problemen, agressie, etc waar iedereen die niet 'binnen de norm' mee te maken krijgen.

Een recente Vlaamse studie toonde dat 65.2% van de holebi's en 80.3% van de transgenderpersonen rapporteerde ooit in hun leven aan zelfmoord gedacht te hebben. Daarnaast bleek uit deze studie dat ruim een kwart (26,5%) van de respondenten reeds één of meerdere zelfmoordpogingen in hun leven ondernam.
2 op de 3 Belgische holebi's durven niet hand in hand over straat.
1 op de 4 LGBTQ+-personen krijgt te maken met fysiek geweld.

Maar laat ons het thema vooral stilzwijgen totdat kinderen de pubertijd bereiken omdat 'heteroseksualiteit is wat die kinderen gewoon zijn'? Is dat net niet het probleem? Dat ze dat 'gewoon' zijn? Dat er geen ruimer denkkader is?

Je mag me trouwens een Disney verhaal doorsturen met een seksuele ondertoon.

Ik heb als kind nochtans veel slapeloze nachten gehad en heel veel geweend omdat ik op jongens viel. Dan spreek ik echt over toen ik 5-6 jaar was.
Een rolmodel voor kinderen om te weten dat zoiets ook uberhaupt kan en bestaat en oké is, valt echt niet te onderschatten. Ook voor heteroseksuele kinderen om te weten dat dat gewoon normaal is. Sneeuwwitje die een kus krijgt heeft nu toch geen seksuele ondertoon?

Mijn neefje van bijna 6 jaar geloofde mij vorige week bvb niet dat ik geen vrouw maar een man als partner heb. Ik schrok eigenlijk wel van hoe afgrijselijk die dat idee vond.

@Betabyte, die gedachte dat je kinderen op één of andere manier gay/lesbisch/trans gaat maken door hen bloot te stellen aan het feit dat dat bestaat is echt absurd. Kinderen hun exploratie met seksualiteit en liefdesgevoelens begint echt wel veel vroeger dan de puberteit.

Sorry, maar je antwoord doet me oprecht schrikken. Dit is misschien eerder een emotionele dan een rationele reactie, maar standpunten zoals deze zijn de voedingsbodem van alle mentale problemen, agressie, etc waar iedereen die niet 'binnen de norm' mee te maken krijgen.

Een recente Vlaamse studie toonde dat 65.2% van de holebi's en 80.3% van de transgenderpersonen rapporteerde ooit in hun leven aan zelfmoord gedacht te hebben. Daarnaast bleek uit deze studie dat ruim een kwart (26,5%) van de respondenten reeds één of meerdere zelfmoordpogingen in hun leven ondernam.
2 op de 3 Belgische holebi's durven niet hand in hand over straat.
1 op de 4 LGBTQ+-personen krijgt te maken met fysiek geweld.

Maar laat ons het thema vooral stilzwijgen totdat kinderen de pubertijd bereiken omdat 'heteroseksualiteit is wat die kinderen gewoon zijn'? Is dat net niet het probleem? Dat ze dat 'gewoon' zijn? Dat er geen ruimer denkkader is?

Je mag me trouwens een Disney verhaal doorsturen met een seksuele ondertoon.
Kinderen voor hun pubertijd zijn geen holebi's of trans. Er is geen seksualiteit.
Zijn er kortzichtige mensen ? Spijtig genoeg wel.
Er is spijtig genoeg agressie op alle minderheden, incl LGBT. :(

Hoe vol wil je kleine kinderen hun hoofd pompen met een breed denkkader?
95% van de bevolking is hetero. Dus de standaard uitleg (on a need to know basis) pre-pubertijd voldoet meestal.
Vanaf de pubertijd geef je ze dan een voorlichting, en benadruk je dat LGBT bestaat, en dat die mensen zijn als een ander.
Als er dan vragen zijn vanuit het kind zelf, ga ervoor. U kind weet ondertussen dat ze bij alles bij u terechtkunnen als ze willen.

Die kinderen gaan veel zelfzekerder door het leven, wat veel van u genoemde problemen voorkomt.

@Betabyte, die gedachte dat je kinderen op één of andere manier gay/lesbisch/trans gaat maken door hen bloot te stellen aan het feit dat dat bestaat is echt absurd. Kinderen hun exploratie met seksualiteit en liefdesgevoelens begint echt wel veel vroeger dan de puberteit.
Verliefd. ok, had je seksuele fantasieen ?

Kinderen gay maken ? Zijn we rare conclusies aan het trekken ?
Hoe haal je dat uit wat ik gezegd heb ?

Pubertijd begint soms vroeger dan 12 jaar.

Hoe vol wil je kleine kinderen hun hoofd pompen met een breed denkkader?
Even deze er uit halen: het gaat niet over het "hoofd volpompen". Het gaat er over om kinderen te leren dat het oké is om anders zijn/van de norm af te wijken. En waarom is dat belangrijk? Wel, zo leert ge kinderen dat ze respect moeten hebben voor iedereen. Of misschien nog beter: als ze merken dat ze zelf "anders" zijn, dat ze geen bang moeten hebben om dat te tonen omdat mensen daar niet van wakker liggen.

Even deze er uit halen: het gaat niet over het "hoofd volpompen". Het gaat er over om kinderen te leren dat het oké is om anders zijn/van de norm af te wijken. En waarom is dat belangrijk? Wel, zo leert ge kinderen dat ze respect moeten hebben voor iedereen. Of misschien nog beter: als ze merken dat ze zelf "anders" zijn, dat ze geen bang moeten hebben om dat te tonen omdat mensen daar niet van wakker liggen.
Is dat niet exact wat ik onder de tekst die je hebt gequote heb gezegd?

Is dat niet exact wat ik onder de tekst die je hebt gequote heb gezegd?
Het voldoet voor 95% van de mensen. Die andere 5% laat je zien dat zij anders zijn, en dus raar. En je geeft ze het gevoel dat ze alleen zijn, want niemand heeft het over iets anders met hen.

Het voldoet voor 95% van de mensen. Die andere 5% laat je zien dat zij anders zijn, en dus raar. En je geeft ze het gevoel dat ze alleen zijn, want niemand heeft het over iets anders met hen.

In de zinnen daaronder benadruk ik duidelijk dat je meegeeft dat LGBT bestaat, en dat die mensen zijn zoals u.
Stop aub met express dingen weg te laten om een punt te maken dat er niet is.

In de zinnen daaronder benadruk ik duidelijk dat je meegeeft dat LGBT bestaat, en dat die mensen zijn zoals u.
Stop aub met express dingen weg te laten om een punt te maken dat er niet is.
Maar daar mag je het pas over hebben in de maatschappij nà hun puberteit van jou? Tot dan kunnen de ouders dat wel eens vermelden, maar stel dat ze daar geen gehoor krijgen (wat wel vaker is, door die kortzichtige mensen waar je zo tegen bent), dan staan ze er alleen voor.

Om welke reden, dat weet ik nog altijd niet. Het is al eens geweest om tienerzwangerschappen te voorkomen (terwijl die net meer voorkomen zonder voorlichting), en om kindermisbruik te voorkomen (terwijl meestal binnen de familie gebeurt).

Doorgaans wordt er ook veel minder krediet gegeven aan kinderen dan dat ze zouden moeten krijgen. Ik vind echt dat veel volwassenen veel (en veel) hysterischer reageren op zaken als Drag Queen Story Hour dan kinderen hoor. De zoon van een goeie vriend (vier jaar) doet graag kleedjes aan en had met carnaval een jurk aan; daar heeft nu eens geen enkel kind vreemd op gereageerd. De enige die daar iets van zei was de vader van een ander kind.

Kinderen zijn, op veel vlakken, een onbeschreven blad. Als je die op jonge leeftijd al blootstelt aan het gegeven dat er meer is dan de klassieke man/vrouw relatie gaan die echt niet ontploffen hoor, in tegendeel. Dan wordt dat al op jonge leeftijd aanzien als perfect normaal en leidt dat tot meer acceptatie. Als je die afschermt van al die dingen dan blijft alles behalve man/vrouw iets 'vreemd' en wordt het al moeilijker om dat op latere leeftijd te aanvaarden.

Ik vind toch dat heel dat 'won't somebody please think of the children' verhaaltje dat in deze context zo vaak wordt opgehangen heel hard lijkt op projectie hoor. Kinderen geven geen moer om dat soort zaken. Ik heb het dan niet eens over Drag Queen Story Hour specifiek, maar gewoon over die uitleg dat je kinderen moet afschermen want ze kunnen dat allemaal niet aan en hoe moeten ze dat plaatsen en weet ik veel.

'De norm' is dan ook gewoon nog lachwekkender. Ja, de meeste mensen zijn hetero, en dan? Dan moeten we die anderen maar doodzwijgen voor kinderen, en ze dan pas op latere leeftijd (wanneer ze al wat minder open-minded zijn en hun denkpatronen al wat meer vastliggen) gaan 'verrassen' met het feit dat er nog andere mensen zijn? Zo kan je toch nooit vooruit? Om maar te zwijgen hoe je zo die 5% in een verdomhoekje gooit.

Ooit was het 'de norm' dat vrouwen niet mochten gaan stemmen, ooit was het 'de norm' dat elk dorp in Vlaanderen voor 99% bevolkt was door blanken, ooit was het 'de norm' dat homosexuelen ziek waren, ... Die dingen zijn er toch ook allemaal aan het uit gaan? Bij mijn weten zijn de hoofden van kinderen nog altijd niet ontploft hoor.

[Edit] Door te zeggen dat er 'geen seksualiteit is' bij kinderen voor hun pubertijd zeg je eigenlijk genoeg. Je hebt geen idee waarover je spreekt gewoon, dus vind ik dit opnieuw een voorbeeld van iemand die zogezegd met de kinderen begaan is maar eigenlijk gewoon projecteert.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan