Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
Dat begrijp ik, was ik ook al iets van tegengekomen. Maar is er een alternatief als ik op termijn er extra speakers op wil hangen en streaming-services ed. belangrijk vind?
Je weet nog niet goed wat je wil, dat kan tot de verkeerde keuzes leiden.

Het zou handig zijn als je voor uzelf de verwachtingen eens oplijste. Dat heb ik 4 jaren geleden ook gedaan en heeft me volgens mij veel miserie bespaart.

Mijn verlanglijstje, in een notendop, was meer gefocussed op surround sound. Zodat ik na 3 jaren een volledige setup (met akoestische panelen etc) had staan. Ik kan u zeggen dat die setup initieel muziek teleurstellend afspeelde, toen het nog een 2.0 setup was. Na veel iteraties klinkt die wel subliem.

Sinds vorig jaar een home studio aan het opzetten en die klonk meteen impressive, voor maar 2/3de van de prijs van die initiele 2.0 setup. Deze stereo setup kan zelfs bijna tippen aan de 7.2 surround setup, mid range doet het al zeker beter, bas heel wat minder.

om uw vraag te beantwoorden: er zijn zeer veel alternatieven/mogelijkheden. Zonder een kompleter zicht op hoe je de setup wil gebruiken, wil gaan gebruiken en waarvoor het moet dienen, waarvoor het niet moet dienen etc., kan je niet echt een goede beslissing nemen.

Ik ben niet mee in wat je precies wilt zeggen. Maar ik zal mijn 'eisen' nog eens herhalen.

- Breed klankbeeld (Exacte luisterpositie van minder belang.)
- Gebruiksgemak. Spotify connect bv. zal mijn meest gebruikte manier zijn van luisteren.
- Muziek is belangrijker dan films/series/... Van daar ook de start met 2.0. Maar wel met de intentie om dit later, stilaan, uit te breiden.

Nu als je zegt, dat bv. voor 100 euro ik nu een stereo versterker kan kopen met spotify connect, die ik ook gewoon op tv kan aansluiten. Dan ben ik hier ook in geinteresseerd hoor. Dan is het een kwestie van later wanneer ik voor surround zou gaan dan een AV receiver aan te schaffen. Maar ik ben niet van plan om nu 400 euro te geven aan een stereo versterker en binnen 3 jaar opnieuw minstens evenveel uit te geven voor een AV receiver. Dat is toch helemaal te zot?

Wanneer de demomodellen/eerste tweedehands te koop komen zou ik graag een set B&W 804 D3's kopen. Aangezien B&W veel vermogen vraagt zou ik dan qua versterker overschakelen op Musical fidelity M6SI of gelijkaardig.
Eerst nog een audiomeubel op maat laten maken. We hebben een oude schouw die niet meer gebruikt wordt waar ik graag een houten meubel voor zou laten maken. Ik kan er 4 niveaus in kwijt (versterker - tapedeck - CD - platenspeler) maar jammer genoeg net niet hoog genoeg om op het bovenste niveau de stofkap van de platenspeler te kunnen wegnemen. En omdat het mantelstuk binnenin de schouw als een trapezium smaller wordt naar de achterzijde heb ik niet genoeg plaats om bijvoorbeeld het tapedeck en de CD op één niveau te zetten. Dus ik zat te denken aan een uitschuifbaar plateau voor de platenspeler. Niet ideaal qua vibraties waarschijnlijk, maar in principe moet ik enkel uitschuiven op de stofkap er op en er af te zetten.

Ik ben niet mee in wat je precies wilt zeggen. Maar ik zal mijn 'eisen' nog eens herhalen.
Misschien ga ik wat te diep erop in en vind je het niet zo belangrijk, maar een aantal extra vragen die ik mij hierbij stel.
- Breed klankbeeld (Exacte luisterpositie van minder belang.)
Verschillende luisterposities gaan bij veel audio realisaties een grote impact hebben. Zelfs de beste cinemas hebben hier 'last' van.
Breed klankbeeld is wat vaag voor een eis en hierop kan je geen speakers of versterker selecteren want dat lijkt mij vooral afhankelijk van de luisterkamer;
Hoe ziet uw luisterkamer eruit? (volume, oppervlakte, matten, gordijnen etc hebben allemaal een invloed);
- Gebruiksgemak. Spotify connect bv. zal mijn meest gebruikte manier zijn van luisteren.
Spotify connect zou momenteel in veel versterkers zitten, dat is een duidelijke eis;
Vaak zijn AVR's minder kwalitatief door de toevoeging van meerdere input-selectors, decoders/encoders, etc dan stereo versterkers;
Simpele uitleg: de electronische circuits worden daardoor vaak complexer en de versterker zelf wordt niet veel duurder, ze hebben ergens kosten bespaard;
- Muziek is belangrijker dan films/series/... Van daar ook de start met 2.0. Maar wel met de intentie om dit later, stilaan, uit te breiden.
Als muziek echt veel belangrijker is dan series, dan zou ik een aparte stereo versterker en daarna een aparte AVR kopen. Al vult een AVR met veel speakers en subwoofers de kamer gemakkelijker, zeker als de kamer aan de grote kant is.
Betere speakers helpen hier ook veel meer mee dan een betere versterker. Mijn Yamaha HS8 speakers kunnen vrij gemakkelijk middelgrote kamers vullen zonder aanwezigheid te verliezen of over-aanwezig te zijn, andere gaan moeite hebben onafhankelijk van de aangesloten versterkers.
De vraag die hierbij hoort is: hoe belangrijk is uitbreidbaarheid tov kwaliteit? Beide gaat, maar dan zit je met geld te smijten.
Nu als je zegt, dat bv. voor 100 euro ik nu een stereo versterker kan kopen met spotify connect, die ik ook gewoon op tv kan aansluiten. Dan ben ik hier ook in geinteresseerd hoor. Dan is het een kwestie van later wanneer ik voor surround zou gaan dan een AV receiver aan te schaffen. Maar ik ben niet van plan om nu 400 euro te geven aan een stereo versterker en binnen 3 jaar opnieuw minstens evenveel uit te geven voor een AV receiver. Dat is toch helemaal te zot?
Te zot zou ik het niet noemen ;-) Ik raad het elke mens aan die het zich kan permitteren, maar ik ken mensen waarvoor ik het zeker niet zou aanraden omwille van meerdere factoren.

AV forums biedt vaak extra inzicht:
AVR & Stereo

Muziek altijd in stereo afspelen toch imo, surround is daar gewoon niet voor gemaakt en vice versa.

Heeft uw tv zelf geen spotify connect? Mijn versterker alleszins niet.

Misschien ga ik wat te diep erop in en vind je het niet zo belangrijk, maar een aantal extra vragen die ik mij hierbij stel.

Verschillende luisterposities gaan bij veel audio realisaties een grote impact hebben. Zelfs de beste cinemas hebben hier 'last' van.
Breed klankbeeld is wat vaag voor een eis en hierop kan je geen speakers of versterker selecteren want dat lijkt mij vooral afhankelijk van de luisterkamer;
Hoe ziet uw luisterkamer eruit? (volume, oppervlakte, matten, gordijnen etc hebben allemaal een invloed);
Zoals hierboven aangegeven is dat iets wat nog aangepakt moet worden. De kamer is 4x8. Al snap ik niet hoe de rest uberhaupt relevant zou zijn in de selectie. Dat dit impact heeft, sowieso. Maar je gaat me niet wijsmaken "als je een mat hebt, neem je beter X, zonder mat beter Y."
En natuurlijk, dit zal altijd een impact hebben. Maar bij de Dali Oberon 7's is dit veel beperkter. Bij mijn Audio A7's verschilt het al als je met je hoofd op een af wiegt.
Spotify connect zou momenteel in veel versterkers zitten, dat is een duidelijke eis;
Vaak zijn AVR's minder kwalitatief door de toevoeging van meerdere input-selectors, decoders/encoders, etc dan stereo versterkers;
Simpele uitleg: de electronische circuits worden daardoor vaak complexer en de versterker zelf wordt niet veel duurder, ze hebben ergens kosten bespaard;

Als muziek echt veel belangrijker is dan series, dan zou ik een aparte stereo versterker en daarna een aparte AVR kopen. Al vult een AVR met veel speakers en subwoofers de kamer gemakkelijker, zeker als de kamer aan de grote kant is.
Betere speakers helpen hier ook veel meer mee dan een betere versterker. Mijn Yamaha HS8 speakers kunnen vrij gemakkelijk middelgrote kamers vullen zonder aanwezigheid te verliezen of over-aanwezig te zijn, andere gaan moeite hebben onafhankelijk van de aangesloten versterkers.
De vraag die hierbij hoort is: hoe belangrijk is uitbreidbaarheid tov kwaliteit? Beide gaat, maar dan zit je met geld te smijten.

Te zot zou ik het niet noemen ;-) Ik raad het elke mens aan die het zich kan permitteren, maar ik ken mensen waarvoor ik het zeker niet zou aanraden omwille van meerdere factoren.

AV forums biedt vaak extra inzicht:
AVR & Stereo
Dat is al de bovenkant van mijn budget. Ik ga bewust voor een 2.0 om dit later uit te kunnen breiden en op termijn ook een deftige suround te hebben. Als het prijsverschil significant is, dan zie ik het nog wel zitten om voorlopig voor een simpelere, goedkopere versterker te gaan. Graag eens een concreet voorbeeld hiervan dan. :) Als ik snel kijk, dan vind ik hier niet direct iets van terug, maar kan zijn dat ik slecht zoek natuurlijk!

Bedankt voor de info wel, interessante read die topic ook. Maar blijft allemaal wat "flou". :)

Ik denk dat mijn tv wel spotify connect heeft, maar dan zou ik deze permanent op moeten laten staan. Dat vind ik maar niets.

Laatst bewerkt:
Zoek vooral eerst uw speakers, en geef daar gerust twee derde van uw budget aan uit. Daarna kan je met de overschot een versterker zoeken die bij de speakers past.

Inderdaad goed advies, mijn bron was bijna dubbel zo duur dan mijn speakers, had ik het geweten had ik meer aan de speakers gegeven.

iemand Opticon 5’s kopen? 😅 :thinking:

ik durf geen specifieke modellen aan te raden 😁

Zoals velen heb ik 'bespaard' op de versterker (onkyo tx nr 676 e) en ben full out op speakers gegaan. al wil ik ooit upgraden, is dit niet vanwille audio fidelity redenen. de onkyo 'klikt' ook altijd na 15 minuten spelen, alsof opgewarmd.

Muziek speel je altijd in stereo af, maar mijn receiver kan die 2 kanalen op meerdere manieren nog manipuleren (pure audio, stereo, full mono, unplugged, studio mix, all channel stereo). ik ben gesetteld voor all channel stereo omdat die beter de kamer vult. pure audio is zonder processing door de receiver, dus ook geen subwoofer :'(.

(het idee van of vooruitzicht op) matten en gordijnen kunnen u misschien helpen voorkomen te dure speakers te kopen voor de kamer.

verder kan ik u niet helpen, hopelijk vind je wat je zoekt.

Bedankt voor alle advies. Maar het lijkt me dat er niet zoiets bestaat als een gewone amplifier met spotify connect. Of toch niet aan een redelijke prijs. Ik kom alleen bij av receivers uit of dure tussenoplossingen.

Dus behalve als iemand hier wel iets van weet/terugvindt, zal het vermoedelijk toch gewoon een AV receiver worden.

Bedankt voor alle advies. Maar het lijkt me dat er niet zoiets bestaat als een gewone amplifier met spotify connect. Of toch niet aan een redelijke prijs. Ik kom alleen bij av receivers uit of dure tussenoplossingen.

Dus behalve als iemand hier wel iets van weet/terugvindt, zal het vermoedelijk toch gewoon een AV receiver worden.
Google chromecast audio proberen vinden.

Is dat ondertussen moeilijk te vinden? Ik gebruik dat voor spotify en toch tevreden van.
Wordt niet meer geproduceerd dus enkel 2ehands.

Ik doe het voorlopig ook gewoon met mijn smart tv hoor.
Op termijn eens kijken naar een streamer, misschien de Yamaha WXAD-10.

@phate_13 Je moet je verwachtingen of je budget wat bijstellen imo. Het zou echt zonde van die Dali's als je daar een versterker/streamer/avr all-in-one ding van 400 euro aanhangt dat goed is geen enkel van die drie zaken die het moet doen. 400 euro voor een stereo-versterker die verder niets kan is al betrekkelijk "budget" hoor.

Wat je kan doen is op de tweedehandsmarkt kijken.

Ok, my curiosity has been triggered.

Maar als ik kijk naar stereo versterkers, dan is kom ik uit op iets gelijk de Denon PMA-600NE. Ook nog altijd 350 euro. Veel goedkoper dan dat vind ik niet echt, aangezien een optical ingang wel echt een vereiste is als er geen HDMI op zit, om de TV te kunnen aansluiten.
Hiervan zou de geluidskwaliteit dan zoveel beter zijn dan een x1600h?

Alsook nog opzoekwerk gedaan naar stereo amplifiers die later doorgelust kunnen worden op AV receiver. Stereo via de amp, surround via de receiver. Allemaal mogelijk natuurlijk. Maar dan wel met amps & receivers van 1000 euro plus voor beide, om het goed/correct te doen. Dus die optie gaan we ook al schrappen.

De optie stereo amp om die later te verkopen/elders te gebruiken/... wil ik eventueel nog wel open houden. Nog wat verder opzoeken. :)

Edit: En echt zot hoeveel er momenteel uitverkocht is. 🙈

Laatst bewerkt:
Ik vind dit wel interessant wat je hier zegt: voor mij persoonlijk is de muziekbeleving ook veel belangrijker dan het geluidstechnische bij films/series. Daarom heb ik voor mijzelf de keuze gemaakt om mij te focussen op pure 2channel en kan ik budget dat ik "uitspaar" aan extra surround-snufjes steken in (hopelijk) betere kwaliteit van de stereo componenten. Films op een echt goede stereo-installatie kunnen toch ook al heel indrukwekkend zijn tbh.

Nu, die balans moet iedereen uiteindelijk voor zichzelf opmaken natuurlijk.

Ik vind dit wel interessant wat je hier zegt: voor mij persoonlijk is de muziekbeleving ook veel belangrijker dan het geluidstechnische bij films/series. Daarom heb ik voor mijzelf de keuze gemaakt om mij te focussen op pure 2channel en kan ik budget dat ik "uitspaar" aan extra surround-snufjes steken in (hopelijk) betere kwaliteit van de stereo componenten. Films op een echt goede stereo-installatie kunnen toch ook al heel indrukwekkend zijn tbh.

Nu, die balans moet iedereen uiteindelijk voor zichzelf opmaken natuurlijk.
Exact hetzelfde hier. "Immersie" in films dankzij geluid zegt mij gewoon bitter weinig, ook niet in de cinema. Voor mij hoeven de acteurs niet in mijn living te staan en de bommmen al zeker niet op mijn huis te vallen. En dus voldoet mijn stereo echt wel ruimschoots om te kunnen genieten van mooie beelden, goede dialogen, en alle andere zaken die ik wel belangrijk vind in films.

Maar ieder het zijne idd.

Terug
Bovenaan