HLN in de fout bij valse beschuldigingen koster door pleegdochter

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE

Toch straf dat VTM dat dan zo uitgebreid in het nieuws brengt. Zogezegd anoniem maar met die omschrijving weet iedereen daar ook wel wie het is.

Toch straf dat VTM dat dan zo uitgebreid in het nieuws brengt. Zogezegd anoniem maar met die omschrijving weet iedereen daar ook wel wie het is.
Ik vond dat ook heel frappant, zelfs deel van die bekentenis uitzenden en letterlijk een fragment waar zij uit dat ze druk zette op hem om iets te bekennen :’)

Alarmbellen gingen ook al af toen er werd gesproken over zo een spraakmakende daad als een dubbele ontvoering met een verkrachting en moord als uitloop terwijl er geen enkele zaak kon gelinkt worden… Dat zijn zaken die in het collectieve geheugen gegrift staan en hln/VTM denkt niet héél even kritisch na?

HLN maakt al langer exact waar wat in hun naam staat. Ze brengen inderdaad het laatste nieuws, maar niet per se het correcte nieuws. Een gevolg van een wereld waarin clicks en views bovenaan de lijst staan.

HLN maakt al langer exact waar wat in hun naam staat. Ze brengen inderdaad het laatste nieuws, maar niet per se het correcte nieuws. Een gevolg van een wereld waarin clicks en views bovenaan de lijst staan.
En waar precies in deze zaak gaat dit dan op?
Waar brengen zij dan niet het correcte nieuws?

Omdat ze het verhaal al brachten als een voldongen feit en er zefs de, nu blijkt, mogelijke daadster aan het woord laten om haar verhaal te spinnen alhoewel alles met haken en ogen aan elkaar hing? Voor hetzelfde geld was die koster iets overkomen door iemand die het recht in eigen handen wou nemen.

Eh... bij het tonen van het filmpje waarin de koster "bekent", het niet natrekken van de zaken die worden vermeld, en het plaatsen van het artikel zonder kanttekening.

Dit is op dit moment nog altijd het inleidende tekstje na de titel:
"De zestiger brak en gaf alles toe in een gesprek met de mama van de jongen, maar wat hij niet wist: alles werd stiekem gefilmd. Bekijk hier het hallucinante videofragment met zijn gruwelijke verklaring: van verkrachtingen en ontvoeringen tot een pastoriemoord."

Niet bepaald een kanttekening over lopend onderzoek, geloofwaardigheid of de hele situatie die nu naar boven komt. En de VTM Nieuwsdienst deed mee.

Zijn HLN en VTM Nieuws sowieso al niet bijna samengesmolten?
Absoluut, ze delen zelfs redacties. En heel vaak is de kritiek ook overtroffen, en wordt er gedaan alsof HLN riooljournalistiek is vergelijkbaar met tScheldt of whatever, maar er blijft een fundamenteel verschil en Belgische journalistiek houdt zich doorgaans prima aan de regels, deontologie én etiquette. Maar in dit geval ziten ze er ferm naast en is het toch echt niet gevolgd. Ik vind dat daar absoluut reactie op moet komen, omdat we niet willen dat dat de norm wordt.

Dan snap ik nog dat zoiets erdoor glipt in een "developing news" op een nieuwsblog zoals die er soms is op HLN. Maar vooraleer je er een rubriek van maakt in het journaal, is er al veel tijd aan voorafgegaan waarin je de achtergrondchecks doet, lijkt mij.

Dan snap ik nog dat zoiets erdoor glipt in een "developing news" op een nieuwsblog zoals die er soms is op HLN. Maar vooraleer je er een rubriek van maakt in het journaal, is er al veel tijd aan voorafgegaan waarin je de achtergrondchecks doet, lijkt mij.

Er is een filmpje en het gaat over al reeds een figuur met een geschiedenis.
De media heeft als rol de bevolking te informeren, en in deze kan dat met een geanonimiseerde video. Het is de rol van het parket om effectief onderzoek te doen naar de effectieve feiten.

Snelheid en de wil om als eerste met breaking news te komen is vooral leidend in zo een zaak.

Er is een filmpje en het gaat over al reeds een figuur met een geschiedenis.
De media heeft als rol de bevolking te informeren, en in deze kan dat met een geanonimiseerde video. Het is de rol van het parket om effectief onderzoek te doen naar de effectieve feiten.

Snelheid en de wil om als eerste met breaking news te komen is vooral leidend in zo een zaak.
De rol is de bevolking informeren met correcte informatie. Niet: je laten gebruiken door iemand die een bepaald beeld van iemand anders wil ophangen.

Snelheid en de wil om als eerste met (zo sensationeel mogelijk) breaking news te komen, is exact de reden waarom er een deontologie is. Ja, iedereen wil dat, maar correctheid is wel zo belangrijk dat als je het zelf niet belangrijk genoeg acht, andere instanties in het oog zullen houden of jij het niet te bont maakt.

Terug
Bovenaan