Hoe evolueert bij jou je loon?

Hoe evolueert je loon (zonder index)?

• Vaste functioneringsgespreken met dan mogelijks een loonsverhoging

Stemmen: 109 41,0%
  • Geen periodieke gesprekken met mogelijks loonsverhoging, enkel als je er zelf om vraagt

Stemmen: 18 6,8%
  • Bij ons werken ze met barema's (maar veel uitzonderingen mogelijk)

Stemmen: 5 1,9%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (privé)

Stemmen: 34 12,8%
  • Bij ons werken ze met barema's - geen of nauwelijks uitzonderingen mogelijk (ambtenaar)

Stemmen: 54 20,3%
  • Totaal geen loonsverhoging mogelijk

Stemmen: 12 4,5%
  • Ik ben zelfstandig of andere situatie (geen loon-/weddetrekkende).

Stemmen: 31 11,7%
  • Andere situatie

Stemmen: 3 1,1%

• Totaal aantal stemmers
    266

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Ben eens benieuwd hoe de (individuele) loonsonderhandelingen bij jullie verlopen, even zonder rekening te houden met indexering.

Bij mij is er geen sprake van individuele loonsonderhandelingen. Je belandt bij start in een barema en verandert enkel op dat barema (de vooraf afgesproken sprongen) of door van functie te veranderen. Ik zit nu in de hoogste barema, om nu te verhogen moet ik diensthoofd of hoger worden (wat het niet waard is).

Werkt gewoon met barema's met afgesproken sprongen. Om de zoveel jaar, als de genade van de directie je gunstig gezind is, ga je eens een paar sprongen tegelijk naar boven. Dit is dus werkelijk gewoon random voor een aantal werknemers, totaal niet afhankelijk van prestaties of iets dergelijks. Lijkt me eerder gewoon loterij. Als het al x-aantal jaar geleden is, verhoogt je kans wel aanzienlijk.

Micro KMO, compleet met alle rariteiten:
  • geen barema's
  • geen evaluatiegesprekken, tenzij je er uitdrukkelijk om vraagt en dan krijg je er mss één
  • geen opslag, niet vragen = niet krijgen, vragen = mss resultaat
  • verloning is complete willekeur, ook onderhevig aan moodswings
  • extra legale voordelen, geen tenzij je zelf vraagt, zelf voorstellen doet en die ook wat uitwerkt/uitrekent
  • er is geen HR dienst of aanspreekpunt
Ik kan het helaas niet aanbevelen, lastig, soms stresserend, ...

in 20 jaar is er maar 1 personeelslid dat spontaan opslag heeft gekregen.

Typisch BG, nog eens een topic over het brutloon :)
Hier elk jaar een evaluatiegesprek, daar krijg je twee scores, één die de bonus bepaalt, één die je opslag bepaalt.
Opslag zelf hangt dan nog eens vast aan je plage (bijv. Hay12) , de locatie in die plage (<80% tov spil: loon stijgt 2x zo snel, >120% loon stijgt niet meer), en een of andere tabel van HR.
Bonus nog meer ingewikkeld

1x per jaar formeel evaluatiegesprek, opslag & discretionaire bonus (1, 2, 3 maandlonen) bepaald door N+1, bedrijfsleiding neemt finale beslissing, gebaseerd op rapport N+1.

Evaluatie
1 x per jaar evaluatiegesprek. Daar word je geevalueerd op je objectieven. Het resultaat is rank 1 of 2 of 3. De verdeling is verplicht 10% 80% 10% over alle mensen heen. Dus heb je een team van 50, moet je 5 40 5 rank 1 2 3 hebben. Dat is elk jaar een koehandel tussen managers - zie ook infra.

Opslag
Elke werknemer zit in een functie categorie en niveau. Vb "marketing - entry" of "R&D - expert". Per functie categorie (per land/regio) is er een target salary. Elke werknemer zit dus op een bepaald % van de target. Vb 90% van target of 120% van target... De range is heel breed. Kan probleemloos gaan van 75% tot 125%, wat dus bijna het dubbele is voor jos die naast polleke aan de bureau zit.

In functie van je rank en target %, worden er opslagbudgetten uitgedeeld. Vb.
Rank 1: guideline 2-4% (vb 0 als > 120% target salary, mandatory 4% voor <80% target salary) (lees: manager krijgt 3% van jaarlijks salarypackage als budget * 10% mensen = 0.3% budget)
Rank 2: guideline 1-2% (lees: manager krijgt 1.5% van jaarlijks salarypackage als budget * 80% mensen = 1.2% budget)
Rank 3: guideline 0-1% (lees manager krijgt 0.5% van jaarlijks salarypackage als budget * 10% mensen = 0.05% budget)
----
Som = budget dat de manager krijgt

Dat budget krijg je en moet op. Dat is volledig discretionair en 'fight for it'. Kunt als manager perfect iedereen 1% geven en iemand anders 10%. Zolang je binnen je budget blijft. Er zijn wel wat safeguards ingebouwd. Je kunt vb een rank 1 geen 0% geven als hij op 80% zit. En een rank 3 geen 10% als hij op 120% zit. Maar zolang je niet te zot doet, anything goes.

Het feit dat de verdeling rank 1 2 3 verplicht is en de salary packages allemaal gestandardiseerd zijn op die %, maakt dat je goed budgetten kunt uitdelen binnen budget. Het is nog altijd cheatable. Ik zit vb in team met allemaal amerikanen. Die hebben allemaal 2x 3x zoveel loon. Mijn manager zijn budget is groot. Ik krijg gemakkelijk wat extra. Als je 2 belgen hebt, dan kun je geen extra efforts doen.

Bonus - algemeen
Er zijn jaarlijkse algemene bonussen die voor elke werknemer identiek hetzelfde zijn ifv een vooraf bepaalde parameter. Om de X aantal jaar veranderd dat. Is al Return On capital Deployed geweest, is al Operating Marge geweest, is al Winst per aandeel geweest.

Is meestal een heel simpele formule. Als Marge 10% --> 5% bonus, marge 12% --> 6% bonus, marge 13% --> 7% bonus.

Op het einde van het jaar is het maandloon van de laatste maand voor je opslag x 13.92 x bonus percentage. Of je je *** afgedraaid hebt of niet. Voor iedereen hetzelfde percentage. Voor de Belgen onder CAO90, dus meestal wel een goeie zak geld

Bonus - individueel
Er zijn jaarlijks ook individuele bonussen.

Zelfde idee als bij de opslagen. Er zijn recommended bonus % en participation rates voor rank1, 2, 3.
rank 1: 4% van jaarloon en 50% kans dat hij/zij ze krijgt --> 2% funding (gebaseerd op volledige loonmassa team)
rank 2: 2% van jaarloon en 30% kans dat hij/zij ze krijgt --> 0.6% funding (gebaseerd op volledige loonmassa team)
rank 3: 0% participation

Bovenstaande percentages hangen af van de bonus funding pool. Zelfde formule als hierboven vermeld voor de algemene bonussen om de bonuspool van de manager te vullen. Marge 10% --> 3%, marge 12% --> 4%, ...

Eens de pot gevuld is, kan de manager zelf uitdelen zoals hij wil. Iemand kan 10% krijgen van zijn loon en al de rest niks. Iedereen kan een beetje krijgen. Je doet maar, zolang je binnen budget blijft.

Stocks
Dan de infamous stock. Elke manager krijgt via mysterieuze wijze een zak aandelen om uit te delen. Na 10y heb ik de formule nog altijd niet ontcijferd. Er is ergens een vage tabel met stocks per job categorie/level per land ifv de stock price als jaarlijkse funding. Maar de realiteit is soms 3x meer of maar 1/3.

In any case, de manager krijgt een zak aandelen en kan die discretionair uitdelen.

Koehandel
De opmerkelijke observator heeft al snel door dat er veel wheeling en dealing mogelijk is. Sommige willen rank 1 zijn als appreciatie. Sommige willen stock. Sommige willen opslag. Het gebeurt vaak dat binnen een team een rank1 geofferd wordt door meer stock te geven. Of opslag op 0 gezet wordt om extra bonus te krijgen. Ook tussen managers veel wheeling en dealing. Vb manager 1 die onder budget blijft omdat er volk vertrekt naar andere teams en geen budget wil opofferen etc etc.

Ik ga altijd voor opslag. Loon telt voor alles mee going forward. Index, check. Collectieve bonus, check. Individuele bonus budgetten, check. Als er MOET iets uitgedeeld worden, ga ik altijd voor de stock. De stock bonussen zijn typisch 5-10k gespreid over 4y. Dan ben je al zeker van bonus 4y lang. Als je elk jaar stock krijgt, telt dat al mooi op.

De individuele cash bonussen zijn meestal triestig. Grootte orde 2000-3000 euro. Wat netto 800-1000 euro is. Terwijl de collectieve bonussen onder CAO90 vallen en typisch 2-3x meer zijn. Dus dat is gemakkelijk 5-6x netto meer en daar moet je geen extra mile voor doen.

Laatst bewerkt:
Overheid, iedereen hetzelfde, hard gewerkt of geen fluit gedaan, maakt niet uit.
Laatste 15j gemiddeld jaarlijks 5.8% meer nettoloon (incl index).

Vast barema, uitzondering mogelijk maar in de praktijk onbestaande, toch geen ambtenaar. De poll is wat raar geformuleerd.

Vast Barema ambtenaar. Enkel hebben we ook een productiviteit score op ons premies. Dus slecht werken verlaagde premie. Eens iets extra doen krijg je verhoogde score voor 1-3maand.

Academicus. Evolutie gaat van docent>hoofddocent>hoogleraar>gewoon hoogleraar, momenteel (en nog wel enkele jaren sowieso) ben ik hoofddocent.

Na een vast aantal jaar, ik zou moeten opzoeken wat het sinds de recente verandering is, kan ik een dossier indienen voor promotie. Dat dossier bevat dan mijn verwezenlijkingen op vlak van onderzoek, onderwijs, en dienstverlening. Dit wordt dan binnen de faculteit afgewogen tegenover de anderen die op dat moment indienen. Gebaseerd op de budgettaire toestand (die zowat altijd slecht is) kunnen er maar enkelen gepromoveerd worden, dus het is perfect mogelijk dat je jaren geen promotie maakt.

Dat dossier indienen is trouwens ook maar eenmaal per jaar mogelijk met een strikte deadline.

Academicus. Evolutie gaat van docent>hoofddocent>hoogleraar>gewoon hoogleraar, momenteel (en nog wel enkele jaren sowieso) ben ik hoofddocent.

Na een vast aantal jaar, ik zou moeten opzoeken wat het sinds de recente verandering is, kan ik een dossier indienen voor promotie. Dat dossier bevat dan mijn verwezenlijkingen op vlak van onderzoek, onderwijs, en dienstverlening. Dit wordt dan binnen de faculteit afgewogen tegenover de anderen die op dat moment indienen. Gebaseerd op de budgettaire toestand (die zowat altijd slecht is) kunnen er maar enkelen gepromoveerd worden, dus het is perfect mogelijk dat je jaren geen promotie maakt.

Dat dossier indienen is trouwens ook maar eenmaal per jaar mogelijk met een strikte deadline.
Maar je loon stijgt wel met anciënniteit ieder jaar los van de promoties toch?

Bij ons zijn er (minimum)barema's ofzo? Ik snap er alleszins niet veel van die lijsten en die lijken me redelijk laag gezet (Iemand met 46 jaar ervaring van categorie 1 heeft 3600 bruto volgens die lijst :unsure)

Loonsverhoging is in se enkel mogelijk bij verandering rol/promotie of vernieuwing van contract.

Loonsverhogingen worden toegekend in functie van het beschikbare budget voor de gehele afdeling, en dan verdeeld naargelang prestaties, groei, promotie, ...
Daar zit ook weinig intelligentie achter: wat kan, wat is nodig (flight risk), wat is verdiend, ...

De werkgever bepaalt wie opslag krijgt, ongeacht de vraag en ongeacht het tijdstip van evaluatiegesprekken.
Hoe ze het doen geen flauw idee, ik denk dat er bij aanwerving een verborgen teller start die zegt na x maanden krijg je potentieel opslag.
Of ze hebben tabellen waarin uw marktwaarde berekend wordt en bijgevolg als je een trigger bereikt krijg je opslag, heel onduidelijk.
Heeft denk ik te maken met toegevingen die ze doen bij de hiring, die ze dan moeten compenseren door langer geen opslag te geven, mogelijks.

Bij mijn vorige werkgever was dat veel duidelijker geregeld, opslag na elke positieve evaluatie, duidelijke richtlijnen wat er nodig is om in een hogere functie te geraken en dus hoger loon enz.

Laatst bewerkt:
Groot concern in de afvalwereld, ca. 180k werknemers wereldwijd. We stappen over van Hay-grading naar WTW-grading, maar komt op hetzelfde neer: we worden ingedeeld in grades en we kunnen groeien binnen die opgelegde barema. Ik ben zelf wel kaderlid, dus bonus kan variëren. Vroeger kreeg je wat extra na een positieve evaluatie, nu is dat niet meer het geval. Zorgt ervoor dat zeker de anciens weinig groeimarge hebben op hun verworven loon, buiten de gebruikelijke indexatie uiteraard. Voor nieuwelingen is dat groeien van "new to role" richting "expert".

Ik ben een tijd geleden van functie veranderd en ik moet het nog eens checken bij HR, maar ik heb nog 10-15% groeimarge op mijn loon. Dat wordt jaarlijks bijgewerkt na de evaluatie.

Wij hier voor het eerst te horen gekregen dat het wat minder zal zijn komende jaren qua opslag.
Heb de indruk dat ferme indexaties laatste jaren (die niet volledig zijn doorgerekend naar eindklant) nog niet volledig verteerd zijn.

Hier werken we met prestatiestappen: normaal krijg je er steeds 1tje bij wat, naast indexatie, resulteert in enkele euro’s extra per anciënniteitsjaar.
Maar veel is ook persoonsgebonden, zijn te tevreden van u of kom je met voorstel andere firma, tasten ze wel wat meer in hun zakken.

West-Vlaamse KMO. Geen evaluatiegesprekken, niets. Onder het motto: als we niet tevreden zijn zal je het wel snel horen.
Wie niets vraagt, niets krijgt. Stel je de vraag wel volgt een strijd. Meestal staan de werknemers al met 1 voet buiten wanneer de werkgever dan uiteindelijk toegeeft.

Dat zorgt voor absurde situaties waarbij werknemers met 20+ ervaring in een bepaalde functie (en waar men heel tevreden over is) een pak minder verdienen dan nieuwe werknemers zonder ervaring in die functie. Werkgever gaat ervan uit dat niemand spreekt met elkaar, wanneer zo'n zaken boven water komen zien we dan mensen vertrekken. Werkgever valt uit de lucht.

Managers die kunnen slijmen en met anderen hun pluimen weglopen vallen niet door de mand, krijgen alles en worden uitvoerig bedankt op bijvoorbeeld een nieuwjaarsreceptie. Gevolg: de echte krachten achter bepaalde projecten krijgen geen appreciatie en lopen weg. Werkgever valt uit de lucht.

Terug
Bovenaan