Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Tussen al die scam mails door (heb er effectief gehad met als onderwerp belastingen) nu de echte ontvangen dat de aangifte beschikbaar is. Nen mens wordt voor minder argwanend.

"Ze zeggen dat" op VTM, nu niet een zender waar ik veel naar kijk maar tijdens zappen voorbij dit programma en het ging om een experiment dat ze gingen doen met ik dacht 30 personen. Het kwam erop neer dat ze erin zouden slagen ze alle 30 te scammen. Dus die zijn extra op hun hoede denk ik dan!
De eerste 3 waren er al in gelopen, jonge mensen nochtans, geen pensionados, die zonder problemen recto en verso identiteitskaart hadden gefotografeerd en doorgestuurd.
Andy merkt op dat ze met die gegevens voldoende hebben om een hypotheek van 10.000€ af te sluiten in Kirgizië, misschien overdreven maar identiteitsdiefstal is geen lachertje en iets waar je jaren later nog last van kunt hebben!!!
Benieuwd naar de volgende scam!

Stel u voor als scammer dat je daar plots op de rekeningen van de prins zit. :laugh:

Reclame van Proximus voor ne WI-FI Booster.

De mail zelf ziet er echt uit maar in de titel staan een paar typefouten. Ook de Wi-Fi Booster bestaat echt.
Email addres komt echter van iemand die zich Donald Rukker Ruecker noemt.

Phishing - heb ik hier een vriendelijke meneer van Argenta aan de lijn die mij vraagt of ik een transactie van 847 € heb gedaan naar Litouwen - uiteraard niet, maar stelde me meteen op mijn gemak - ze hadden de betaling tegengehouden - enkel nog even polsen naar het nummer van mijn bankkaart genre - dit zijn de eerste nummers van uw kaart meneer - kan u deze even aanvullen ter controle.

Had het door en heb die mens dan maar wat willekeurige nummers gegeven, aangevuld met willekeurig CVC nummer, zat toch in de wagen -tijd zat. Op einde gesprek dan maar een kwinkslag gegeven - pas dan had hij het door dat ik ermee aan het spelen was.

Allemaal goed en wel, mss zelfs leuk als je het door hebt - maar ik kan me echt wel levendig voorstellen dat iemand zoals mijn moeder (en vele anderen) daar los intrapt. Per slot van rekening was die man beleefd, aanzet was professioneel.

Deze is nieuw nog niet eerder ontvangen :

Afzender : RSZ Rijksdienst Sociale Zekerheid ----> [email protected]

Geachte mevrouw, geachte heer, (--> bij de echte RSZ weten heus wel of het meneer of mevrouw is)

Vandaag, 6 mei, kreeg u volgend bericht dat voor u bestemd was.

Aanmelden

Alvast onze excuses voor het ongemak.

Koen Snyders

Administrateur-generaal

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

(links werken niet meer maar zijn zeker niet van de RSZ!)

Laatst bewerkt:
Uiteraard zo fake als wat:

image.png

Uiteraard zo fake als wat:

image.png
Mijn ma heeft die ook gehad. Helaas moet ik die nog regelmatig wijsmaken van dat eens goed te bekijken, logisch na te denken, nergens op te klikken en die meteen te verwijderen. Gisteren liet ze die dan zien: 'ja we hebben hier zo een mail gehad van Fluvius blabla'. Zucht, in plaats van eens logisch na te denken. Als er zo'n zaken zijn, staan quasi altijd op het mailadres van mijn pa geregistreerd dus waarom zou zij dat krijgen?
Dan zegt die: 'ja maar ik ken zoveel niet van de computer hé blabla'. Ik zeg: 'dat heeft er niks mee te maken, gewoon eens logisch nadenken'.
Maar apps van Facebook, Instagram en die rommel kunnen ze wel allemaal op hun gsm zetten :rolleyes:.

Soms heb ik toch schrik dat ze ook zo eens iets gaan voorhebben.

8128 berichtje

Loyalty week bij Pearle! 40% korting op je bril tem 17 mei.
Maak nu een afspraak: httxs://scam.pearle.be/
Afmelden? httxs://scam.pearle.be/unsubscribe/

Ik ben zonet persoonlijk bij Pearle langsgeweest en ik krijg 70% korting op mijne nieuwe bril! :cheer:
Ik heb die ook gehad maar lijkt me wel een echte actie.
Staat op site van Pearle vermeld: https://www.pearle.be/nl_BE/acties/actievoorwaarden.

En de sms komt van 8128. Nummer dat ook gebruikt wordt voor berichten van bijvoorbeeld UPS en Fedex.

Ik heb die ook gehad maar lijkt me wel een echte actie.
Staat op site van Pearle vermeld: https://www.pearle.be/nl_BE/acties/actievoorwaarden.

En de sms komt van 8128. Nummer dat ook gebruikt wordt voor berichten van bijvoorbeeld UPS en Fedex.
Je hebt blijkbaar gelijk, die actie bestaat echt, bij nader inzien, maar deze was (na even het te controleren) helaas weldegelijk een kopie en vals (ik heb de echte linken natuurlijk weggehaald).

Scammers misbruiken ook echte acties maar dan met andere linkjes. Wat ergens wel logisch is.

En ja ik krijg veel berichtjes binnen via 8128 van allerlei. Ook van Bosch oa (wel echt)

Laatst bewerkt:
Zo'n typische mail van Fluvius, best professioneel nagemaakt, van het mailadres info @ bevestigniettelaat.com :unsure:Allé ja.
Ik heb er naar gemailed. Ze hebben bevestigd dat ze toch echt wel van Fluvius zijn! :unsure:

Even serieus: Als ik de boekskes lees zijn er effectief mensen die de scammer mailen of bellen, de bevestiging krijgen van die mooie praatjesmaker dat ze weldegelijk de echte firma zijn en die dat dan nog geloven ook.

Grapjas, afzender is duidelijk geen Belg :rofl: :rofl::rofl:

Aanvulling in uw FOD dossier – personenbelasting
Er is nog een administratieve stap beschikbaar in uw dossier via Mijn Burgerprofiel.

Uiterste datum
20 Mei 2026

Toegang
Mijn Burgerprofiel

Gelieve dit na te kijken vóór 20 Mei 2026, zodat de verwerking zonder vertraging kan verlopen.
Beste burger,

In het kader van de Dag van de Arbeid werd een fiscale tegemoetkoming van 208,10€ toegekend binnen uw personenbelasting.

Bij nazicht van uw dossier werd echter vastgesteld dat de verwerking nog niet volledig was afgerond.

Mijn Burgerprofiel

Ga naar uw persoonlijke omgeving om uw dossier te openen.

Zodra deze controle is uitgevoerd, kan uw dossier verder worden verwerkt.

Controle

Controleer uw dossier tijdig om de verwerking vlot te laten verlopen.

Verwerking

Na controle kan uw dossier verder administratief worden behandeld.

Vragen, opmerkingen of suggesties? U bereikt ons via FOD Financiën.

Onze privacyverklaring vindt u op
financien.belgium.be.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan