Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Werk bij een Amerikaans multinational, die 2 jaar geleden al eens platgelegen heeft door hacking. Gisterenmorgen mail: typisch Amerikaanse video: FBI veteran describes how to protect yourself and your work place from cybercrime.
Deze morgen dan een opzichtig mailtje dat Windows paswoord expired is. De typische oefening om alles direct eens in de praktijk te brengen.
Sinds de hack hebben we al geregeld een oefening gehad om te kijken hoeveel er in trappen en die resultaten zijn eigenlijk ongelofelijk. Meer dan 20% klikt en geeft nog zijn paswoorden op he 😮

Idem, werk ook bij een multinational, regelmatig training in theorie en praktijk om te testen of we erin lopen, de laatste test was 17% erin gelopen.
Soms is het zo goed gedaan dat ik niet met zekerheid durf te zeggen "dat overkomt mij nooit".

één van de beste scam waar ik al van gehoord heb en waar je echt mee moet opletten, is: ze onderscheppen facturen uit de brievenbussen. Dan maken ze een exacte kopie van de facturen, maar dan met een vals rekeningnummer.

Dwz je krijgt dan een factuur van je brandverzekering. Alles lijkt identiek aan je brandverzekering (100% een kopie), UITGEZONDERD het rekeningnummer. (Dat is dus anders en vals)
Kennis van m'n vrouw heeft dit voorgehad met een aannemer.. Enkele tienduizenden €€€ onbewust op een verkeerde rekening overgeschreven.
Na enige tijd betalingsherinneringen gekregen van die aannemer waarna hun € gevallen is.
Klacht indienen, bank aanschrijven heeft allemaal (nog) niets opgebracht.
En de aannemer wil natuurlijk zijn geld. Ze hebben dus alles dubbel moeten betalen.

My Dearest Beloved,

First, let me start by introducing myself. My name is Mrs. Teresa Mpume, a nationality of South Africa, I was working with Build Safe South Africa. You can view the profile of Build Safe South Africa at (www.buildsafe.co.za
buildsafe.co.za
buildsafe.co.za has been informing visitors about topics such as Build, Safety Products and Safe Safety. Join thousands of satisfied visitors who discovered Safety Talk, Safety and Build Lol.This domain may be for sale!
www.buildsafe.co.za
) and read about us. I am married to late Mr.Thulani Mpume and we were married for twenty years with a child. He died after an illness that lasted for four weeks. Please know this may come to you by surprise, i know that you do not know me, but i need your assistance hence i am writing to you as my will directed me, and it is my desire to go into this business / relationship with you.

When my late husband was alive we deposited the sum of (Fifteen Million Five Hundred Thousand U.S.Dollars) with a security company , Though i assisted him in getting this contract for this deposit signed. I am afraid that the government of South Africa might start to investigate contracts awarded from Build Safe South Africa. This money is still with a security company in East Africa Kenya. Recently my Doctor told me that I would not last for the next three months due to my cancer problem, though what disturbs me most is my stroke, Having to know my condition I want to invest this money into any profitable business of your choice, whatever interest/profit that will come out from this investment of your choice will be shared by both parties.

I have a child that will inherit this money but my son cannot carry out this work by himself, my son is just 15 year old now and growing up in Africa and handling this huge amount of money will certainly be a disaster for a fifteen year old, He is not mature yet. Hence this is the reason for taking this bold decision in contacting you. I am not afraid of death as I know that I am going to be in the bosom of the Lord. I would like you to understand that my contact to you is by my own free will, and as soon as I receive your reply I shall give you the contact of the security company . I will also issue you a letter of authority that will empower you as the new beneficiary of this consignment as the company are not aware the content inside the boxes is cash. We declare them as personal belongings , I will send you this letter through my attorney. My happiness is that I will be living something worthy for my son whom I will be living behind. Any delay in your reply will give me room in sourcing for an individual for this same purpose. Please assure me that you will act accordingly as i stated here and i will like you to contact me immediately you receive this mail so that i will instruct the Security Company to Transfer this consignments into your name and ship it to your Country of residence.

My Regards to your Family,
Yours Faithfully,
Mrs. Teresa Mpume

Snirf snirf , heb de tranen in mijn ogen, zo'n brave madam die aan iedereen denkt .... hoe erg is dit niet als u dat overkomt :cry2:

Sinds wanneer hebben wij een Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie? Al 3 sms'en deze week.

en op gmail blijven ze mij removen van de "adult list"
om te beginnen zou ik daar al graag es op terecht komen in de eerste plaats :laugh:

Die sms ook al 2 x gehad van de week. Teruggestuurd: "Nummer getraceerd en politie is onderweg"

Maar zal wss wel niet aankomen bij die gasten :eviltongue:

Hehe. Van jaarlijkse vakantie ook al gehad deze week

Nu juist nog een sms zogezegd van Bpost dat mijn pakje klaarligt en ik nog de verzendkosten moet voldoen.

Mijn ma krijgt zowat elke week een sms met een link, van bpost, de ziekenbond, kinderbijslagfonds (ook al zijn alle kinderen minstens 10jr het huis uit), ... Vandaag opnieuw: "Zeg remake, kijk eens, ik heb een sms gekregen over mijn congegeld, tis met een link, dus ik twijfel, maar ik denk wel dat het betrouwbaar is." :rolleyes:

Letterlijk elke week moet ik dan dezelfde vragen stellen om haar frank te doen vallen en kijkt ze mij aan alsof ik arrogant doe. Ja moeder, na 750x doe ik arrogant ja.

Dat is nochtans geen oud mens en ook geen dom mens, maar op gebied van naïef zijn scoort ze soms toch enorm hoog.

Doet de ronde, vraag me af hoe ze aan mijn GSM nummer geraakt zijn, via mail krijg ik dagelijks een portie maar de GSM was (te) stil...

NYBMWv3.jpg
Dat lijkt mij geen scam, het is een link die je effectief naar de website van Telenet brengt. Ben je geen Telenet klant misschien?

Is een scam, geverifieerd met Telenet, ze waren op de hoogte, dit bewijst nog maae eens hoe snel iemand in de val zou kunnen lopen, Playforfun twijfelt ….

1. Telenet heeft mijn mailadres
  2. Staat in mijn settings : rekening op papier
  3. Mijn rekening is al 25 jaar op de 4 de van de maand
  4. Bevestiging door call center technische vragen dat het een scam was.
dat url deed me ook twijfelen maar navraag leerde me dat ….

Heb hier een mail gekregen om (gratis) chocolade te krijgen en te testen, en de link waar je op moet klikken is een Britse site die begint met "astrazenega": ze halen hun inspiratie voor hun valse sites uit de actualiteit :rofl:

Is een scam, geverifieerd met Telenet, ze waren op de hoogte, dit bewijst nog maae eens hoe snel iemand in de val zou kunnen lopen, Playforfun twijfelt ….
Jazeker, vooral omdat ik de scam niet helemaal inzie. Tis een URL van Telenet die je naar hun site brengt, de SMS verwijst je door naar de app of het platform van Telenet zelf om te betalen. Ze leiden je dus nergens naartoe waar je geld of data aan zou kunnen kwijt geraken denk ik. Bovendien komt het van een speciaal nummer (8644), een nummer dat Telenet effectief gebruikt om te communiceren met klanten. Ergens wil ik wel weten wat deze scam net inhoudt, omdat ik inderdaad twijfel. Vooral na het lezen van verhalen betreffende het nummer 8644 dat ze daar soms wel eens de plank misslaan met wat ze juist communiceren naar hun klanten (oude data, foutje in database, ...) geraak ik maar moeilijk overtuigd, hoewel dat het natuurlijk wel bijna niet anders kan als Telenet zelf zegt dat het een scam is ... :confused:
Een scam met een url bij telenet zelf?
Ben toch niet de enige die dan twijfelt. :crazy:

Jazeker, vooral omdat ik de scam niet helemaal inzie. Tis een URL van Telenet die je naar hun site brengt, de SMS verwijst je door naar de app of het platform van Telenet zelf om te betalen. Ze leiden je dus nergens naartoe waar je geld of data aan zou kunnen kwijt geraken denk ik. Bovendien komt het van een speciaal nummer (8644), een nummer dat Telenet effectief gebruikt om te communiceren met klanten. Ergens wil ik wel weten wat deze scam net inhoudt, omdat ik inderdaad twijfel. Vooral na het lezen van verhalen betreffende het nummer 8644 dat ze daar soms wel eens de plank misslaan met wat ze juist communiceren naar hun klanten (oude data, foutje in database, ...) geraak ik maar moeilijk overtuigd, hoewel dat het natuurlijk wel bijna niet anders kan als Telenet zelf zegt dat het een scam is ... :confused:
Ik heb het even voor je uitgezocht en kon meer informatie terugvinden op de website van Telenet hierover. Gelukkig zijn ze hier erg transparant in. Als je het zelf even wilt nakijken kan dit op hun eigen website:

https://www2.telenet.be/nl

Ik hoop dat dit een en ander op;gehelderd heeft.

Er is wel een verschil tussen een link in een browser waarbij jij de url kan veranderen tov wat je ziet staan op je scherm, en een sms waar dit niet mogelijk is. In een sms kan je zo geen spoofing gaan doen.

Ben toch niet de enige die dan twijfelt. :crazy:
De link is m.telenet.be wat je helemaal niet naar de site van Telenet brengt.

Probeer maar: https://m.telenet.be/

Site van telenet is: https://www2.telenet.be/

Deze ochtend een sms van de RJV, ik krijg nog vakantiegeld tegoed.
Dat die werken op zondag lijkt mij raar, en ik heb nooit mijn gsm nummer doorgegeven.

Terug
Bovenaan