Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Blijkbaar heb ik 4411 (nog nooit van gehoord) gebruikt met het parkeren deze week en staat er nog een betaling van x euro open. Ben deze week nog niet met de auto weg geweest :thinking:.

Hello [naam verwijderd],

We would potentially be interested in working with you on an order! As a new customer, following requirements are made.

Total quantity: 64 000 copies

delivery schedule: October 2021

delivery address: Ex-works

term of payment:

- 40% of the total price to the Seller on signature of Purchase contract (TT Remittance).

- 60% payable prior to shipment.

- On receipt of payment of the initial 40% of the total price the Seller shall start printing the books.

Discounts 65%?

Best Regards,

Mr. Jianlong Wang

project manager

HUANGGANG CITY BRANCH OFFICE OF HUBEI XINHUA BOOKSTORE (GROUP)

Address: No.216, Gongzheng Road, Wuchang District, Wuhan City,Hubei Province ,CHINA

T: [verwijderd]

E-mail: [verwijderd]

Een order uit China voor mijn bedrijf. Grote hoeveelheid, maar naar Chinese normen niet echt groot. Deze (overigens enige) boekenketen in China heeft 14000 vestigingen. Slecht Engels, maar naar Chinese normen... Pluspunt is dat ze heel duidelijk de terminologie in deze sector kennen, en prijzen zijn zeker niet onrealistisch al werd er niet bepaald hard onderhandeld vanuit hun kant. De project manager kon ik niet vinden onder zijn Engelse naam en op het adres in kwestie zit het hoofdkantoor van een bank, maar beide dingen vallen te verklaren.

Toch besloot ik even in te gaan op de vraag aangezien er sprake is van gedeeltelijke voorafbetaling van de order waardoor we in theorie geen enkel risico zouden lopen. En ik ben altijd geïnteresseerd waar nu de scam zou zitten. Na wat heen en weer kwam er een mooi aankoopcontract waarin stond:

Article 9 Contract notarization is a legal process that supervises the contract signing and its implement and certifies that the document is authentic and can be trusted.

a. To prevent the dispute.
b. To maintain national interests and the rights of both parties.
c. The contract will take effect after the notarization. court notarization (BUYER)
d. The notarial fees will be shared between the SELLER and the BUYER.
Dat was dus de clue. Eigenlijk een "African prince"-verhaal waarbij heel veel geld je richting uit komt, maar je even deze beperkte kosten zelf moet dragen. Dit was wat geloofwaardiger door de insteek (zakelijke transactie) en het taalgebruik, maar dus geen gouden ei voor mij.

Als je op Google "China big order scam" intypt, zie je dat het soms nog veel verder gaat. Pre-Covid nodigden ze potentiële zakenrelaties uit in China om de deal te tekenen om je vervolgens op een dagenlange escapade langs hotels, restaurants en valse notarissen mee te nemen waar je rijkelijk mag trakteren. Eenmaal terug thuis heb je een getekend contract maar hoor je niets meer van de tegenpartij.

Ik verkoop tweedehands een koets. Een Poolse vrouw is meteen akkoord met de voorgestelde vraagprijs, maar zegt:

"Oké, maar ik heb het momenteel druk met werk, ik zal een UPS-postbode naar je huis sturen om je je geld te geven en het pakket op te halen."

Daar ga ik echt niet op in. Vertrouw ik niet.

Ik ben klant bij Belfius, maar ik heb nog nooit zoiets van Belfius gekregen, wel al van een aantal andere banken waar ik dan geen klant bij ben.

Nog eens een "My e-box" mail met een "belangrijk bericht ivm mijn vaccinatie". Ziet er behoorlijk "echt" uit, behalve de louche link natuurlijk en de afzender, dus ik kan begrijpen dat minder oplettende mensen hierin stinken. Gezien ik voor my e-box een aparte email adres gebruik weet ik onmiddellijk dat het spam is als dit op mijn "dagdagelijks" e-mail adres toekomt.

Beste gewaardeerd lid ,
we hebben onlangs vastgesteld dat verschillende apparaten zijn ingelogd op uw account en er waren meerdere wachtwoordfouten aanwezig voor de aanmeldingen . We hebben je nu nodig om je accountgegevens opnieuw aan ons te bevestigne .
We hebben je nu nodig om je accountgegevens opnieuw aan ons te bevestigen :

Als uw accountgegevens niet binnen een bepaalde periode worden bevestigd en geverifieerd, wordt uw mogelijkheid om toegang te krijgen tot uw account beperkt.
Dank u wel
Afdeling Account Management.

Met het logo van Visa erbij.
Ik snap wél dat hier mensen in trappen.

Vroeg of laat denk ik dat we er allemaal wel eens zullen in trappen, als je de reportage van Panorama ziet en zelfs een jonge gast die aan de universiteit studeert erin trapt, iemand die wel vertrouwt is met computer etc...
Iemand van van 65+ is niet vertrouwt, of toch minder, met pc/ipad/internet etc ... en dat zijn volgens mij ook de grootste groep die erin trappen, als er dan nog met spoofing van nummers gewerkt word die u de illusie geven dat je vanuit Brussel gebeld wordt etc ... ALTIJD uiterst wantrouwig zijn is de boodschap.

Laatst bewerkt:
Enkele jaren geleden had er een nieuwe, buitenlandse klant een bestelling gedaan. Heel vreemd wanneer bepaalde technische zaken, afmetingen, enz. niet echt een grote rol speelden. 'Doe maar' klonk het.

Eens uitgeleverd werd de factuur betaald. Stel dat het een factuur van 30k was, werd er 40k gestort. We kregen een mail waarin stond dat ze gemist hadden en teveel gestort hadden. Dan was de vraag of we het bedrag dat men teveel gestort had konden terugstorten.

Dit hebben we niet gedaan en navraag gedaan bij de bank. Na enkele dagen pas kwam de bank erachter dat het om 'fake' geld ging. Maar dat zagen wij dus effectief op de rekening verschijnen.

Hoe dat allemaal in zijn werk gaat weet ik niet.
wacht, ge hebt effectief 40K gestort gekregen? hoe is dat dan fake geld?

wacht, ge hebt effectief 40K gestort gekregen? hoe is dat dan fake geld?
Ja, stond effectief op de rekening. Pas 3 dagen later krijgen wij bericht van de bank dat het om 'fake' geld ging en dat was weer weg. In eerste instantie zag de bank bij storting dat dus ook niet.

Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet. Ik kan mij inbeelden dat dat wel soms lukt.

Edit: sms dat ik de verzendkosten nog moet betalen van een pakket die ze vasthouden bij Bpost.

Laatst bewerkt:
Ze hebben me liggen.
Kreeg op het werk ne mail van leverancier die ik toevallig vorige week gestuurd had voor een offerte.

Uw zakelijk voorstel kan u downloaden via wetransfer.
Proberen inloggen met mijn gmail gegevens, lukte niet.
Iets erna mail van die leverancier dat dat een mail van hackers was natuurlijk.
Fuck

Laatst bewerkt:
Vroeg of laat denk ik dat we er allemaal wel eens zullen in trappen, als je de reportage van Panorama ziet en zelfs een jonge gast die aan de universiteit studeert erin trapt, iemand die wel vertrouwt is met computer etc...
Iemand van van 65+ is niet vertrouwt, of toch minder, met pc/ipad/internet etc ... en dat zijn volgens mij ook de grootste groep die erin trappen, als er dan nog met spoofing van nummers gewerkt word die u de illusie geven dat je vanuit Brussel gebeld wordt etc ... ALTIJD uiterst wantrouwig zijn is de boodschap.
Bwa, het is niet omdat je jong bent dat je daarom vertrouwd ben met de computer. Genoeg 20-30'ers die met moeite een document krijgen afgeprint. Er is een verschil tussen vertrouwd zijn met de computer en Word kunnen openen. En die gast in die reportage was het mooiste voorbeeld om nog maar eens te tonen dat het niet is omdat je aan de unief studeert dat je effectief slim bent.

Laatst bewerkt:
Bza, het is niet omdat je jong bent dat je daarom vertrouwd ben met de computer. Genoeg 20-30'ers die met moeite een document krijgen afgeprint. Er is een verschil tussen vertrouwd zijn met de computer en Word kunnen openen. En die gast in die reportage was het mooiste voorbeeld om nog maar eens te tonen dat het niet is omdat je aan de unief studeert dat je effectief slim bent.
Iedereen kan ook aan de unief studeren hé, dat vereist een diploma middelbaar.

Wat je zegt over vertrouwd zijn met computers klopt ook, ik ben daarin nu niet bepaald een expert, maar ik krijg soms ook documenten van studenten opgestuurd die met haken en ogen aan elkaar hangen. Dat zijn dan basisfuncties in Word die ze niet kunnen gebruiken omdat dit uiteindelijk nooit wordt gevraagd, op het einde moet er een document afgeleverd worden voor bepaalde vakken, maar hoe dat tot stand is gekomen gaat niemand nakijken.

Tijdens mijn eigen studies zo eens een verslag gekregen ter controle van een (zeer vreemde) studiegenote waarmee ik samen een labo had. Ik wou een tabel verplaatsen en al de verticale lijnen bleven staan want ze had die gewoon getekend.

Denk dat elke IT'er in een support/infrastructuur functie verhalen genoeg heeft over de onwetendheid van de gemiddelde gebruiker. Diploma of niet, de meesten zijn allemaal even dom als het om dagdagelijks gebruik van een pc/laptop gaat.

"Hoezo mijn icoontjes zijn niet hetzelfde als ik op een andere pc inlog?"
"De printer is stuk, alles al geprobeerd!" (papier was op, stond letterlijk op het scherm)
"Ohja deze muis klikt veel stiller" zegt de burgerlijk ingenieur nadat ik ff naar buiten gegaan ben met zijn muis en terugkwam met dezelfde.

Ze hebben me liggen.
Kreeg op het werk ne mail van leverancier die ik toevallig vorige week gestuurd had voor een offerte.

Uw zakelijk voorstel kan u downloaden via wetransfer.
Proberen inloggen met mijn gmail gegevens, lukte niet.
Iets erna mail van die leverancier dat dat een mail van hackers was natuurlijk.
Fuck
Jij durft het toe te geven, bij veel gefopten is er een zekere schaamte , vooral als het over (veel) geld gaat....

Denk dat elke IT'er in een support/infrastructuur functie verhalen genoeg heeft over de onwetendheid van de gemiddelde gebruiker. Diploma of niet, de meesten zijn allemaal even dom als het om dagdagelijks gebruik van een pc/laptop gaat.

"Hoezo mijn icoontjes zijn niet hetzelfde als ik op een andere pc inlog?"
"De printer is stuk, alles al geprobeerd!" (papier was op, stond letterlijk op het scherm)
"Ohja deze muis klikt veel stiller" zegt de burgerlijk ingenieur nadat ik ff naar buiten gegaan ben met zijn muis en terugkwam met dezelfde.
Allemaal waar stel u dezelfde positie support/infrastructuur voor ergens vanaf windows NT 4.0 (1996) hele generaties vijftiger die toen van allerhande, dikwijls custom made, systemen kwamen en tekstverwerking met Word Percfect en die met windows, word, excel moesten leren werken , dat waren de dagen, als je toen sprak van een USB stick die in de USB poort moest ze u aankeken alsof je zonet een oneerbaar voorstel had gedaan :biglaugh: :biglaugh: :biglaugh:

De meest irritante van allemaal naar mijn gevoel is Test-Aankoop met hun telefoontjes.
Je krijgt er geen woord tussen eer die verkoper zijn verhaal gedaan heeft, en dan gaan ze u nog zitten uithoren waarom je niet geïnteresseerd zou zijn in hun scam. Die organisatie mag gerust eens in de spiegel gaan kijken hoor. En als je niet oppakt, verwacht je dan maar aan een resem willekeurige telefoontjes van onbekende nummers de komende 2 weken.

Terug
Bovenaan