Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Enkele jaren geleden, ergens in de regio, was er een alleenstaande mama die uiteindelijk genoeg gespaard had om haar huis op te lappen. Ze had nieuwe ramen laten steken voor een bedrag van ongeveer 10k.

Slechte zielen hadden dat in de mot en controleerden haar brievenbus de weken na plaatsing, tot ze uiteindelijk de factuur eruit gevist hadden. Rekeningnr. verandert en factuur terug in de bus gestoken. Mevrouw alles netjes betaald. Een maand later nam de firma die de plaatsing deed contact met haar op om te vragen waarom de betaling uitbleef.

Mevrouw was haar 10k kwijt en moest dan nog eens haar ramen betalen.

Sinds ik dat verhaal zag passeren in het lokale nieuws, controleer ik altijd het rekeningnummer (bij grote bedragen). Vind ik het niet op de site, bel ik ze op om te bevestigen.
Dat is al wél één van de betere scams. Bij grote bedragen check ik daarom altijd het rekeningnummer (ik stuur ze een email of bel ze zelf op) en staat dit meestal ook onder mijn begunstigden. (als de ontvanger al bekend is voor mij)

Deze ook gehad via mijn bedrijf.
30 euro per jaar voor een domein naam :rofl:van TM benelux.

Geen idee of het echt oplichting is, maar pokkeduur in elk geval wel en dat die domein naam op het punt staat van verkocht te worden, daar geloof ik in elk geval ook niks van.

7E5FD790-C500-4819-A3FB-FAF3D4712DBA.jpeg

Vorige week 2x "Microsoft" aan de lijn gehad. De eerste keer zei ik dat ik geen computer had. Diezelfde avond belden ze weer, en was ik wel eerlijk: ik heb geantwoord dat ze mij al eerder hadden proberen te scammen vandaag. 2 keer werd er heel rap ingehaakt van hun kant.

Daarstraks belde "Microsoft" weer. Mijn partner nam om, en ik hoor ze even later afsluiten met "thanks, goodbye". Ik vond het wat raar om iemand te bedanken voor een poging tot oplichting, maar mijn partner vond dat die mens ook maar gewoon zijn werk deed en zijn kinderen wilde voeden.

Daarstraks een factuur van ethias in mijn mailbox voor een "huurdersverzekering"
Ik heb geen verzekeringen bij ethias, behalve een hospitalisatieverzekering via het werk.
Wat wel raar is, de mail lijkt volledig echt, zelfs de rekeningnummers die erop vermeld staat zijn effectief die van ethias.

Al tweemaal op een week een email van koerierbedrijf dat ik iets moest tekenen voordat pakket verzonden zou worden. En is heel slecht gedaan ook. Ik verwijder dat direct telkens
Vorige week zet ik een barbie poppen huis te koop van mijn dochter op 1u tijd 7 scammer en altijd hetzelfde ik woon on dinant ik geef u 15€ extra, ben dan er eens op ingegaan. Ik zeg o dat moet lukken ik moet deze middag in dinant zijn op den duur is ze zelf gestopt met sturen 😆

Wij doen hier op het werk awareness voor die dingen, 50% van het volk klikt maar gewoon op elke link dat we doorsturen. Nadien krijgen ze dus een informatieve mail dat wat ze gedaan hebben schadelijk is voor het bedrijf. En 3 maand later staan die mensen weer in mijne lijst dat ze op de volgende oefening weer gedaan hebben wat niet mag.

Wij hebben de afgelopen 2 jaar met thuiswerk heel veel van die gevallen gehad op het werk.
Er is een audit geweest, informatie campagne.
2 factor authenticatie wordt nog altijd afgeblokt door de directie.

We hebben nu beslist dat iedereen die vanaf nu op zo een link klikt automatisch 2 factor authenticatie krijgt, verplicht.

Twee mails, op twee verschillende mail adressen.
Ongeoorloofde transactie van een Belfius rekening.
Goed dat ik bij een andere bank zit.

Eerder deze week iets besteld op Bol. Niet veel later random SMS van "PostNL": u moet kosten betalen op uw verzending, voldoe deze via volgende link.

Classic wel, gaat altijd om kleine bedragen maar ik vraag mij wel serieus af hoeveel mensen daar effectief voor vallen. Ik ben voldoende mee om te weten dat die mannen waarschijnlijk ergens een voet tussen de deur hebben en zien welke adressen/nummers effectief een levering verwachten maar er zijn toch ook nen helen hoop mensen die dat niet snappen en dan achteloos die paar euro betalen? :unsure:

Wooohooo Mercedes (bijna) gewonnen….vooral,het e-mailadres geeft me direct vertrouwen dat dit “geen“ scam is

[email protected]

GEFELICITEERD!
Geachte mevrouw, mijnheer

Droom je van een nieuwe auto? Wil je dat het zowel krachtig als mooi is?
Het geluk is aan uw kant en uw e-mailadres is geselecteerd om deel te nemen aan onze trekking voor een gloednieuwe Mercedes C43!
De kenmerken van deze prachtige auto: snelle acceleratie, rijcomfort en een interieur dat naar uw wensen is geconfigureerd, maken van elke rit in de nieuwe Mercedes C43 een fantastische rijervaring!
Wat moet je doen om mee te doen? Bevestig gewoon uw gegevens door op de onderstaande knop te klikken!
Met vriendelijke groet

Hello Makila

You just changed your password.
If you didn’t change your password, please give us a call as soon as possible ...
---
Hello Makila,

You sent a payment of xxx to xxx

Blijkt het vrouwlief te zijn die mij gehackt heeft. Ze wist het wachtwoord van PP niet, dus heeft ze dit gewijzigd via mijn eigen laptop. Daarna heeft ze betalingen uitgevoerd. Nu is mijn geld foetsie :cry:

Goed geprobeerd…but no cigar, gestuurd van volgend mail adres [email protected] :)
mijn madam was er bijna mee weg, geluk dat ze het eerst nog vroeg voor ze op de link klikte…

Factureringsprobleem met betrekking tot uw abonnement

2021 year in review
Beste klant,

Wij willen u mededelen dat uw betaalwijze is geweigerd.

Gelieve uw gegevens voor de geplande debitering uiterlijk op 30/12/2021bij te werken

Als u uw gegevens niet aanpast voor 30/12/2021 wordt uw Telenet-account definitief afgesloten en wordt u €49,99 aangerekend voor de afsluitkosten van uw account.
Telenet SRL - Liersesteenweg 4, 2800 Mechelen - VAT BE 0473.416.418 - RPM Antwerpen dep. Mechelen
© Telenet 2021

Terug
Bovenaan