Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Slik* Zucht* Hier word ik gewoon *stil* van.

Ik kan perfekt begrijpen dat je voor een scam valt -vooral als de timing van de scammer heel erg goed is-, onlangs had ik het ook vlaggen (niet zelf, maar ik moest iets kopen van mijn moeder en ik had niet de tijd controles uit te voeren - gelukkig wel al het geld kunnen recupereren).

Zeker oudere mensen zijn gevoelig aan scams omdat alles zo snel verandert.
Maar 400k (!) spaarcentjes én dan nog bijlenen (en het nog steeds niet door hebben), terwijl je al op pensioen bent? :oink:

Misschien moet hij zich eens laten controleren op dementie? Want dit is toch niet meer normaal?

Ik zag deze passeren op twitter, vond ik wel een hele opvallende en nog nooit gelezen of gezien.
Een hele opvallende wel , normaal moeten ze die installateurs zijn gegevens toch hebben gewoon opzettelijk gedaan.

Het ergste van al is dat ze nog steeds denkt dat die installateur (den Yordi) dat per ongeluk gedaan heeft en uit goeder trouw die loodgieter geregeld heeft.

En vandaag weeral. Een 89 jarige die al zijn geld kwijt is.

Elke keer ik dit zeg tegen oudere mensen dan zeggen ze: wacht maar tot jij zo oud bent, dan ga je ook zo stom zijn.
I dont know, dan ga ik echt wel retarded of dement moeten zijn. Als er één iets is wat als laatste zal verdwijnen dan is dat mijn sceptisme betreffende geldzaken en 'als het te mooi is om waar te zijn dan ..' op dat vlak ben ik echt ne sceptische klootzak. (I said it)

Maar goed zeg nooit nooit, laten we over 40 jaar nog eens afspreken?

En vandaag weeral. Een 89 jarige die al zijn geld kwijt is.

Elke keer ik dit zeg tegen oudere mensen dan zeggen ze: wacht maar tot jij zo oud bent, dan ga je ook zo stom zijn.
I dont know, dan ga ik echt wel retarded of dement moeten zijn. Als er één iets is wat als laatste zal verdwijnen dan is dat mijn sceptisme betreffende geldzaken en 'als het te mooi is om waar te zijn dan ..' op dat vlak ben ik echt ne sceptische klootzak. (I said it)

Maar goed zeg nooit nooit, laten we over 40 jaar nog eens afspreken?
Het probleem is dat je op die leeftijd meestal niet meer mee bent met de huidige technologie. Als er binnen 40 jaar een gekke Metaverse of dergelijke bestaat, dan zullen wij misschien ook niet meer kunnen volgen en makkelijker opgelicht worden. Uw denkvermogen vermindert denk ik ook met ouder worden, dus uw scepsis verdwijnt dan mogelijks?

Misschien ook verveling? Hele dag niks doen, internet.
Aandacht.

Oude wijn in nieuwe zakken. Paar jaar terug waren het mails over erfenissen van 100 miljoen uit Afrika, maar in ruil moest je wel eerst de kosten van paar duizend eur betalen.
Hoeveel zijn er daar niet ingetrapt?

Het probleem is dat je op die leeftijd meestal niet meer mee bent met de huidige technologie. Als er binnen 40 jaar een gekke Metaverse of dergelijke bestaat, dan zullen wij misschien ook niet meer kunnen volgen en makkelijker opgelicht worden. Uw denkvermogen vermindert denk ik ook met ouder worden, dus uw scepsis verdwijnt dan mogelijks?
Hier heb je wel een punt.

En ik weet nog hoe ik vroeger was als tiener. Als een oudere mens van 48 jaar kwam vragen, hoe technologie X nu in elkaar steekt, want dat hij/zij dit niet begreep, ipv die mens dat uit te leggen, dacht ik: allé dat is weer zo ne ouwe achterlijke zak.

De praktijk is echter dat die ouwe zak nadat hij een maandje onderzoek doet en DOMME vragen stelt (in de ogen van die jongeren), 100% mee is. Sterker nog: Soms komt die 'ouwe', daarna met vragen af, waarbij het plots héél STIL blijft. :tongue: Eigenlijk met alle nieuwe zaken denk ik: Je moet ergens beginnen, dus domme vragen bestaan 'niet'.

Maar een ouwere mens is soms beschaamd om vragen te stellen, omdat ie niet meteen meer mee is en ja ..

En je moet blijven mee gaan met de tijd he. Men zegt wel eens: Op je 80ste kan je niks nieuw meer leren, maar dat komt omdat die mens tussen zijn 65ste en zijn 80ste daar niets mee gedaan heeft. Een gat van 15 jaar fiets je niet meer dicht op die leeftijd. Maar laat zo iemand gewoon na zijn pensioen blijven mee gaan met de hedendaagse tijd, en die mens kan gewoon mee se.

Of het moest zijn dat men mentaal begint af te takelen ..

Misschien ook verveling? Hele dag niks doen, internet.
Aandacht.

Oude wijn in nieuwe zakken. Paar jaar terug waren het mails over erfenissen van 100 miljoen uit Afrika, maar in ruil moest je wel eerst de kosten van paar duizend eur betalen.
Hoeveel zijn er daar niet ingetrapt?
Ja eenzaamheid is eigenlijk nog een veel grotere factor. Een oudere mens die éénzaam is, die plots aandacht krijgt, is heel erg vatbaar voor 'scam/fraude'. :frown:

Echt elke dag GLS, bpost is sinds dat ik een huis zocht dat dit beginnen opkomen. Bestellingen gaan via mijn vrouw haar mail dus kan nooit van mij zijn.

Ik kan perfekt begrijpen dat je voor een scam valt -vooral als de timing van de scammer heel erg goed is-, onlangs had ik het ook vlaggen (niet zelf, maar ik moest iets kopen van mijn moeder en ik had niet de tijd controles uit te voeren - gelukkig wel al het geld kunnen recupereren).

Zeker oudere mensen zijn gevoelig aan scams omdat alles zo snel verandert.
Maar 400k (!) spaarcentjes én dan nog bijlenen (en het nog steeds niet door hebben), terwijl je al op pensioen bent? :oink:

Misschien moet hij zich eens laten controleren op dementie? Want dit is toch niet meer normaal?

Veel jonge mensen trappen er ook in.
Ook die met een beter profiel waar je het niet van verwacht.

Ene die bij een bank werkt, krijgt voortdurend met zulke situaties te maken.

Mensen die hun geld willen vrijmaken om domme zaken te doen.

En je mag dat als bankbediende niet zomaar weigeren, je kan persoonlijk advies geven, voor de rest toekijken hoe mensen openlijk stommiteiten begaan. Verder mag je je het ook niet aantrekken.

Onlangs nog een verhaal van die bankbediende.
Ene die wou beleggen in crypto's, maar via een tussenpersoon.
Hij wou dat doen met de centen van zijn bejaarde vader. Die kerel kwam daar effectief aan met zijn vader, want ah ja vader moest tekenen om geld vrij te maken.
Nu die kerel had nog een zus, dus heeft men wel die zus gebeld van is het ok dat vader zomaar geld vrijmaakt, in de hoop van dat die de vader zou tegenhouden.
Die zus: "ja zij had ook al eens belegd daarin, en dat had toen wat opgebracht."
De rest van het verhaal ken je. Ging niet over een klein bedrag he. Spaarpot vader weg.

Ook fluppen met verhalen van hoe dat ze geld overmaken aan een ver liefje, maar opdat dat liefje naar hier moet komen heeft ze eerst centen nodig. En ze heeft steeds meer nodig, want ze geraakt moeilijk hier.
Daar zit je dan als bankbediende bij: "van zou je dat wel doen...?"

Haha.

Als ik nog maar zie hoeveel jonge mensen naar van die alternatieve coaches etc. gaan, en hun geld eraan vergooien.
Goed geflipt, mensen met serieuze diploma's die in de grootste luchtshit geloven.
En die zitten hun verhaal dan tegen u te doen van zie eens hoe goed ze geholpen zijn.
Jij zit daar dan van: "euuhhmmm jaja helemaal."
Zichzelf laten hypnotiseren van dat zij ook een maagring heeft, en dat ze dus zo gaat afvallen. Yeah right :oi22:
Overduidelijk heeft het niet geholpen, integendeel :oi22:

Laatst bewerkt:
Ook fluppen met verhalen van hoe dat ze geld overmaken aan een ver liefje, maar opdat dat liefje naar hier moet komen heeft ze eerst centen nodig. En ze heeft steeds meer nodig, want ze geraakt moeilijk hier.
Daar zit je dan als bankbediende bij: "van zou je dat wel doen...?"
Nu ja als je niet oplet, kan zelfs een 'fysiek' meisje of vrouw in België u ook scammen. (Of man)

Zo ook het verhaal gehoord van een gast (geruchten, of die waar zijn no idea .. maar ik denk dat wel, zo'n zaken gebeuren gewoon), en hij had met een meisje zogezegd een relatie. Beetje lief doen en zo tegen hem. Aandacht zeker? En niet gemakkelijk aan een vriendin geraken?

En ze had altijd meer en meer geld nodig voor vanalles en nog wat. Maar hij kreeg er dus amper iets voor terug.

Tot hij na vele duizenden eurokes te spenderen, hij een beetje te hard zaagde voor 'iets' meer intimiteit.
Stond hij blijkbaar ineens gewoon op straat en was het 'uit'. Ja liefde is NIET te koop he! :support:

---

Maar er zijn gradaties. Geld sturen naar iemand in het buitenland die je nog nooit gezien hebt?
Voor hetzelfde geld is het Elon Musk die doet alsof hij je lief is en hij heeft geld nodig .. en jij denkt dan, dat het de liefde van je leven is? :unsure:

Nu ja als je niet oplet, kan zelfs een 'fysiek' meisje of vrouw in België u ook scammen. (Of man)
Ex-klant op mijn vorig werk (CEO van een redelijk bekend bedrijf) had nog niet zo lang een relatie met een knappe jonge Oost-Europese dame.(een trophy wife)
Lees: een lekker jong ding op internet leren kennen op een internationale site voor succesvolle single mannen en I love you naar elkaar zitten sturen voor een tijdje. Daarna is ze naar België gekomen en is ze bij hem ingetrokken.

Op een dag kwam hij thuis en was zijn oldtimer(250k), zijn cabrio(150k euro) en al zijn spullen weg: Juwelen, horloges, tv, laptop,designer kleren etc.
Madame was uiteraard met de horizon verdwenen.

Op camerabeelden in het huis was te zien hoe zij en nog 3 Oost-Europese mannen alles aant leegroven waren.
Die was een maand in België...(woonde dus slechts een maand samen met hem)

Gewoon pure scam/ oplichtersbende.
Hij kon dat niet vatten omdat alles altijd normaal leek. Samen op restaurant gaan, vaak vrijen etc.

Om dan achteraf nog te moeten horen dat hem niks van de verzekering ging krijgen.(is geen diefstal)

Laatst bewerkt:
Is geen fictie, vriend van mij heeft hetzelfde meegemaakt, alleen was deze Oost-Europese dame wat "preutser" en wou ze niet vrijen en/of samenslapen hoogstens wat geknuffel(heb haar gezien, geen afbreuk aan mijne maat maar die zat een paar divisies te hoog voor hem) en hetzelfde scenario gebeurde al in de 2 de week dat ze was ingetrokken.
Ze heeft nog ook de bank waar hij zijn rekeningen had bezocht (time stamp camera's bank NA dat ze alles had leeg geroofd) met het foefje dat hij heel ziek was en medicatie nodig had die zij dan zou gaan halen maar de bank wou niets geven want ze had geen bankkaart en pin code bij.
Politie heeft vaststelling gedaan en dat was het, deze man is geen CEO maar een gewone bediende, heeft effe geduurd voor hij terug op zijn plooi was.

++
Ex-klant op mijn vorig werk (CEO van een redelijk bekend bedrijf) had nog niet zo lang een relatie met een knappe jonge Oost-Europese dame.(een trophy wife)
Lees: een lekker jong ding op internet leren kennen op een internationale site voor succesvolle single mannen en I love you naar elkaar zitten sturen voor een tijdje. Daarna is ze naar België gekomen en is ze bij hem ingetrokken.

Op een dag kwam hij thuis en was zijn oldtimer(250k), zijn cabrio(150k euro) en al zijn spullen weg: Juwelen, horloges, tv, laptop,designer kleren etc.
Madame was uiteraard met de horizon verdwenen.

Op camerabeelden in het huis was te zien hoe zij en nog 3 Oost-Europese mannen alles aant leegroven waren.
Die was een maand in België...(woonde dus slechts een maand samen met hem)

Gewoon pure scam/ oplichtersbende.
Hij kon dat niet vatten omdat alles altijd normaal leek. Samen op restaurant gaan, vaak vrijen etc.

Om dan achteraf nog te moeten horen dat hem niks van de verzekering ging krijgen.(is geen diefstal)
In zo'n scam -als je wat pech hebt- kan iedereen wel in trappen, vrees ik. Je moet maar die pech hebben se. :frown:

Je bent 25 jaar, jong en naïef. Je denkt: Niet met mij, ik moet ze minstens fysiek gezien hebben!
Zo gezegd zo gedaan. Een paar maand uw vertrouwen winnen, vrijen, alles erop en eraan, zelfs haar familie leer je kennen (acteurs of gewoon echt whatever in een huurhuisje of zo). En ineens --> Keihard haar slag slaan met wat vrienden ..

Je komt thuis en inderdaad: Uw Bmw weg, uw duur sporthorloge, uw volledig lederen zetel, TV ... kortom: Uw huis ineens leeg.
(Geld afhalen van de bank is lastiger, daarvoor moet ze uw pincode hebben en uw kaart maar mmm niks valt uit te sluiten ..)

----

Online scams, van die telefoontjes van de bank of verre afstandsrelaties zonder ze ooit gezien te hebben --> No fucking way. Tenzij ik oud en seniel begin te worden. Maar bovenstaande? Als een dame echt veel moeite wil doen en u zelfs fysiek wil verwennen en wat inspanningen wil doen --> Ik weet niet of ik er ook niet (deels) voor zou vallen. Allé ja ik ben nu wel gehuwd maar je begrijpt wat ik bedoel.

----

Shit happens zeker?

Lees: een lekker jong ding op internet leren kennen op een internationale site voor succesvolle single mannen

Verkeerd gezocht /ge”seek”d/ zeker.

Verkeerd gezocht /ge”seek”d/ zeker.
Ja dit ook wel. Maar zeg nooit nooit. Ook een vrouw uit België die er op het eerste zicht doodnormaal uit ziet, kan ook gewoon stelen van jou als je de verkeerde tegenkomt en ze echt van kwade wil is (er zijn echt goeie actrices).

Maar als je een dosis sceptici aan de dag legt, en je bent niet van gisteren dan kan je 99% van alle scams er al wel uitfilteren. Die 1%? Ja, pech dan.

Vorige week 2 spam mails van 'bpost' in mijn inbox gehad. Dat was jaren geleden dat Gmail nog eens een steek liet vallen.

Beste klant,

Met ingang van 27 maart 2023 gaan wij van start met de introductie van de
nieuwe kaartlezer. De nieuwe kaartlezer is de opvolger van de huidige
kaartlezer die u momenteel bezit. Wij bieden onze klanten een veilige
virtuele omgeving aan om bankzaken te doen met maximaal gebruiksgemak.

Uw huidige kaartlezer zal per 27 maart 2023 gedeactiveerd worden. U kunt
dan geen gebruik meer maken van uw huidige kaartlezer. De nieuwe
kaartlezer is geheel gratis. Na 27 maart zullen wij 14,95 EUR in rekening
brengen.

Met vriendelijke groeten,
Belfíus Bank

Weer een rekening waar ik niets van wist, misschien staat er een paar 100.000 € geparkeerd en weet ik het niet meer? ;)

Amai, iemand al eens een phishing van booking gekregen. Ik heb een mail dat echt twee druppels water is zoals een echte booking. Enige is dat het op een ander emailadres is waar ik denk ik geen booking account op heb. Als ik mij probeer in te loggen op dat emailadres vragen ze om een account aan te maken. Met mijn ander emailadres krijg in gewoon melding van wachtwoord in te geven.

Maar die mail is wel gek, komt ook van het emailadres dat ze gebruiken, geen fout in te bespeuren. Ik vertrouw het toch nog nier helemaal. Maar helpcenter van booking is opt eerste zicht ook wel een ramp, vind niet direct een emailadres om contact op te nemen of die mail door te sturen.

header analyzer:
Header NameHeader Value
Authentication-Resultsspf=fail (sender IP is 104.47.2.59) smtp.mailfrom=booking.com; dkim=fail (body hash did not verify) header.d=booking.com;dmarc=fail action=oreject header.from=booking.com;compauth=none reason=454
Received-SPFFail (protection.outlook.com: domain of booking.com does not designate 104.47.2.59 as permitted sender) receiver=protection.outlook.com; client-ip=104.47.2.59; helo=EUR01-DB5-obe.outbound.protection.outlook.com;

Als ik dit vergelijk met een eerdere echte booking zitten er inderdaad wat fails en niet 'permitted sender' enzo.

Straf wel.

Terug
Bovenaan