Hoe het best netwerken?

Tanuki_

Crew Member
Ik start dit topic eigenlijk met een specifieke vraag, maar misschien kan het ook nog nut hebben als algemeen topic.

In de zoektocht naar werk is het vaak heel belangrijk om te netwerken. Je hebt veel meer kans om een job waar veel concurrentie voor is binnen te halen als je iemand kent binnen het bedrijf, als iemand een goed woordje kan doen voor je, een goede referentie, etc. Ook voor freelancers en mensen die bijvoorbeeld in sales zitten heel belangrijk om klanten en contracten binnen te halen. Het is vaak en voor velen iets dat natuurlijk groeit naarmate je meerdere rollen/jobs hebt gedaan, met verschillende mensen hebt samengewerkt, etc. Maar soms is het ook een kwestie van uit je comfort-zone stappen, en specifiek moeite doen om contact te hebben en houden met mensen, al dan niet met een specifiek doel.
Zijn daar (ongeschreven) regels voor? Do's en dont's? Ga je naar specifieke evenementen daarvoor of voeg je gewoon mensen toe aan je contacten op LinkedIn? Enige tips en tricks voor verlegen mensen of mensen die het gewoon moeilijk vinden contacten te leggen? Of voor freelancers die het moeilijk hebben met nieuwe klanten te vinden?

Nu dan mijn specifieke vraag: Ik heb interesse in een vacature waarvoor ik ga solliciteren. In die vacature staat de naam vermeld van de teamverantwoordelijke. Ik denk dan, misschien is het wel goed om een berichtje te sturen op LinkedIn, maar dan bedenk ik mij ook dat ik eigenlijk niet goed weet wat daarin te zetten. Stel ik een vraag? Zoja, welke? Stel ik me gewoon kort voor? Vermeld ik de vacature en dat ik ga solliciteren/ heb gesolliciteerd? Solliciteer ik eerst en stuur ik dan een berichtje of stuur ik eerst iets en solliciteer ik later? Dan heb ik ook wat schrik dat zo'n berichtje niet oprecht overkomt, en ik enkel vriendelijk doe omdat ik de job wil natuurlijk. Hoe kan ik zoiets best aanpakken?

Alle hulp en informatie zijn welkom!

Los van de vraag van het netwerken zou ik bij een vacature niet rechtstreeks de teamverantwoordelijke gaan contacteren... Volg het "normale" proces van sollicitatie, anders zou dat nogal creepy overkomen eerlijk gezegd.

Specifiek voor dat geval kijk of er iets is dat effectief relevant is dat je kan vragen. Dat je dus niet doet overkomen als een idioot maar wel als iemand die weet waarover ze spreekt en wil zien of zij uw tijd/interesse wel waard zijn.

Wat netwerken betreft.. wat je zou moeten doen is effectief gaan als je ergens uitgenodigd wordt/als er een werk even is. Niet dat ik dat zelf doe, maar dat is de theorie.

Los van de vraag van het netwerken zou ik bij een vacature niet rechtstreeks de teamverantwoordelijke gaan contacteren... Volg het "normale" proces van sollicitatie, anders zou dat nogal creepy overkomen eerlijk gezegd.
Er staat in de vacature letterlijk "meer informatie over deze functie kan je verkrijgen bij x" dus dan lijkt me dat wel ok om die persoon te contacteren. Ik solliciteer ook internationaal en de algemene tip is quasi altijd: contacteer de persoon verantwoordelijk voor het aannemen, zijnde HR of een recruiter. Ik heb in mijn vorige carrière eigenlijk nooit echt met opzet aan netwerken gedaan of de persoon in kwestie gecontacteerd, ook gewoon gesolliciteerd zoals 'normaal'. Ik heb geen idee of dat dan een verschil is tussen Belgische gewoontes en internationaal of het aan de specifieke sector ligt.

Er staat in de vacature letterlijk "meer informatie over deze functie kan je verkrijgen bij x" dus dan lijkt me dat wel ok om die persoon te contacteren. Ik solliciteer ook internationaal en de algemene tip is quasi altijd: contacteer de persoon verantwoordelijk voor het aannemen, zijnde HR of een recruiter. Ik heb in mijn vorige carrière eigenlijk nooit echt met opzet aan netwerken gedaan of de persoon in kwestie gecontacteerd, ook gewoon gesolliciteerd zoals 'normaal'. Ik heb geen idee of dat dan een verschil is tussen Belgische gewoontes en internationaal of het aan de specifieke sector ligt.
Heb ook enkele internationale jobgesprekken gedaan (met gesprekspartners van NL/US/ES/FR/AU/DE/AT) en ik heb daar nooit echt de indruk gekregen dat het "normaal" zou geweest zijn om die mensen rechtstreeks te contacteren... Was in mijn geval de verzekeringssector en bouwsector.

Als het is om vragen te stellen, go ahead, je moet natuurlijk geïnformeerd worden, is het echter om zomaar te contacteren en moet je vragen gaan verzinnen... Dan zou ik dat precies niet doen en gewoon op je capaciteiten vertrouwen tijdens de "normale" procedure.

Ik denk dan, misschien is het wel goed om een berichtje te sturen op LinkedIn, maar dan bedenk ik mij ook dat ik eigenlijk niet goed weet wat daarin te zetten
Hier ben ik toch redelijk allergisch voor.

Er is niet echt een geheim hè. Je bouwt relaties op IRL en je spendeert tijd om die te onderhouden.

Er staat in de vacature letterlijk "meer informatie over deze functie kan je verkrijgen bij x" dus dan lijkt me dat wel ok om die persoon te contacteren. .
Als dat er staat bel je toch gewoon om meer info te vragen, bereid wat vragen voor - het is de teamleader (veronderstel ik), de vragen mogen dus gericht, specifiek of ruim zijn. Indien interessant vraag je hoe het nu best verder gaat om effectief te solliciteren.

Mijn ervaring met cold calling.

Gewoon ballen hebben en die persoon opbellen op het werk. Ik heb als jonge snaak ook gewoon eens naar trading desk van KBC Securities gebeld. Gevraagd om mij door te verbinden. Na 10 min had ik de chief aan de lijn. Mij voorgesteld, CV gemaild. Week later gaan eten met die gast. Zijn offer was lowball slecht, dus geweigerd, maar ik heb toch free food gehad. Paar maanden later hebben ze me nog eens teruggebeld met een beter maar nog altijd lowball offer.

Toen ik nog mijn thesis aan het doen was, had ik nood aan dataset X. Dat was duur. Ik heb gewoon ook wat gegoogled en mensen gebeld. 1/3 1/4 is behulpzaam en heeft mij vooruit geholpen. Als je zit en wacht, gebeurt er niks.

Idem met allerlei andere sollicitaties. Gewoon de juiste persoon zoeken en bellen en voorstellen. Bij ongeveer elk groot bedrijf kun je de route shortcutten door zelf te bellen. Heb bij Morgan Stanley de eerste recruiting ronde kunnen skippen door naar zo'n junior potential event te gaan en daar wat te lullen met een teamlead. Op een random Novartis vacature gewoon de teamlead opgezocht en gebeld en me 3 rondes vooruit gelult. Etc etc. Geen garantie dat je de job hebt, maar je kunt je vooruit duwen. In al die grote bedrijven is recruiting een nightmare.

Ik zou smeken om rechtstreeks kandidaten te krijgen ipv door die debiele agencies te laten gaan bij ons. Altijd crappy kandidaten en TRAAAG. zitten gemakkelijk 4-6w tussen de applicatie en het doorsturen naar hiring manager. Je bent bijna gegarandeerd dat enkel crappy kandidaten overblijven. Wie heeft 6w na zijn initiele applicatie nog niet iets deftig ergens anders ?

Mijn huidige job heb ik ook gewoon naar de manager (#1) gebeld die ik totaal niet kende. Dag nadien langs gegaan. Nog eens een dag later een blanco contract getekend en pas een dag later langs HR gepasseerd. Toen ik van job veranderde intern was er een interne vacature. Manager opgezocht. Interne travel aangevraagd bij toenmalige manager met bullshit excuus. Naar daar gevlogen, met manager gesproken, signed. Process volledig gebypassed. Paar weken geleden vacature gezien bij bedrijf van mijn vroegere manager (#1 van hierboven). Gebeld, week later langsgegaan, voorstel gekregen van baas. Pas nadien is dat langs HR gepasseerd. Je moet jezelf in een goeie positie manoevreren.

De ervaring leert me toch dat pitbulls met skills op aanvaardbaar niveau heel wat streepjes voorhebben op lammetjes met wat hogere skillsets...

Laatst bewerkt:
Hier ben ik toch redelijk allergisch voor.

Er is niet echt een geheim hè. Je bouwt relaties op IRL en je spendeert tijd om die te onderhouden.

Ja ik vraag tips over hoe je dat kan aanpakken. Als je bijvoorbeeld nieuw bent in een industrie en je kent niemand, wat kan dan een goede manier zijn om een 'in' te vinden. Zoek je specifieke netwerk evenementen in die industrie en stel je je daar voor, of stuur je gewoon iemand op LinkedIn "hey, ik ben X en zoek een rol in Y. Ik zie dat jij in Y werkt en vroeg mij af of ik eventuele vragen zou mogen stellen?" Ik ben gewoon benieuwd hoe mensen dat zien, hoe mensen dat aanpakken of hoe zij reageren als zij zelf gecontacteerd worden.

Wat ik bijvoorbeeld doe is werk zoeken van andere artiesten en vragen hoe zij een bepaald iets hebben aangepakt, omdat ik iets gelijkaardig wil bereiken in mijn huidig project. Zo'n vragen beantwoorden ze meestal wel graag en dat werkt wel goed genoeg als basis om dan af en toe contact te houden. Ik heb mij ook lid gemaakt van specifieke Discord-servers waar ik ook regelmatig actief ben, waardoor ik ook al veel mensen in games heb leren kennen. Dit werkt echter niet voor alle (soorten) jobs dus ik vroeg mij af hoe dit gaat voor andere mensen, bij andere rollen.

In mijn specifiek geval vroeg ik gewoon een beetje raad aangezien het om een job gaat die wat buiten mijn comfort-zone (games dus) ligt en een meer algemene rol betreft (meer richting administratief medewerker). Ik ben het gewoon om te solliciteren in een zéér competitieve creatieve markt, waarbij elk detail veel uitmaakt en waarbij veel mensen op allerlei manieren proberen op te vallen. Als iedereen hier plots komt zeggen dat het heel raar zou zijn om die persoon uit de vacature te contacteren ipv gewoon te solliciteren kan ik daar ook conclusies uit trekken. Het is gewoon soms tricky om zo'n dingen te navigeren als je niet weet wat wel en niet gangbaar is.

ik ben redelijk allergisch voor volk dat bang is van zijn schaduw en 'mailtjes stuurt' of - nog erger - 'linkedin berichtjes stuurt'. Pak eens je telefoon als een volwassen mens en bel.

Hier op het werk is dat ook een ziekte aan het worden. Je hebt toch Teams, bel de ander als je iets moet weten ipv als bange scheet emailtjes te sturen en dan te wachten op je antwoord en dan tegen je mgr te gaan zagen dat ze niet antwoorden...

ik ben redelijk allergisch voor volk dat bang is van zijn schaduw en 'mailtjes stuurt' of - nog erger - 'linkedin berichtjes stuurt'. Pak eens je telefoon als een volwassen mens en bel.

Hier op het werk is dat ook een ziekte aan het worden. Je hebt toch Teams, bel de ander als je iets moet weten ipv als bange scheet emailtjes te sturen en dan te wachten op je antwoord en dan tegen je mgr te gaan zagen dat ze niet antwoorden...
Bellen zou ik ook doen maar er staat specifiek een e-mail adres bij en geen telefoonnummer. Met reden denk ik dan

Bij interne vacatures voor mijn team ben ik contactpersoon en ik vind dat altijd positief als mensen vooraf eens contact opnemen. Iemand die geen vragen heeft, da's gewoon raar. Je gaat 38u per week van uw leven ergens spenderen dan wil je toch weten wat je mag verwachten? Dus bij meerdere kandidaten hebben degenen die vooraf contact opnamen met mezelf of iemand in het team altijd toch al wel een streepje voor. Op 1 geval na. Die was langs geweest om zijn potentiële collega's te ontmoeten en die vroegen unaniem om te zorgen dat die het niet zou worden.

Maar als je geen complete eikel bent, is interesse hebben enkel maar positief.

Als ik al contactpersoon sta, dan mag je me contacteren.
Sta ik niet als contactpersoon en ga je me desondanks hunten om me zo te contacteren en me te stalken, dan geef ik echter geen lor meer om je kansen; my time is too precious... Idem voor sales dudes/dudettes die me mordicus proberen te bereiken om toch maar hun diensten te slijten.
Doe je een normale reachout of knoop je op een normale manier ene gesprek aan; by all means, be my guest, zolang je mijn tijd maar niet verdoet.

Er zijn dus zeker do's en dont's, maar voor pakweg 95% ben je wel covered als je over basic common sense & decency beschikt.

As for the generic networking-tips:
Daar is geen magic wand, one size fits all solution. Als er al één echte tip is, dan is het 1) wel om authentiek te zijn en 2) de nodige strepen op je schouder verdiend te hebben. Niemand herinnert of contacteert ooit de gladde profilerings-zieke kaartjes-stooiers, de blinde LinkedIn-connectors of de 13 in een dozijn "ik heb studie x, y of z gedaan en een "MBA" "-blazers. Be someone that can deliver, en dan volgt dat netwerk vanzelf.

Netwerkevents kunnen handig zijn, maar zijn het dat ook alleen maar als die echt je ding zijn, en zelfs dan ook alleen maar als je niet als die eerdere beschrijving rond begint te gaan. Beter 3 echte netwerkcontacten op zo'n avond, dan 30 vluchtige.

Los daarvan: de basis van je netwerk begint bij de mensen waar je mee werkt of gewerkt hebt. Als je daarin niet investeert en blijft investeren, dan bloedt ook dat snel dood, dus stay connected met de belangrijke mensen.

En als laatste netwerken is niet om ter meest mensen in de rolodex hebben staan of op LinkedIn; netwerken is de juiste mensen kennen die de juiste mensen kennen en daarmee een band onderhouden.

Ik ben hier op kantoor zowat de aangewezen netwerker.
Wat ik doe is op linkedin/het internet bepaalde sector groepen en personen in de gaten houden om te zien waar en wanneer ze evenementen doen. Dat kunnen after work network events zijn, dat kunnen presentaties door figuren uit de sector zijn, dat kunnen activiteiten zijn, ...

Ik ben daar nooit om mezelf of het bedrijf te verkopen, enkel om het bedrijf te representeren. Ik ben geen salesman. Als ze vragen wie ik ben en wat ik doe / wat het bedrijf doet leg ik dat uit en daar kan dan een gesprek uitkomen of een uitnodiging om in de toekomst iets in te plannen voor meer detail. Maar op de events zelf echt proberen te verkopen is wat uit den boze. Het is vooral om de mensen in de sector (en daarbuiten indien van toepassing) te laten weten wie en wat we zijn, gewaarwording in a way.

Ik heb het geluk van graag small talk te voeren (en er goed in te zijn blijkt), voor mijn vriendin zijn van die events bijvoorbeeld een nachtmerrie omdat zij small talk haat.

Disclaimer, mijn ervaring gaat ietwat atypisch zijn in vergelijking met België omdat ik expat ben in Vietnam. Events zijn meestal enkel in Hanoi of Ho Chi Minh City, als je in België woont kan dat over het hele land zijn, wat het al wat moeilijker kan maken om aanwezig te zijn.

De events van Teamleader zijn wel goed, die van Carl van de Velde was ook goed

Laatst bewerkt:
In al die grote bedrijven is recruiting een nightmare.
Dit is wel herkenbaar :-)

Netwerken op zich bestaat volgens mij niet. Wel kan je aan je netwerk werken, terwijl je andere zaken aan het doen bent. Vrijwilligersevent op het werk, buurtfeest lanceren, zo kom je met nieuwe mensen in contact, op een spontane manier. Als je het goed plant dan zijn er "interessante" profielen op dat event, en kan je netwerken.

Werk zoeken doe je best zonder HR. Zoals cege zegt, jezelf goed positioneren. Maar ben daar ook niet goed in :-(

Van netwerken ook niet teveel verwachten hoor. Op die netwerk-events is iedereen positief, ook over jouw business, maar daarom worden ze geen klant hoor. Het enige wat werkelijk ongelooflijk goed werkt, is mond-aan-mond reclame. Mensen kopen van mensen die business gedaan hebben met mensen die ze kennen. En waarbij de ervaring uiteraard zeer positief was.

Nu dan mijn specifieke vraag: Ik heb interesse in een vacature waarvoor ik ga solliciteren. In die vacature staat de naam vermeld van de teamverantwoordelijke. Ik denk dan, misschien is het wel goed om een berichtje te sturen op LinkedIn, maar dan bedenk ik mij ook dat ik eigenlijk niet goed weet wat daarin te zetten. Stel ik een vraag? Zoja, welke? Stel ik me gewoon kort voor? Vermeld ik de vacature en dat ik ga solliciteren/ heb gesolliciteerd? Solliciteer ik eerst en stuur ik dan een berichtje of stuur ik eerst iets en solliciteer ik later? Dan heb ik ook wat schrik dat zo'n berichtje niet oprecht overkomt, en ik enkel vriendelijk doe omdat ik de job wil natuurlijk. Hoe kan ik zoiets best aanpakken?

Alle hulp en informatie zijn welkom!
Wat in dit specifieke geval kan helpen is om mensen bij het bedrijf te zoeken die je eventueel kan contacteren en dit vermelden bij je eerste interview, want dat toont aan dat je moeite doet.

Netwerken is nogal een ruim begrip en persoonlijk is “referenties vragen” hetgene dat ik zelf toepas (vragen aan mensen hoe is werknemer/werkgever/leverancier).
Ik zal zelf niet rap iemand voordragen tenzij ik er mee gewerkt heb.

Ik geloof ook dat hetgene cege zegt werkt, want het is iets waardoor je jezelf onderscheid van de rest.

Terug
Bovenaan