Hoe omgaan met pesters?

Heropvoeden en als dat niet werkt sneller/harder straffen.

Ook de ouders eens goed doorlichten.
Ben ik verkeerd dat je laat doorschijnen dat de schuld bij de opvoeding ligt. En bedoel je dan voornamelijk de ouders of zijn er voor u nog andere opvoedkundige actoren?

Maar dit zorgt er wel voor dat de pester geen verantwoordelijkheid heeft, want hij heeft zichzelf niet opgevoed. Of ga ik nu tekort door de bocht.

Misschien beter hier een apart topic over opstarten?

Ben ik verkeerd dat je laat doorschijnen dat de schuld bij de opvoeding ligt. En bedoel je dan voornamelijk de ouders of zijn er voor u nog andere opvoedkundige actoren?

Maar dit zorgt er wel voor dat de pester geen verantwoordelijkheid heeft, want hij heeft zichzelf niet opgevoed. Of ga ik nu tekort door de bocht.

In bepaalde gevallen zal het mss wel aan de opvoeding liggen, maar je hebt ook gewoon sadisten die er gewoon hun plezier uit halen om iemand te pesten.

Er wordt een beetje teveel altijd maar op de opvoeding en achtergrond gestoken.

Net hetzelfde met die "jongeren"criminaliteit in de groodsteden omdat ze geen kansen zouden krijgen. Je kiest er nog altijd zelf voor om die dingen te doen en je weet maar al te goed dat je verkeerd bezig bent.

En als je dat niet weet dan trekken ze je beter uit de maatschappij, want dan is er iets niet juist in je bovenkamer.

Pesten is natuurlijk wel relatief.. Je hebt er ook die na een plagerij direct zeggen dat ze gepest worden. Er is wel nog een groot verschil tussen een éénmalig grapje die eens met je uitgehaald wordt dan dagelijkse pesterijen.

Dat moest ik in het lager ook wel uitleggen aan onze oudste zoon toen hij thuiskwam en zei "*** pest mij" Als ik dan vroeg wat hij dan deed dan hadden ze eigenlijk gewoon ruzie gehad en had hij een schop gekregen.

Hoe komt het dat ze door en door rot zijn? Kunnen ze volgens u nog veranderen?

Of zouden we hen niet beter voor altijd uit de maatschappij halen dan?
Als je plezier haalt uit andere mensen pesten, dan ben je rot. Ik hoop dat ze kunnen veranderen, verstand komt met de jaren zeggen ze, maar sommige veranderen niet. Als hun gedrag schadelijk is voor anderen, moet daar tegen opgetreden worden, treed er recidivisme op moet harder en harder opgetreden worden.

Ja de opvoeding is inderdaad vaak schuldig.
De maatschappij is ook schuldig, geweld wordt nog altijd teveel ruimte gegeven.

Kinderen die thuis vollenbak slaag krijgen en een maatschappij die dat toestaat, tja wat kan je dan verwachten.

Pesters hebben nog wel verantwoordelijkheid. Ook al geven je ouders het verkeerde voorbeeld of voeden ze je niet op, de juiste ethiek bereikt je nog altijd via de wet/tv/school/vrienden.

Er zijn kinderen genoeg die ouders hebben die je nog geen hond zou durven toevertrouwen, maar toch gedragen die kinderen zich beeldig.

Lukt het ze niet om te heropvoeden, dan moeten de straffen zodanig streng zijn, dat ze het plezier van het geweld niet meer waard zijn. Hier loopt het volgens mij zwaar mis in onze maatschappij die denkt dat iedereen op te voeden is.

Inderdaad vreselijk.
Tegelijk vraag ik me ook altijd af waarom die kinderen dat zo ondergaan? Waarom stappen ze niet sneller naar een leraar of ouders of weet ik veel wat? Misschien moeten ze dat wat meer aanleren in de basis- of kleuterschool? "Zeg nee tegen pesten, en moest het gebeuren, doe X Y en Z, gene schrik hebben".
Heh, je ziet het hier in het corona topic toch ook? Als mensen klagen over werkgevers die hen toch doen opdraven, geen mondmaskers voorzien enzo, wat zie je dan? De helft staat te roepen dat je niet mag klikken.

Die mentaliteit gaat er in in de kleuterklas en gaat er bij velen nooit meer uit.

En zoals velen hier aanhalen scholen en leerkrachten trekken zich er niks van aan, ze kunnen toch niet echt iets doen. Als ze al zouden willen.

Soit ik heb mijn wraak genomen door er twee subtiel zaken verkeerd uit te leggen en verkeerde zaken te laten overschrijven, ben er relatief zeker van dat ik de ene aan een extra jaartje middelbaar geholpen heb. "Ik heb het gedaan zoals ge het uitgelegd hebt en toch gebuisd". Tja

Ik vraag me eigenlijk altijd af bij die filmpjes hoe stom en dwaas je eigenlijk moet zijn om dat te filmen en dan nog te gaan posten op social media.

Dat de eerste zich daar nog aan laat vangen dat zoiets over heel het land ontploft kan ik nog begrijpen, maar als je dat nu nog altijd doet dan toont het ook wel direct aan hoe dwaas die gasten zijn. Of denken ze dat ze er geld mee gaan verdienen omdat het veel views krijgt misschien? :wtf:

Zelf eigenlijk ook heel mijn schoolgaande jeugd gepest geweest, van het lager tot het secundair en voor een stuk ook aan de universiteit. Ook met de scouts gestopt wegens de pesterijen. Hoe ouder ik werd, hoe minder, en gelukkig nooit met geweld of echte vernederingen ... maar wel het uitlachen, uitsluiten, achter de rug zwart maken, enz.

Vaak ook door mensen die 1 op 1 "vrienden" waren, maar eenmaal met anderen erbij was ik vaak het slachtoffer. Ik heb mij daar op zich wel altijd redelijk kunnen tegen wapenen, maar dat waren toch niet de leukste tijden en ik ben daar wel blijvend door getekend. Ik ben veel meer in mijn schulp getrokken, en als ik mensen hoor lachen denk ik nog altijd vaak dat ze om mij aan het lachen zijn.

Het ergste is dat je als dan eens een ander slachtoffer gevonden wordt, je niet noodzakelijk meedoet, maar wel niets doet om het tegen te houden omdat het eindelijk eens niet jij bent. Ik ga daarom ook niet de grote woorden gebruiken tegen pesters in het algemeen, groepsdruk is een vies beestje, zeker op die leeftijd. Ook veel van zij die mij gepest hebben, of mee hebben gedaan of niet ingrepen waren niet noodzakelijk slechte mensen. Al wens ik sommigen nog altijd al het slechtste in de wereld toe.

Laatst bewerkt:
Als je plezier haalt uit andere mensen pesten, dan ben je rot. Ik hoop dat ze kunnen veranderen, verstand komt met de jaren zeggen ze, maar sommige veranderen niet. Als hun gedrag schadelijk is voor anderen, moet daar tegen opgetreden worden, treed er recidivisme op moet harder en harder opgetreden worden.
En waar stopt het dan voor u als er na harder en harder optreden niets veranderd?

Ik ben indertijd ook stevig gepest geweest in het lager en ook eens enkele jaren in het secundair. Als ik die gasten tegen kom, begint mijn bloed te koken en moet ik maken dat ik weg ben of ik begin er op te kloppen. Die kerels waren toen allemaal 3-4 jaar ouder dan ik, maar vandaag maakt leeftijd geen zak meer uit. Eén van hen is enkele jaren geleden verongelukt en ik had zoiets van "Karma bitch".

Toen ik 16 was heb ik wel eens eene gekloot. Die kwam toen met zijn tractor van het veld en ik heb hem constant doen afremmen door met een brommer break-checken. Achteraf bekeken niet zo slim, maar stiekem ben ik wel blij dat ik die nog een klein beetje heb kunnen terugpakken. Waarschijnlijk wist hij niet eens meer wie ik was.

Ja de opvoeding is inderdaad vaak schuldig.
De maatschappij is ook schuldig, geweld wordt nog altijd teveel ruimte gegeven.

Kinderen die thuis vollenbak slaag krijgen en een maatschappij die dat toestaat, tja wat kan je dan verwachten.

Pesters hebben nog wel verantwoordelijkheid. Ook al geven je ouders het verkeerde voorbeeld of voeden ze je niet op, de juiste ethiek bereikt je nog altijd via de wet/tv/school/vrienden.

Er zijn kinderen genoeg die ouders hebben die je nog geen hond zou durven toevertrouwen, maar toch gedragen die kinderen zich beeldig.

Lukt het ze niet om te heropvoeden, dan moeten de straffen zodanig streng zijn, dat ze het plezier van het geweld niet meer waard zijn. Hier loopt het volgens mij zwaar mis in onze maatschappij die denkt dat iedereen op te voeden is.
Ik volg je in het eerste stuk, ik ga ook akkoord dat niet iedereen op te voeden valt.

Maar moeten deze mensen dan onmenselijk behandeld worden?

Ik interpreteer toch de meeste posts hier dat ze de pesters keihard moeten aangepakt worden, genre oog om oog,... En ze zullen er voor moeten boeten....

Ik weet wat het is om gepest te worden, jaren last van gehad op de lagere school, 3 pesters tegen 1, veel klop gehad, tot dat ik de leider van het trio te pakken had als hij ALLEEN was, ik zie de paniek nog in zijn ogen want zijn 2 vriendjes waren er niet bij. Hij is nog gaan lopen maar hij was te traag ... nooit meer last gehad nadien.

Revenge is a dish best served cold :biglaugh: :biglaugh:

Ik vraag me eigenlijk altijd af bij die filmpjes hoe stom en dwaas je eigenlijk moet zijn om dat te filmen en dan nog te gaan posten op social media.

Dat de eerste zich daar nog aan laat vangen dat zoiets over heel het land ontploft kan ik nog begrijpen, maar als je dat nu nog altijd doet dan toont het ook wel direct aan hoe dwaas die gasten zijn. Of denken ze dat ze er geld mee gaan verdienen omdat het veel views krijgt misschien? :wtf:

Overall, the research showed that the act of posting crimes to social media is caused by human beings’ drive to be recognized by others in their environment and their social media communities. This can be demonstrated because the perpetrators craved attention from others in their lives. Due to the lack of guilt perpetrators possess when committing the crimes, individuals proceed to take the action of posting evidence of the crime on a social media platform.

Future studies may compare the direct correlation between the cases and their corresponding social media posts to ‘copycat’ crimes or other inspirations after viewing other individuals posting crimes on social media outlets

Ik ben blij dat hiervoor een topic is geopend want het is een onderwerp wat me de laatste tijd veel bezig houdt.

Voor alle duidelijkheid: ik heb een hekel aan onrecht en pesterijen. En ik ben dus helemaal akkoord dat pesters streng gestraft moeten worden.

Helaas moet ik toegeven dat ik me in de middelbare schooltijd (rond 12 à 13 jaar) ook wel serieus schuldig heb gemaakt aan pesterijen. Weliswaar geen fysiek geweld, maar wel andere meisjes uitlachen die niet de 'juiste kleren' droegen ofzo. O.a. ook tegen een meisje waarvan de ouders in collectieve schuldenregeling zaten. Schandalig, I know.

Ik was een dom onzeker wicht. En als puber besef je niet altijd hoe het voor het slachtoffer moet voelen.

Nu pas besef ik eigenlijk wat ik anderen heb aangedaan.

Zeker nu ik zelf kinderen heb, worstel ik hier enorm mee. Soms heb ik goesting om een brief te schrijven naar de slachtoffers van toen om hen uit te leggen hoeveel spijt ik heb. Maar da's wellicht te emo?

Ik ben blij dat hiervoor een topic is geopend want het is een onderwerp wat me de laatste tijd veel bezig houdt.

Voor alle duidelijkheid: ik heb een hekel aan onrecht en pesterijen. En ik ben dus helemaal akkoord dat pesters streng gestraft moeten worden.

Helaas moet ik toegeven dat ik me in de middelbare schooltijd (rond 12 à 13 jaar) ook wel serieus schuldig heb gemaakt aan pesterijen. Weliswaar geen fysiek geweld, maar wel andere meisjes uitlachen die niet de 'juiste kleren' droegen ofzo. O.a. ook tegen een meisje waarvan de ouders in collectieve schuldenregeling zaten. Schandalig, I know.

Ik was een dom onzeker wicht. En als puber besef je niet altijd hoe het voor het slachtoffer moet voelen.

Nu pas besef ik eigenlijk wat ik anderen heb aangedaan.

Zeker nu ik zelf kinderen heb, worstel ik hier enorm mee. Soms heb ik goesting om een brief te schrijven naar de slachtoffers van toen om hen uit te leggen hoeveel spijt ik heb. Maar da's wellicht te emo?
Ik heb een paar jaar geleden een fb bericht van een meisje gekregen dat me had gepest in het middelbaar, waarin ze zei dat ze er spijt van had en pas nu besefte welke impact haar gedrag op haar slachtoffers had. Ik waardeerde dat enorm, ook al had ik me er al lang over gezet.

Pesten is niet goed te spreken, maar iemand die verongelukt een 'karma bitch' toewensen vind ik persoonlijk ook maar :eek:
Tja, als iemand u jaren vernedert, afklopt, al bleiten naar huis stuurt als klein mannetje leer je die te haten. Echt geen sikkepit medelijden met die rotzak.

Ook eens een haar gepest geweest in het derde middelbaar, samen met nog een vriend
De leerkrachten, daar moest ge niet veel hulp van verwachten.
Dus na een tijd met ins twee het heft in eigen handen genomen. En een van de leiders, een zoontje van rijke zelfstandigen, die stoer is in groep, eens goed wat kletsen gegeven.
Het had wel geholpen.

De vraag is, waarom doe je dat? Uit wat je daar schrijft is het omdat jij er mee worstelt dus je wil iets doen om jezelf beter te doen voelen.

Hoe is dat juist anders dan het pest gedrag dat men doet omdat men zich zelf niet goed in zijn vel voelt? Niet dus, zou gewoon dezelfde ego trip zijn als x jaar terug

Een beetje gepest in het lager onderwijs. Niets schokkend. In het middelbaar een groeispurt gekregen en ik was gemakkelijk een kop en half groter dan mijn medeklasgenootjes. Nooit meer gepest geweest. :D

Finaal of je gepest wordt hangt denk ik wel af van je mentale en je fysieke weerbaarheid.
Kan je zo iets aan je kinderen meegeven als ouder? Ik weet het niet.

Terug
Bovenaan