Hoe omgaan met pesters?

Mijn
De vraag is, waarom doe je dat? Uit wat je daar schrijft is het omdat jij er mee worstelt dus je wil iets doen om jezelf beter te doen voelen.

Hoe is dat juist anders dan het pest gedrag dat men doet omdat men zich zelf niet goed in zijn vel voelt? Niet dus, zou gewoon dezelfde ego trip zijn als x jaar terug

Zo is het natuurlijk nooit goed he.

Worstelen met slechte beslissingen uit het verleden zijn toch gewoon normaal? If anything, mensen zouden eigenlijk beter wat MEER aan zelf-reflectie doen. Dat zet doorgaans aan tot beter sociaal gedrag.

Hypothetisch : Als zowel pester als gepeste een open conversatie hebben de pester inziet dat het fout gedrag is/was en zich welgemeend wil excuseren, dan is de wereld toch net stukje beter geworden? En als beide personen zich nadien opgelucht(er) voelen, los van hun initiele motivatie, wat is dan het probleem?

Ik heb nooit iemand gepest en zal dit ook nooit niet doen. In het middelbaar als ik zag dat iemand die gepest werd, kwam ik altijd op voor de gepeste. De gepeste gevraagd om altijd in mijn buurt te blijven. Ik vraag het eerst een paar keer vriendelijk om daar mee te stoppen, als dat niet volstaat, dan zal er kennis worden gemaakt met mijn vuisten. Ik ben geen agressieve en vrij redelijke persoon, maar ik heb deze methodes al een paar keer moeten toepassen. Nadien hebben die gasten het pesten afgeleerd. Pesten kan iemand kraken, en kan alleen gestopt worden met een paar goede vuisten. In het onderwijs zijn ze al zo lang aan het sensibiliseren en het stopt blijkbaar nog niet.

Onlangs ook een carapils vent op een tram in Antwerpen, een vrouw met hoofddoek aan het uitschuiten. Ik heb gevraagd om daarmee te stoppen, als hij nadien er nog niet mee gestopt was dan heb ik em bij zijn keel.

Ook zwaar gepest geweest in de eerste jaren van het middelbaar, zelf tot slaag toe. Meestal na school als ik naar de bus moest wandelen (dikke 10 minuten wandelen) en bijna dagelijks. Dat is dan gebeterd doordat ik van school veranderde.
Ik kende die gast ook niet die mij had uitgepikt, maar ja, easy target: ik had geen vrienden en wandelde doorgaans dus helemaal alleen naar de bus.
Ook eens in een park omsingeld geweest door een jongerenbende. Gelukkig hebben die mij wel gewoon laten gaan na wat uitlachen om mijn kleren en zo.
Ook nog op de bus ooit kauwgom in mijn haar gekregen, maar toen was de woede groter dan de schrik en die heb ik een boks in zijn gezicht gegeven. Die heeft in elk geval nooit meer iets gedaan.

Nu ik er op denk: ook wel gepest geweest omdat we 'arm' waren (wat niet waar was, mijn vader was gewoon een gierige vrek) en dus in 2dehands of wibra kledij rondliepen. In het zesde lagere hadden een paar van mijn klasgenoten zelf bijeen gelegd om mij kleurpotloden te kopen. Dat was wel lief.

Het pesten was dus vooral van buiten mijn omgeving: kinderen die op mijn uiterlijk afgingen, zowel het lichamelijke als kledij en natuurlijk weinig zelfvertrouwen, dat merken ze zo op. Binnen de klasomgeving werd ik, zeker in latere jaren, altijd goed ontvangen.

Ach wat, het is wat het is. geschiedenis herhaalt zich. eikels zullen er altijd zijn, net zoals slachtoffers.

Ik heb drie kinderen en ik merk dat ik eigenlijk niet (al te veel) bezig ben met hun schoolprestaties (ze zijn goed mee, geen problemen en kunnen alles vlotjes verwerken zonder daarvoor de primus van de klas te zijn) maar wel veel meer begaan ben met hun sociale ontwikkeling. Voor mij is het enorm belangrijk dat ze zich ontplooien in klas, jeugdbeweging, sportvereniging en op die manier verschillende vriendengroepen ontwikkelen (die dan hier en daar wat vermengd worden). Op die manier hoop ik dat ze gewoon een leuke jeugd hebben zoals ik die gehad heb en "aanvaard" worden door de groep maakt daar eigenlijk wel een groot deel van uit (denk ik).

Om eerlijk te zijn, als mijn kinderen gepest worden (en dan moet ik nog hopen dat ze het mij zeggen) dan weet ik nu al dat ik daar enorm veel moeite mee ga hebben. Je leest vaak van die halve horrorverhalen. Als het al zou gebeuren dan hoop ik dat ik als ouder op een of andere manier een rol kan spelen om dat te doen stoppen. Maar eerlijk gezegd, in mijn jeugd genoeg gezien dat als je pech hebt je gewoon x aantal jaar geviseerd wordt.

Finaal of je gepest wordt hangt denk ik wel af van je mentale en je fysieke weerbaarheid.
Kan je zo iets aan je kinderen meegeven als ouder? Ik weet het niet.

Wat doen mensen: indien mogelijk hun kinderen weg houden uit die crapulie-scholen. Hoe komt het tekort aan technische profielen? Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat mensen gewoon de hoogste studierichting voor hun kind willen, mensen willen gewoon niet dat hun kind tussen dat soort volk terecht komt... dergelijke video's gaan ouders nog meer aanzetten om hun kinderen weg te houden uit vakscholen. Uit die vakscholen komen zo uiteindelijk weinig goeie vakmannen voort. Op de werkvloer zorgen die allochtonen vaak voor dezelfde problemen door hun dominant gedrag, dus moet men uiteindelijk Polen, Bulgaren, Roemenen en Portugezen naar hier halen omdat die wel luisteren en zich aanpassen en de juiste attitude hebben...

Wat doen mensen: indien mogelijk hun kinderen weg houden uit die crapulie-scholen. Hoe komt het tekort aan technische profielen? Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat mensen gewoon de hoogste studierichting voor hun kind willen, mensen willen gewoon niet dat hun kind tussen dat soort volk terecht komt... dergelijke video's gaan ouders nog meer aanzetten om hun kinderen weg te houden uit vakscholen. Uit die vakscholen komen zo uiteindelijk weinig goeie vakmannen voort. Op de werkvloer zorgen die allochtonen vaak voor dezelfde problemen door hun dominant gedrag, dus moet men uiteindelijk Polen, Bulgaren, Roemenen en Portugezen naar hier halen omdat die wel luisteren en zich aanpassen en de juiste attitude hebben...

Dit is cafépraat van de bovenste plank. Dus omdat uw kind op school wordt gepest en veranderd van school, zal hij hierdoor later geen technische beroep kunnen uitoefen. Dit geloof je toch zelf niet? :nono::rofl:Je bent een technische profiel of je bent het niet: er is geen causaal verband tusseen pesten en technische profielen. Trouwens, Portugezen, Polen, etc. komen naar België omdat ze gewoon een stuk goedkoper zijn, maar voor die mannen zijn dat nog steeds jackpotprijzen.

Dit is cafépraat van de bovenste plank. Dus omdat uw kind op school wordt gepest en veranderd van school, zal hij hierdoor later geen technische beroep kunnen uitoefen.
Nee, je leest het niet goed. Vele ouders mijden technische scholen. Het gaat zogezegd altijd over dat minderwaardig zijn van de richting, maar volgens mij speelt eerder het soort volk in die scholen een grote rol.

Dit geloof je toch zelf niet? :nono::rofl:Je bent een technische profiel of je bent het niet: er is geen causaal verband tusseen pesten en technische profielen.
Nee, maar waarschijnlijk wel tussen studieniveau, aantal allochtonen en pestgevallen? Of zou er meer gepest worden in een rurale school dan in een school in pakweg molenbeek.

Trouwens, Portugezen, Polen, etc. komen naar België omdat ze gewoon een stuk goedkoper zijn, maar voor die mannen zijn dat nog steeds jackpotprijzen.

Nu moet ik inderdaad toch terugdenken aan mijn middelbare schooltijd in het brave Brugge. De reputatie van het KTA of VTI was wel in die mate zo dat wij als brave collegezieltjes met moeite durfden te bougeren in of rond het station in Brugge. Die scholen hebben/hadden alvast een dergelijke reputatie.

Met ouder en wijzer worden zou ik bijna hopen dat mijn zoon/dochter naar de vakschool gaat en een ambitieuze stielman/vrouw wordt. Mijn (mooie) bediendenwedde kan toch niet op tegen die goed draaiende zelfstandige stielmannen. :)

Aan mijn nichtje dat weer thuiskwam met ‘Amy heeft weer aan mijn haar getrokken’ heb ik zelf ook gezegd ‘trek de volgende keer maar eens zo hard als je kan terug’. Nog maar 6 jaar, maar toch. Daar was de juf niet zo blij mee toen het een dag of twee later effectief gebeurde en mijn nichtje haar dus doodleuk zei dat het mocht want ik had dat gezegd… maar het was wel gedaan met dat ettertjesgedrag. Kind dat het steeds deed komt uit zo’n typisch marginalengezin, maar weinig medelijden mee… als het inzicht er niet is, dan zal ze het door een fysiek gevolg wel leren.

Bij ons was ‘je niet laten doen’ ook wel een deel van onze opvoeding. Ik heb ook wel van me afgeschopt en geduwd, enkel als het nodig was. Ik wist dat ik niet moest bang zijn dat ik dan een nota zou krijgen, omdat mijn moeder er eens goed mee zou lachen als ik iemand een klap terug gaf.
Dit is de verkeerde opvoeding. Uw nichtje moet maar zelf tot het besluit komen dat ze geweld moet gebruiken. Als ze haar vragen wie heeft je dat geleerd? Ja mijn onkel.

Nee, je leest het niet goed. Vele ouders mijden technische scholen. Het gaat zogezegd altijd over dat minderwaardig zijn van de richting, maar volgens mij speelt eerder het soort volk in die scholen een grote rol.

Nee, maar waarschijnlijk wel tussen studieniveau, aantal allochtonen en pestgevallen? Of zou er meer gepest worden in een rurale school dan in een school in pakweg molenbeek.

Dat kan jij niet bewijzen. Onze Belgische gevangenissen zitten vol met autochtonen, wil het dan daarom zeggen dat mensen op dit forum ook allemaal crimineel zijn?

Een bevriend gezin ging ook hun zoon iets technisch laten studeren, maar het VTI heeft hier ook zo’n crapuulreputatie, dus ze hebben ze hem in een andere school ingeschreven met een betere reputatie qua leerlingen.

Dat dit nu een grote oorzaak zou zijn van tekort aan technische profielen denk ik nu ook niet, maar over die reputatie klopt wel.

Maar dit is toch niet waar. Het is algemeen geweten dat er in een Sint-Jozef meer intelligente juffrouwen/heren dan in een VTI. Alsof dat er in die eerste scholen niet gepest wordt.

Dit is de verkeerde opvoeding. Uw nichtje moet maar zelf tot het besluit komen dat ze geweld moet gebruiken. Als ze haar vragen wie heeft je dat geleerd? Ja mijn onkel.
Erg om te zeggen. Maar onze kinderen zijn softies geworden door ons overbeschermende opvoeding
Die allochtonen hebben dat waarschijnlijk niet gekregen en zijn dus veel harder. En dat vertaalt zich dan dat die gasten gewoon de plak zwaaien op de speelplaats. Is al jaren bezig en dat zal zeker niet beteren.
Maar al je dat zegt ben je racist

Erg om te zeggen. Maar onze kinderen zijn softies geworden door ons overbeschermende opvoeding
Die allochtonen hebben dat waarschijnlijk niet gekregen en zijn dus veel harder. En dat vertaalt zich dan dat die gasten gewoon de plak zwaaien op de speelplaats. Is al jaren bezig en dat zal zeker niet beteren.
Maar al je dat zegt ben je racist

Belachelijk weer. De pesters die hier de revue passeerde waren MEESTAL autochtonen. "jij bruine, terug naar eigenland, aap, etc". Ik kwam vaak tussen, meestal hielp mijn diplomatie, maar ik heb toch al een paar keer mijn vuisten moeten gebruiken.

Ook gepest geweest in het middelbaar, en ik ben er allerminst niet fier op, maar zoals anderen hier het ook al gezegd hebben: van de leerkrachten hoef je geen hulp te verwachten. Dus da's de enige keer in mijn leven dat ik heb "gebokst met het doel te raken", toen ik de leider van die kliek eens alleen tegen kwam, en hij dacht dat hij het wel alleen aan kon. Ik geloof dat hij nog steeds het souvenir meedraagt van een neus die niet helemaal meer in het lood staat.

Het was wel terstond opgehouden.

45% volgens google dus niet de helft. Natuurlijk zijn ze wel sterk gerepresenteerd als je het vergelijkt met het percentage van hoeveel inwoners allochtoon zijn, blijkbaar 19%. Je verwart het misschien met Nederland waar 63% van de gedetineerden allochtoon waren in 2015 (recente cijfers vind ik minder snel via mobile google).
Wordt iemand met een dubbele nationaliteit geteld als allochtoon of autochtoon?

Praten, praten en nog eens praten. Laat de pesters verplicht 10 sessies bij een psychotherapeut gaan (verplicht te betalen door de ouders zonder enige inbreng ziekenfonds) als ze betrapt worden op pesten om eens te kijken waarom ze dit pestgedrag precies vertonen en ze hopelijk laten inzien dat het not done is. Worden ze nog eens betrapt, hupsakee, nog eens 10 sessies ondergaan, etc...

Terug
Bovenaan