Winst is inkomen uit arbeid en/of kapitaal en dat inkomen uit kapitaal moet al helemaal zeker 50/50 verdeeld worden in jouw voorbeeld.
En dat kan wel zijn dat die vennootschap geld nodig heeft om te blijven werken, maar dat betekent toch niet dat je partner dat geld zou moeten afgeven aan jou? Er is ook geen uitzondering voor bvb de auto of een deel van het huis omdat je partner dat zou nodig hebben om haar job te doen.
Je kan het inderdaad anders regelen door je inkomen volledig te scheiden, maar als je kiest voor gemeenschappelijk vermogen snap ik niet waarom je het onrechtvaardig vindt dat er geen uitzondering gemaakt wordt voor het vermogen dat vertegenwoordigd wordt door een vennootschap. Ik snap dat je liever ook een deel van het geld van je ex naar jezelf had zien vloeien, maar je moet toch ook wel inzien dat de manier waarop dit verdeeld wordt, gezien jullie keuze, de enige correcte manier is om die verdeling te doen.
Mijn mening: het startkapitaal moet inderdaad verdeeld worden, met een interest voor de periode dat dit aan het huwelijksvermogen is onttrokken.
Alle inkomsten uit de vennootschap zijn naar het huwelijksvermogen gegaan dus ook daar: een 50/50 verdeling.
De meerwaarde gecreëerd door de vennootschap blijft van de aandeelhouder(s) en al helemaal als de partner nooit enige bijdrage heeft geleverd tot die meerwaarde.
In jouw redenering kan ik stellen dat de ex in loondienst ook meerwaarde heeft gecreëerd in de vennootschap waar ze werkt. Daar kan ik toch ook geen aanspraak op maken omdat ik toevallig met haar gehuwd ben. Ok, het is kort door de bocht maar toch vind ik dit een zeer oneerlijke regeling.
Daarom: never again! Maar als jullie dat vlotjes willen delen. Be my guest
En ik wou absoluut geen deel van het vermogen van mijn ex naar mij zien vloeien. Ik begrijp niet hoe dat kan blijken uit mijn posts?
Zo zag ik het:
- Alles wat voor het huwelijk werd verworven blijft gewoon van wie het is
- Gift die mijn ex had gekregen van haar ouders tijdens huwelijk: blijft integraal van haar
- Het spaargeld dat we hadden verzameld: 50/50. We hadden daar allebei min of meer hetzelfde aan bijgedragen
- De inboedel: 50/50 behalve voor de stukken die één van ons gekregen had of reeds in bezit had voor het huwelijk
- Persoonlijke spullen: no prob, elk pakt wat van hem/haar is (in haar geval dus ook de dure Chanel handtassen die ik had gekocht en in waarde waren gestegen)
- De woning: uitkopen of verkopen maar in elk geval verdelen 50/50 met verrekening van de individuele inbreng bij aanschaf (zei had toen meer geld neergelegd voor de registratierechten dus dat stuk moet zij dan kunnen recupereren).
- De beleggingsportefeuille: 50/50 want gestart met gemeenschappelijk geld en dus een investering van ons beiden
- De vennootschap: de helft van het startkapitaal + intrest terugbetalen aan ex. Dat startkapitaal kwam toen immers van onze gemeenschappelijke rekening.
- De aandelen van de vennootschap: ik koop haar aandelen (was 20%) over aan de waardering op moment van echtscheiding
Ze was met alles akkoord tot haar advocaat aanhaalde dat ze meer uit die vennootschap kon halen. Waarom 20% als je de helft kan claimen? En daar is het pluimen begonnen. Allemaal wettelijk maar daarom is het pluimen niet minder.. De middelen verzameld in de vennootschap voelen niet aan alsof ze voor helft van mijn ex waren. Zij had daar immers geen enkele verdienste aan en bovendien zijn die middelen niet alleen de cash die er op de rekening staat. De vennootschap is mijn werk, ex had een andere job. Ik kan toch ook geen aanspraak maken op de meerwaarde die zij in haar job creëert. Haar aandelen en een regeling voor het startkapitaal liggen anders: daar vond ik het uiteraard wel logisch dat ik dat moest vergoeden. Maar zeggen: hey, hier staat een bureau en de boekwaarde is nog 10 euro, da's dan 5 euro die je aan je ex (en niet in de rol als aandeelhouder) mag geven. Sorry maar dat slaagt in mijn ogen nergens op.
Ik deed dit verhaal nav een post die stelde dat je onder het wettelijk stelsel toch niet gepluimd kan worden. Wel bij mij voelt het wel aan alsof ik gepluimd ben. Het is niet omdat het de wet is dat het daarom ook rechtvaardig is.