- Echtscheiding: ik dacht dus de vennootschap te behouden door de helft van het oprichtingskapitaal terug te betalen (was gemeenschappelijk geld dus inderdaad voor de helft van haar) en nog een vergoeding om de aandelen (zij had een minderheid) van haar over te kopen. Haar clevere advocaat wees er echter op dat ze de helft van de waardering van de vennootschap kon eisen. Aldus geschiedde... Dit terwijl zij nooit maar één seconde arbeid in die vennootschap heeft gestoken, terwijl ik altijd inkomsten uit de vennootschap heb gehaald die in het gemeenschappelijk vermogen kwamen en dus ook verdeeld werden. En toch.
Zoals anderen al zeggen: die vennootschap was mss jouw werk, maar betekende dat je geen euro minder werkt in het huishouden? Meer dan waarschijnlijk niet. Dus mag je je gerust gepluimd voelen, zij voelde zich mss ook gepluimd omdat ze niet ging profiteren van het werk dat jij deed.
En ben je van het idee dat je ex minder werkte (combinatie job + huishouden) dan jij en daarom later minder moest krijgen als je uit elkaar ging, dan moet je daar héél duidelijke afspraken over maken. Op voorhand, niet achteraf.
Even een voorbeeld geven waarbij ik duidelijk op voorhand weet dat ik de "minst bevoordeelde" partij ben, maar dat me nu eens geen kloten kan schelen:
Vriendin verdient vanaf 1 september € 1700 (-700 door haar halftijdse job). Ik blijf op € 3200 en heb een groepsverzekering die bij overlijden zo'n 165k oplevert.
We kopen een tweede woning waardoor onze af te betalen kapitaal waarschijnlijk zo'n 350.000 euro bedraagt.
Als nu een van onze 2 overlijdt, dan zal (bij mijn overlijden) mijn vriendin nog 10.000 euro moeten afbetalen na aftrek van groepsverzekering, een peulschil. Ik moet nog altijd 175.000 aflossen. Ooh, oneerlijk!!!
Of wacht nee, m'n vriendin heeft 2 kinderen gebaard, een zwakke gezondheid (wss deels door die zwangerschappen) en kan daardoor slechts halftijds werken. Ik heb het geluk dat ik voltijds kan werken en met mijn opleiding beter betaalde jobs aankan. Kans is ook groot dat ik, bij overlijden van haar, ik deeltijds zal werken, maar dan heb ik nog altijd mijn goeie gezondheid, 165k groepsverzekering (allez, iets minder mss dan door halftijd werken) die er aan zal zitten te komen op 67 jaar en meer kans op een haalbare deeltijdse job.