Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Hoe maak je het onderscheid tussen wat van het persoonlijk budget komt en wat niet?

Ik zit zelf ook met het gedacht om een persoonlijk budget in te voeren. Maar ik zie maar niet hoe ik die onderverdeling best kan maken tussen wat er van het gemeenschappelijk komt en wat niet.

Bijvoorbeeld:
- Nagels
- Waxen
- Zalfjes
- haar behandeling
- lunchen
- uitgaan
- nieuwe gsm

Is dat allemaal duidelijk wat van wat moet komen?

Ook als er niet genoeg reserve was voor uitzonderlijke kosten, wat doe je dan? Spaarboek of aan je persoonlijk budget zitten?
Ik heb geen zo'n "dure" vrouw (geen nagels, geen waxen, zalfjes lijken me héél redelijk, "haar behandeling" is bij ons gewoon "kapper", ...), maar bij ons is alles gemeenschappelijk en dient het zakgeld echt om puur persoonlijke luxedingetjes te kopen, zoals de zoveelste handtas waar ze zich schuldig over zou voelen dat ik dat mee betaal.

Het lijkt me wat af te hangen van hoe redelijk dat jij dat vindt dat ze al die dingen doet. Als je dat normaal vindt, dan lijkt me het ook dat dit gewoon bij jullie samen hoort. Vind je dat ze teveel uitgaat of dat ze wel een dure smaak van vriendein/vriendinnen heeft, dan is dat imho wél apart te betalen. Maar ook dat is relatief. Als ze nu 500 euro per maand meer zou verdienen dan jou en erop staat dat ze kan uitgaan met vrienden naar Milaan en co, dan moet ze mss gewoon wat meer van haar loon voor zichzelf houden (zelf zou ik dat dom vinden, ma soit).

Er is hier maar één gemeenschappelijke rekening waar we elke maand een bedrag op storten om eten en drinken te kopen, basis verzorging en nutsvoorzieningen te betalen (water, elec, ...).

Alle rest betalen we gewoon van onze eigen rekeningen. Super simpel en geen discussie.

Hoe maak je het onderscheid tussen wat van het persoonlijk budget komt en wat niet?

Ik zit zelf ook met het gedacht om een persoonlijk budget in te voeren. Maar ik zie maar niet hoe ik die onderverdeling best kan maken tussen wat er van het gemeenschappelijk komt en wat niet.

Bijvoorbeeld:
- Nagels
- Waxen
- Zalfjes
- haar behandeling
- lunchen
- uitgaan
- nieuwe gsm

Is dat allemaal duidelijk wat van wat moet komen?
Wij maakten daar afspraken rond wanneer het oneerlijk begon te voelen voor 1 iemand.
Zo had mijn ex een zware voet, op een bepaald moment ook afgesproken (nadat er een tof factuurtje van 170 euro binnen kwam) dat hij tot 200 euro per jaar van de gezamenlijke mocht nemen (hij reed 90% van de tijd dus je moet wel wat redelijk zijn ook vind ik), alles daarboven moest hij van de persoonlijke opleggen bvb.

Er is hier maar één gemeenschappelijke rekening waar we elke maand een bedrag op storten om eten en drinken te kopen, basis verzorging en nutsvoorzieningen te betalen (water, elec, ...).

Alle rest betalen we gewoon van onze eigen rekeningen. Super simpel en geen discussie.
Dat is nu al een merde bij ons.

Mijn madam is kei misselijk van de zwangerschap geweest, dus die moet dan pillen slikken, naar de vroedvrouw, naar de gyne. We moeten dat continu met elkaar liggen verrekenen, zeker bij zaken van de mutualiteit is dat ambetant want ge betaalt dan 25 euro waarvan ge er achteraf weer 20 terug krijgt. Lijkt mij echt een verademing om zo'n dingen met de gemeenschappelijke kaart te betalen en er niet meer naar te moeten omzien.

Ik denk dat die situatie prima is als ge met twee mensen zijt waarbij geld niet echt een probleem is, maar in de huidige situatie is mijn vriendin toch beduidend armer dan mij, en heeft ze veel geld-stress. Door ons geld samen te leggen en samen te sparen voor dingen gaan de zaken hier in huis denk ik ook meer aanvoelen als een gezamelijk project. Achterliggend is het inderdaad wel zo dat van elke 500 euro die gespaard zijn dat er misschien 300 'van mij' zijn maar dat is wat mij betreft geen probleem.

Althans, dat is de theorie.

Wij maakten daar afspraken rond wanneer het oneerlijk begon te voelen voor 1 iemand.
Zo had mijn ex een zware voet, op een bepaald moment ook afgesproken (nadat er een tof factuurtje van 170 euro binnen kwam) dat hij tot 200 euro per jaar van de gezamenlijke mocht nemen (hij reed 90% van de tijd dus je moet wel wat redelijk zijn ook vind ik), alles daarboven moest hij van de persoonlijke opleggen bvb.
Boetes zijn hier altijd voor de partij die ze maakt. Boetes kun je vermijden.

:D Ik vind dat ook wel straf om 200 euro zware-voet budget per jaar te krijgen eerlijk gezegd. In de mate dat het bij ons zal voorvallen mag dat gerust met de gemeenschappelijke rekening, maar wij rijden allebei 110 op cruise control als we al de auto pakken (1x om de 2 weken ofzo) dus als er een boete zou vallen zou dat echt zwaar per ongeluk zijn omdat we eens iets niet gezien hebben, daar maak ik mij geen zorgen over.

Boetes zijn hier altijd voor de partij die ze maakt. Boetes kun je vermijden.
Als dat jullie afspraak is en dat okee is voor beide, dan is dat zo.

Maar mocht mijn partner een kaalkop zijn en zeggen dat de kapper, die paar x per jaar, van de persoonlijke moet komen omdat dat enkel een kost voor mij is, zou ik toch eens fronsen.

:D Ik vind dat ook wel straf om 200 euro zware-voet budget per jaar te krijgen eerlijk gezegd. In de mate dat het bij ons zal voorvallen mag dat gerust met de gemeenschappelijke rekening, maar wij rijden allebei 110 op cruise control als we al de auto pakken (1x om de 2 weken ofzo) dus als er een boete zou vallen zou dat echt zwaar per ongeluk zijn omdat we eens iets niet gezien hebben, daar maak ik mij geen zorgen over.
Mijn ex reed 30k km per jaar op dat moment, dat is doorgaans een andere rijstijl dan mijn rond-de-kerktoren-rijstijl.

Mijn initieel voorstel was zelfs dat de nieuwe woning ook alleen door mij gekocht zou worden, maar ze wil graag deelnemen.
Was bij ons ook een reden om samen iets te kopen.
Ik vond het nu niet zo storend dat zij bij mij inwoonde. Maar zij wou toch ook wel ergens inwonen waar het een stuk van haar was en ik snap haar daar wel in.

Het feit dat ik het wel zag zitten om nog eens te bouwen, kwam dan het idee om samen iets te bouwen. Voor haar was dat ook nog steeds een droom.

Zij had toen ook een woning dat ze had gerenoveerd. Dus het ander idee was dan dat haar woning verhuurd werd en dat de huuropbrengst op de gemeenschappelijk rekening werd gestort.
Het eerste jaar dat we samenwoonde heb ik bij haar ingetrokken en heb toen ook niets moeten betalen. Ik was toen nog bezig met de afwerking van mijn woning. Toen ik mijn woning volledig had afgewerkt zijn we samen verhuist naar mijn woning.
Toen hebben we een jaar lang haar woning verhuurd aan mijn ouders (die hadden hun woning verkocht en waren toen aan het bouwen). Omdat ze dan haar woning onder de marktprijs verhuurde aan mijn ouders, heb ik gezegd dat ze de huuropbrengst volledig mocht bijhouden.

Hier is het toch vrij simpel. 1 zichtrekening en 1 spaarrekening met een doorlopende opdracht naar de spaarrekening that's it :unsure:

Mijn ex reed 30k km per jaar op dat moment, dat is doorgaans een andere rijstijl dan mijn rond-de-kerktoren-rijstijl.

Dan nog... :)

Vooral tijdens de jaren waarin ik 35 à 40K km per jaar deed of extreem lange dagen werkte, had ik wel vaker last van een zware voet, maar ik zou er nooit aan gedacht hebben om dat van de gemeenschappelijke rekening te betalen. Ik ken genoeg mensen die evenveel km doen als mij en nooit te snel rijden, dus ik volg @derp hier wel in. 90% van de keren mijn eigen schuld als ik te snel rijd en geflitst word...

Vooral tijdens de jaren waarin ik 35 à 40K km per jaar deed of extreem lange dagen werkte, had ik wel vaker last van een zware voet, maar ik zou er nooit aan gedacht hebben om dat van de gemeenschappelijke rekening te betalen. Ik ken genoeg mensen die evenveel km doen als mij en nooit te snel rijden, dus ik volg @derp hier wel in. 90% van de keren mijn eigen schuld als ik te snel rijd en geflitst word...
Ik ben gewoon ne makkelijke mens zeker? 😁😇

Idem.
Enkel bij parkeerboetes gaat het soms van de gemeenschappelijke

Mijn vriendin stort €300 per maand naar mij.
Ik zelf betaal €940 per maand hypotheek. (Staat op mijn naam)
Vaste kosten: Elektriciteit, Gas, Water, internet is ongeveer €350 per maand.

Eten doen we mijn maaltijdcheques voorlopig en dan 50/50.
Ik verdien €2850 + €150 MC, zij ongeveer €2100.

M'n partner en ik hebben onze lonen opgeteld en dan procentueel een verdeelsleutel bepaald.
Eten betalen we om de week, dit weekend is het mijn beurt om de boodschappen te betalen.
Op restaurant gaan betalen we ook gewoon om de beurt.

Huur en algemene rekeningen betalen we 45/55.
Hetzelfde principe gaan we toepassen bij het beginnen van onze hypotheek binnen 3 maand.
Vanaf dan gaan we ook een gemeenschappelijke rekening openen, met behoud van onze persoonlijke rekeningen voor onze persoonlijke zakcentjes.

Amai wat een constructies sommige er aan over houden :o Hier is alles gezamelijk, lekker simpel.
1 zichtrekening en 1 spaarrekening samen. Beide lonen komen op dezelfde rekening, alle kosten iddem.
Wie iets wilt kopen doet dit, gaat dit over bedragen boven de 100 euro ofzo dan geef je dit even aan.

Ik heb destijds al onze uitgaven/jaar even berekend en wij storten dat + wat extra op de gezamelijke rekening. Alles wat over is, is om eigen pleziertjes te kopen. Het laatste jaar was de loonverdeling redelijk oneerlijk waardoor ik wat meer toestak dan zij. Volgend jaar zal dat wss net omgekeerd liggen. Zolang je er kan over babbelen en er begrip is, komt dat wel goed.

@Siro ik snap uw punt volledig. Maar wij zijn destijds, 4 jaar geleden, serieus op verschillende voet vertrokken. Om dan niet getrouwd alles in de gemeenschap te steken, vind ik persoonlijk nog wa tricky. Iedere situatie is anders denk ik? :-)

Ik heb destijds al onze uitgaven/jaar even berekend en wij storten dat + wat extra op de gezamelijke rekening. Alles wat over is, is om eigen pleziertjes te kopen. Het laatste jaar was de loonverdeling redelijk oneerlijk waardoor ik wat meer toestak dan zij. Volgend jaar zal dat wss net omgekeerd liggen. Zolang je er kan over babbelen en er begrip is, komt dat wel goed.

@Siro ik snap uw punt volledig. Maar wij zijn destijds, 4 jaar geleden, serieus op verschillende voet vertrokken. Om dan niet getrouwd alles in de gemeenschap te steken, vind ik persoonlijk nog wa tricky. Iedere situatie is anders denk ik? :)
Ja klopt sowieso hoor. Was zelf ook vergeten te vermelden dat wij inderdaad getrouwd zijn en ons huis samen hebben aangekocht dus alles is gemeenschappelijk.

Terug
Bovenaan