Ik heb geen zo'n "dure" vrouw (geen nagels, geen waxen, zalfjes lijken me héél redelijk, "haar behandeling" is bij ons gewoon "kapper", ...), maar bij ons is alles gemeenschappelijk en dient het zakgeld echt om puur persoonlijke luxedingetjes te kopen, zoals de zoveelste handtas waar ze zich schuldig over zou voelen dat ik dat mee betaal.Hoe maak je het onderscheid tussen wat van het persoonlijk budget komt en wat niet?
Ik zit zelf ook met het gedacht om een persoonlijk budget in te voeren. Maar ik zie maar niet hoe ik die onderverdeling best kan maken tussen wat er van het gemeenschappelijk komt en wat niet.
Bijvoorbeeld:
- Nagels
- Waxen
- Zalfjes
- haar behandeling
- lunchen
- uitgaan
- nieuwe gsm
Is dat allemaal duidelijk wat van wat moet komen?
Ook als er niet genoeg reserve was voor uitzonderlijke kosten, wat doe je dan? Spaarboek of aan je persoonlijk budget zitten?
Het lijkt me wat af te hangen van hoe redelijk dat jij dat vindt dat ze al die dingen doet. Als je dat normaal vindt, dan lijkt me het ook dat dit gewoon bij jullie samen hoort. Vind je dat ze teveel uitgaat of dat ze wel een dure smaak van vriendein/vriendinnen heeft, dan is dat imho wél apart te betalen. Maar ook dat is relatief. Als ze nu 500 euro per maand meer zou verdienen dan jou en erop staat dat ze kan uitgaan met vrienden naar Milaan en co, dan moet ze mss gewoon wat meer van haar loon voor zichzelf houden (zelf zou ik dat dom vinden, ma soit).
Ik vind dat ook wel straf om 200 euro zware-voet budget per jaar te krijgen eerlijk gezegd. In de mate dat het bij ons zal voorvallen mag dat gerust met de gemeenschappelijke rekening, maar wij rijden allebei 110 op cruise control als we al de auto pakken (1x om de 2 weken ofzo) dus als er een boete zou vallen zou dat echt zwaar per ongeluk zijn omdat we eens iets niet gezien hebben, daar maak ik mij geen zorgen over.

Hier is alles gezamelijk, lekker simpel.