Die rechter heeft toch ook geen enkele reden om aan te nemen dat het niet over huurgeld zou gaan. Ik begrijp dat er zonder bewijzen een arbitraire beslissing moet genomen worden maar dat impliceert dan toch dat er altijd een partij zal zijn in wiens nadeel dit is. Dus het voorbeeld van Mulan: pluimen. Je partner betaalt je om onder je dak te wonen maar krijgt dat geld gewoon terug als het huwelijk eindigt. Als je mee zou betalen aan iemands lening mag je dan niet veronderstellen dat je ook op de eigendomsakte en hypotheekakte zal belanden? Bij afwezigheid daarvan kan je toch redeneren dat het om huur ging en niet om afbetaling?
Je kan toch anders redeneren ook?
Je moet eens de discussie bekijken op BG waar het gaat over het huur laten betalen door de inwonende partner.
Daar blijkt duidelijk dat het niet voor de hand ligt dat een betaling aan de partner van de hypotheeklening, een huurgeld is.
Sommigen vinden dat zelfs totaal not done, dus voor hen zou die betaling vanzelfsprekend het meebetalen aan de lening/afbetaling van het huis impliceren.
Je ziet: er zijn in de maatschappij verschillende visies op vlak van relationele financiële rechtvaardigheid.
Vandaar dat je best expliciet die betaling als "huurgeld" overschrijft, of beter nog, een onderhands huurcontractje opmaakt.
Want de rechter kan totaal niet weten welke visie de ex-partners hadden.
Bij gebrek aan bewijs van expliciete huur, wordt dus verondersteld dat het zuiver om het meebetalen aan de hypotheeklening gaat (want dat is wat er letterlijk gebeurt: geld van de rekening van de partner dat gestort wordt voor de aflossing van de lening).
Als er anders afgesproken was, dan is dit inderdaad een oneerlijke zaak. Maar dat is niet het gevolg van het wettelijk stelsel of de rechter.
Dat is omdat een derde onafhankelijke partij niet kan af gaan op "uw woord". Vandaar dat je die huurafspraak op papier moet hebben.
En de opmerkingen van Cege: compleet naast de kwestie. Ik ben hier niet aan het klagen hè, heb de gevolgen ondergaan en me gehouden aan wat me werd opgelegd. Moet ik dat rechtvaardig vinden? Hell, no! Andersom zou ik het even onrechtvaardig vinden.
Je blijft volharden hé, maar je hebt echt ongelijk
Nogmaals: de wetgever biedt u de keuze om uw huwelijksstelsel te kiezen, volgens uw eigen rechtvaardigheidsgevoel.
Jij koos voor wettelijk stelsel. Een stelsel dat jij blijkbaar onrechtvaardig vindt, wat uw volste recht is.
Wat bij jou gebeurd is, is dus geen "objectieve onrechtvaardigheid", maar gewoon een slechte keuze van huwelijksstelsel door jou.
Je had 'zuivere scheiding van goederen' moeten kiezen, want dat stelsel sluit beter aan bij jouw idee van rechtvaardigheid.
Meer nog, ik heb die groepsverzekering van mijn ex niet in de balans geworpen, want ik vind niet dat ik aanspraak kan maken op iets dat haar werkgever voor haar betaalde en waarvan zij pas bij pensioen de vruchten van zou zien. Dat ik daar bij de echtscheiding alvast een deel van zou recupereren vind ik onrechtvaardig dus daar heb ik voor gepast. Ook al heb ik daarmee geld laten liggen.
Dat kan allemaal zijn maar die werkgever betaalt uw vrouw die pensioengelden op dat moment, voor haar geleverde arbeid op dat moment.
Het wettelijk stelsel bepaalt dat alle aanwinsten door arbeidskracht, toekomen aan de gemeenschap.
Het is dus compleet logisch dat ook die pensioenaanwinsten als gemeenschappelijk verrekend worden bij scheiding.
Dat het technisch niet eenvoudig is om dat te berekenen, klopt. Maar dat doet niets af aan het principe van het wettelijk stelsel dat doorgetrokken wordt bij pensioenopbouw (behalve bij het wettelijk pensioen, wat oneerlijk is, zie onder)
Het waarschijnlijk zeldzame geval waarin twee gehuwden van dezelfde leeftijd met een loopbaan als ambtenaar en zelfstandige op 65 met pensioen gaan en onmiddellijk scheiden zal zeer nadelig zijn voor die zelfstandige. Immers, die kan dan de helft van zijn opgebouwde pensioenplan afdokken.
Gevolg:
- de zelfstandige valt terug op een klein pensioen en verliest de helft van zijn aanvullend pensioen.
- de ambtenaar valt terug op een voordelig pensioen en casht ook nog 's de helft van het aanvullend pensioen van de ex.
Dat is de jackpot voor de ambtenaar en een aderlating voor de net gepensioneerde zelfstandige. Maar perfect te rechtvaardigen volgens het wettelijk stelsel. Tja.
Dat klopt en dat hebben we hier al een paar keer bevestigd.
Maar dat was helemaal niet het geval bij jouw scheiding.
De wetgever is daar mee bezig om het aan te passen met de pensioensplit, zoals
@JPV al aanhaalde.