Er is een verschil tussen structureel vermijdbare kosten maken, en occasionele ongevallen. Het structureel aspect is iets wat jij nu in de discussie laten sluipen hebt terwijl dit geen element was van de oorspronkelijke stelling. Dan verander je de discussie he.
Ja, als dat structureel wordt kan je daar al eens over gaan praten.
Dat heb ik niet gezegd. Het wordt vermoeiend als je in een discussie (bewust of onbewust, dat laat ik in het midden) de stellingen van de andere partij gaat verdraaien tot zaken die nooit gezegd zijn.
Ik heb gezegd dat het niets oplevert, dat is de hoofdreden, en dat eventuele wrijving een mogelijk risico is.
Of iemand zich daar schuldig over voelt staat ook alweer los van de discussie, het gaat erom of je kiest om daar lang bij stil te blijven staan en of je dat dan maar als schuld moet aanrekenen. Als mijn vrouw iets "van mij" kapot maakt dan zal ze zich daar wel schuldig bij voelen. Ik ga daar verder niet bij stilstaan, ik ga haar niet virtueel in het krijt zetten. Beide zaken zijn perfect verenigbaar.
Dit bedoelde ik dus he:
Persoon A creëert voorbeeld Y om zijn eigen levenskeuzes te onderbouwen
Persoon B creëert voorbeeld Z om zijn andere eigen levenskeuzes te onderbouwen
Persoon A: Hoe durf je om een ander, structureel aspect in de discussie te laten sluipen dat niet in mijn kraam past?!
Het punt van de discussie is voor mij juist dat ik voorbeelden van situaties kan aanhalen waarin die hele 'laten we alles delen, inclusief de kosten' filosofie ook nadelen met zich meebrengt zoals
@ThomasMore helaas ervaren heeft.
Je moet daarom niet meteen afkomen met verwijten van verdraaien. Het is niet omdat mijn zin start met 'Als .... dan ...' dat ik daarmee beweer dat dit jouw argument is. Ik geef daarmee aan dat in situaties waarin jouw voorbeeld van 'ongeluk = enkel pech, geen moreel aspect' niet van toepassing is, het financieel scheiden van aankopen en kosten wel voordelen heeft.
Waarom? Waarom zou je wat beschikbaar is in materiële zaken niet gerust kunnen delen en ook niet je eigenheid behouden? Snap ik echt niet he. Dus als ik een camera koop van m'n eigen geld is dat niet verstikkend, maar als ik die het geld ervoor uit een gezinspot haal is het ineens "extreem verstikkend"?
Wat is de logica daarachter?
Allez, om het even door te trekken: jij betaalt zelf een zwembad omdat jij dat wil en je partner niet, dat is van jou, en vervolgens? Je verbiedt je partner om dat te gebruiken? Je vraagt toegangsgeld per keer dat je vrouw/partner die gebruikt? Je zet er quota op? En dit zal nu best wel als een extreem voorbeeld klinken, maar dit is nu even een gemeende vraag. Want je partner kan evengoed vinden dat een zwembad op zich heerlijk is, maar vinden dat de totaalkost te hoog ligt. Maar als het er dan is, dan gebruikt hij/zij het even graag. Dus wat doe je dan?
Waarom zou alles 50/50 uitkomen? Het hele idee van een gezinsinkomen en gezamenlijke rekeningen is dat je dat niet uitsplitst, dus je weet dat ook gewoon niet. Ik heb geen enkel idee wiens hobbies, wensen, aankopen, ... het meest kosten. Het interesseert me ook niet. Hetgeen me interesseert is dat iedereen onder dit dak gelukkig is en dat er genoeg gespaard wordt zodat we naar leuke toekomstdoelen kunnen toewerken.
Je doet hier hetzelfde wat je mij verwijt want een camera is ook alweer iets totaal anders dan een GSM he?

Een camera zouden we nu ook wel gemeenschappelijk nemen aangezien dat logischerwijze vooral bedoeld zou zijn om gezinsuitstappen en familiefeestjes te filmen.
Een GSM (waar het over ging) daarintegen is iets dat je
persoonlijk draagt/bezit/gebruikt. In dat geval lijkt het mij zinloos om dat gemeenschappelijk te kopen. Ook als ik mijn vrouw juwelen koop, betaal ik dat uit mijn eigen zak. Omdat ik dit zie als een
persoonlijk geschenk van mij voor een
persoonlijk bezit van haar, en dus niet iets dat we gemeenschappelijk kopen a la 'van ons, aan ons'.
Omgekeerd als ik een playstation 5 wil hebben: ofwel koop ik dat voor mezelf, ofwel doet zij mij dat cadeau, maar nooit gemeenschappelijk.
Over het zwembad: waarom zou ik mijn vrouw daarvoor geld willen vragen of de toegang verbieden? Als gasten bij ons thuis komen zwemmen vraag ik daar toch ook geen geld voor? De insteek is dat ik graag genoeg in de tuin wil kunnen zwemmen om daarin 30k te investeren en
zij niet. Het is niet omdat dat voor mij persoonlijk zeer belangrijk is, dat ik haar daarom wil verplichten om 15k bij te leggen in iets dat haar veel minder tot niet interesseert en liever voor iets anders gebruikt of spaart. Voor mij is de meerwaarde dat
ikzelf kan zwemmen en dat de kinderen zich daarin kunnen vermaken. Ik zie dat zwembad dan ook niet als een persoonlijk bezit. Het is eerder een persoonlijk cadeau van mij aan het gezin maar waarvan ik de hoofdgebruiker ben.
Als zij even graag als mij zou zwemmen, is het natuurlijk een ander verhaal, want dan zouden we dat logischerwijze weer wel samen kopen.
Punt is, zowel mijn vrouw als ik hebben totaal andere excessen en luxe waar we graag geld aan willen uitgeven, en dit zonder dat we ons daarbij schuldig hoeven te voelen dat we daarmee ook een deel van het inkomen van de partner gebruiken en of dit wel 50/50 gebeurt. Dat is net het verstikkende. Imo is er niets eerlijkers dan dat ieder zijn eigen persoonlijke inkomen gebruik voor het bekostigen van die persoonlijke excessen.
Het klinkt nu allemaal veel complexer dan dat het in de praktijk verloopt want op het moment van de aankoop is dat voor ons beiden zeer vanzelfsprekend wat persoonlijk en wat gemeenschappelijk is, we praten daar eigenlijk zelfs niet over.