Ik ga er even vanuit dat de hypotheek iets van een 900 euro bedraagt. Dan betaalt zij eigenlijk 150 euro "utiliteiten" en 250 euro per maand af van je lening, jij 650 euro + 150 euro.Grote bump,
Mijn vriendin wilt binnenkort inwonen bij mij.
Zij gaat een salaris hebben van ~€1700 netto.
Ik heb een eigenwoning dus betaal er hypotheek op.
Ik verdien netto ongeveer €900 meer dan haar.
Ik zou het volgende willen voorstellen:
Hypotheek + utiliteiten (gas.elek.water + internet) te delen door 3. ~€1200/maand
Waarvan ik 2/3 betaal, en zij 1/3.
En dan het eten 50/50 te doen. (Ik heb MC’s die ik eventueel extra bij leg en dan €100 pp/maand).
Ik denk dat dit een redelijk oplossing is?
Ik heb het nog niet besproken maar rekening houdend dat de utiliteit prijzen de pan uitzwieren + inflatie vind ik het geen slechte verhouding.
Zo heeft zij ook de vrijheid om privé wat te sparen. En niet afhankelijk te zijn van mij.
Ik moet het nog met haar bespreken maar dit is wat ik in gedachten had.
Jij betaalt 400 euro meer op 900 euro meer inkomsten, wat heel redelijk lijkt, maar op het einde van de rit ben jij wel eigenaar van een woning en zij niet. Het fiscaal voordeel van de lening (indien aanwezig) is ook enkel voor jou, mogelijks zo'n 130 euro per maand.
Zélfs met de MC's die jij in de pot steekt, vind ik dit toch wel een stuk voordeliger voor jezelf. Mét MC's is het geen volledig onevenwichtig voorstel, zonder die MC's is het imho wél problematisch.
Heb je nagedacht over investeringen in de woning en bvb woningverzekering of 2-jaarlijks onderhoud van de woning? Wie betaalt dat?

. Ik ben overigens op woensdag bijna altijd thuis zodat mijn vriendin haar schoolwerk kan doen
)