Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Grote bump,

Mijn vriendin wilt binnenkort inwonen bij mij.
Zij gaat een salaris hebben van ~€1700 netto.
Ik heb een eigenwoning dus betaal er hypotheek op.
Ik verdien netto ongeveer €900 meer dan haar.

Ik zou het volgende willen voorstellen:
Hypotheek + utiliteiten (gas.elek.water + internet) te delen door 3. ~€1200/maand
Waarvan ik 2/3 betaal, en zij 1/3.

En dan het eten 50/50 te doen. (Ik heb MC’s die ik eventueel extra bij leg en dan €100 pp/maand).

Ik denk dat dit een redelijk oplossing is?
Ik heb het nog niet besproken maar rekening houdend dat de utiliteit prijzen de pan uitzwieren + inflatie vind ik het geen slechte verhouding.

Zo heeft zij ook de vrijheid om privé wat te sparen. En niet afhankelijk te zijn van mij.
Ik moet het nog met haar bespreken maar dit is wat ik in gedachten had.
Ik ga er even vanuit dat de hypotheek iets van een 900 euro bedraagt. Dan betaalt zij eigenlijk 150 euro "utiliteiten" en 250 euro per maand af van je lening, jij 650 euro + 150 euro.

Jij betaalt 400 euro meer op 900 euro meer inkomsten, wat heel redelijk lijkt, maar op het einde van de rit ben jij wel eigenaar van een woning en zij niet. Het fiscaal voordeel van de lening (indien aanwezig) is ook enkel voor jou, mogelijks zo'n 130 euro per maand.

Zélfs met de MC's die jij in de pot steekt, vind ik dit toch wel een stuk voordeliger voor jezelf. Mét MC's is het geen volledig onevenwichtig voorstel, zonder die MC's is het imho wél problematisch.

Heb je nagedacht over investeringen in de woning en bvb woningverzekering of 2-jaarlijks onderhoud van de woning? Wie betaalt dat?

Toen mijn vriendin bij mij kwam inwonen heeft ze niks moeten betalen van de hypotheek.

Is uiteraard ieder zijn eigen mening, maar ik zie hypotheek dan ook niet echt als kost. Dat is sparen. Je betaald kapitaal af van een woning dat 100% van u is. Moest mijn vriendin toch mee betalen, dan vind ik ook dat ze gelijk met haar inbreng eigenaar van de woning moet worden.

Als ze toch iets van huur moet betalen dan zou ik het maximaal doen op 50% van de intrest dat ik betaal op mijn lening (want dat zie ik als bijkomende kost). Maar zou ik zelf nooit voor kiezen.

Hier was het ook zo. Ik heb 0 betaald aan de hypotheek. Wel elek en water en zo.

Bij de verkoop 150k meerwaarde voor de madam. Geen discussie over.

Nu samen gekocht en mooi alles 50/50.

Ik ga er even vanuit dat de hypotheek iets van een 900 euro bedraagt. Dan betaalt zij eigenlijk 150 euro "utiliteiten" en 250 euro per maand af van je lening, jij 650 euro + 150 euro.

Jij betaalt 400 euro meer op 900 euro meer inkomsten, wat heel redelijk lijkt, maar op het einde van de rit ben jij wel eigenaar van een woning en zij niet. Het fiscaal voordeel van de lening (indien aanwezig) is ook enkel voor jou, mogelijks zo'n 130 euro per maand.

Zélfs met de MC's die jij in de pot steekt, vind ik dit toch wel een stuk voordeliger voor jezelf. Mét MC's is het geen volledig onevenwichtig voorstel, zonder die MC's is het imho wél problematisch.

Heb je nagedacht over investeringen in de woning en bvb woningverzekering of 2-jaarlijks onderhoud van de woning? Wie betaalt dat?

Aan de andere kant wilt ze graag het ouderlijk huis uit.
Ik denk dat €400 per maand geen excessieve bijdrage is?
Als we wat gingen huren zouden we toch ongeveer op hetzelfde uitkomen. Of zie ik dat verkeerd?

Verder kiest ze er zelf voor om parttime te werken. Terwijl ze geen enkele beperking heeft om meer te werken.

Laatst bewerkt:
1. Aan de andere kant wilt ze graag het ouderlijk huis uit.
2. Ik denk dat €400 per maand geen excessieve bijdrage is?
3. Als we ze wat privé wat gingen huren zouden we toch ongeveer op hetzelfde uitkomen. Of zie ik dat verkeerd?

4.Verder kiest ze er zelf voor om parttime te werken. Terwijl ze geen enkele beperking heeft om meer te werken.
1. En heeft dit voor jou een financieel nadeel dat je gecompenseerd wil zien? Is het een last dat ze bij jou komt inwonen?

3. Ja, maar zie je het als een financiële opportuniteit dat je een stuk van de woning kan verhuren of is het een relatie die je aangaat?

4. Kan zijn, maar kan ook zijn dat ze parttime werkt om meer in het huishouden te doen, later voor de kinderen meer te zorgen dan jou (geen idee wat jij van plan bent om bvb kinderen van/naar school te brengen, de strijk,...). Als dat gelijk is en ze gewoon meer lui is, dan heb je een punt. Als zij meer doet, kan je punt smelten als sneeuw voor de zon...

En dan je '2.'. je kan het ook anders zien: als zij nu plotseling de helft van de electriciteit meebetaalt, is dat logisch (hoewel het voor jou eigenlijk een besparing is). Maar zoals anderen zeggen, laat je haar eigenlijk kapitaal betalen en is ze een inkomst voor je, geen delen in de kosten.

Als ze een stuk van je hypotheek betaalt, mag ze dan ook een stuk van de meerwaarde, van het eigendomsrecht,...
SSD
Ja, 400 euro is goedkope huur. Laat je haar ook een waarborg betalen ? Moet ze betalen voor de lakens? Ik trek het wat op flessen, maar uiteindelijk behandel je ze nu als huurder zonder huurdersrechten.

Mi: laat ze alle intrest betalen die jij betaalt, laat ze de helft van de egw en andere woninggerelateerde kosten betalen en proratiseerruwweg de kosten bij de aankoop van woning (registratierechten,...).

1. En heeft dit voor jou een financieel nadeel dat je gecompenseerd wil zien? Is het een last dat ze bij jou komt inwonen?

3. Ja, maar zie je het als een financiële opportuniteit dat je een stuk van de woning kan verhuren of is het een relatie die je aangaat?

4. Kan zijn, maar kan ook zijn dat ze parttime werkt om meer in het huishouden te doen, later voor de kinderen meer te zorgen dan jou (geen idee wat jij van plan bent om bvb kinderen van/naar school te brengen, de strijk,...). Als dat gelijk is en ze gewoon meer lui is, dan heb je een punt. Als zij meer doet, kan je punt smelten als sneeuw voor de zon...

En dan je '2.'. je kan het ook anders zien: als zij nu plotseling de helft van de electriciteit meebetaalt, is dat logisch (hoewel het voor jou eigenlijk een besparing is). Maar zoals anderen zeggen, laat je haar eigenlijk kapitaal betalen en is ze een inkomst voor je, geen delen in de kosten.

Als ze een stuk van je hypotheek betaalt, mag ze dan ook een stuk van de meerwaarde, van het eigendomsrecht,...
SSD
Ja, 400 euro is goedkope huur. Laat je haar ook een waarborg betalen ? Moet ze betalen voor de lakens? Ik trek het wat op flessen, maar uiteindelijk behandel je ze nu als huurder zonder huurdersrechten.

Mi: laat ze alle intrest betalen die jij betaalt, laat ze de helft van de egw en andere woninggerelateerde kosten betalen en proratiseerruwweg de kosten bij de aankoop van woning (registratierechten,...).

Begrijp me niet verkeerd, in een relatie komt de relatie eerst en is het vooral een kwestie van goede afspraken maken, maar het 'echt eerlijk' willen doen, financieel gezien, blijft toch echt een moeilijk gegeven.

Dit speelt normaal wanneer je reeds jaren eigenaar bent, waarbij er dus ook heel wat zaken reeds anders liggen. Wat met de waarde van de woning die vermoedelijk gestegen is? Wat met de waarde van de lening die relatief gezakt is /inflatie? Wat met het gegeven dat je aan het begin relatief meer interest dan kapitaal aflost? Enz enz.

Om toch maar even aan te geven, het is niet gemakkelijk.

Als ik nu bij iemand die 10 jaar geleden een huis gekocht heeft, de helft van de lening en helft afgelost/kapitaal kan instappen is dat puur financieel gezien een koopje.

Hier was het ook zo. Ik heb 0 betaald aan de hypotheek. Wel elek en water en zo.

Bij de verkoop 150k meerwaarde voor de madam. Geen discussie over.

Nu samen gekocht en mooi alles 50/50.
Hier ook zo gedaan, ik had een eigen appartement en vond het niet ok om 'huur' te gaan vragen. Alle andere vaste kosten werden wel verdeeld.
Nadien samen iets gekocht, ook 50/50 en al het geld komt op 1 zichtrekening. Intussen ook wel getrouwd en een kind erbij. En ja, ik verdien meer, maar zij werkt minder om voldoende tijd te hebben voor het huishouden en de dochter.. daar kan je geen bedragen op plakken. We zouden ons daar niet goed bij voelen als alles in percentages moet uitgerekend worden. Nu hoeft er niet te worden geteld en als we iets willen dan kopen we dat gewoon.. grote uitgaven doen we uiteraard niet zonder effe te overleggen.

- Het 'economisch logische (en eerlijke)' is dat ze de helft van de huurwaarde van het huis betaalt.

Het 'hypotheek helpen afbetalen' heeft daar niets mee te maken.
Dat is immers de financiering van de asset en staat daar los van.

- Wat het 'wijze' is om te doen is echter een andere beslissing, omdat het contra-intuïtief is voor de meeste mensen zoals je in de posts hierboven kan lezen.
De perceptie kan immers zijn dat je profiteert van uw vriendin, ook al is dat economisch gezien totaal niet zo.

@JPV : zou je dezelfde argumentatie opbouwen als de geslachten omgewisseld waren? (interessante denkoefening ;-) )
Als die ook aangegeven heeft 45 uur per week te werken zonder verplaatsing? Ja :) . Ik ben overigens op woensdag bijna altijd thuis zodat mijn vriendin haar schoolwerk kan doen :)

Ik ben eigenaar van mijn woning en mijn vriendin woont bij mij in. Wij verdienen beide ongeveer evenveel. Dit jaar heb ik grote renovatiewerken gedaan (nieuwe ramen, zonnepanelen, spouw isolatie, warmtepompboiler). Voor deze renovatie heb ik een extra lening afgesloten waardoor ik nu 1000 euro per maand af betaal. Mijn vriendin stort mij maandelijks 300 euro. Voor ze bij mij kwam wonen betaalde zij 800 euro huur.

De regeling is bij ons als volgt:
- Kosten die normaal voor de verhuurder zijn -> volledig voor mij (brandverzekering en familiale verzekering zijn ook voor mij)
- Kosten die normaal voor een huurder zijn -> gedeeld door 2 (zoals bijvoorbeeld schilderen, plantjes in de tuin)
- Boodschappen, internet, elektrictiteit,.. -> gedeeld door 2

Wij voelen ons goed over deze regeling en er is eigenlijk nooit enige discussie. Ook toen dit de eerste keer besproken werd zaten wij op dezelfde golflengte. Omgekeerd zou ik voor deze regeling ook direct tekenen.

Als er in de toekomst kinderen zijn zien we nog wel hoe we deze regeling eventueel aanpassen.

Ik ben eigenaar van mijn woning en mijn vriendin woont bij mij in. Wij verdienen beide ongeveer evenveel. Dit jaar heb ik grote renovatiewerken gedaan (nieuwe ramen, zonnepanelen, spouw isolatie, warmtepompboiler). Voor deze renovatie heb ik een extra lening afgesloten waardoor ik nu 1000 euro per maand af betaal. Mijn vriendin stort mij maandelijks 300 euro. Voor ze bij mij kwam wonen betaalde zij 800 euro huur.

...

Wij voelen ons goed over deze regeling en er is eigenlijk nooit enige discussie.

Ik zou me daar ook heel goed bij voelen als eigenaar, je lening wordt voor 30% afbetaald door iemand anders (en pre renovatie dan waarschijnlijk richting 50% ofzo) terwijl je 100% eigenaar blijft, terwijl als je alleenstaand zou zijn je 100% afbetaalt voor hetzelfde resultaat.

Begrijp me niet verkeerd: ik wil zeker niet zeggen dat je ze erop legt of iets dergelijks, en als jullie daar tevreden mee zijn dan is dat perfect he. Maar ik zou het zelf nooit doen, huur vragen aan een partner. Delen in de levenskosten, absoluut weer wel. En kosten die normaal voor een huurder zijn gaan delen, dat is ook zeker normaal. Dat is allemaal eigen aan samenleven als partners.

Maar huur, dat zou me toch steken.

Ik zou me daar ook heel goed bij voelen als eigenaar, je lening wordt voor 30% afbetaald door iemand anders (en pre renovatie dan waarschijnlijk richting 50% ofzo) terwijl je 100% eigenaar blijft, terwijl als je alleenstaand zou zijn je 100% afbetaalt voor hetzelfde resultaat.

Begrijp me niet verkeerd: ik wil zeker niet zeggen dat je ze erop legt of iets dergelijks, en als jullie daar tevreden mee zijn dan is dat perfect he. Maar ik zou het zelf nooit doen, huur vragen aan een partner. Delen in de levenskosten, absoluut weer wel. En kosten die normaal voor een huurder zijn gaan delen, dat is ook zeker normaal. Dat is allemaal eigen aan samenleven als partners.

En mijn vriendin kan absoluut niet om met de gedachte dat ze 'gratis' in mijn appartement zou wonen terwijl ik de lening afbetaal, dat vindt zij profiteren, ongeacht hoe ik het uitleg.

Ik had dan voorgesteld om haar de voorzieningen te laten betalen (elektriciteit/gas/water) maar dat komt ook maar op een goeie €105 per maand, vond ze te weinig, vandaar haar voorstel om €500 op de gemeenschappelijke te storten en indien dit niet zou volstaan de andere kosten 50/50 te delen.

Ik vind het veel te veel, met minder kan zij niet leven zonder zich een profiteur te voelen, het is me de discussie niet waard. We zien wel hoe het evolueert naarmate we langer samen wonen :)

En mijn vriendin kan absoluut niet om met de gedachte dat ze 'gratis' in mijn appartement zou wonen terwijl ik de lening afbetaal, dat vindt zij profiteren, ongeacht hoe ik het uitleg.

Welja, daarom: als dat voor jullie beiden het best werkt, dan heeft daar verder niemand anders iets op te zeggen :)

Omgekeerd zou ik er ook geen probleem mee hebben om het zelfde bedrag aan haar te betalen. Ik zou nooit gratis bij iemand willen inwonen want dan zou ik mij ook een profiteur voelen. Uiteindelijk vinden we dat we beiden beter worden van deze regeling. Zij kan ook meer sparen en beleggen dan ooit te voren.

Stel dat zij niets zou betalen, dan worden de verhoudingen toch ook wat scheef getrokken? Zij heeft dan het budget om meerdere keren per jaar een reis te doen, een weekendje weg te gaan, te gaan eten,... Dan moet ik altijd op de rem gaan staan en zeggen dat ik niet mee kan omdat ik dit financieel niet kan. Pas op, ik kan mijn lening perfect financieel dragen he. Ik kan perfect leven, hoef op niet veel te letten en kan gerust een reisje doen. Echter meerdere reizen per jaar dat zou er niet in zitten. En ik zou ook niet willen dat zij die dingen voor mij zou betalen. Uiteraard wil dit niet zeggen dat ik het erg zou vinden dat zij er financieel erg op vooruit zou gaan en meer kan sparen dan mij (mijn lening is ook een vorm van sparen).

Uiteraard is onze regeling niet perfect maar we voelen ons er beiden goed bij. Dat huur-gedeelte steekt bij mij ook wel soms. Daarom dat ik het heel belangrijk vond dat het een regeling was waar ik mij in haar plaats ook goed bij zou voelen.

Nu we van plan zijn om binnenkort aan kinderen te beginnen ben ik weer veel aan het denken over deze regeling.
Haar zich laten inkopen brengt ook weer heel wat vragen met zich mee: huis opnieuw laten schatten? Wat met lopende renovatieleningen?..
Ik weet het ook niet goed. Ik wil gewoon een eerlijke regeling voor zowel haar als mij en wil me zeker niet verrijken op haar kap. (ideeën/pasklare antwoorden hieromtrent zeker welkom ;) )

Het zou makkelijker zijn als we hier niet graag woonden en van plan waren om 50/50 iets nieuws te kopen. Maar we willen hier blijven.

Ik ben daarmee ook voorstander van een soort van huur, waarbij je een onderling contractje opmaakt dat de 'huurder' zich defacto inkoopt pro rata.

Zo heb je dat geregeld zonder bijkomend beschrijf of dergelijke.

Lijkt me dat dit moet volstaan om het achteraf officieel te regelen alsook als 'bewijs' moest het mank lopen.

Ik ben daarmee ook voorstander van een soort van huur, waarbij je een onderling contractje opmaakt dat de 'huurder' zich defacto inkoopt pro rata.

Zo heb je dat geregeld zonder bijkomend beschrijf of dergelijke.

Lijkt me dat dit moet volstaan om het achteraf officieel te regelen alsook als 'bewijs' moest het mank lopen.
Hoe zie je dit dan als de relatie spaak loopt? Zij krijgt exact hetzelfde huurbedrag terug? Hoe loopt het dan met verdere investeringen in de woning, bijvoorbeeld een nieuwe keuken? Hoe gebeurt de verdeling bij een verkoop van de woning?

Laatst bewerkt:
Stel dat zij niets zou betalen, dan worden de verhoudingen toch ook wat scheef getrokken? Zij heeft dan het budget om meerdere keren per jaar een reis te doen, een weekendje weg te gaan, te gaan eten,... Dan moet ik altijd op de rem gaan staan en zeggen dat ik niet mee kan omdat ik dit financieel niet kan.

Probleem is dan wel dat zij niets achter de hand houdt en dus mogelijk een stukje eigen toekomst gaat hypothekeren.

Wat slimmer zou zijn is dat ze een bepaald bedrag per maand de facto opzij houdt in een apart potje, dat kan gaan naar een latere financiering van vastgoed. Dat kan ofwel zich inkopen zijn bij de partner die wel een huis heeft (of bvb. een gezamenlijke woonst aankopen), of iets eigen aankopen mocht de relatie spaak lopen.

Terug
Bovenaan