Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Hoe maak je het onderscheid tussen wat van het persoonlijk budget komt en wat niet?

Ik zit zelf ook met het gedacht om een persoonlijk budget in te voeren. Maar ik zie maar niet hoe ik die onderverdeling best kan maken tussen wat er van het gemeenschappelijk komt en wat niet.

Bijvoorbeeld:
- Nagels
- Waxen
- Zalfjes
- haar behandeling
- lunchen
- uitgaan
- nieuwe gsm

Is dat allemaal duidelijk wat van wat moet komen?

Ook als er niet genoeg reserve was voor uitzonderlijke kosten, wat doe je dan? Spaarboek of aan je persoonlijk budget zitten?
Wij doen dat gewoon op gevoel/gezond verstand. We hebben nooit regels gemaakt rond wat op de gezamenlijke mag en wat privé moet.
Ieder beslist dat voor zichzelf.

Amai wat een constructies sommige er aan over houden :eek: Hier is alles gezamelijk, lekker simpel.
1 zichtrekening en 1 spaarrekening samen. Beide lonen komen op dezelfde rekening, alle kosten iddem.
Wie iets wilt kopen doet dit, gaat dit over bedragen boven de 100 euro ofzo dan geef je dit even aan.

Na een scheiding en nieuwe relatie herbekijk je dat vanzelf. Heb geen probleem om kosten 50/50 of 45/55 te doen, maar wat ik gespaard heb voor de relatie blijft van mij. Als ik in ons volgend huis een som inleg wil ik die bij een breuk ook terug.
We werken dus met aparte rekeningen en storten naar de gemeenschappelijke waar alles van gedaan wordt. Wil geen euro van mijn vriendin haar rekening naar mijn rekening zien vloeien.

Voor de rest betaal ik verzekeringen bvb alleen, net zoals rekening voor huisvuil enzo aangezien ik meer verdien.
Voor uitgaven van persoonlijk geld zal ik alsnog overleg plegen (overlaatst een MTB gekocht), maar als ik dat wil koop ik dat toch.

Wij doen dat gewoon op gevoel/gezond verstand. We hebben nooit regels gemaakt rond wat op de gezamenlijke mag en wat privé moet.
Ieder beslist dat voor zichzelf.
Ligt hier moeilijk omwille van het grote verschil in verloning. Ik verdien 70% meer dan mijn partner, en dan vind ik het moeilijk om daar een evenwicht in te maken. Ik denk dat het nogal snel gaat uitdraaien op ik die toch alles moet betalen dat er extra bijkomt omdat ze geen marge meer zou hebben.

Heb eens met onze vaste kosten een verdeling gedaan met ik die 70% meer bijdraag dan haar bij de gemeenschappelijke kosten behalve voor het huis vermits dat ook 50% van haar is en het resultaat is dat ik 500€ zakgeld over heb en zij niets. Het enigste wat ze dus zou kunnen houden is haar flexijob.

Maar uit die berekening van vaste kosten heb ik dus wel zaken gehouden die ik voor haar als extra zie. Die zou ze dus gewoon niet meer kunnen doen eigenlijk of er extra voor gaan werken. Vind dat dus enorm moeilijk als het verschil van loon zo hoog is.

Een vast bedrag per maand zakgeld terwijl alles toch gemeenschappelijk blijft lijkt me dus de beste oplossing. Hoewel ik zelf dat moeilijk gedaan krijgt want dan kom je ook snel op elk 200€ maar dat en dat moet daarvan betaald worden dus haar 200€ is gewoon op aan die zaken. En indien ik die zaken wel uit de gemeenschappelijke kosten laat komen is er geen ruimte voor persoonlijk zakgeld…

Hier verdien ik ook een stuk meer dan mijn partner, echter heeft zij 2 kinderen voltijds en ik 1 kind in co-ouderschap, heeft zij kindergeld en alimentatie om te gebruiken terwijl het kindergeld van mijn zoon op zijn spaarrekening gaat.
We kijken daar eigenlijk niet heen, we hebben beslist 50/50 te doen. Ik zit nog met een aparte hypotheek, heb belastingsaftrek woning verloren enzo.

We doen gewoon 50/50 van alle vaste kosten, uitgezonderd jaarlijkse eenmalige kosten + internet/haar gsm neem ik voor mijn rekening.

Vanaf mid volgend jaar gaan we in mijn huis samenwonen en dan moeten we iets nieuws uitwerken. We zullen wss alle kosten excl de hypotheek/KI/SSV in de pot gooien vanaf dan en werkelijk 50/50 doen. We hebben gemiddeld 1300 euro per maand nodig schat ik voor alles, dat is dan 650 per persoon. Voor mij komt de hypotheek daar nog bovenop, het verschil wordt bij verkoop huidige en aankoop volgende woning wel goedgemaakt door extra in te brengen kapitaal.

Laatst bewerkt:
Het is absoluut waar je je het beste bij voelt, maar verschil in verloning vind ik in een vaste relatie/huwelijk persoonlijk iets dat niet hoeft mee te tellen. De ene verdient misschien meer, de andere heeft misschien betere uren voor de kinderen, of werkt 4/5de en doet meer in het huishouden, ...

Hier is het (getrouwd), 1 zichtrekening en enkele spaarrekeningen, allemaal samen, één grote pot om het zo te zeggen.

Ligt hier moeilijk omwille van het grote verschil in verloning. Ik verdien 70% meer dan mijn partner, en dan vind ik het moeilijk om daar een evenwicht in te maken. Ik denk dat het nogal snel gaat uitdraaien op ik die toch alles moet betalen dat er extra bijkomt omdat ze geen marge meer zou hebben.

Heb eens met onze vaste kosten een verdeling gedaan met ik die 70% meer bijdraag dan haar bij de gemeenschappelijke kosten behalve voor het huis vermits dat ook 50% van haar is en het resultaat is dat ik 500€ zakgeld over heb en zij niets. Het enigste wat ze dus zou kunnen houden is haar flexijob.

Maar uit die berekening van vaste kosten heb ik dus wel zaken gehouden die ik voor haar als extra zie. Die zou ze dus gewoon niet meer kunnen doen eigenlijk of er extra voor gaan werken. Vind dat dus enorm moeilijk als het verschil van loon zo hoog is.

Een vast bedrag per maand zakgeld terwijl alles toch gemeenschappelijk blijft lijkt me dus de beste oplossing. Hoewel ik zelf dat moeilijk gedaan krijgt want dan kom je ook snel op elk 200€ maar dat en dat moet daarvan betaald worden dus haar 200€ is gewoon op aan die zaken. En indien ik die zaken wel uit de gemeenschappelijke kosten laat komen is er geen ruimte voor persoonlijk zakgeld…
Ik verdien ook meer dan mijn partner, waardoor ik meer geld stort in de gemeenschappelijke pot. Zo houdt zij ook genoeg over in haar privé pot.

Amai wat een constructies sommige er aan over houden :eek: Hier is alles gezamelijk, lekker simpel.
1 zichtrekening en 1 spaarrekening samen. Beide lonen komen op dezelfde rekening, alle kosten iddem.
Wie iets wilt kopen doet dit, gaat dit over bedragen boven de 100 euro ofzo dan geef je dit even aan.
Aan mijn vorige relatie, ongehuwd, waarin al mijn financiëen gedeeld werden, een serieuze financiële kater beleefd. Al mijn geld op slinkse wijze weg, en op die moment kon het mij ook even niet meer schelen, ik wou zo snel mogelijk weg uit die relatie. Nadat ik daar ben weggegaan had ik nog 1000 euro over voor op mijn spaarrekening. Ik wil die vergissing niet meer opnieuw maken. Ik ben uiteraard van plan om met mijn huidige partner samen te blijven, en ik vertrouw hem ook 100%, maar je weet maar nooit. Hij kent het verhaal van wat er mijn mijn ex is gebeurd en kan me daarin volledig volgen.

Het kan zijn dat dat verandert binnen een paar jaar. Dat we toch beter alles bij elkaar leggen. Dat zou me ook fijn lijken, uiteraard. Maar daarvoor vind ik het nu nog te vroeg, zeker wetende met wat er in het verleden gebeurd is.

Dus je koopt het huis 50-50 en betaalt het 55-45 af?

Nee, met elke eigen inbreng inbegrepen en de maandelijkse aflossing met verdeelsleutel naargelang ons individueel inkomen voor de termijn van de lening koop ik 42% van het appartement. Mijn partner 58%. We hebben gekeken naar hoeveel we elk individueel precies betalen voor alles. We betalen de maandelijke aflossing op 45-55 omwille van het verschil in loon.

Daarnaast hebben zijn ouders 'ons' een vrij groot bedrag gegeven voor de eigen inbreng en een deel van zijn spaargeld was al financiële steun van zijn ouders. Mijn ouders hebben me niets gegeven. Het leek me logisch om dat dan vast te leggen in mijn partner zijn voordeel. Moest er ooit een relatiebreuk van komen vind ik niet dat ik recht heb op die centen. Ik ben daar echt volledig ok mee.

Dit lijkt voor een buitenstaander allemaal misschien ingewikkeld, maar dit hele gegeven was ook maar een éénmalig gesprek. Meer woorden zijn daar echt nooit aan vuilgemaakt. We discussiëren nooit over geld. We doen boodschappen elk om de week, betalen om de beurt restaurants of cinemabezoekjes, delen grote aankopen zoals zetels of gordijnen in 2. Hij vindt het dan ook echt ok om 55% van de rekeningen te betalen, zodat ik dan zeker privé genoeg heb om te kunnen sparen. Ik vind dat een mooie wisselwerking.

Hier enkel een gezamenlijke zichtrekening.
Daar storten we een afgesproken bedrag op dat genoeg is voor de vaste kosten. (1000 + 1200)
En moest er een grote kost bijkomen, storten we gewoon elk de helft bij.
Rest betalen we om en om. Zal niet helemaal in evenwicht zijn, maar we voelen ons daar goed bij.
Zij verdient soms het dubbele van mij :headshake:

Ik denk dat de koppels die alles in 1 pot hebben, vaak al heel lang samen zijn. Had ik met mijn ex ook.
Beide net begonnen werken aan +/- hetzelfde loon en toen een app gekocht,...

Ik verdien ook meer dan mijn partner, waardoor ik meer geld stort in de gemeenschappelijke pot. Zo houdt zij ook genoeg over in haar privé pot.
Wel ik zou meer moeten storten dan het % dat ik meer verdien dan haar om de gemeenschappelijke kosten te dekken.
Omwille van mijn loon, hebben we een "hogere" standaard van leven. Dat brengt kosten met zich mee dat zelfs als je dus verdeelt via die verdeelsleutel zij nog altijd niets overhoud.
Is nu wel berekend met de huidige medische kosten van onze zoon die hopelijk wegvallen binnen enkele maanden, dat zou al een goede 500 euro schelen die er wel voor zou zorgen dat er iets meer marge is. Maar volgens de verdeelsleutel vaste kosten + helft huis zou ik dan 800 euro overhouden en zij 150...
Ik denk dat we dus gewoon wat zakgeld, een laag bedrag, gaan voorzien vanaf januari en zien hoe dat loopt.

Voor wat het waard is: ik verdiende ook een stuk meer dan mijn vriendin, met een groter verschil dan een factor 1,5 of 1,7.

1) Voor die wat hogere levensstandaard voor ons beiden vond ik het nooit erg om zelf meer bij te dragen (of moest je het uitrekenen, betaalde ik die extra waarschijnlijk voor ons allebei). In een relatie draait het niet puur om cijfers te laten kloppen, het comfort van je partner is ook veel waard denk ik. Ik zou me nooit goed gevoeld hebben bij een situatie waarin ik kon doen wat ik wou en zij elke euro zou moeten omdraaien...

2) Ook puur financieel gezien, was elke bijdrage van mijn partner in gemeenschappelijke kosten een bedrag dat ik anders zelf grotendeels had moeten betalen als we niet samen waren. Dus los van berekeningen rond procentuele of absolute bijdrage, nog altijd een financiële plus als je er zo naar wil kijken.

Eigen inbreng in het huis en haar maandelijkse inbreng in de hypotheek wel op papier gezet omdat dat om een serieus bedrag ging, daar hebben we geen van beide moeilijk over gedaan toen we uit elkaar gingen.

Voor wat het waard is: ik verdiende ook een stuk meer dan mijn vriendin, met een groter verschil dan een factor 1,5 of 1,7.

1) Voor die wat hogere levensstandaard voor ons beiden vond ik het nooit erg om zelf meer bij te dragen (of moest je het uitrekenen, betaalde ik die extra waarschijnlijk voor ons allebei). In een relatie draait het niet puur om cijfers te laten kloppen, het comfort van je partner is ook veel waard denk ik. Ik zou me nooit goed gevoeld hebben bij een situatie waarin ik kon doen wat ik wou en zij elke euro zou moeten omdraaien...

En dat vind ik ook meer dan normaal. Maar omwille van discussies en zij voelt dat ze elke uitgave langs mij moet passeren wil ik een systeem vinden dat ons elk wat eigen zakgeld geeft. Maar om dat te kunnen doen moet er ruimte zijn (5k is er volledig door elke maand zonder te sparen voor het ogenblik omwille van medische kosten), en dat is niet mogelijk zonder bepaalde kosten van die gemeenschappelijke kost naar het persoonlijk budget te sluizen. En daar wringt het dus.
Het zal dus wachten worden tot het wat normaliseert of vanaf januari hetgeen we extra krijgen door indexatie hiervoor gebruiken.

5k is nu wel een stevig bedrag om te gebruiken.
We hebben om en bij de 6k nu, we gebruiken daar ongeveer 3,5k van (gemiddeld genomen).
Vanaf mid 2023 mikken we op 2500€ gebruik op 6400€ inkomsten door te verhuizen met serieus lagere lasten tot gevolg.

Ook mensen met zelfstandigen hier? Maakt de puzzel wat complexer. Ook enorm loonverschil (meer dan x5). Nog aan het denken hoe we het gaan doen

Hier deden we tijdens onze periode van huren met een verdeelsleutel op basis van hoeveel ieder verdiende. Uitgeteld hoeveel we jaarlijks spenderen om ons huishouden draaiende te houden (incl vakanties, ...). Vervolgens gedeeld door 12 en de verdeelsleutel op toegepast. Dat bedrag stortte je maandelijks naar de gemeenschappelijke rekening.
Sinds afgelopen zomer een huis gekocht en dan was het de vereiste van de bank dat ons beide lonen op dezelfde rekening toekwamen. Het leek ons al te zot om dan veel naar u privé te zitten overschrijven.
We hebben in de akte ieders privé vermogen op moment van de aankoop laten opnemen en beschreven dat dit bij verkoop eerst van het bedrag wordt afgetrokken en vervolgens de rest 50/50.
We krijgen elk 500€ zakgeld om onze goesting mee te doen. Maar hier zit bvb ook de aankoop van kleren in. Men partner doet dit al wat meer dan ik :) . Anderzijds ga ik wel wekelijks hier in het dorp een pintje drinken op café. Het zorgt er vooral voor dat je zonder schuldgevoel is kan investeren in een eigen hobby (PS5 :cool: ).

Een paar dingen snap ik hier niet goed:
- Ik zie regelmatig week om week boodschappen betalen terugkomen. Dat is toch absoluut niet evenredig? Als je de ene week wasverzachter in promo koopt en de andere week ver niks nodig hebt omdat de diepvries nog vol steekt? Onze rekeningen per week variëren tussen de 70 en 130€.
- Bij ons was het laten storten van het loon op dezelfde rekening een voorwaarde van de lening. Is dit niet bij iedereen zo?

Bij ons was loon storten op een gezamenlijke rekening geen voorwaarde voor een lening. Wel moet de afbetaling iedere maand vanaf dezelfde rekening gebeuren. Wij schrijven gewoon automatisch ieder een vast bedrag op een gezamenlijke zichtrekening, en vandaar uit loopt de domiciliëring naar de bank.

Bij ons was loon storten op een gezamenlijke rekening geen voorwaarde voor een lening. Wel moet de afbetaling iedere maand vanaf dezelfde rekening gebeuren. Wij schrijven gewoon automatisch ieder een vast bedrag op een gezamenlijke zichtrekening, en vandaar uit loopt de domiciliëring naar de bank.
Idem hier.
Rare redenering van de bank.
Ook mensen met zelfstandigen hier? Maakt de puzzel wat complexer. Ook enorm loonverschil (meer dan x5). Nog aan het denken hoe we het gaan doen
Vriendin is nu bijna een jaar zelfstandig. We wonen klein 1,5jaar samen.
Alle kosten in/aan het huis doen we gewoon 50/50
Bij ons komt het er op neer dat bijna alles 50/50 is. Het verschil in bedrag dat ik stort zijn mijn maaltijdcheques :p
Uitgaan, resto,.. e.d zien we op het moment zelf.
Zij geeft graag uit, ik denk als eens meer na over grote aankopen.
Trouwen zou naar de kinderen (2+2) en later toe waarschijnlijk voordeliger zijn, maar daar ben ik nog niet terug klaar voor.

Wij maakten daar afspraken rond wanneer het oneerlijk begon te voelen voor 1 iemand.
Zo had mijn ex een zware voet, op een bepaald moment ook afgesproken (nadat er een tof factuurtje van 170 euro binnen kwam) dat hij tot 200 euro per jaar van de gezamenlijke mocht nemen (hij reed 90% van de tijd dus je moet wel wat redelijk zijn ook vind ik), alles daarboven moest hij van de persoonlijke opleggen bvb.
Ik vind die afspraak wel logisch.

Hier hebben we geen echte afspraken gemaakt rond boetes, maar gezien ik altijd rijd als we met 2 weg zijn, betaalt mijn vriendin spontaan de helft als ik dan een boete heb opgelopen (zowel parkeer- als flitsboetes). Dat vinden we beiden eigenlijk ook logisch. Ze weet dat ik haviksogen heb wat flitsers betreft, dus als ik geflitst word (zal +- 1x per jaar zijn terwijl ik wekelijks minstens 1 mobiele flitser tegenkom) is het echt wel onvermijdelijk (oké, je kan argumenteren dat ik me aan de snelheidslimiet moet houden, maar dat heb ik al jaren geleden opgegeven met de belachelijke snelheidslimieten hier en m'n vriendin denkt daar gelukkig hetzelfde over). Als ik ergens parkeer waarvan ik niet 100 procent zeker weet of het mag/betalend is en we zijn samen weg, dan check ik met haar of het oké is dat ik me daar neerzet. Dus dan is het ook logisch dat die boete/retributie voor ons beiden is als er een boete/retributie van komt.

Als we niet samen weg zijn is de boete voor degene die ze krijgt.

Ik vind die afspraak wel logisch.

Hier hebben we geen echte afspraken gemaakt rond boetes, maar gezien ik altijd rijd als we met 2 weg zijn, betaalt mijn vriendin spontaan de helft als ik dan een boete heb opgelopen (zowel parkeer- als flitsboetes). Dat vinden we beiden eigenlijk ook logisch. Ze weet dat ik haviksogen heb wat flitsers betreft, dus als ik geflitst word (zal +- 1x per jaar zijn terwijl ik wekelijks minstens 1 mobiele flitser tegenkom) is het echt wel onvermijdelijk (oké, je kan argumenteren dat ik me aan de snelheidslimiet moet houden, maar dat heb ik al jaren geleden opgegeven met de belachelijke snelheidslimieten hier en m'n vriendin denkt daar gelukkig hetzelfde over). Als ik ergens parkeer waarvan ik niet 100 procent zeker weet of het mag/betalend is en we zijn samen weg, dan check ik met haar of het oké is dat ik me daar neerzet. Dus dan is het ook logisch dat die boete/retributie voor ons beiden is als er een boete/retributie van komt.

Als we niet samen weg zijn is de boete voor degene die ze krijgt.
Hier dezelfde regeling. Vriendin wilt nooit rijden als we samen zijn zou wel makkelijk zijn voor haar.

Als je beide in de auto zit en de vriendin wil niet rijden, lijkt het me idd wel logisch dat je boetes deelt. Als je apart in de auto zit en de vriendin vind dat je te snel rijdt, dan lijken me de boetes voor jezelf wel normaal.

Als je beide in de auto zit en de vriendin wil niet rijden, lijkt het me idd wel logisch dat je boetes deelt. Als je apart in de auto zit en de vriendin vind dat je te snel rijdt, dan lijken me de boetes voor jezelf wel normaal.
Als je samen in de wagen zit is het toch nog steeds de chauffeur die te snel rijdt.
Dat de passagier er niets over zegt is soms ook uit 'schrik'.

Terug
Bovenaan