Hoe rijk tegenover de rest van de wereld?

Een Belg met het minimumloon zit trouwens in de top 6%... Typische website om de Westerse landen zich slecht te doen voelen. Een gemiddeld huis in Botswana zal ook wel wat minder kosten zeker...

OF de website toont de realiteit zoals ze is: een heel scheve verdeling van welvaart in de wereld en de welvaart die je zelf geniet heel sterk afhangt van de baarmoeder waardoor je het levenslicht ziet? Als de realiteit weergeven gelijk staat aan "Westerlingen slecht doen voelen", dan zal er misschien wel echt iets problematisch aan zijn???

Een huis in Botswana kost inderdaad een pak minder, maar wat wil je, vreselijke mobiscores, vreselijke EPC scores en dan ook nog eens een GDP per capita van 8 keer kleiner tov Belgie! Vind daar maar eens een kelder om 100 spaflessen in op te bergen......

OF de website toont de realiteit zoals ze is: een heel scheve verdeling van welvaart in de wereld en de welvaart die je zelf geniet heel sterk afhangt van de baarmoeder waardoor je het levenslicht ziet? Als de realiteit weergeven gelijk staat aan "Westerlingen slecht doen voelen", dan zal er misschien wel echt iets problematisch aan zijn???

Een huis in Botswana kost inderdaad een pak minder, maar wat wil je, vreselijke mobiscores, vreselijke EPC scores en dan ook nog eens een GDP per capita van 8 keer kleiner tov Belgie! Vind daar maar eens een kelder om 100 spaflessen in op te bergen......
En wat is er dan problematisch? Het feit dat welvaart scheef verdeeld is? Want zoals menig onderzoek heeft aangetoond is gewoon geld of "hulp" sturen naar armere regio's geen oplossing. Er moet daar structureel iets veranderen en daar zijn ze toch echt zelf mee verantwoordelijk voor. Of zoals Musk het heeft gezegd: "als ze mij een plan geven hoe ze met 6 miljard hongersnood oplossen, krijgen ze het van mij". En toen hebben ze allemaal hun staart moeten intrekken...

En wat is er dan problematisch? Het feit dat welvaart scheef verdeeld is? Want zoals menig onderzoek heeft aangetoond is gewoon geld of "hulp" sturen naar armere regio's geen oplossing. Er moet daar structureel iets veranderen en daar zijn ze toch echt zelf mee verantwoordelijk voor. Of zoals Musk het heeft gezegd: "als ze mij een plan geven hoe ze met 6 miljard hongersnood oplossen, krijgen ze het van mij". En toen hebben ze allemaal hun staart moeten intrekken...
Het problematische is inderdaad de scheve verdeling van welvaart, lijkt me logisch. Zou maar erg zijn als we dat al niet meer problematisch mogen noemen. De levenskansen en comfort van een pasgeboren baby zouden niet mogen afhangen van de plaats waar je geboren bent.

Ik heb ook absoluut géén idee wat Musk hier mee te maken heeft. Met zes miljard ga je hongersnood niet oplossen, of probeer je me hier gewoon subtiel in de hoek te duwen van extreem links die denken dat de "superrijken" genoeg bezitten om alle problemen van de wereld op te lossen? En gewoon geld sturen werkt wel, je moet het gewoon effectief doen en niet via allerhande bizarre NGO's. Geld voor Malarianetjes is bijvoorbeeld één van de meest doeltreffende dingen die je kan doen voor de levensverwachting - ook wetenschappelijk bewezen. Maar hey, als jij je graag verschuilt achter "er moet daar gewoon structureel iets veranderen", dan mag dat perfect. Maar dan ben je ook blind voor alles wat langs onze kant fout loopt. Het is gewoon een samenraapsel van veel factoren, maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen doen.

En gewoon geld sturen werkt wel, je moet het gewoon effectief doen en niet via allerhande bizarre NGO's. Geld voor Malarianetjes is bijvoorbeeld één van de meest doeltreffende dingen die je kan doen voor de levensverwachting - ook wetenschappelijk bewezen. Maar hey, als jij je graag verschuilt achter "er moet daar gewoon structureel iets veranderen", dan mag dat perfect. Maar dan ben je ook blind voor alles wat langs onze kant fout loopt. Het is gewoon een samenraapsel van veel factoren, maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen doen.
Zag toevallig deze week onderstaand gelinkt essay. En het bevat zelfs jouw concreet voorbeeld. Een paar dollar voor zo'n muskietennetje heeft inderdaad een zichtbare impact op de levensverwachting (+20%). Maar dat is dan ook het enige wat je ermee bereikt. Je lost er geen extreme armoede mee op, integendeel moet je nu zelfs nog meer mondjes voeden met hetzelfde inkomen (hoe morbide dat ook mag klinken).

Er wordt een vergelijking gemaakt met het Marshall plan. Cijfers variëren, maar dat zou omgerekend ongeveer 120-150 miljard euro gekost hebben en kijk wat een welvaart wij hebben opgebouwd in die korte tijd. Sinds die tijd heeft de westerse wereld blijkbaar 3500 miljard euro gepompt in ontwikkelingslanden. Waarom zien we daar dan niet hetzelfde effect?

Het is gewoon ontzettend complex om een samenleving uit de armoede te halen. Er moet op heel veel vlakken tegelijkertijd ingezet worden, en dat zie je haast nooit. En wanneer dat wel gebeurt (zie het voorbeeld van Milllennium Villages Project) is het toch wel zeer duidelijk dat dit ontzettend moeilijk is en de kost extreeem is (men sprak hier over 12000 dollar, 34x de kost van een jaarlijks gezinsinkomen, om zo'n gezin in dit project te financiëren). Dat zijn al heel andere bedragen dan een paar dollar voor een netje natuurlijk.

Zag toevallig deze week onderstaand gelinkt essay. En het bevat zelfs jouw concreet voorbeeld. Een paar dollar voor zo'n muskietennetje heeft inderdaad een zichtbare impact op de levensverwachting (+20%). Maar dat is dan ook het enige wat je ermee bereikt.

"Voor een paar dollar verhoog je de levensverwachting met 20% maar dat is het dan ook" :crazy:

Hogere levenverwachting is vooral bij de kinderen terug te vinden, hierdoor zullen mensen minder kinderen krijgen, dus het zou er niet noodzakelijk toe leiden dat je er "meer" moet voede. Misschien heel tijdelijk.

Dat je met muskietennetjes geen armoede oplost is uiteraard juist, je geeft zelf aan dat het multifactoriaal is, maar het was voor mij eerder een voorbeeld om aan te tonen dat je weldegelijk dingen kan veranderen door geld effectief te sturen. Soit, gaat hier wat off topic, sorry mods.

De tip van Jonas volgen he, onder het dak van mama en papa! 😇

of met weinig tevreden zijn en een goedkope studio aankopen die je op 10-15j kan afbetalen als je zuinig leeft bvb
Gedeeltelijk gelijk mijn woonst was idd mijn ouderlijk (rip) woonst geërfd he

Amper 2.7% is rijker dan mij, en toch moet ik nog elke ochtend opstaan om te gaan loonslaven...

Is dat dan enkel de rijkste 1% dat een jacht heeft en mag uitslapen :headshake:
Er is maar 1 manier om daar achter te komen. Doorstoten naar de 1% en laat ons weten of je op die jacht kan uitslapen!

Ze werken daar gelukkig allemaal 9 to 5 en gaan er ook tot hun 22 naar school... of niet..

Je kunt niet de welvaart van een modern land hebben als je maatschappij zich gedraagt als hoe wij ons 100 jaar geleden gedraagden. Wie zijn schuld dat is, is een andere vraag, maar het is wel de realiteit.

OF de website toont de realiteit zoals ze is: een heel scheve verdeling van welvaart in de wereld en de welvaart die je zelf geniet heel sterk afhangt van de baarmoeder waardoor je het levenslicht ziet?
En wat is dan jouw voorstel voor deze problematiek?

In een wereld met beperkte middelen lijkt concurrentie evident en bijgevolg geen gelijke verdeling.

Logisch ook, 't is feest en taart en ik heb geen keuze in hoeveel mensen van de taart gaan eten.

Oplossingen bestaan dan vaak uit herverdeling.
Natuurlijk door een beperkte groep want de meeste zijn al blij dat ze taart krijgen.

Dat is exact hetzelfde verhaal dichter bij huis waarin we heel de wereld willen helpen en nu panikeren dat we met onze wollen sokken en thermisch ondergoed gaan moeten kamperen.

Ik ben voor de duidelijkheid niet voor armoede en miserie maar dat bestaat voor een reden.

Je kan hier trouwens ook uit een baarmoeder komen en pech hebben.

En wat is dan jouw voorstel voor deze problematiek?

In een wereld met beperkte middelen lijkt concurrentie evident en bijgevolg geen gelijke verdeling.

Logisch ook, 't is feest en taart en ik heb geen keuze in hoeveel mensen van de taart gaan eten.

Oplossingen bestaan dan vaak uit herverdeling.
Natuurlijk door een beperkte groep want de meeste zijn al blij dat ze taart krijgen.

Dat is exact hetzelfde verhaal dichter bij huis waarin we heel de wereld willen helpen en nu panikeren dat we met onze wollen sokken en thermisch ondergoed gaan moeten kamperen.

Ik ben voor de duidelijkheid niet voor armoede en miserie maar dat bestaat voor een reden.

Je kan hier trouwens ook uit een baarmoeder komen en pech hebben.
Ik denk dat zijn punt vooral was dat de realiteit is wat ze is, als reactie op posts die spraken over "Westerlingen een schuldgevoel aanpraten". Ik zie niet echt waarom hij meteen de ongelijke verdeling van welvaart in de wereld moet oplossen.

Feit is gewoon dat we hier onze twee pollekes mogen kussen, en daardoor kunnen bezig zijn over de -globaal genomen- vooral futiliteiten die je ziet passeren in onze actualiteit. Dan afkomen dat huizen hier wel meer kosten dan in een derdewereldland, of men daar geen 9-5 werkt lijkt me vooral nogal toondoof. Maar dat valt dan ook binnen de verwachting.

Ik ben relatief jong en kerngezond. Een topvrouw en 2 kinderen die allemaal ook in goede gezondheid verkeren.

Voor mijn part ben ik vandaag de rijkste man ter wereld. :woohoo:

Het is toch niet omdat je er geen geld heen kunt gooien, dat het daarom plots geen probleem is of allemaal heel eerlijk is?
Dat is gewoon niet eerlijk. En wij vallen per ongeluk aan de goeie kant daarvan. Het is niet verkeerd om dat toe te geven.

Het is toch niet omdat je er geen geld heen kunt gooien, dat het daarom plots geen probleem is of allemaal heel eerlijk is?
Dat is gewoon niet eerlijk. En wij vallen per ongeluk aan de goeie kant daarvan. Het is niet verkeerd om dat toe te geven.
Natuurlijk is dat niet eerlijk. Net zoals het niet eerlijk is dat mensen in bepaalde klimaten altijd mooi weer hebben en in andere altijd regen (of hongersnood for that matter). Ik ben trouwens absoluut voorstander voor ontwikkelingshulp, maar dan structurele, ondersteunende hulp die echt een verschil maakt en niet "we gaan wat eten sturen".

Ik vind bvb de initiatieven van de Bill Gates foundation goed. Hij had Polio quasi uitgeroeid, tot de Taliban terug aan de macht kwam. En dat is exact zo'n voorbeeld over hoe héél de maatschappij daar moet aanpassen, niet enkel wat ontwikkelingshulp.

Je kan in Botswana precies toch mooie en moderne huizen kopen met genoeg bergruimte voor je 100 spaflessen. Het is een grote misvatting dat elke woning in Afrika een lemen hut is he.

Daar wonen ook rijken... Er is een groeiende middenklasse en de dankzij de chinezen ook nog 's economische groei. Voor een goei 600.000 in Phakalane, net buiten de hoofdstad vind je: https://www.pamgolding.co.za/property-details/4-bedroom-house-for-sale-phakalane-botswana/3bo1554405

Op Google Earth / street view ziet die wijk/stad er trouwens helemaal niet uit als het stereotype beeld dat wij van Afrika hebben. Een beetje verder, richting de hoofdstad dan weer wel...

Het problematische is inderdaad de scheve verdeling van welvaart, lijkt me logisch. Zou maar erg zijn als we dat al niet meer problematisch mogen noemen. De levenskansen en comfort van een pasgeboren baby zouden niet mogen afhangen van de plaats waar je geboren bent.
En waarom zou dat niet mogen?
De welvaart die wij genieten is niet iets waar wij ons schuldig over horen te voelen. We moeten er juist fier op zijn.

Die welvaart is er niet 'per ongeluk' gekomen maar is het geaccumuleerde resultaat van inspanningen van vorige generaties, onze voorouders en samenleving. Mensen die daartoe niet horen hebben geen aanspraak te maken op onze welvaart. Het is niet onze schuld dat zij van hun (voor)ouders minder welvaart geërfd hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
En waarom zou het dat niet mogen?
De welvaart die wij genieten is niet iets waar wij ons schuldig over horen te voelen. We moeten er juist fier op zijn.

Die welvaart is er niet 'per ongeluk' gekomen maar is het geaccumuleerde resultaat van inspanningen van vorige generaties, onze voorouders en samenleving. Mensen die daartoe niet horen hebben geen aanspraak te maken op onze welvaart omdat zij van hun generaties nu eenmaal minder welvaart geërfd hebben.
Het komt ons natuurlijk ook wel goed uit om het hier geboren zijn als rechtvaardiging te zien waarom wij al die welvaart krijgen en zij niet want da's ook echt wel het enige dat we ervoor gedaan hebben.

Terug
Bovenaan