Hoe rijk tegenover de rest van de wereld?

Is er hier al iemand naar Cuba geweest? Een dokter heeft daar evenveel als de barman, en dat is €200 per maand. Met veel mensen gesproken en de conclusie is dat daar niemand gelukkig is.
En hoe is de situatie in een communistisch land dat al jaren onder economische sancties leeft relevant voor de discussie?

Ja? Dus als alle merken hun kleding niet meer laten maken in Bangladesh, dan is dat plots een welvarend land?
Waarom is India dan een veel welvarender land aan het worden dan Bangladesh? Of zou het kunnen komen omdat er in Bangladesh per 1000 kinderen er 4x zoveel niet naar school gaan tov India? Of dat er dubbel zoveel procent van de vrouwen geletterd is? Of dat ze er bijna dubbel zo lang naar school gaan?

Waarom worden die kleren in Bangladesh gemaakt en niet in pakweg Ethiopië?

Toch even tegenspreken. Die kledingindustrie heeft er net voor gezorgd dat er veel vrouwen aan het werk gaan, minder kinderen krijgen & die kindjes naar school sturen. Zonder de kledingindustrie waren ze allemaal nog op het platteland (en nog véél armer).

Da's gewoon globalisering. Wat wij als sweatshops & mensonwaardig aanzien, is voor die mensen een gigantische stap vooruit.
in het filmpje (11:50) zeggen ze dat een loon in die fabrieken 2x het minimumloon is daar.

Toch even tegenspreken. Die kledingindustrie heeft er net voor gezorgd dat er veel vrouwen aan het werk gaan, minder kinderen krijgen & die kindjes naar school sturen. Zonder de kledingindustrie waren ze allemaal nog op het platteland (en nog véél armer).

Da's gewoon globalisering. Wat wij als sweatshops & mensonwaardig aanzien, is voor die mensen een gigantische stap vooruit.
in het filmpje (11:50) zeggen ze dat een loon in die fabrieken 2x het minimumloon is daar.
Je spreekt me niet tegen he :p Ons welzijn is er niet omdat we mensen daar uitbuiten, dat is ook wat ik zeg. Ik ben ook geen fan van de werkomstandigheden ginder, maar Bangladesh ging een hel zijn moest de kledingindustrie daar vertrekken he...

Moesten we kleren van hen kopen en ze ook een ernstige vergoeding geven ware ze natuurlijk nog beter af. Als PostNl hier mensen dwingt om hard te werken als schijnzelfstandige vinden we ook niet dat het toch ok is van PostNL omdat ze nu tenminste werk hebben, het is merkwaardig hoe ons sociaal rechtvaardigheidsgevoel gesteund is op een eigen volk eerst sentiment, we kunnen ons enorm kwaad maken op werkgevers die werknemer uitbuiten hier maar we profiteren zonder al te veel gewetenproblemen mee van uitbuiting van werknemers die grootteordes erger is.

Het probleem voor die mensen in Bangladesh is dat niemand ze echt wil helpen, die kleren niet kopen duwt ze inderdaad nog dieper in de put, de kleren wel kopen is wel degelijk het systeem van uitbuiting in stand houden. De rechtvaardige optie is om kleren van ze te kopen en ze veel meer te betalen maar da's realistisch gezien geen optie dus dan is uitbuiting van hen door ons het minste van twee kwaden.

Bloomberg is nu ook niet het bedrijf gekend als sociaal voelend. Het minimumloon is daar, zelfs rekeninghoudend met de levenskost, gigantisch laag. In PPP (gelijke koopkracht) is het minimumloon daar 0,23 per uur , in België ligt dat, in dezelfde eenheid, op 11.67.

Stel je dus je inkomen voor en stel je dan voor dat je 50 keer minder mag uitgeven. Zo rijk is het minimumloon daar. Dubbel van het minimumloon is dus "maar" 25 keer minder uitgeven.

En ja, een oplossing is moeilijk. Het beste is imho is om te blijven kopen, maar zoveel als mogelijk duurzaam (nee, ik doe dat ook niet, besef maar al te goed) en ondertussen bedrijven a la H&M en co te pushen om de werknemers meer te laten betalen daar.

En voor wie het niet doorheeft: een land waar vakbondsleden niet doodgeschoten worden omdat ze voor de rechten van werknemers in fabrieken opkomen, kent meestal een substantieel hoger minimumloon. Vakbondsrechten/-aanwezigheid in het buitenland versterken is dus zeker ook een goed middel, vooral door dat wereldwijd te doen.

Moesten we kleren van hen kopen en ze ook een ernstige vergoeding geven ware ze natuurlijk nog beter af. Als PostNl hier mensen dwingt om hard te werken als schijnzelfstandige vinden we ook niet dat het toch ok is van PostNL omdat ze nu tenminste werk hebben, het is merkwaardig hoe ons sociaal rechtvaardigheidsgevoel gesteund is op een eigen volk eerst sentiment, we kunnen ons enorm kwaad maken op werkgevers die werknemer uitbuiten hier maar we profiteren zonder al te veel gewetenproblemen mee van uitbuiting van werknemers die grootteordes erger is.

Het probleem voor die mensen in Bangladesh is dat niemand ze echt wil helpen, die kleren niet kopen duwt ze inderdaad nog dieper in de put, de kleren wel kopen is wel degelijk het systeem van uitbuiting in stand houden. De rechtvaardige optie is om kleren van ze te kopen en ze veel meer te betalen maar da's realistisch gezien geen optie dus dan is uitbuiting van hen door ons het minste van twee kwaden.
Goh, iedereen hier vindt die toestanden bij PostNL ook niet kunnen, maar ik ken niemand die gezegd heeft "daar koop ik niks meer, want die leveren met PostNL". Net zoals er niemand klaagt over de arbeidsomstandigheden van RyanAir personeel... Dus heel dat "eigen volk" stuk, klopt imo niet. Al is de uitbuiting in derdewereldlanden wel veel groter meestal natuurlijk.

Er zou dan een soort fair-tradekleding moeten komen, maar dat gaat er in praktijk op neerkomen dat het niet uit Bangladesh gaat komen he...

Naar mijn mening is dé oplossing voor armoede toch onderwijs, en zolang dat niet doordringt en kinderen op afvalbergen wonen, ga je daar niks kunnen veranderen.

Spreek je jezelf niet tegen hier? Moord is ook moord toch?
Niet perse. Moord is op onwettige wijze opzettelijk doden.

Ongetwijfeld zullen er 1000 jaar geleden tal van redenen bestaan hebben die maakten dat het doden van een ander wel op wettige, ethische en morele wijze verliep.

Niet perse. Moord is op onwettige wijze opzettelijk doden.

Ongetwijfeld zullen er 1000 jaar geleden tal van redenen bestaan hebben die maakten dat het doden van een ander wel op wettige, ethische en morele wijze verliep.
Net zoals je hetzelfde zou kunnen zeggen van roofkunst.

@JanusDR heeft het al meermaals vermeld maar nu blijkt het nog ook eens uit concrete cijfers. Imo is de perceptie dat het hier in Belgie slecht gaat toch ook maar een perceptie.

@JanusDR heeft het al meermaals vermeld maar nu blijkt het nog ook eens uit concrete cijfers. Imo is de perceptie dat het hier in Belgie slecht gaat toch ook maar een perceptie.

Ik kan het artikel in kwestie niet zien door de paywall.
Maar ik vermoed ook dat er geen spectaculair nieuwe dingen in staan.

Ik denk dat er maar weinige zijn die zeggen dat het echt slecht gaat die we serieus moeten nemen.
Wel mensen die terecht zeggen dat als we op het huidig elan verder gaan dit wel eens heel snel kan veranderen, en dat we misschien baat hebben bij tijdig de koers wat bij te stellen.
En dat lijkt mij ook wel terecht te zijn. Maar laat ons ook eerlijk zijn in cijfers kan het kloppen, maar als je sommige zaken ziet dan twijfel je toch of we echt wel geld hebben. Of dat we niet gewoon massa’s geld verkwisten.

Terug
Bovenaan