ik heb onderstroom vernoemd omdat het een gemakkelijk voorbeeld is. Het is niet zichtbaar als je voor het water staat.
Gezond verstand kan alleen maar als er ruimte genoeg is in het verstand om de situatie te analyseren. Vanuit ons perspectief geef ik je helemaal gelijk. Maar als je niet beschikt over de vaardigheden/mogelijkheden om de situatie juist in te schatten, kan je toch moeilijk zeggen gebruik uw gezond verstand?
Kom zeg. Mensen die niet over de 'vaardigheden beschikken om in te schatten' dat je kan verdrinken in water en zeker als je niet kan zwemmen horen in een beschutte werkplaats thuis. En ja bon zo'n mensen zijn er ook en mogen gerust zulke basisvaardigheden aangeleerd worden aan de hand van doelgerichte opleidingen, maar laten we dit aub niet doortrekken naar de hele samenleving.
Als we dat nu al moeten uitleggen aan de mensen, waar gaat dat naartoe?
Moet de overheid cursussen aanbieden waarin met aanleert dat vuur heet is, dat je je hand niet in bewegende delen van een machine steekt, dat je niet in het midden van het straat moet staan want je kan overreden worden?
Campagnes om uit te leggen dat bij een blikje bonen het blikje enkel de verpakking is en je dit best niet mee opeet met de bonen?
Dit leid naar Amerikaanse toestanden waar het interieur van elke huurauto volgeplakt is met 1001 waarschuwingsstickers, waar hotelramen dikwijls niet open gaan of slechts een kleine spleet waar niemand door kan vallen, en waar men moet waarschuwen om katten niet te drogen in de microgolf.
Laten we hier aub van weg blijven en nog wel enige verantwoordelijkheid bij de ouders leggen.
Hoe vergaar jij basiskennis? En kan je deze basiskennis die jij hebt ook ontwikkelen indien je geboren bent in het midden van de woestijn?
Blijkbaar is het basiskennis in Rotterdam om je handschoenkastje van de wagen open te laten staan om te laten zien dat er niets inzit als je deze snachts langs de weg zet. Indien dit niet tegen mij was gezegd, had ik dit nooit gedaan. Want ik doe dit ook niet thuis, of elders waar ik ooit mijn wagen buiten heb laten staan. Idem met de radio laten aanstaan als je uit je appartement gaat, om inbrekers af te schrikken. Voor iemand die leeft in een grootstad is zo iets basiskennis, voor iemand zoals mij opgegroeid op de boerenbuiten niet.
Laat daar dan ook het brein van een puberende jongen op los, die sowieso meer risicogedrag vertonen, en krijg je een situatie waar zij helemaal niet beseffen hoe gevaarlijk de situatie is.
En het is de taak van de overheid om al deze dingen aan te leren? De overheid moet allerhande cursussen oprichten, redders op strand voorzien, zwembaden bouwen, uren voorzien op school om ieder kind zwemmen aan te leren omdat er ouders zijn die weigeren hun taken als ouder uit te voeren, om toch maar die 8 kinkels te redden
waarvan er 7 voor kozen om in zee te gaan in onbewaakte zones?
Alsof de begroting al niet genoeg onder druk staat, laat staan dat we hier middelen aan moeten besteden.
Straks ook de overheid verplichten om kinderen te leren fietsen? Te leren autorijden? Stel dat er eens 8 jongeren achter een stuur kruipen zonder dat iemand hen heeft uitgelegd dat ze een rijbewijs moeten hebben en dat dit gevaarlijk kan zijn.
Als je als ouder je kind niet aanleert om te zwemmen in een land als België met zijn rivieren, kanalen, meren en een zee, dan faal je als ouder.
Als je daarboven je kind nog niet aanleert om
niet in zee te gaan als je niet kan zwemmen, ...
Om jou voorbeeld te gebruiken: ondanks dat er geen woestijnen zijn in België, durf ik er wel op wedden dat zowat elk 'Belgisch' kind het gezond verstand bezit om niet zomaar de woestijn in te wandelen zonder gids en zonder water.
Allé, misschien dat je wel 8 pubers vind die hiervoor te dom zijn ja. Wel sorry maar die verdienen hun Darwin award.