Hoeveel verlofdagen heb je (zonder wettelijke feestdagen)?

Aantal vakantiedagen (alles opgeteld behalve wettelijke feestdagen)

• Tussen de 20 en 24

Stemmen: 41 11,9%
  • Tussen de 25 en 28

Stemmen: 36 10,5%
  • Tussen de 29 en 34

Stemmen: 120 34,9%
  • Tussen de 35 en 43

Stemmen: 89 25,9%
  • Meer dan 43

Stemmen: 55 16,0%
  • Minder dan 20 (voor deeltijds werkenden)

Stemmen: 3 0,9%

• Totaal aantal stemmers
    344
Bij ons moet je de ADV wel inplannen. Of een halve dag per week of om de week een volledige week. Je mag deze natuurlijk wel altijd verschuiven.

Werkgever 1: 20 + max. 5 dagen recup; vanaf een bepaald niveau geen recup meer maar 25 dagen dat langzaam naar 27 dagen groeide door anciënniteit
Werkgever 2: geen idee meer, ik denk 25
Werkgever 3: 20 + 12 ADV = 32. Voelt nog altijd als veel, het verschil met 25 voelt toch groot aan

Gewoon het wettelijk minimum van 20 dagen, ik plan reizen wel in rekening houdende met feestdagen.

Op die manier geen probleem om in voor- en najaar telkens 7-10 dagen aansluitend te nemen, vanaf 20-22 december zit het werkjaar er ook telkens op voor mij.

Heb ik eens een dag of 2 tekort is dat ook geen probleem, dat compenseert dan eventueel overwerk in drukkere periodes.

20 valt nochtans netjes in categories "tussen 20 en 24"....
ik interpreteer dat altijd als groter dan 20 en kleiner dan 24, niet groter of gelijk aan 20 en kleiner of gelijk aan 24.
je kan niet tussen de 2 muren zitten en de muur zijn waar je tussen zit.
soit, voor interpretatie vatbaar.

Ik heb 20 dagen aangeduid omdat ik als deeltijds werkende ook 4 weken verlof heb. (Frappante is dat ons sociaal secretariaat ZO uitblinkt in incompetentie dat ze er steeds in slaagden mijn uren verkeerd te verrekenen als ik losse dagen opnam. Daarom dus zelf in Excel mijn verlofdagen bijgehouden en als ik aan voldoende uren kwam voor 1 volle week, stuurde ik dat pas door naar het sociaal secretariaat. 🙄)

Daarvoor lang in het onderwijs gestaan en geniet VEEL meer van mijn 20 dagen die ik zelf kan kiezen dan van veel dagen waarvan ik de helft al ziek was van met wandelende virushaarden te werken. 🙈

Federaal Ambetantenaar :

26 wettelijke
0 anciënniteit (vanaf 45, elke 5 jaar tot u 59 krijg je er 1 extra, vanaf 60 krijg je er elk jaar 1 bij tot 64)
12 ADV
5 tussen kerst en nieuwjaar
2-3 brugdagen (verandert elk jaar)
1 koningsdag

Dat zou het moeten zijn, denk ik. Al ben ik niet 100% zeker of het eerlijk is om die dagen tussen kers en nieuwjaar op te nemen. Aangezien dit het principe bluts met de buil is van die 10 wettelijke feestdagen voor als die tijdens een week-end vallen. In de private sector krijg je die sowieso de volgende werkdag, of zo had ik toch verstaan. Bij de federale ambtenaren worden die in reserve gehouden om kerst naar nieuw op te vullen.

Mij zou het dan ook logischer lijken dat ik 41-42 verlofdagen heb als je het correct zou willen vergelijken. Wat natuurlijk nog altijd mooi is.
Anders is het 46-47.

20 wettelijke, 12 ADV, 2 anciënniteit. Ik kan mijn dertiende maand ook omzetten in 4 blokken van 5 dagen verlof, de afgelopen 2 jaar zet ik die volledig om in verlof, dus dat is 20 dagen extra (maar dan dus geen dertiende maand meer).

Federaal Ambetantenaar :

26 wettelijke
0 anciënniteit (vanaf 45, elke 5 jaar tot u 59 krijg je er 1 extra, vanaf 60 krijg je er elk jaar 1 bij tot 64)
12 ADV
5 tussen kerst en nieuwjaar
2-3 brugdagen (verandert elk jaar)
1 koningsdag

Dat zou het moeten zijn, denk ik. Al ben ik niet 100% zeker of het eerlijk is om die dagen tussen kers en nieuwjaar op te nemen. Aangezien dit het principe bluts met de buil is van die 10 wettelijke feestdagen voor als die tijdens een week-end vallen. In de private sector krijg je die sowieso de volgende werkdag, of zo had ik toch verstaan. Bij de federale ambtenaren worden die in reserve gehouden om kerst naar nieuw op te vullen.

Mij zou het dan ook logischer lijken dat ik 41-42 verlofdagen heb als je het correct zou willen vergelijken. Wat natuurlijk nog altijd mooi is.
Anders is het 46-47.
Je vergeet Allerzielen op 2 november nog. :p

20+12 (PC200 onder 40-urenweek). Daar zitten nog ~2 officieuze recupdagen bij na personeelsfeesten waarin we eigenlijk wel zouden moeten werken, maar we mentaal niet in staat zijn dat te doen wegens kater.

Je vergeet Allerzielen op 2 november nog. :p

Dat is toch 1 van die wettelijke feestdagen ? Die we niet mochten meetellen.

Voor de rest, niet de eerste keer dat ik op een verlofdag ben aangezet naar het werk om daar aan te komen en voor een gesloten deur te staan. En sinds telewerk al regelmatig voorgevallen dat ik een volledige dag gewerkt heb en pas de volgende dag doorhad dat het een verlofdag is/was.

Al helpt de outlookagenda daar tegenwoordig wel bij om dat te voorkomen sinds ik mijn verlofdagen daarin al op voorhand definieer.

Als voltijdse hebben wij er 40 (waarvan 6 vastgelegd). Ik werk deeltijds, eerst 30% en nu 50% maar met een contract dat nu maar loopt tot oktober dus ik weet het eigenlijk niet goed hoeveel ik er exact krijg per jaar, alleen nog wat ik nu heb.

Dat is toch 1 van die wettelijke feestdagen ? Die we niet mochten meetellen.

Voor de rest, niet de eerste keer dat ik op een verlofdag ben aangezet naar het werk om daar aan te komen en voor een gesloten deur te staan. En sinds telewerk al regelmatig voorgevallen dat ik een volledige dag gewerkt heb en pas de volgende dag doorhad dat het een verlofdag is/was.

Al helpt de outlookagenda daar tegenwoordig wel bij om dat te voorkomen sinds ik mijn verlofdagen daarin al op voorhand definieer.
Dat is geen officiële wettelijke feestdag.

Lokaal (contractueel) ambtenaar in een 38u week
20 vakantiedagen
1 Extra feestdag (vlaamse feestdag)
2 Dienstvrijstellingsdagen
3 extra stadsfeestdagen
Dus 26 standaard, wel niet allemaal vrij te kiezen
Dan zijn er nog regelmatig overuren die ge kunt recupereren.

En daar bovenop komt de individuele vakantierekening.
Max 76u (10 dagen) vakantie overdraagbaar per jaar, op te nemen voor (ik dacht) 1 juni
Max 38u (5dagen) overuren per kwartaal overdraagbaar, ook over het jaar. Einde van het jaar kunnen alle overuren boven 38 ook gebruikt om verlof aan te vullen tot die max 76u.
In totaal heb ik dus bvb dit jaar nog eens dat max aan 15 overgedragen vakantie/recup.
Nu, dat laatste is natuurlijk niet gegarandeerd elk jaar maar aangezien ik/we normaal wel genoeg overuren halen om niet teveel aan mijn vakantieuren te moeten zitten EN om die nog aan te vullen bij de jaarsovergang tellen de meeste collega's die intussen al wel mee als verlof.
Het HR-systeem ligt blijkbaar plat maar ik geloof dat ik momenteel aan iets van een 400u verlof/recup zat voor dit jaar. (Opgenomen + gepland + nog te plannen)

29 dagen + 6 vaste weken +1/11, 2/1, 11/7, hemelvaart, ... onderwijs (geen leerkracht) 😍

Overuren spaar ik om per dag of week bij te nemen, maar dat telt niet. Maar ik vergelijk in praktijk met de ADV dagen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan